Tarkentimen puhdistus ja uudelleen rasvaus

Aloittaja okumara, 05.11.2010, 19:20:25

« edellinen - seuraava »

okumara

Hei.

Ajattelin tehdä 'rack & pinion' -tyyppiselle (en tiedä oikeaa suomenkielistä nimeä, mutta siis se sellainen hammasratas/hammaslevy tyylinen perinteinen tarkennusmekanismi refraktoreissa) tarkentimelle puhdistus ja uudelleenrasvausoperaation.

Kyseessä on syntan vanhemmissa evostar -malleissa käyttämä tarkennin 2" kiinnityksellä ja ulkomuistista noin 120-150mm tarkennusvara.

Haluan tehdä puhdistuksen/rasvauksen siksi, että kuten monet tietävät ja ovat huomanneet, ns. 'synta-glue' tai sanottakoon nyt suomeksi vaikka syntaräkä :D jähmettyy pakkasella, ja myöskin on hyvin tahmaavaa.

Rasvana olen ajatellut tälläkin foorumilla jalustan tuunaus-operaatioissa suoiteltua superlubea. Tässä kannattanee käyttää sitä jämäkämpää, viskositeetiltaan sakeampaa tavaraa?

Se mihin kaipaan neuvoa on vanhan rasvan poisto; Olin ajatellut liuottaa jollakin rasvat pois, tyyliin heittää koko tarkennin osiin purettuna astiaan missä on jotakin liuotinta, mutta sittenpä rupesin miettimään että enhän halua liuottaa maalipintoja, varsinkaan sisäpuolelta sitä heijastuksia vähentävää mattamustaa..
Jalustaprojekteissa on käytetty ilmeisesti ainakin mineraalitärpättiä ja spriitä (sinolia esim.?) Joten niillä ilmeisesti rasva lähtee.
Sopivatko nämä tähänkin, vai onko pelkoa maalipintojen liukenemisesta?

Onko jotakin muuta syytä huomioida?
N.M. @ Lpr

Jutte

Mikset käytä pesuun kuumaa vettä ja tavallista astianpesuainetta, joista Fairy on varmasti turvallista ja tehokasta?
Tuntuu välillä tosi hifistelyltä, kun porukka etsii jotain parasta, kallista erikoisainetta tiettyyn hommaan, vaikka kotikäytöstä löytyy käypiä aineita.
Kaikenlaiset liuottimet vahingoittavat ajan mittaan maalipintoja ja mahdollisia muoviosia. Varsinkin muoveissa saattaa olla valmistusprosessista syntyneitä jännityksiä, jotka laukeavat liuottimilla aiheuttaen särkymisen.
Voiteluunkin käy mikä tahansa lukkoöljy -tuskin ne laitteet kuitenkaan sateessa makaa.
J-P Teitto

okumara

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 05.11.2010, 20:50:42
Mikset käytä pesuun kuumaa vettä ja tavallista astianpesuainetta, joista Fairy on varmasti turvallista ja tehokasta?

Ainakin parina kertana kun olen onnistunut pimeässä hipaisemaan tarkentimen hammaslevyä, ja sormenpäihin on tarttunut 'syntaräkää' niin ei siinä ainakaan akuutisti käsienpesu astianpesuaineella auttanut. En tietenkään jättänyt käsiäni yön yli likoamaan astianpesuaineliuoksessa.. sattuneesta syystä ;)

Oletko varma että syntaräkä lähtee pelkällä vedellä ja astianpesuaineella? Toki käytän sitä jos niin on. En vain haluaisi tehdä turhaa työtä.

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 05.11.2010, 20:50:42
Tuntuu välillä tosi hifistelyltä, kun porukka etsii jotain parasta, kallista erikoisainetta tiettyyn hommaan, vaikka kotikäytöstä löytyy käypiä aineita.

Hifistely on joskus perusteltua, joskus hauskaa ja joskus vain turhaa. En osaa sanoa mitä esim. superluben tai käyttöominaisuuksiltaan samanlaisen tökötin hankkiminen tässä tapauksessa olisi. Sille löytynee jokatapauksessa tulevaisuudessa käyttöä muutenkin. Ajattelen näin, että oli sitten kyseessä nyt tarkentimen tai jalustan huolto, niin jos ei itsellä ole kokemusta ja tietoa asiasta, on parempi noudattaa muiden hyviksi havaitsemia keinoja.

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 05.11.2010, 20:50:42
Kaikenlaiset liuottimet vahingoittavat ajan mittaan maalipintoja ja mahdollisia muoviosia. Varsinkin muoveissa saattaa olla valmistusprosessista syntyneitä jännityksiä, jotka laukeavat liuottimilla aiheuttaen särkymisen. Voiteluunkin käy mikä tahansa lukkoöljy -tuskin ne laitteet kuitenkaan sateessa makaa.

Muoviosia en tuosta löytänyt, lukuunottamatta nuppeja joista liikettä säädellään. Niitä ei tietenkään ole tarvetta upottaa mihinkään. Voin olla väärässäkin, mutta en jaksa uskoa että kertaluontoinen liuotus (oikealla, sopivalla aineella) oleellisesti vanhana ja käytetyn putken maalipintaa tuhoaa. Sitähän tässä selvittelenkin, että mikä olisi optimi liuotin tähän tarkoitukseen. En vain jaksa kokemani perusteella uskoa että pelkkä vesi ja astianpesuaine riittäisi.
Ja mitä tulee lukkoöljyyn tms. niin voihan ollakkin että toimiikin. Mutta lukkoöljyjäkin on monenlaisia ja monelta eri valmistajalta. Jos sinulla on laadukasta lukkoöljyä valmistajalta X, niin se mitä minä ostan lukkoöljynä valmistajalta Y, ei välttämättä toimikkaan optimisti, käsittääkseni ratas-ratas tai tälläisessä ratas-hammaslevy -kontaktissa voiteluaineen ei tulisi olla liian luirua, mitä useat esim. sprayna tai pipetillä laitettavat lukkoöljyt ovat.
N.M. @ Lpr

Timo Kantola

Grillihiilen sytytysneste  , samaa ainetta kuin TL2
http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/teollisuuskemikaalit/teollisuusliuotin-tl2/
. Loistava rasvan/vaseliinin poistoaine, huonosti haihtuvana lähes hajuton eikä käy päähän samalla lailla kun tärpätti.

Liuottimista:
http://www.taidetyosuojelu.net/?navi1=02&navi2=01&navi3=02
Timo Kantola

okumara

Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 05.11.2010, 22:08:11
Grillihiilen sytytysneste  , samaa ainetta kuin TL2
http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/teollisuuskemikaalit/teollisuusliuotin-tl2/
. Loistava rasvan/vaseliinin poistoaine, huonosti haihtuvana lähes hajuton eikä käy päähän samalla lailla kun tärpätti.
Mielenkiintoista! Oletko itse käyttänyt tätä? Entäpä tämä maalin syöpymisasia? Voiko tätä käyttää 'huoletta'?
Lainaus käyttäjältä: Timo Kantola - 05.11.2010, 22:08:11
Liuottimista:
http://www.taidetyosuojelu.net/?navi1=02&navi2=01&navi3=02
Hyvä linkki. Tosin hyvän tuuletuksen ja hengitysnaamarin käytön opin jo pintakäsittelyä käsittelevillä tunneilla koulussa. Silti eräässä työpaikassa maalamossa ollut äijä jaksaa vieläkin ihmetyttää; ilman suojaimia vaan kaveri veti aina, itse en pystynyt olemaan maalaamossa ilman naamaria 10 minuuttiakaan saamatta päänsärkyä :D Oli se kaveri tosin sen näköinenkin että on tullut huuruja hengitettyä.
N.M. @ Lpr

Kaizu

Jos haluaa olla varma ettei pese samalla maaleja pois olisi syytä kokeilla liuotinta johonkin merkityksettömään kohtaan. CloudyNights foorumilla joku kirjoittaja oli onnistunut pesemään Losmandyn GM8:n pinnan piloille kun oli luullut sitä eloksoinniksi.

Kaizu
Kai Forssen

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: okumara - 05.11.2010, 23:48:11
Mielenkiintoista! Oletko itse käyttänyt tätä? Entäpä tämä maalin syöpymisasia? Voiko tätä käyttää 'huoletta'?

Itse olen öljyisiä koneenosia putsaillut grillihiilen sytytysnesteellä, kaukoputkeni ei ole tarvinnut rasvanpoistoa..

Mahdotonta tietää voiko käyttää huoletta . Maaleja taitaa olla tuhansia , jos ei kymmeniätuhansia eri seoksia. Toiset kestää mitävaan ja toiset lähtee kostealla pyyhkimällä.
100% varmuuteen pääsee ainoastaan hankkimalla kyseistä maalia, maalaamalla joku samaa ainetta oleva pinta ja sitten testaamalla kestääkö liuotinta ..
Tai sitten pitää vaan "rohkeasti" työkappaleeseen liuottimeen kastetulla pumpulipuikolla pieneltä akueelta varovasti testaillen että lähteekö maali ..
Jos haluaa olla oikein varovainen niin sitten pitää tyytyä pelkkää veteen ja mekaaniseen puhdistukseen.
Timo Kantola

mistral

Niinkin voi tehdä että pyyhkii vain rätillä ja pumpulipuikolla sen mikä irtoaa ja laittaa sitten Superlubea pintaan. Itse ostin Superluben Korson teollisuusalueelta, 300g patruunan alta 20euron, oli tosin lommattu ja sain siitä alennusta. Toimii hyvin esm abloylukkopesässä.

Pappis

SuperLubea saa Suomestakin, toimituskulut ovat vaan vähän suolaiset.

http://www.helentec.fi/tilaus/

Onko tiedossa jälleenmyyjiä?

EDIT (15 min. myöhemmin):

SuperLubea saa melkoisen halvalla täältä: http://toner.fi/product/5127/super-lube-synthetic-grease-tube, toimituskulut vain 6,20 €  Matkahuollon kautta.