M51 - Pyörregalaksi

Aloittaja tapioe, 21.07.2006, 21:37:45

« edellinen - seuraava »

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Make - 15.03.2010, 01:11:48
Tarkensin jokaisen suotimen läpi erikseen FocusMaxilla ja huomasin, että LRGB-setti ei ole parfokaalinen, vaikka sitä niin mainostetaankin. Kuvan käsittely: Maxim DL5 (kalibrointi, pinoaminen), PhotoShop ja NeatImage.

Olen vähän miettinyt mistä tuo johtuu. Linssiputkellahan asia on selvä mutta voisiko komakorjain aiheuttaa että värit taittuvat eri paikkoihin? Kokeile joskus piruuttasi ilman korjainta fokusoida kentän keskellä olevaan tähteen.

Loistokuva muuten, ei ihan noin hyvältä näyttänyt Astrofoxilla viime yönä, vaikka lähellä olikin. ;)

juha_k

Pietarille ja miksei muillekin   :smiley:

Pakkashileen ja valosaasteen vaalentamasta taustataivaasta huolimatta vilkaisin eilen M51:tä kun se niin mukavasti hollilla oli,
kyllähän molemmat galaksit Skymax 127:lla erottui, joskin tuskin havaittavana tahrana.

Joten kyllä sen pitäisi 102:llakin hyvissä olosuhteissa mukavasti näkyä.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Make - 15.03.2010, 01:11:48
Tämä galaksi on ensimmäinen LRGB-kuvauskohteeni SBIG ST-8300-kameralla ja Baaderin suotimilla...

Jos teetti töitä kuvaajalle, niin kyllä lopputulos maistuu katsojillekin, upea kuva kaiken kaikkiaan, Make!  :cool:

Kysymys kuvankäsittelyn puolelta: kun tuossa näkyy noita himmeitä höttöjä erityisesti tuon pikkugalaksin ympärillä niin... mistä löydät rajat noiden yksityiskohtien ja taustataivaan kohinan välille? Teetkö vain päätöksen, että tuon rajan ulkopuolella jossakin kohtaa on kohinaa (=poistetaan levels yms. säädöillä) ja tämän sisäpuolella on himmeää utua/sumua yms. dataa (=säilytetään). Näiden väliin tehdään sitten sopiva häivytys rajapintojen kadottamiseksi vai kuinka? NeatImage auttaa kohinan hallinnassa, mutta kuinka paljon? Digijärkkärillä kuvatessa taustataivaan ISO1000 kohinasta tulee väkisinkin ongelmaa näissä kohdissa, vaikka valottaisi parikin tuntia...
- Timo Inkinen

Make

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 15.03.2010, 01:42:54
Olen vähän miettinyt mistä tuo johtuu. Linssiputkellahan asia on selvä mutta voisiko komakorjain aiheuttaa että värit taittuvat eri paikkoihin? Kokeile joskus piruuttasi ilman korjainta fokusoida kentän keskellä olevaan tähteen.

Loistokuva muuten, ei ihan noin hyvältä näyttänyt Astrofoxilla viime yönä, vaikka lähellä olikin. ;)

Kiitos kommentista, Lauri. Tuo ideasi on hyvä, sen avulla voisi ratkaista sen, onko komakorjain vai suodin syypää siihen, että fokus on eri pisteessä eri suotimilla. Täytyypä kokeilla tätä koejärjestelyä, sillä minulla on ongelma, joka ei tästä kuvasta näy: kuvissani näkyy usein "vesileimana" pienennetty kuva putken poikkileikkauksesta, jossa näkyy myös fokuserin putki. Laitan siitä kuvia johonkin muuhun ketjuun. Kenties komakorjain aiheuttaa jonkin ylimääräisen heijastuksen.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Make

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 15.03.2010, 18:11:13
Jos teetti töitä kuvaajalle, niin kyllä lopputulos maistuu katsojillekin, upea kuva kaiken kaikkiaan, Make!  :cool:

Kysymys kuvankäsittelyn puolelta: kun tuossa näkyy noita himmeitä höttöjä erityisesti tuon pikkugalaksin ympärillä niin... mistä löydät rajat noiden yksityiskohtien ja taustataivaan kohinan välille? Teetkö vain päätöksen, että tuon rajan ulkopuolella jossakin kohtaa on kohinaa (=poistetaan levels yms. säädöillä) ja tämän sisäpuolella on himmeää utua/sumua yms. dataa (=säilytetään). Näiden väliin tehdään sitten sopiva häivytys rajapintojen kadottamiseksi vai kuinka? NeatImage auttaa kohinan hallinnassa, mutta kuinka paljon? Digijärkkärillä kuvatessa taustataivaan ISO1000 kohinasta tulee väkisinkin ongelmaa näissä kohdissa, vaikka valottaisi parikin tuntia...

Kiitos  :smiley:.

Järkkäriin verrattuna CCD-kameran kohina on pienimittakaavaisempaa ja helpommin hallittavaa (ei Bayer-maskia). Kuitenkin valosaaste aiheuttaa suuren ongelman himmeiden höttöjen kanssa: ne meinaavat väkisinkin hautautua. CCD-kameran parempi dynamiikka tulee apuun verrattuna järkkäriin. Taustataivaan ja hötön rajapinnassa on käytössä paljon enemmän sävyjä. Loppujen lopuksi vedän rajan visuaalisesti. Taustataivaan pehmennän aina suodatuksella, jonka Zone System opettaa eli valitsen taustataivaan ja himmeimmät höttömäiset sumun / galaksin osat PhotoShopin Select Color Rangella, suoritan Contract ja Feather-toiminnot häivyttääkseni suodatuksen rajat (tämä on se kysymäsi häivytys) ja teen Gaussian Blur:in. Parempi olisi käyttää tässä vaiheessa NeatImagea valitulle alueelle, muta en ole vielä hankkinut maksullista lisenssiä, jossa olisi mukana PhotoShop plugin. Kun taustataivas on pehmennetty, on helpompi hakea levelsillä tai curvesilla sopivaa raja-arvoa kohteen ja taustan välille.

Tuossa yllä olevassa kuvassa tekaisin 8-bittiselle jpeg-kuvalle NeatImagen ilmaisversiolla suodatuksen (ei kovin oikeaoppista, mutta parantaa visuaalista vaikutelmaa). Vertaillessani taustataivaan ja kohteen rajanvetoa Canon 350D:llä ja SBIG ST-8300:lla täytyy todeta, että se on paljon helpompaa jälkimmäisellä. Kuitenkin väittäisin, että kuvaus erittäin pimeällä paikalla järkkärillä voi mahdollistaa helpomman rajanvedon kuin CCD-kameralla valosaasteisella paikalla. Mielestäni Kantolan Timon kuvat osoittavat hyvin, miten paljon voi saada aikaiseksi järkkärillä lyhyilläkin valotusajoilla, jos valosaaste puuttuu. Samoissa olosuhteissa CCD-kameralla saisi tietenkin aikaiseksi APOD:eja päivittäin  :grin:.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Make


Ai niin, ja vielä yksi tärkeä kikka: kun olet lähestymässä taustataivaan häivytyksessä loppusuoraa, voit parantaa tulosta huomattavasti "neutraloimalla" taustataivaan värit. Valitse taistataivas Zone System-tyyliin (Select Color Range, Contract, Feather) ja käytä Desaturate toimintoa. Tällöin kaikki värigradientit / värikohinat häviävät taustataivaasta ja jäljellle jää vain harmaasävykohinaa. Visuaalisesti tausta muuttuu paljon tasaisemmaksi.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Timpe

Kiitos vinkeistä, pitää pureksia nuo paremmalla ajalla läpi huolellisemmin :smiley:
Temppu kuvankäsittelyssä onkin juuri saada pysymään kohina aisoissa niin ettei nosta sitä liikaa käsittelyn muissa vaiheissa. Tämä jos mikä on vaikeaa, kun puhutaan muutaman tunnin (tai alle) valotusajoista digijärkkärillä. Vähitellen alan ymmärtämään näitä Petrin ym. kommentteja taivaan kohinoista, kun heillä on valoa pinossa 6-12 h ja vasta tuon jälkeen alkaa saamaan taustankin kunnolla kuriin. Täkäläinen valosaaste aiheuttaa vielä oman kiusansa, koska oma tähtitaivas on aina "valotusrajoitteinen" valotusaikojen suhteen.  :undecided: (Omassa projektissa on nyt kasassa kolme tuntia valoa, muttei sekään ole auttanut kun saan sössittyä taustakohinan liikaa esiin -> ei kun takaisin kuvaamaan lisää ;)
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Make - 15.03.2010, 22:15:26
Ai niin, ja vielä yksi tärkeä kikka: kun olet lähestymässä taustataivaan häivytyksessä loppusuoraa, voit parantaa tulosta huomattavasti "neutraloimalla" taustataivaan värit. Valitse taistataivas Zone System-tyyliin (Select Color Range, Contract, Feather) ja käytä Desaturate toimintoa. Tällöin kaikki värigradientit / värikohinat häviävät taustataivaasta ja jäljellle jää vain harmaasävykohinaa. Visuaalisesti tausta muuttuu paljon tasaisemmaksi.

Vähän vähemmän julman säädön voi tehdä hinaamalla Hue/Saturation -työkalulla saturaatiota vasemmalle. Ihan tappiin kun laittaa niin vastaa Desaturate-toimintoa.

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 15.03.2010, 23:44:39
Vähän vähemmän julman säädön voi tehdä hinaamalla Hue/Saturation -työkalulla saturaatiota vasemmalle. Ihan tappiin kun laittaa niin vastaa Desaturate-toimintoa.

Vielä hienommin ehkä saa "Match color" toiminnolla, mutta taitaa olla jo enempi makuasia  :wink:. Photarilla voi aika monella eri tavalla tehdä näitä säätöjä, mikä kertoo ohjelman monipuolisuudesta.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

PetriKe

Minä hommasin Photariin Noise Ninja pluginin. Aivan loistava työkalu kohinan karkoitukseen. En luopuisi siitä enää mistään hinnasta.

http://www.picturecode.com/
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

poksu

Moi,
ensimmäinen kokeiluni m51:stä. Valotusta 12 minuuttia puolen minuutin pätkissä. Olis ollu houkuttelevaa ottaa lisää valotuksia mutta
en jaksanut jäädä tällä kertaa pidemmäksi aikaa valvomaan. Ens kerralla sitten lisää...
Newton 200F5 + dobson ja js-seuranta. Pinottu DSS:llä ja hieman cropattu. Kamerana Canon 450D.

t. poxu

Lauri Kangas

Lupaavaa jälkeä noin lyhyellä valotuksella. Nyt vaan kannu kahvia naamariin ja kaksikymmenkertaistat kokonaisvalotusajan, niin on luvassa hienoja tuloksia.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 16.03.2010, 18:55:27
Minä hommasin Photariin Noise Ninja pluginin. Aivan loistava työkalu kohinan karkoitukseen. En luopuisi siitä enää mistään hinnasta.

Otin tuon kokeiluun ja päädyin hankkimaan lisenssin itsellenikin, kiitos vinkistä  :smiley:
Olen huomannut, että tuo on aavistuksen epävakaa plugin omassa käytössäni, koska olen saanut kaadettua sillä pariin kertaan Photarin CS4-version totaalisesti. Nykyisellään tallennankin kuvan aina ennen Noise Ninjan ajoa.
- Timo Inkinen

Jussi Koponen

102millinen Helios ja Eq3+Canon 400D parisenkymmentä 30 sekunnin valotusta, pari minuutin ja yksi 2,5 minuutin valotus+Darkit. Flatit jäi ottamatta. Tuuli oli kova ja riepotteli miltei kaikki kuvat käyttökelvottomiksi.

Make

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 23.03.2010, 12:40:06
... Tuuli oli kova ja riepotteli miltei kaikki kuvat käyttökelvottomiksi.

... mutta ne, mitkä jäivät jäljelle olivat hyviä. Seuranta ja kaikki muukin näyttää olevan mukavasti tikissä. Itse kohde erottuu terävästi, onnittelut hyvästä otoksesta! Toivotaan, että tuulet ovat suosiolliset seuraavalla kerralla.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi