Ensimmäinen deepsky kuva

Aloittaja Vesa Kankare, 22.02.2009, 18:26:45

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Tuli pengottua hieman tiedostoja vuosien varrelta ja löysin jo pitkään etsimäni ensimmäisen deepsky kuvan. Ajattelin, että voisi olla hauska tässä vaiheessa jakaa tämä omalta osaltani jonkinlainen kulmakivi muidenkin nähtäväksi.

Kuvattu elokuussa 2001 afokaalisesti TAL-1 + 25mm Plösslin läpi HP 315 digitaalikameralla. Kamera oli kiinnitettynä omatekoisella kyhäelmällä putkeen ja seuranta hoitui käsipelillä kääntämällä. Valotus 2s. Kuka arvaa mikä kohde on kyseessä?


Vesku
www.vkastronomy.com

tähti_ville

Taitaa olla plejadit , tai sitten ei.

terveisin antti

Lauri Kangas

Plejadithan se. Itse testailin kuun kuvaamista vuotta aikaisemmin, mutta deep skyta sain kuvattua seurannalla vasta vuosia myöhemmin:



Ursan tornilla Canon PS S50:llä C8:n ja 32mm okulaarin läpi, pinoten 15s otoksia. Maaliskuu 2006. Näitä on ihan hauska penkoa. :)

Timo Kuhmonen

Muutamia DS kohteita on yrittänyt kuvata, ovat enemmän yritykseksi jääneet. Sanoisin siten ensimmäisen kohteen olleen sama kuin Laurillakin...

Timpe

Tuossa omani:
http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/galleria/yotaivas.htm
"Kuvauksessa on käytetty apuna 100mm:n peilikaukoputkea, jonka päälle kamera on kiinnitetty. Tähtitaivaan kiertymistä (=maapallon pyörimistä akselinsa ympäri) on seurattu kuvauksen aikana samalla kaukoputkea vähitellen kääntäen. Ilman erillistä seurantalaitetta tapahtuva tähtikuvaus on työlästä ja rajoittaa kuvausaikojen ja -objektiivien käyttöä selvästi. (100mm tele + kaukoputki + 4 minuutin valotus 400 ASA:n diafilmille)"  :laugh:
- Timo Inkinen

-Jarz-

Tässä taitaa olla mun ekat DS-kuvat vuodelta 2004. Olin parvekkeella kuvaamassa lokakuussa ollutta kuunpimennystä Sonyn videokameralla ja samalla tulin kuvanneeksi joitain tähtiä taivaalta hyödyntäen kameran hämäräkuvausominaisuuksia. Videoltahan sitten löytyi M45 eli seulaset 10x optinen zoomi käytössä ja Alcyonesta oikein vielä mahtavaa digitaalisella zoomilla otettua lähikuvaa  :grin:.

Yksittäisiä frameja videosta.




JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+