Kahden kaukoputken yhdistäjä

Aloittaja TuRe, 18.07.2007, 14:05:16

« edellinen - seuraava »

AP

Rautasahalla koetin saada oikeaan kulmaan ja viilasin loput(tosin koneella) ihan silmämääräisesti ja dovetail-kiskon palaa käyttäen, niin ja poraukset kierteitä varten tein pylväsporakoneella, ei niitä muuten olisi "ilman harjoituskappaleita" saanut oikeaan kulmaan. :P

T:AP
Antti Paaso

Make

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

jaava

Nyt kun on TS:ltä tulossa uusi putki, se pitäisi saada jalustaan siinä ennestään olevan viereen. Siis duo-mount alusta tekoon.

Olen kiinnittänyt huomiota guider-putken ja kuvausputken välisen kytkennän kiinteyteen - siinä ei taipumaasallita, tai ptähdet muuttavat muotoaan. Siis nuo osat saisivat olla melkoisen tukevia, mutta ei painavia.

Koska guider-putken kenttä on melkoisen kapea, olisi hyvä saada siihen kahteen suuntaan säädettävä kiinnitys.
TS:llä on guideria varten mikroruuveillä säädettävä osa - vaikuttaa vaan melkisen hepposelta.

Onko näkemyksiä, miten noita on toteutettu ja mitkä ovat hyviä ratkaisuja.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jaava - 28.08.2008, 19:40:49
Nyt kun on TS:ltä tulossa uusi putki, se pitäisi saada jalustaan siinä ennestään olevan viereen. Siis duo-mount alusta tekoon.

Olen kiinnittänyt huomiota guider-putken ja kuvausputken välisen kytkennän kiinteyteen - siinä ei taipumaasallita, tai ptähdet muuttavat muotoaan. Siis nuo osat saisivat olla melkoisen tukevia, mutta ei painavia.

Koska guider-putken kenttä on melkoisen kapea, olisi hyvä saada siihen kahteen suuntaan säädettävä kiinnitys.
TS:llä on guideria varten mikroruuveillä säädettävä osa - vaikuttaa vaan melkisen hepposelta.

Onko näkemyksiä, miten noita on toteutettu ja mitkä ovat hyviä ratkaisuja.

JV

TS:n duomount on aika järeä kapistus, se ei ainakaan systeemissä taivu. Siitä mikroruuvivirityksestä ei ole kokemuksia, sijoittaisin ehkä ennemmin hyvälaatuisiin jämäköihin säädettäviin putkirenkaisiin. Niissäkin esim. nailonruuvit aiheuttavat taipumia. Tarpeeksi herkkä seurantakamera auttaa asiaan. Ajattelin omasta systeemistäni poistaa säädettävät renkaat, koska toistaiseksi poikkeuksetta on löytynyt seurantatähti ilman säätöä. Kamerana DMK21AU04.AS

Sullahan oli vissiin Maksutov toisena putkena? Olisin enemmän huolissaan sen pääpeilin liikkumisesta ja siitä aiheutuvista virheistä. Yleensä peilillä fokusoitavat putket ovat tässä suhteessa vähän hankalia. Tästä syystä Maksutoveja ei suositella seurantaputkiksi.

Tässä on aika hyvä läppä aiheesta:

Flexture issues and samples
Vesku
www.vkastronomy.com

TuRe

Palataampa vuoden takaiseen yhdistelmäkiskooni. Olen tehnyt siihen vielä etsimelle kiinnityksen, eli kolmelle putkelle.
Kuvassa on vasemmalla 4,5/300 mm Rubinar, johon on tehty oma jalusta. Sitten omatekemä etsin, johon voi liittää sopivan hiusristikko-okulaarin. Nyt siinä on 7-21 mm zoom, eli 9- 27 X 50 etsin. Oikealla 8/450 mm kameraobjektiivi, jota okulaarin kanssa voi käyttää seurannassa. Kun kahdella putkella kolmesta on säätörenkaat, niin kaikki kolme voi kohdistaa samaan pisteeseen. Systeemi painaa kameran kanssa 4,5 kg.
Tuomo Repo

jaava

Vesa:
Lainaasijoittaisin ehkä ennemmin hyvälaatuisiin jämäköihin säädettäviin putkirenkaisiin. Niissäkin esim. nailonruuvit aiheuttavat taipumia.

Onkohan noiden renkaiden kanssa kuinka helppo säätää guideriputki omaan tähteensä -  mielikuvahrjoitellen vaikuttaa hankalalta. Jos tyytyisi vaan siihen että jonkun tähden sillä on näyttävä, tai kuvausta ei suoriteta. Normaalit pannat vaan maksutovillekin ja riittävän tukeva alumiinilaatta johon påikakiinnitysleuat.

Duo-mountin pitäs kantaa sekä ED80 että MAK127 ja pyörittäjänä on EQ3-2:)) Mua kiinnostaa melkein enemmän yhdistelmän värinat kuin itse tähtikuvaus. Mä taidan olla melko perverssi tähtiharrastajaksi:)
Jalustaan on tulossa 4,5 kilon vastapaino lisää TS:stä.

Vesa:
LainaaOlisin enemmän huolissaan sen pääpeilin liikkumisesta ja siitä aiheutuvista virheistä.
Joo tää on tiedossaa ja olenkin suunnitellut koko peilin pulttaamista kiinteäksi. Tarkoitus on ottaa PE-käyrät ED80:llä yksinään, joka edustaa pienintä kuorma jalustalle, ja sitten eri yhdistelmillä. Raakadatastahan näkee muutakin kuin matopyörän aiheuttaman taajuuden.

Tuomo: Onko tuo sinun kisko kuvassa 50mm leveää ja 5mm paksua?

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jaava - 29.08.2008, 14:45:37
Vesa:
Onkohan noiden renkaiden kanssa kuinka helppo säätää guideriputki omaan tähteensä -  mielikuvahrjoitellen vaikuttaa hankalalta. Jos tyytyisi vaan siihen että jonkun tähden sillä on näyttävä, tai kuvausta ei suoriteta.
Ei ole, toimii samalla periaatteella kuin kuudesta pisteestä tuettu etsinkin. Helpoiten käy kun keskittää toisesta päästä ja kohdistaa toisesta. Näin säädettävää jää kolmelle ruuville, mikä riittää kääntämään putkea astetolkulla (riippuen tietty renkaiden koosta).

Hyväksi ja kevyeksi autoguiderputkeksi on muuten osoittautunut kiinalainen 80mm f5 akromaatti. Eikä maksa juuri mitään. SW80/400 saa EQ-1 pöytäjalustalla reilulla satasella.
Vesku
www.vkastronomy.com

TuRe

Yhdyskisko on 8X60 mm, lisäksi sen kääntöpuolella on 30 cm lohenpyrstökisko. Epäilen Sinun yritystä pistää kaksi painavaa putkea EQ 3-2 jalustalle. Minulla on 150/750 mm Newton, etsin ja kamera, yht vähän alle 7 kg ja se on maksimi. RA-moottori ei suoriudu raskaammasta painosta. Lisäksi tasapainotus pitää tehdä huolella. 
Tuomo Repo