Moro,
Olenb nyt ajellut jalustaa auton akulla, jolle ei sitten tullutkaan käyttöä. Se on vaan vähän painava!
Olen katsellut kevyempää, ja kohtuuhintaista. Celestronin PowerTank ei ole sellainen.
Minkälaisia ratkaisuja teillä on käytössä jalustan virran syöttöön? Mitä maksoi?
CN:n foorumilla oli juuri juttua tästä:
https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R22GOXBJC5XM52/ref=cm_cr_getr_d_rvw_ttl?ie=UTF8&ASIN=B01337QXMA
Mulla on 7 ah:n AGM-mopoakku Motonetista. Pitäisi olla huoltovapaa. Tosi toimiin en ole päässyt pilvisyyden / pakkasten takia.
"Huoltovapaa" ja jos ei ole hyvä, niin ei ole kovinkaan kallis.
Ja jos ko. akku osoittautuu hyväksi, niin sitten rakentelen johtosarjan laitteille.
Tässä oma viritykseni.
http://kaenpesa.blogspot.com/2014/11/diy-monikayttoinen-akkupakki.html (http://kaenpesa.blogspot.com/2014/11/diy-monikayttoinen-akkupakki.html)
Tässä lisää ideoita akkukäyttöihin
http://www.oh3ac.fi/palsta/viewtopic.php?f=9&t=829 (http://www.oh3ac.fi/palsta/viewtopic.php?f=9&t=829)
Yrjö
Meinasin tälläisen läpi kuljettaa johdot, niin lampuista näkee kulkeeko virta läpi ja saa valittua laitekohtaisesti sulakekoon. "Pääsulake" on tupakkasytkärissä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386964/Led-sulakerasia-kuudelle-sulakkeelle
Akkula.fi myy ja hitsaa kasaan akkupaketteja. Tilaa sieltä 18650-akkukennoista kasattu akkupaketti, saat juuri sen muotoisen ja kokoisen akun kuin haluat.
tilaa esim. 3s 5p eli 3 kennoa kytketty sarjaa ja 6 rinnan. yhteensä 15 akkukennoa.
yksi kenno = 3400mah 4.2v ja ~6€ kpl
4.2v * 3 = 12.6v eli koko akkupaketin jännite.
3400mah = 3.4Ah
3.4Ah * 15 = 51Ah
51Ah * 4.2v = 214Wh eli koko akun kapasiteetti. varmasti riittää mihin vain käyttöön.
Hintaa vain ~6€ * 15 = 90€ + (hitsausmaksu?)
+ tarvittavat jänniteregulaattorit kiinasta muutaman euron.
Ja tämä oli vain yksi esimerkki akkupaketista. kasaa pienempi jos on liian kallis.
3S litium-paketilla tippuu jännite melko nopsasti alle 12 voltin kun akun varaus tippuu sadasta prosentista. Jos rakentaa systeemin hakkureiden perään, voi akkupaketista tehdä nelikennoisen. Hakkureiden valintaan kannattaa nähdä hieman vaivaa, että saa virranantokyvyn ja pörinäominaisuudet kohdilleen.
Tähtikuvauksessa helpottaa että tarvittavat virrat on tyypillisellä kalustolla melko maltillisia verrattuna muihin vastaaviin akkusovelluksiin (sähköpyörät, lennokit). Joka tapauksessa akun kapasiteetti pitää pakkasta varten mitoittaa melko runsaasti yli.
Minkä paksuista kaapelia olette käyttäneet?
Syntyykö paksummassa kaapelissa pienempi jännitehäviö?
Jos on liian ohut kaapeli muuttuu lämmöksi paljon energiaa riippuen piuhan paksuudesta.
löysin tämmösen taulukon: https://www.powerstream.com/Wire_Size.htm
Lainaus käyttäjältä: Octopus - 14.02.2019, 12:44:39
Minkä paksuista kaapelia olette käyttäneet?
Syntyykö paksummassa kaapelissa pienempi jännitehäviö?
1.0 tai 1.5 mm2 kun laittaa syöttöjohdolle ja 0.75 mm2 haaroituksen jälkeen, niin tuskin tulee tavallisilla virrankulutuksilla ja kaapelien pituuksilla mitään ongelmia. Jos on joku poikkeuksellisen syöppö laite, tai jos teet pitkiä 12V vetoja, niin voit laskea tarkan jännitehäviön ja sitten tarkistaa miten sen syöttöjännitteen tippuminen vaikuttaa erilaisten laitteiden käytökseen (ohjekirjoista tai kokeilemalla).
Jos on esimerkiksi ihan saakelin tehokas huurrelämmitin ja koko systeemille tulee sähköt kapeaa piuhaa pitkin ja/tai huonosta teholähteestä, niin silloin kun huurretta lämmitetään PWM-ohjatusti, niin kaikki muutkin laitteet näkevät syöttöjännitteessään sen PWM:n tahtiin värähtelevää sähköä. Tällaisesta voi joskus tulla ongelmia.
Uhhautsi,
Tuo ioptronin powerbank, joka toimittaa myös vastapainon virkaa, voisi olla varteenotettava vaihtoehto?
https://www.ioptron.com/product-p/8128.htm (https://www.ioptron.com/product-p/8128.htm)
Sikakallis ja vaatimaton energiasisältö. Mutta käyttäminen vastapainona ihan hieno idea ja siltä kantilta kaiketi ihan hyvin suunniteltu mekaniikka.
Riippuu kovasti lopun laitteiston virtatarpeista riittääkö tuo. Pelkän jalustan nakuttamiseen riittänee varmasti.
Olen itsekin huomannut, että iOptron on keksinyt saman kuin minäkin.
Minulla on pienessä neliskanttisessa työkalulaukussa 2 kpl 17 Ah lyijyakkuja. Laatikon läpi menee painopisteen kohdalta EQ6 vastapainotanko ja siihen kohtisuoraan lukitusruuvi. Laatikko on vielä lämpöeristetty solukumimatolla. Ladatessa pidän kantta auki ettei kuumene. Korvaa sopivasti vastapainon ja säästyy yhden painavan esineen kantamiselta. Häiritsevät ja häiriöherkät laitteet voi kytkeä eri akkuun eikä tule ongelmia.
Käykö semmonen vaihtoehto että ostaa muutaman euron hauenleuka-tupakansytytin adapterin motonetistä ja nappaa leuoilla vaan 12V akusta kiinni? EQ6-R PRO jalusta.
Kyllä se toimii ihan hyvin. Mutta ei kunnollisten pysyvien piuhojen tekeminenkään monta euroa maksa.
Lainaus käyttäjältä: Watcher1 - 19.02.2019, 23:59:23
Käykö semmonen vaihtoehto että ostaa muutaman euron hauenleuka-tupakansytytin adapterin motonetistä ja nappaa leuoilla vaan 12V akusta kiinni? EQ6-R PRO jalusta.
Juuri nin teen nyt.
Onko olemassa vaaraa että tuollainen viritelmä rikkoo jalustan? Meinaan ei ole ihan halvimmasta päästä. :lipsrsealed:
Onko muuten 8" dobsonin 1200/200 newton putki käypä kuvauskäyttöön? Tarkoitettu varmaan visuaalikäyttöön alunperin.
Jos et kytke napoja väärin päin niin et voi jalustaa auton akulla hajottaa. Saattaa se jalusta olla suojattu sitäkin vastaan, mutta en tunne yksityiskohtia. Oikosulkemalla akun saatat tietysti saada koko havaintopaikan tuleen.
Navat jos laittaa väärin päin niin ainakin HEQ5 emolevy kärähtää, nimim. kok. on :)
Johtoon on syytä lisätä idioottidiodi, varsinkin jos tekee kytkentöjä pimeässä korvakuulolta.
Kaizu
Minkäkokoinen poweri kannattaa ostaa? Onko esim tämmönen wörtti? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/apukaynnistimet/apukaynnistin-12-v-400-a-2000035160
Tai motonetin vastaava https://m.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku