Kamerakysymyksiä

Aloittaja Marko.J, 01.04.2009, 18:18:27

« edellinen - seuraava »

Marko.J

Morjes!

Olen tässä pohtinut tuota kameran hankintaa ensi kautta varten kun tuo minun Pentax K100D ei ole mikään paras vaihtoehto tähtikuvaukseen, vaikka muussa valokuvauksessa hyvin palveleekin. Niinpä olen myös harkinnut kohtuuhintaisen ja meikäläisen tarpeita vastaavan CCD-kameran hankintaa. Kameran pitäisi olla sellainen, että palvelee CCD-hommia aloittelevan kuvaajan tarpeita. Laite olisi tarkoitus liittää SW 80 ED putkeen, jossa on WO:n 0,8x lyhentäjä/flattener. Tietokoneena Acer miniläppäri ja Win XP.

Mitä mieltä olette tuosta Atik-16IC-S kamerasta, jota ainakin Ylva myy? Entä kannattaako ccd-touhuja aloittelevan hommata värikamera vai suosiolla mustavalkokamera ja filtterisetti sekä -pyörä?

Ylvalta löytyy myös Orion StarShoot II -kamera sekä mustavalko- että värimallina ja tuota samaa laitetta näyttäisi saavan ulkomaisista liikkeistä edullisemminkin? Onko tuosta mielipiteitä? Entä kumpi olisi parempi valinta, Atik vai Orion?
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

astro_juhis84

Minulla on tuo Atik 16IC-S ccd kamera mustavalkoisella kennolla, jolla olen saanut varsin hyviä kuvia. Muutamia sillä kameralla otettuja kuvia löytyy tältä foorumilta. Värikamera on varmasti riittävän hyvä aloittelijan tarpeisiin. Voit myös käyttää sitä kameraa autoguidaukseen, kun kuvailet digijärkkärillä. Tuossa Orionin StarShoot kamerassa ei ole sisään rakennettua autoguider porttia, joka löytyy Atikin malleista. Näillä perustein ottaisin Atikin kameran.

Tarvitset linssiputkeen loittojatkeen tarkennuslaitteen ja ccd-kameran väliin (en tiedä kuinka pitkä loiton pitää olla). Kamera ei muutoin tarkennu tähtiin. M 51 galaksin sivulla 4 olen kuvannut siten, että ccd-kamera on kulmaprismassa kiinni.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Kaizu

Meinasin kyllästyä odottelemaan Canonin järkkäriä ja selvittelin jo alustavasti muita vaihtoehtoja. Mainittu Atik putosi pois vertailusta vaatimattoman resoluutionsa vuoksi. Jos olisin ostanut CCD:n olisin ehkä päätynyt Atik 4000 tai 11000 kameroihin, väriversioihin, johonkin Kodakin kennolla varustettuun.
Nyt kun olen vähän kuvannut kinokokoisella värikennolla, olen oppinut pari asiaa. Putki jolla kuvaan, ei tuota riittävän isoa komatonta kenttää.
Myöskin vinjetointia esiintyy. Valosaastealueella kuvatessa taivaasta tulee hempeän vaalean ruskea. Tarvitsen siis suotimia. 2" suotimetkaan eivät ihan riitä, nurkat jäävät pimeiksi. Tähän mennessä olen maksanut isosta kennosta mutta käyttökelpoinen kuva-ala on samaa luokkaa kuin vanhassa 300D:ssä. Seuraavia investointeja lienevät isot suotimet ja jokin Ritchey-Chretien tyyppinen putki, vähän riippuen siitä, kuinka lempeästi tämä taloustaantuma minua kohtelee.
Jos nyt aloittaisin kameran valintaprosessin uudelleen, päätyisin luultavasti johonkin MV-CCD kameraan jonka kenno mahtuisi 1.25" suotimen taakse sekä siihen sitten suodinpyörä. Sopivasti valituilla suotimilla saattaisi välttää osan valosaasteen haitoista.

Kaizu
Kai Forssen

Marko.J

Kiitos vastauksista!

Juha-Matti: Tuo mahdollisuus käyttää kameraa autoguidaukseen on vahva pointti Atikin puolesta. Loitonhan se vaatii linssiputken kanssa, lisäksi kenno pitää loitolla sovittaa oikealle etäisyydelle lyhentäjästä (en nyt tässä muista, kuinka kauas...) siihen väliin voisi sopia filtteripyörä...

Onko kuvasi M51:stä kuvattu lyhentäjän kanssa vai liittämällä kamera ja kulmaprisma suoraan putken päähän? Lyhentäjähän tuo tarkennuspistettä hieman sisään päin.

Kaizu: Katselin kyllä noita Atik 4000 ja 11000 kameroita, mutta hinta on aika kova verrattuna tuohon vaatimattomampaan malliin. 314 voisi olla realistisempi. Mutta kun olen tuota ccd-kuvausta vasta aloittelemassa, niin ajattelin, että vaatimattomammallakin voisi opetella.

Tuota minun Pentax- kameran kennoa vaivaa sellainen ikävä ominaisuus, joka tulee esiin silloin, kun kuvassa on puhki palanut tähti, että tuosta puhki palaneesta kohdasta lähtee ikään kuin "varjo" aina samaan suuntaan. Siksi uuden kameran hankkiminen liikkuu mielessä.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

JuhaK

Itsellä käytössä tuo 314E mustavalkoisella kennolla. Filtteripyöränä Atikin manuaali, joka taitaa olla 18mm paksu ja kuvat tulee pääosin otettua SW ED80 PROlla.

Noista etäisyyksistä: Ilman lyhentäjää pelkkä 15 mm loitto riitti muistaakseni juuri ja juuri tarkentamaan tähtiin. Normaalisti kameran ja filtteripyörän perässä on koko ajan 15+7,5mm, joka on myös WO:n 0.8 lyhentimelle sopiva (filtteripyörästä etäisyys kennoon on ~35mm). Lyhentäjän kanssa otettu versio M51:stä löytyy ko. osiosta.

Lyhentäjä siirtää tarkennuspistettä sisäänpäin arviolta 5 cm. En ole koskaan mitannut, mutta noin silmämääräisesti arvioituna.
Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

astro_juhis84

Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 02.04.2009, 16:45:30
Onko kuvasi M51:stä kuvattu lyhentäjän kanssa vai liittämällä kamera ja kulmaprisma suoraan putken päähän? Lyhentäjähän tuo tarkennuspistettä hieman sisään päin.

45 asteen kulmaprisma ja ccd-kamera olivat suoraan tarkennuslaitteessa kiinni. Luultavasti kulmaprismat eivät ole yhteensopivia polttovälin lyhentäjän kanssa.

Kokeilin joskus laittaa ccd-kameran polttovälin lyhentäjään kiinni (WO 0.8 III), ei tarkentunut tähtiin tarkennuslaitteen ollessa ääriasennossa.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Julius

Itse päädyin reilu kuukausi sitten Atikin malliin 314L ja siihen USB-filsupyörä kaveriksi. En ainakaan tuosta lähtisi pikseleitä vähentämään. Jos alle 1200€ on kamerasta liikaa, E-malli olisi pienemmällä pikselikoolla, mutta samalla pikselimäärällä edullisempi. Molempia taitaa saada väreissäkin.

Ei ole toistaiseksi ainakaan tehnyt mieli digijärkkäriä putken perään laitella, vaikka kuva-alassa häviääkin. Kohina on digijärkkäriä pehmeämpää ja lähtee kevyemmällä työstöllä. Flatti on varsin tasainen, toiseen reunaan kevyesti kirkastuva. Kestää USB-yhteyden hetkellisen katkoksenkin, toisin kuin Canonin kaappaussofta, joka vaatii softan uudelleenkäynnistyksen monine hiiren klikkauksineen.

Marko.J

Juu, kyllä tuo 314L (tai miksei E:kin) on mielessä käynyt ja mahtuisi tulevan kesän kaluston viritysbudjettiin nippa nappa. Samanhan paremmasta järkkäristäkin suunnilleen joutuisi maksamaan ja kohinakysymys taitaa tosiaankin taipua ccd:n eduksi.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Marko.J

No niin, ratkesi tämä kamerakysymyskin lopulta ja tilaukseen lähti Atik 314L+ mustavalkoversiona.  Samalla tilasin Baaderin värifiltterisetin. Siinä ne sitten menevät kesälomarahat.

Tietää varmaan meikäläisen tuurilla harvinaisen sateista syksyä...
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

jmantyla

#9
Lainaus käyttäjältä: Marko.J - 30.06.2009, 07:54:52
No niin, ratkesi tämä kamerakysymyskin lopulta ja tilaukseen lähti Atik 314L+ mustavalkoversiona.  Samalla tilasin Baaderin värifiltterisetin. Siinä ne sitten menevät kesälomarahat.
Tietää varmaan meikäläisen tuurilla harvinaisen sateista syksyä...
Onnittelut hyvästä valinnasta. Muutama ilta vierähtää odotellessa pilvien ja sateen loppumista, ja sitten sään kirkastutta vähän useampi ilta tietokoneen ääressä
opetellessa miten mustavalkokameran kuvista tehdään värikuvia. Mutta vaivannäkö kannattaa, ja kun mv-kuvien käsittelyprosessin opettelee, se menee lopulta
aika rutinoidusti.
Atikin mv-kamerassa on vielä se etu, että se tekee 16-bittisiä fit-kuvia. Se on alan tieteellinen standardi. Jos harrastajalle sattuu sellainen tuuri, että kuvaan
osuu jotain tieteellisesti arvokasta, kuvat ovat juuri sitä mitä ammattiastronomit haluavat.

Jorma M.

Marko.J

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 30.06.2009, 11:24:26
Onnittelut hyvästä valinnasta.

Jorma M.


Kiitos, kiitos! Nyt vain odotellaan härveliä saapuvaksi. Juu, onhan tuossa mv-kamerassa opettelemista, mutta lopputulokset näyttäisivät olevan vaivan arvoisia. Tuohon 314L+ malliin päädyin, kun Orionin Starshoot ei saanut oikein mairittelevia arvioita ja toisaalta nuo Atikin isompikennoiset mallit alkavat olla melko hintavia. Tuossa Plus-mallissa on erona aikaisempaan versioon softan kautta säädettävä kennon jäähdytys, kun aikaisemmassa 314L -mallissa oli vain on/off -asennot.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

dirty

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 30.06.2009, 11:24:26
Atikin mv-kamerassa on vielä se etu, että se tekee 16-bittisiä fit-kuvia.

Sen verran tarkennusta, että FIT-tuki on enemmänkin kuvankaappaussoftan kuin itse kameran ominaisuus.
Softan joutuu yleensä hankkimaan erikseen, kun noiden kameroiden mukana tulevilla "proprietary" softilla ei pidemmän päälle meinaa pärjätä.
Harri Hytönen

Marko.J

No niin, tulihan se kamera sieltä tänään hieman alle kuukauden odottelun jälkeen  :grin:

Tuossa laite on kiinnitettynä SW80ED:n perään, välissä filtteripyörä ja WO 0,8 VIII flattener/reducer. Näin äkkiä arvioiden kameran kenno näyttäisi tulevan hieman kauemmaksi lyhentäjästä kuin WO:n ohjeessa optimaaliseksi sanottu 56 mm, kun käyttää 1,25" sovitinta. Kuinkahan tarkkoja nämä pelit ovat tuosta juuri oikeasta etäisyydestä? Sopivilla T-loittorenkailla kameran saisi "siirrttyä" kyllä hieman lähemmäksikin.

Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

Vesa Kankare

Tuolla kennon koolla ei välttämättä näy kovin isot etäisyyden aiheuttamat erot (josko näkyy koko lyhentäjän puuttuminenkaan vielä). Mutta aina parempi lopputulos tulee, mitä lähempänä on oikeaa etäisyyttä. Isommalla kennolla, kuten digijärkkärillä oli aika huikea ero ilman loittoa ja 7.5mm loitolla, jolla kenno meni oikealle etäisyydelle. Tuo etäisyyshän vaikuttaa siihen kuinka hyvin se korjaa kuvakentän kaarevuutta. Kokeilemalla selviää parhaiten, jos kuvan reunoilla tähdet eivät fokusoidu kunnolla, palikat uusiksi! :)
Vesku
www.vkastronomy.com

Marko.J

Heittoa etäisyydessä on aika vähän, n. 4 mm. Täytyy kokeilemalla edetä, jospa viikonloppuna olisi kirkasta.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi