QHY8L

Aloittaja rintape, 21.11.2011, 21:37:13

« edellinen - seuraava »

rintape

No niin, ensimmäinen kuvausilta takana. Tyypillistä sähläämistä. Meni melkein vuorokausi tajuta ettei seuranta pelannut kunnolla. Jos phd ilmoittaa, että dec calibratoin failed, niin se että grafiikassa dec on suora viiva Ra:n sahatessa ylös alas, ei tarkoita, että dec seuranta pelaa aivan täydellisesti, vaan sitä ettei se pelaa ollenkaan :oops:

Tyhmyys tyhmän tyhmentää.

Kamera pelasi hyvin. Ensimmäiseen sarjaan tuli jotain outoa. Hetken pähkäily tuotti ratkaisun, kenno huurteessa. Tiputin kameran jäähdytystä ja kohta kenno oli ihan puhdas. En sitten enää illan aikana tajunnut nostaa jäähdytyksen tehoa, mutta voisipa hyvinkin olla, että pikkuhiljaa jäähdyttämällä huurteen voi välttää. Luulen että kamera on ihan hyvä. Nyt vaan paljastu lopullisesti mun täydellinen kyvyttömyyteni saada raakakuvista jotain aikaan (kuvasin .fit:tejä). Järkkäri jpg:t on nostanut pari kertaa hymyn huulille, mutta nämä nämä fitit ei kyllä paljon naurata. Laitan nyt tähän yhden nebulosityllä ja picasalla tehdyn pinon. Kyllä siellä jotain on kun sen vaan saisi esille.

Petri


Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Markku Forsman

Onnea Petri ensikuvasta!

Minä odottelen edelleen ohjeita ja vinkkejä QHY:ltä tuon oman 8L:n ja Ezcapin kaatumisesta kun koittaa kuvata. Kyllä harmittaa vietävästi kun ei pääse testaaamaan kameraa ja kuvaamaan.

Minkä mittaisia valotuksia ja montako on tuossa kuvassasi.

rintape

Kiitos. Jos en nyt väärin muista, niin tuossa kuvassa 4 kpl 3 min valotusta. Multa löytyy vielä ehkä ihan kelvollisia 5 min. ruutuja parikymmentä, niistä voi vielä jotain syntyä. Noita kun aloin käsittelemään nebulosityllä niin putosin heti kättelyssä kartalta. Siis kuvat pitää debayeroida, että niihin saa värit. Was? Ainahan järkkäri raw kuvissakin on ollut heti värit. Siinä kohdalla kun nebulosityn käyttöohjeessa luki "And now the fun begins" olin jo ihan itkun partaalla.

Jep, pihalla kuin postilaatikko.

Kuvasin Ezcapella. Pitänee ensi kerralla käyttää nebulosityä, heti kuvien käsittelyn alussa tuli joku ihme kysymys bayer-suotimesta kun ohjelma ei tiennyt millä kameralla kuvattu. No kunhan nyt saa kuvattua niin paljon kuin mahdollista, eiköhän tuon käsitelyn saa ajan kanssa haltuun.

Oli muuten mahtava kokemus ekaa kertaa laittaa kamera kuvaamaan esim. 5x5 min. ruutuja ja siirtyä itse takavasemmalle puuhailemaan jotain ihan muuta. Tähän asti ei ole voinut eikä uskaltanut poistua kahta metriä kauemmaksi laitteista  kun se on vaatinut ihan jatkuvaa säätämistä.

Petri

Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: rintape - 22.11.2011, 12:52:46
Siis kuvat pitää debayeroida, että niihin saa värit. Was? Ainahan järkkäri raw kuvissakin on ollut heti värit. Siinä kohdalla kun nebulosityn käyttöohjeessa luki "And now the fun begins" olin jo ihan itkun partaalla.

Ei niissä ole, raw-kuva on mustavalkoista shakkilaudan näköistä. Softa jolla olet katsellut järkkärin raw-kuvia on hoitanut debayeroinnin (oli se sitten kameran takanäytöllä tai vaikka canonin oma softa tietsikalla / photoshop tms.

Nebulosityn manuaali on tosi kattava, se kannattaa lukea ymmärryksellä.

rintape

Joo nebulosityn manuskaa olen lukenut ja kyllä sieltä koko ajan lisää ymmärtää. Pinosin eilen kaikki kuvat, taisi tulla valotusta liki 1,5 tuntia. Histogrammin mukaan siellä ikäänkuin tietoa olisi, mutta sinne se mun kyvyillä jää. Mutta se on sitten juttu erikseen jossain foorumin toisella palstalla.

Itse kamerasta voisi ajankuluksi jotain kertoa. Pakettiin kuuluu kamera, usb-johto kamerasta tietokoneeseen, virtajohto kamerasta ohjausboksiin ja ohjausboksi (ensin luulin että se on jonkinlainen muuntaja, mutta ei taida olla. Kutsun sitä ohjausboksiksi).

Boksiin pitää sitten saada jostain 12 V virtaa mielellään vähintään 4 amppeeria. Boksiin tulevassa virtajohdossa pitää olla sellainen samantapainen piikki kuin esim. läppäreiden virtajohdoissa. Kävin paikallisessa YE:n liikkeessä ja sieltä löytyikin n. 30 eurolla muuntaja josta saa vaikka mitä jännitteitä ja virtoja ja mukana pussillinen erilaisia liittimiä. Niistä erittäin ystävällinen myyjä rakensi mulle sopivan kokoonpanon josta tulee 12 V ja 5 A ja laittoi vielä johdon pään napaisuuden oikein. Siinä pitää katsoa että virtajohdon päässä menee + ja - oikein päin liittimen kuoreen ja sydämeen. Tällä siis saan kameralle virtaa suoraan töpselistä. Kamerassa on lisäksi vielä guidaus portti jos sitä siihen haluaa käyttää.

Petri

Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

rintape

Torstai yönä toinen sessio. Kosteus vähän haittasi, mutta pari kertaa kun puhaltelin hiustenkuivaajalla linssit kuiviksi niin ihan hyvin pärjäsi. Muutama kuva kärsi taas kennon päälle muodostuvasta huurteesta. Unohtui varustelistassa mainita, että mukaan tulee myös pieni putkilo jonka saa ruuvattua kameran kylkessä olevan ruuvin tilalle. Ruuvin reikä johtaa sinne kennotilaan ja putkilon voi täyttää silikageelillä. Pitänee kokeilla saada ilmatila kuivaksi.

Kuvien käsittely edelleen ihan hakusessa. Nyt ei meinannut saada värejä kuviin lainkaan. Eka keralla kuvasin siis ezcapella. Kun niitä kuvia yrittää debayeroida nebulosityllä ohjelma avaa "manual demosaic setup" ikkunan, jossa pitää määritellä kennon ominaisuuksia. Oletin sen johtuvan siitä ettei ohjelma tiedä milllä kameralla kuvasin. No nyt kuvasin nebulosityllä. Nyt näitä kuvia kun yrittää nebulosityn de-mosaic toiminnolla käsitellä, niin tulee heti joku virhetila. Ihan sama juttu kuva kerrallaan tai batch-toiminnolla. Eikä edes enää avaa tuota "manual demosaic setup" ikkunaa. Nyt kun laitan nebulosityn preferences valikosta voimaan astuksen "manually override color reconstruction", niin tulee taas tuo demosaic setuo ikkuna ja sitä kautta pääsen jonkinlaiseen värilliseen tulokseen.

Autoguidaus loksahti lopulta kohdalleen. Ei ihan omin voimin, mutta onneksin komakalliolla saa apua. Tässä 15 min yksittäis ruutu, jossa ainakin jonkinlaiset värit.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

einari

Täällä vinkkejä:
http://stargazerslounge.com/imaging-image-processing-help-techniques/140762-qhy8l-first-light-frustrating.html

Nebulosity:
"If you want to have another try with Nebulosity, you'll need to do the following (assuming the QHY8L operates the same as my QHY8):

1. Set the Manually Override the Colour Ceconstruction setting in the Preferences (see section 17.3 of the manual).
2. For a single image: from the menu bar, use the Image - Demosaic RAW function (whichever of the two you fancy). A popup will appear (see section 8 of the manual). You need to ensure that in the Matrix Offset section, the X and Y values are both set to 1."

Tai DSS:ssä:
"Selecting the QHY8 Camera id DSS seems incorrect. I have tried Generic GBRG and that seems to work."
___
Tapio

rintape

QHY8:ssa ja 8L:ssä on kai hieman erilaiset kennot. Itselläni ainakin nebulosityssä tuntuisi tulevan parhaat värit, tai oikeastaan ainoat värit, arvoilla X=0 ja Y=1. DSS:ssä generic GBRG tuntuu hyvältä. Mutta nebulosityllä edes tuolla "manually override colour construction" toiminnolla ei pysty käyttämään "Colors in motion" pinoamista, jota ohjeissa suositellaan värikuville.

Olen Craig Starkin kanssa vaihdellut muutaman sähköpostin, pitää vielä tuota asiaa kysyä. On näköjään mulle ainakin vielä viime yönä vastaillut, pelkäsin jo että pitää mua viime viestini jäljiltä jos ei täys- niin vähintään puolihulluna.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

rintape

Ja eilen taas lisää kokemusta. 5 ja 10 minuuttiset ruudut sai Andromedasta napattua. Ennusteet lupaili hyvää ja kaunista, mutta pilvet sotki kuvausta aika pahasti. Tässä kaksi versiota. Toinen debayeroitu, tai de-mosacioitu mitä termiä nebulosity käyttää, arvoilla x=1, y=1 ja toinen x=0, y=1. Jälkimmäinen näyttää ehkä paremmalta? Nebulosityn ohjeessa todetaan jotenkin niin, että kunhan jonkinlaiset värit saa esiin, niin loppu hoituu kuvankäsittelyllä. Näillä tiedoilla ja taidoila en tuohon sano mitään.

Taas meinasi kenno huurtua, mutta nyt taisin ymmärtää sen jäähdyttämisen päälle. Ezcapella jos kuvaa, niin tec säädöissä on kolme vaihtoehtoa. TEC off, manuel ja auto control ja kaksi liukusäädintä. Toinen lämpötilalle ja toisella jotenkin säädetään jäähdytyksen tehoa prosentteina. Off on off. Luulin että tuo auto control on jotenkin täysautomaatti ja säätää käytettävän lämpötilan jonkun hienon laskukaavan mukaan ja käytin manuel säätöä (kyllä, se ei ole manual vaan Manuel). Mutta manuel säädöllä kun laitoin lämpötilan -6:n, niin jo kohta kenno oli -30 ja huurteessa. Eli se on tosiaankin täys manuel toiminto. Pelkkä lämpötilan säätö ei riitä vaan pitää sitä tehoakin säätää. No sitten hokasin laittaa auto controlli ja asiat aukeni. Siinäkin saa itse valita lämpötilan ja ohjelma tehon avulla pitää sen halutussa n. 0,3 asteen tarkkuudella. Ainakaan tuolla -10 lämpötilassa ei minkäänlaista huurretta. Tosin siinä pilvisenä hetkenä laitoin silikageeliputken paikoilleen, mutta sen vaikutus ei taida ihan parissa tunnissa tuntua.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: rintape - 29.11.2011, 10:54:19
Toinen debayeroitu, tai de-mosacioitu mitä termiä nebulosity käyttää, arvoilla x=1, y=1 ja toinen x=0, y=1. Jälkimmäinen näyttää ehkä paremmalta?

Noista täsmälleen toinen on oikea ja toinen on täysin väärä, joten se kannattaa selvittää heti aluksi eikä luottaa siihen kumpi tuollaisenaan näyttää paremmalta (ota huomioon että väritasapaino voi oikeassa versiossa hyvinkin olla pielessä). Saatko laitettua noista 100% kroppeja jostain sopivasta suunnasta, vaikka tuolta galaksin reunalta vasemmasta alanurkasta jossa on noita tähtipilviä? Mulla oli samanlaisia ongelmia kun en ensin ymmärtänyt ettei MaximDL tunnistanut SX:n värikameran matriisin asentoa.

rintape

Eikun joskus asiat ratkeaa kun tarpeeksi ihmettelee, kyselee ja kokeilee.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Lauri Kangas

Noniin, eli aikaisemmista molemmat olikin ilmeisesti vääriä. :grin: Viimeinenhän on selvästi järkevimmän näköinen. Kannattaa vielä katsoa se neljäs vaihtoehto (0,0), koska riippuen sen matriisin asennosta jollain asetuksella voi tulla lopputulos jossa interpolointi sinänsä menee oikein mutta vihreä ja sininen kanava ovat vaihtaneet paikkaa. Mulla kävi juurikin M31-kuvan kanssa noin ja aiheutti paljon päänvaivaa että miksei galaksi näytä siltä kuin yleensä, vaikka yritin säätää väritasapainon oikein.

rintape

Ja tässä vielä x0y0.
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

einari

Rasterista näkee (tai sen puutteesta) että 1,0 on oikea kuten Lauri ylempää totesti.
___
Tapio

Timpe

Ja minä kun luulin mv-CCD kameran käytön olevan vaikeaa ja väri-CCD:n käytön helppoa... :laugh:
- Timo Inkinen