M27 - Nostopainosumu

Aloittaja PetriKe, 28.07.2006, 11:21:40

« edellinen - seuraava »

jasu

Hmm.. Juuri sitä olen pähkäillyt.
Ongelma oli tai on siinä, että fokusvara ei putkessani riittänyt, kun oli kaikki tarpeelliset liittimet kameran ja putken välissä.
Tuttavani teki minulle "kuvatasosovittimen", johon sain "runtattua" okulaariholkin sisälle. Oli nimittäin pikkusen liian pieni.
Kun vihdoin sain holkin tämän sovittimen sisälle, pientä väkivaltaa käyttäen :angel:, taisi tosiaan jäädä hiukan vinoon.
En ole aikaisemmin polttotasolta kuvannut, saati järkkäriä omistanut, joten siinä mielessä olen melkoisen tyytyväinen.
Olin nimittäin melko varma, ettei putkeni jaksa kantaa kameraa ja seurata vielä. Huolellisilla säädöillä pääsen kuitenkin puolen minuutin valotuksiin, ilman guidausta.
Ylvan sivuilta olen katsellut ihan "oikeita" kuvantasosovittimia, mutta on jäänyt toistaiseksi tilaamatta, kun halusin tietää onko kameran viritys putkeeni aivan toivotonta.
Hieman myös askarruttaa, riittääkö sen ja t-adapterin kanssa tarkennusvara.
Moposarjaksi kutsun kuvaa juuri siksi, että täällä on aivan älyttömän upeita kuvia ja laitteeni ovat hieman kevyemmästä päästä..
Tämä kuva on cropattu ja kyllähän tuo tähtien venyminen on melkoista kun koko kuvaa olen katsellut. Johtuneeko sitten juuri kameran vinoudesta, vai putken ominaisuuksista vai seurannan riittämättömyydestä... jaa-a. On siinä phkäilemistä.. Mutta kiitos kommenteistasi!

einari

Nopeilla Newton-putkilla joka sinullakin ilmeisesti on tulee juurikin tuollaista komaksi kutsutta ilmiötä,
joka isommilla kennoilla näkyy tähtien venymisenä kuvan reunoilla.
Siksipä myynnissä on komakorjaimia joilla ilmiötä voi korjailla.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: jasu - 18.09.2010, 14:07:23
Ylvan sivuilta olen katsellut ihan "oikeita" kuvantasosovittimia, mutta on jäänyt toistaiseksi tilaamatta, kun halusin tietää onko kameran viritys putkeeni aivan toivotonta.
Hieman myös askarruttaa, riittääkö sen ja t-adapterin kanssa tarkennusvara.

Kunnollinen kuvatasosovitin digijärkkärille poistaa suurelta osin tuon vinousongelman. Toki sellaisella holkkimallisella tehdassovittimellakin saa kuvatason vinoon, jos kiinnittää sen (ja kameran) hiukankaan vinoon. Tarkennusvaraa saa, kun nostaa pääpeiliä "ylöspäin" (=lähemmäs apupeiliä) tavalla tai toisella. Jos on kyse parista millistä, tämä saattaa löytyä jo kollimointiruuveista kun säätää ne kireimmilleen (osaat kai kollimoida Newton-putkesi, sillä tämä toimenpide vaatii sen ymmärtämistä?). Tätä suurempi muutos tarkennukseen vaatisi putken lyhentämistä ja/tai pääpeilin pitimen siirtämistä hiukan lähemmäksi apupeiliä. (Jatketaan tästä aiheesta tarvittaessa oikealla ATM-alueella.)
- Timo Inkinen

DarkSide

Ensimmäinen (ikinä) ottamani kapeakaistakuva (ja käsittely)! Tämän kohteen valitsin,
koska Dumbbel on kirkas jokaisella kanavalla. Harjoittelukuva siis...
Sain saman illan aikana kuvattua jokaista kanavaa seuraavasti: Ha 120min bin1, OIII 106min bin2 ja SII 36min bin2.
Tunti käsittelyä. Dark+bias korjattu, mutta flättejä en saanut toimimaan huonon valonlähteen takia.

http://darkside.selfip.com/index.php?osoite=galleria&entry=photos/Planetary%20Nebulae/M27_narrowband.jpg

Huom. otin kaikki kanavat lähes täydelläkuulla, keli muuten kohtalainen.

t.Jyrki

einari

Hyvin näkyy noita ulokkeita.
___
Tapio

J-P

Jyrkiltä upeaa jälkeä!

Tervetuloa "pimeälle puolelle", nyt pääset hyödyntämään myös kirkkaat kuutamoyöt.
Valotusajat ovat kuitenkin paljon pidempiä, kuin laajakaistakuvauksessa ja osavalotustenkin on syytä olla vähintään 20min.
Seuraavaksi joudut sitten opiskelemaan H-aLRGB kuvien tekemistä.

J-P

DarkSide

Kiitokset kannustuksesta einari ja J-P  :grin:  Jep, tosiaan pimeälle puolelle... Viimeyön perusteella valoitusajat tuplaantuu tai triplaantuu.
Opiskelua ollut jo LRGBkin ja nyt viel lisää. Saa nähdä, koska tulee valmista. Nuo 6-minuutin osat olivat koe ja tulevina Kuu-öinä täytyy
aikaa lisätä. Olenkin käynyt Anarkiasivulla useaan otteeseen vakoilemassa kanavien valoitusaikoja. Huikeita kuvia ja värejä.

Viimeyön M27 tuli käsiteltyä yli, jotta sain esiin hieman tuota haloa ja keskusta "paloi". Flätitkään ei onnistunut. Mutta koekuva se onkin.
Lisäksi tarkennuskin muuttui ja viimeiset otokset masensivat...
Hiljattain heräsin ja kas kummaa - ilta kohta. Täytyykin laittaa laitteet taas laulamaan.

t.Jyrki

getty

Tässä valoa 6,5 min 30s pätkissä iso 3200, kalusto alla. DSSllä pätkin pinoon suositelluilla asetuksilla ja photarilla väänsin käppyrät. Mielestäni ihan kohtuullinen tulos kuunvalossa ollakseen elämäni toinen DS-kohde.
Pekka Peura, Oulu

Kaizu

Aika hyvä, näkyy jopa aavistus "ulokkeista". Tuohon kun saisi vielä Ha-kanavan lisäksi. Se ei modaamattomalla järkkärillä oikein tartu.

Kaizu
Kai Forssen

getty

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 28.09.2010, 20:15:03
Aika hyvä, näkyy jopa aavistus "ulokkeista". Tuohon kun saisi vielä Ha-kanavan lisäksi. Se ei modaamattomalla järkkärillä oikein tartu.

Kaizu

Kiitokset kannustuksesta. Tässä vielä linkki reilumpaan kuvaan:
http://dl.dropbox.com/u/6272135/m27.jpg

Taitaa mulla olla Ha-kuvaus vielä kaukaisuudessa, eikä ehkä kannata ruveta maallisia työkaluja modaamaan, mutta olen yllättynyt kuinka kohtuullisella vaivalla myös sumu irtoaa vasta-alkajan hyppysiin.
Pekka Peura, Oulu

naavis

#250
Sain viimein guidauksen riittävään hyvään kuntoon kuvaamista varten. Suurin osa yöstä meni säätämiseen ja teknisten ongelmien kanssa tappeluun, mutta noin puolitoista tuntia ehdin M27:ää valottaa. Canon EOS 40D, CLS-suodin, Celestron C8 + f/6.3 reducer, 93x60s.

Lauri Kangas

No jo on aikoihin eletty mikä kuva modaamattomalla kameralla. Enpä olisi uskonut että on noiden punaisten on edes mahdollista näkyä kuvassa noin hyvin.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 29.09.2010, 16:19:41
No jo on aikoihin eletty mikä kuva modaamattomalla kameralla. Enpä olisi uskonut että on noiden punaisten on edes mahdollista näkyä kuvassa noin hyvin.

Otan tuon kohteliaisuutena. :grin: Kiitos! Olin vähän turhan hätäinen käpistellessä, tämän viestin liitteenä on nyt hieman huolellisemmin prosessoitu kuva.

Timpe

Nätti se on, edelleenkin...  :cool:
- Timo Inkinen

naavis

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 30.09.2010, 21:19:58
Nätti se on, edelleenkin...  :cool:

Kiitos! Jokohan tässä syksyn mittaan kertyisi vähän kokemusta kaukoputken läpi kuvaamisesta. Olen tähän mennessä kuvannut lähinnä kameraoptiikalla.