Jupiter kaudella 2012

Aloittaja Ari Haavisto, 04.01.2012, 23:47:47

« edellinen - seuraava »

TeroP

Lainaus käyttäjältä: einari - 25.10.2012, 15:08:24
jos vielä jaksaisit derotaation tehdä yleisön pyynnöstä...
Noh, ainakin yritin, mutta vähän jäi väpättämään. Korjailtu animaatio siis tuolla aikaisemmassa replyssä.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

einari

Sain käsiteltyä oman vaatimattomammalla kalustolla kuvatun version myöskin viime yöltä.
Keli ei antanut tämän parempaan tulokseen tällä kertaa mahdollisuuksia.

Jostain syystä minulla nykyään Registax 6 jumittaa DMK:lla tehtyjä videoita jos ovat yli maagisen 2 gigan.
Piti siis kropata liikoja pois VirtualDubilla ja samalla kokeilin mitä vaikutusta on jos samalla filtteröi ruutuja pehmennyksella/terävöinnillä.

___
Tapio

TeroP

Lainaus käyttäjältä: einari - 25.10.2012, 20:46:23
Jostain syystä minulla nykyään Registax 6 jumittaa DMK:lla tehtyjä videoita jos ovat yli maagisen 2 gigan.
Piti siis kropata liikoja pois VirtualDubilla ja samalla kokeilin mitä vaikutusta on jos samalla filtteröi ruutuja pehmennyksella/terävöinnillä.
Mulla on jonkuntason ratkaisu tuohon ongelmaan, kun kerran käytät VirtualDubia. Lataa ja asenna Lagarith lossless codec ja tallenna videot joko kameralta suoraan tuossa muodossa, tai muuta RAWit Lagarithiksi VirtualDubilla.

Esimerkkinä 2GB 640*480 BY8 värivideosta tuli yöllä 400MB kokoinen, oli vahingossa jäänyt tuo BY8 väreineen päälle.

Normaalisti kuvaan itseasissa nykyisin kaikki videot Y800/RAW muodossa, jonka jälkeen konvertoin jokaisen videon VirtualDubissa siten, että käytän "very high quality debayer" filteriä (ladattava plugin) värien debayerointiin ja Lagarithia output video codecina. 1500 framen 640*480 video isolla Jupiterilla (barlow2x) vie Lagarithina tilaa ~160MB, hieman pienemmällä polttovälillä Jupiterin ollessa pienempi videon koko jää alle 100MB:n.

Kuvien käsittely on tällöin myös nopeampaa Registax6:ssa, kun kiintolevyn ei tarvitse työskennellä niin paljon.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

einari

Kiitoksia, sain ainakin konvertoitua nyt tuolla koodekilla hyväksyttävään muotoon.
Mutta kuinkahan saan mv-kamerani käyttämään jotain muuta koodekkia kuin Y800 ?
___
Tapio

TeroP

Niin joo, Lagarithia ei voi suoraan käyttää Y800/RAW tallennukseen, eli se pitää esimerkiksi itsellä tallentaa Y800/BY8 (debayeroituna) tai YUY2 muodossa IC capturessa, tai video on piloilla. Tämän takia teenkin itse tuon Y800/RAW -> RGB/Lagarith konversion VirtualDubilla.

DMK-kameroista minulla ei ole kokemusta, joten en osaa tuohon sanoa juuta tai jaata. Ehkä Ari tietäisi DMK omistajana?
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 25.10.2012, 14:28:39
P.S. seeing oli meteobluen mukaan 1

On muuten seeingiin nähden mahtavaa matskua! Jahka kelit vielä paranee, niin nähdään vielä kummia Terolta. Itsekin olin tuona yönä kuvailemassa, seeing oli täälläpäin 1 kuten meteobluekin ennusti. Materiaali maatkoon kovalevyllä odottamassa seurakseen prosessointikynnysarvon ylittävää matskua, tosin meteoblue lupailee samaa surkeutta seuraavillekin öille. Vaan kun pääkkö olen, pakko kai se taas on käydä raskaimman kautta itse toteamassa  :rolleyes:

Lainaus käyttäjältä: einari - 25.10.2012, 20:46:23Jostain syystä minulla nykyään Registax 6 jumittaa DMK:lla tehtyjä videoita jos ovat yli maagisen 2 gigan.
Lainaus käyttäjältä: TeroP - 25.10.2012, 22:35:48DMK-kameroista minulla ei ole kokemusta, joten en osaa tuohon sanoa juuta tai jaata. Ehkä Ari tietäisi DMK omistajana?

Minulla Registax6 jumittaa heti yli yhden gigan, Y800 siis kyseessä. DMK21:llä ei ole juuri enää tullut yli gigaisia videoita, mutta DMK31:llä, etenkin kun kuvaan kuuta, tulee. Huomasin kuitenkin, että kun avaan tällaisen yli gigaisen AVI:n virtualdubilla ja sen jälkeen tallennan sen uudella nimellä "save as AVI", virtualdub tallentaa sen AVIksi, joka on kooltaan noin kolminkertainen alkuperäiseen nähden ja sen Registax yllättäen pystyykin aukaisemaan vaikka olisi kuinka iso :huh:

Alkuperäiselle AVI:lle virtualdub kertoo tiedoiksi: Decompressor:Internal DIB decoder (Y800) ja tallennetulle Decompressor:Internal DIB decoder ( )
Eli Registax ei pysty aukaisemaan tiettyä isompaa pakattua avia, mutta pakaamattoman pystyy? Käyttiksenä minulla Windows 7.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 26.10.2012, 19:48:07
On muuten seeingiin nähden mahtavaa matskua!

Vaan kun pääkkö olen, pakko kai se taas on käydä raskaimman kautta itse toteamassa

Yllätyin itsekin. Tänään rupesin miettimään selostuksia tuolta hieman aiemmin värikanavien säätämisestä, joten päätin itsekin kokeilla LRGB + color mixing ensimmäistä kertaa, kun en oikein edes tiennyt/älynnyt/whatever että moinen on mahdollista. Näköjään sinistä kanavaa kannattaa välttää yli kaiken, paitsi kontrastille, punaisella tosiaan detailia lisää ja vihreästä en tiedä mitä tuo tekisi, ehkä myös kontrastiin sopiva. Tällä metodilla saa näköjään ylimääräisen kirkkauden pois tietyistä kohdista.

2 eri kuvaa liitteenä eri ajalta, toisessa käytössä barlowin etulinssi ruuvattuna kameraan ja toisessa normaalisti putken perässä ennen kameraa.

Lainaa
Huomasin kuitenkin, että kun avaan tällaisen yli gigaisen AVI:n virtualdubilla ja sen jälkeen tallennan sen uudella nimellä "save as AVI", virtualdub tallentaa sen AVIksi, joka on kooltaan noin kolminkertainen alkuperäiseen nähden ja sen Registax yllättäen pystyykin aukaisemaan vaikka olisi kuinka iso :huh:

Sulla on varmaan VirtualDubin output formatissa käytössä dummy alpha channel, joka vie aivan turhaan bittejä/tilaa, koska videot ovat tällöin 32bit väreillä (RGB32/RGBA) eli alpha-kanavan kanssa (läpinäkyvyys). Näille astrovideoille riittää täysin RGB24, tuskimpa IS kamerat käyttävät alphaa millään tasolla.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: TeroP - 26.10.2012, 20:33:58
Sulla on varmaan VirtualDubin output formatissa käytössä dummy alpha channel, joka vie aivan turhaan bittejä/tilaa, koska videot ovat tällöin 32bit väreillä (RGB32/RGBA) eli alpha-kanavan kanssa (läpinäkyvyys). Näille astrovideoille riittää täysin RGB24, tuskimpa IS kamerat käyttävät alphaa millään tasolla.

Ei näköjään ollut, vaan oli "24 bit RGB (888)", "Video" - valikon "color depth"-kohdasta. Koitin sitten muuttaa tuon kohtaan "Luminance only (Y8)", tuli alkuperäisen kokoinen AVI (kokeessa 1,10 Gt) joka ei auennut oikein Registaxissa. Sitten kokeilin "16 bit RGB (565)", ei toiminut Registaxissa. Sen sijaan 16 bit RGB (555) toimii ja koko nyt 2,2 Gt eli vain tuplat. Hyvä vinkki taas, kiitos. Hassua sinänsä, että mustavalkokameran 8 bit raakavideon ollessa yli 1 Gt, se pitää konvertoida 16 bit väriformaattiin, jolloin Registax osaa taas lukea sen vaikka koko nousee tuplaksi...
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

TeroP

Suosittelen kyllä jättämään nuo 16bit formaatit suosiolla ja käyttämään tuota Lagarithia codeccina RGB/24bit väreillä, jos haluat kokoa pienentää videoista. Muuten käy todennäköisesti niin, että hukkaat informaatiota videosta.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

Timpe

TeroP:lläkin Jupiter-kuvat paranevat kauden edetessä ja animaatio on komea (= terävää jälkeä + näyttää todella hyvin kuinka eri tahtiin ne pilvivyöhykkeet pyörähtävät planeetan pinnalla)! :cool:
- Timo Inkinen

kjj

Nyt kun täällä on näemmä asetettu hyvät standardit Jupiter-kuvien laadulle, niin laitetaanpa viime keskiviikolta oma räpellykseni. Kuvattu C8:n polttotasolta järkkärillä putken ollessa ns. huonelämmin ja ulkona pari astetta pakkasta -> teki seeingistä sanalla sanoen mielenkiintoisen.

Lisäksi 1100D:n videomoodissa ei voi erikseen säätää herkkyyttä ym. asioita - ne voi vain lukita, joten aluksi piti käydä olohuoneen kattolampun valossa kalibroimassa tuo videonauhoitus, ja siitä sitten asetukset lukittuna kamera putken perään. Tuloksena oli noin 1000 framen videosta luokkaa 50 yksittäistä framea, joilla viitsi edes yrittää stackaamista.

Joten suomeksi sanottuna, tästä ei voi kuin parantaa  :azn:



Ari Haavisto

Eipä lainkaan paha, kjj. Tuossa on jo itse asiassa aika paljon yksityiskohtia, jotka jäähtyneellä putkella ja sitä kautta isommalla pinolla olisivat tulleet paremmin esiin. Eli lupaavalta näyttää.

Itse olin viime yönä )28.10.2012) havaitsemassa. Seeing oli siinä kakkosen korvilla. Kuva oli suhteellisen vakaa, mutta pehmeä ja utua oli edessä. Ensin ir-rgb kuvajainen aamukolmelta (kesäaikaa). Jouduin kuvaa pienentämään, kun seeing oli kehno.


Sitten klo 03.52 kesäaikaa utu alkoi estää infrapunaa, mutta toisaalta R, G ja B vakaantuivat ja sain aineet kohtuulliseen RGB-kuvaan. Tosin sekin pienennetty 80%:iin.


Sitten kuvailin taas hiukan Jupiterin kuita. Niiden suhteen värikanavat menivät mössöksi, mutta ir oli parempi. Kyseessä siis kollaasi, jossa kuut ja Jupiter oikeassa mittakaavassa keskenään, mutta eivät todellisilla paikoilla. Olen raahaillut kuut lähemmäs, jotta mahtuvat samaan ruutuun, tosin Ganymedes oli oikeasti tuossa kohden Jupiteriin nähden n. 03.08. Järjestys vasemmalta oikealle Ganymedes, Io, Europa.



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

jussi_k_kojootti

Hiljaisuudesta päätellen nämä Arin viimeisimmät olivat muidenkin mielestä kerrassaan mykistäviä!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Iida M

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 29.10.2012, 17:54:02
Hiljaisuudesta päätellen nämä Arin viimeisimmät olivat muidenkin mielestä kerrassaan mykistäviä!

Pakko myöntää että veit sanat suustani! Kerrassaan ällistyttäviä, ja mahdottoman hienoja kuvia Ari!  :shocked: Ei kyllä enää pelkät sanat riitä kuvaamaan kuinka hienoja kuvia nuo ovat...

Timi

Jossain korkealla vuoristossa nuo olisi kai jo lähes luotainkuviin verrattavia otoksia.