Avaruus.fi - keskustelualue

Muut havaintolaitteet => Jalustat ja seurantalaitteet => Aiheen aloitti: rintape - 01.12.2010, 10:41:24

Otsikko: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: rintape - 01.12.2010, 10:41:24
Niinhän siinä kävi, että kaiken piti olla kunnossa ja maailmankaikkeus levittätäytyi yllemme valmiina valokuvattavaksi. Mutta CGEM ei toiminut. Toinen moottori, onkohan se nyt sitten tuntimoottori, ei inahtanutukaan. Pakkastakaan ei siinä vaiheessa ollut kuin vasta 12 astetta. Tehtaan mukaan tällaisissa ääriolosuhteissa monet lämmittävät jalustaa ja käsikapulaa.

Jos nyt sitten sille tielle lähdetään, niin onko kellään kokemusta? ensimmäisenä tuli mieleen, että tungen jalustan napatähtäimen aukosta sisään lämpökaapelin tai jonkun sellaisen retkikäyttöön tarkoitetun lämmitinpussin ja neulon jalustalle pipon päälle. Mutta kun siellä on akselia ja ratasta ja matopyörää niin nehän voi jauhatua sinne väliin ja sitten vasta naurattaa. Aamulla huoneenlämmössä jalusta pelasi taas täydellisesti. Jos siellä on joku herkkä liitos niin pelottaa että se ajan mittaan heikkenee entisestään eikä jalusta toimi enää huoneenlämmössäkään.

Joskus tuntuu, että tästä ei vaan tule mitään. Noh, kai se sitten on sitäkin hienompaa kun lopulta saa jotain aikaiseksi.

Mutta onneksi Karin kanssa aina keksitään jotain järkevää tekemistä jos suunnitelma A pettää. Laitettiin kamera kuvaamaan pitkällä valotuksella ja otsalamput päässä juostiin ympäri metsää. Tuli hauskoja valojuovia.

Petri
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Markku Forsman - 01.12.2010, 10:52:09
En tiedä millaiset rasvat on tuossa jalustassa, mutta voisiko tuo johtua siitä että rasvat yksinkertaisesti jalustan rattaistossa jäykistyy niin paljon ettei jaksa pyöriä. Ainakin tuossa pikku Celestronin jalustassa alkaa vakio rasvat jymähtää yli kymmenessä pakkas asteessa. Toimivaa rasvaa pakkaskäyttöön on ainakin Super Lube. Muistaakseni yli 40 astetta pakkasta oli tuon jähmettymispiste.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: rintape - 01.12.2010, 11:19:13
Ei ole rasvassa vikaa, olen varma. Toinen moottori kehräsi ja akseli pyöri niin hienosti.

Vaikka olen varma asiasta, voin tietenkin olla väärässä.

Petri
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Jussi Koponen - 01.12.2010, 12:07:05
Itse huomasin että 20 asteen pakkasella Heq5:n rasvat ei vaan enää skulaa (todella jäykät akselit) mutta huoneenlämmössä pelaa hienosti. Eilen purin sitten jalustan ja tänään laitan rasvat. Eq1:ssä oli ennen tätä sama homma. Kannattaa ne asialliset rasvat vaihtaa jokatapauksessa, onpahan sitten sekin murhe pois päiväjärjestyksestä.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: TiPi - 01.12.2010, 12:12:54
Itse olen kamppaillut samanlaisen ongelman kanssa. -15 on maksimi jolla vielä Celestron toimii (nihkeästi) ja sen yli kun mennään niin ei jakoja. Onko kukaan siis rasvojen lisäksi virittänyt lämmitystä jne. jolla hyytymisongelman saisi ratkaistua? Toinen mikä huolestuttaa ovat noi kaapelit jotka vakiona ovat aika koppuraa tavaraa kun pakkanen ylittää -10 astetta. Löytyneekö jostain parempia kaapeleita?

-Timo
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Make - 01.12.2010, 12:17:02
Lainaus käyttäjältä: Ankku - 01.12.2010, 10:52:09
En tiedä millaiset rasvat on tuossa jalustassa, mutta voisiko tuo johtua siitä että rasvat yksinkertaisesti jalustan rattaistossa jäykistyy niin paljon ettei jaksa pyöriä. Ainakin tuossa pikku Celestronin jalustassa alkaa vakio rasvat jymähtää yli kymmenessä pakkas asteessa. Toimivaa rasvaa pakkaskäyttöön on ainakin Super Lube. Muistaakseni yli 40 astetta pakkasta oli tuon jähmettymispiste.

Minä vaihdoin EQ6 Pro-jalustaan SuperLube-rasvat samalla kun vaihdoin kaikki laakerit ja puhdistin kaikki rattaat. Talvikäyttö muuttui täysin erilaiseksi: nyt -30C ei ole ongelma, seuranta toimii hienosti. Aiemmin moottorit jumittuivat samaan tapaan kuin sinullakin. Yksityiskohtainen kertomus TÄSSÄ (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4650.0) ketjussa. Mitään lämmitystä en ole tarvinnut. Eräs tärkeä asia on säätää matoruuvin välys sopivaksi. Kovilla pakkasilla välykset saattavat pienentyä liikaa.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: jmantyla - 01.12.2010, 12:36:12
Lainaus käyttäjältä: TiPi - 01.12.2010, 12:12:54
-15 on maksimi jolla vielä Celestron toimii (nihkeästi) ja sen yli kun mennään niin ei jakoja. Onko kukaan siis rasvojen lisäksi virittänyt lämmitystä jne. jolla hyytymisongelman saisi ratkaistua?
-Timo
Minä en uskaltanut viime viikonloppuna -16:ssa laittaa virtaa EQ6:een, vaikka autoguidauskin viimein toiminee. Tietenkin voisi öljytä uudelleen laitteen, mutta eikö olisi helpompaa lämmittää jalustaa?
Biltema ja Kodinterra myyvät putkensulatuskaapeleita, jotka pitäisivät sisällä olevan laitteen +5:ssä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=rputsulkaa.htm&tuote=rputsulkaa (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=rputsulkaa.htm&tuote=rputsulkaa)
http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=1y5ku9a8mvh0hvbi&kategoriaTunniste=TarvikkMuutL%C3%A4mm&path=RakTarvLVI%2FLVI%2FL%C3%A4mmittimet%2FTarvikkMuutL%C3%A4mm&myymala=Kodin+Terra+H%C3%A4meenlinna&paikkakunta=H%C3%84MEENLINNA&osuuskauppa=H%C3%84MEENMAA&pageName=Main (http://www.kodinterra.fi/market/kodinterra?a_Visit:tuote=1y5ku9a8mvh0hvbi&kategoriaTunniste=TarvikkMuutL%C3%A4mm&path=RakTarvLVI%2FLVI%2FL%C3%A4mmittimet%2FTarvikkMuutL%C3%A4mm&myymala=Kodin+Terra+H%C3%A4meenlinna&paikkakunta=H%C3%84MEENLINNA&osuuskauppa=H%C3%84MEENMAA&pageName=Main)

Tuo lyhyin metrin kaapelikin riittäisi. Onko kukaan kokeillut?

Jorma M.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: rintape - 01.12.2010, 12:38:51
Tässä vielä tehtaan vastaus näkysälle:

"Extreme cold weather can effect the Mount and Hand control. I have had customers in extreme cold weather advised that they used Dew heater strips around the mount to keep it warm. They also recommended Hand warmers for the Hand controller to keep going as well. "

Petri
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: GaryP - 01.12.2010, 14:55:38
Lainaus käyttäjältä: rintape - 01.12.2010, 10:41:24

Mutta onneksi Karin kanssa aina keksitään jotain järkevää tekemistä jos suunnitelma A pettää. Laitettiin kamera kuvaamaan pitkällä valotuksella ja otsalamput päässä juostiin ympäri metsää. Tuli hauskoja valojuovia.

Petri


Jos on ollut uskottavuuden kanssa tähän mennessä ongelmia, niin eipä ole enää mitään menetettävää...



Mutta asiaan. Jos koko jalustaa pitäisi pakkasella lämmittää, karsiutuu näppärästi pois kaikki sähköverkosta yli 25m matkan päässä olevat paikat. Eihän kukaan hullu (?) ala raahaamaan metsään erillistä akkua jonka sähkö tuhlataan pelkästään jalustan nupin lämpöisenä pitämiseen???

Olisiko se mahdollista sitten kuitenkin että välys olisi tosiaankin tuossa lämpötilassa kiristynyt niin tiukaksi ettei moottorilla ollut enää voimia edes yrittää pyörittää? Toinen moottori sananmukaisesti kehräsi, aivan kuin sisällä testaillessa, ei mitään mekaanisen vastustamisen merkkejä.

Antaako CGEMin kapula mitään varoitusta jos käyttöjännite laskee liikaa? Olisiko todennäköistä, että vain toinen moottori pyörisi jos napajännite laskee, vai pitäisikö koko härvelin hiljentyä? Teen seuraavaa pakkassessiota varten välimittauspisteen  sähkönsyötölle, ihan siihen jalustan liittimeen asti, mitataan kuormitettu jännite niin nähdään ainakin onko akkupaketti polvillaan.

Kari
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: einari - 01.12.2010, 15:16:06
Sain tässä isänpäiväksi sähkörukkaset ja heti sain kuulla että niistähän pitää väsätä huurrelämmitin.
Tarjolla olisi myös sähkösukkia ja entäpä jos semmoiset laittaisi jalustan ympärille niin riittäisikö akuissa tarpeeksi puhtia ?
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: TiPi - 01.12.2010, 15:34:08
Jalusta on kiinteästi piharakennuksen katolla, joten sähkön syöttö on hoidettu. Pitänee noihin kaapeleihin tutustua jos vaikka saisi pätkät koteloinnin sisään ujutettua ja rasvat pysymään sulina.

-Timo
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: einari - 01.12.2010, 15:49:58
Tarviiko niitä sinne sisällä ujuttaa - onko tilaakaan ?
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Make - 01.12.2010, 15:53:00
Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 01.12.2010, 12:36:12
Tietenkin voisi öljytä uudelleen laitteen, mutta eikö olisi helpompaa lämmittää jalustaa?

Rasvan vaihdolla on muitakin hyviä vaikutuksia, katso vaikka http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4650.msg38961#msg38961 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=4650.msg38961#msg38961). Itämaisten jalustojen rasvan seassa on paljon työstöjätettä. Kun metallinpalat on poistettu, vähenevät satunnaiset nykäykset seurannassa. Toki ymmärrän, että jalustan purku on ensikertalaiselle huolestuttava asia - saako kaiken takaisin oikein, rikkoutuuko jotakin jne. Onnistunut huolto on kyllä vaivan arvoinen  :grin:, mutta epäonnistunut sellainen = menetetty kausi  :realmad: . Tuo lämmitysidea on varmaankin sopivassa välimaastossa; isommat remontit kannattaa jättää kesäkauteen, jos on epävarma.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Anssi Mäntykivi - 01.12.2010, 17:46:11
Lainaus käyttäjältä: einari - 01.12.2010, 15:16:06
Sain tässä isänpäiväksi sähkörukkaset ja heti sain kuulla että niistähän pitää väsätä huurrelämmitin.
Tarjolla olisi myös sähkösukkia ja entäpä jos semmoiset laittaisi jalustan ympärille niin riittäisikö akuissa tarpeeksi puhtia ?

:rotfl: Ihan pakko. Ei puutu enää kuin sähkötuoli.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Jarkko.A - 01.12.2010, 18:01:14
Nyt olisi kyllä hyvä sauma jollekin harrastajalle tai liikkeelle ryhtyä tarjoamaan palveluna jalustan sisäosien puhdistusta ja uudelleenrasvausta.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: okumara - 01.12.2010, 19:59:32
Lainaus käyttäjältä: Jarkko.A - 01.12.2010, 18:01:14
Nyt olisi kyllä hyvä sauma jollekin harrastajalle tai liikkeelle ryhtyä tarjoamaan palveluna jalustan sisäosien puhdistusta ja uudelleenrasvausta.

Saksassa on jo vastaava palvelu, voi olla että huolisi jalustoja ulkomaistakin. Kaivelen osoitteen jossain välissä.

edit:

tässä osoite: http://www.cg-5.de/

Tuolla on seikkaperäiset huolto-ohjeet monellekkin jalustalle, ja ohjeiden perässä on sitten hinnat siitä jos haluaa saitin pitäjän tekevän ko. operaatiot.

valikosta astronomie jne. kannattaa käännättää tuo saitti http://translate.google.com issa,

mutta tässä eq-6:n operoinnista hintatiedot googlen karvalakkikäännöksenä, jota en jaksa siistiä. ymmärrätte kyllä :D

Lainaus käyttäjältä: http://translate.google.com
Hinnat:

Voitele uusi asentaa ja säätää: 100 - (sis. paluu postikulut) (89 - ilman postimaksua)

Laakeri asettaa täydellinen: (12 leirit): 139 - (vain merkki varastossa)

Teflon voiteluaine ja 8 viipaletta: 15 -

Special yhteensä: 200 -
äkkiseltään en löytänyt mainintaa ottaako muualta kuin saksasta vai ei. Ja kannattanee etsiä netistä tietoa, onko millainen palvelu/luotettava ennenkuin suinpäin jalustaa lähettelee.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Kaizu - 01.12.2010, 20:01:11
Lainaus käyttäjältä: GaryP - 01.12.2010, 14:55:38
Mutta asiaan. Jos koko jalustaa pitäisi pakkasella lämmittää, karsiutuu näppärästi pois kaikki sähköverkosta yli 25m matkan päässä olevat paikat. Eihän kukaan hullu (?) ala raahaamaan metsään erillistä akkua jonka sähkö tuhlataan pelkästään jalustan nupin lämpöisenä pitämiseen???
Edellisillä kylmillä näin tien varressa Nesteen bensarekan jonka jokaisen pyörän vieressä oli nuotio, liekö jarrut jäätyneet. Meinasin ensin pysähtyä mutta päätinkin lisätä vauhtia kun näin 1lk palavasta nesteestä varoittavat laput. Kaipa tuolla lailla yksi jalustakin lämpenisi.

Jalusta voi kylmässä mennä jumiin mekaanisesti jäykistä rasvoista tai välysten häviämisestä johtuen. Ohjauselektroniikka on suunniteltu sisätiloissa käytettäväksi joten sekä jalustan puoli että käsikapula pitäisi saada lämpimään. Artjärven Meaden kylkeen pultattiin muistaakseni 100W:n laitelämmitin pitämään jalustan elektroniikka elossa.

Kaizu
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Jarkko.A - 01.12.2010, 22:02:48
Kiitokset linkistä Okumara.

Mitäs jos pulttaisi webaston pörisemään jalustaan? Saisi kätevästi vähän sähköä kuluttavan lämmitysjärjestelmän :)
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Ari Haavisto - 01.12.2010, 23:21:50
Viime talvena tein Synscan-käsikapulan lämmityksen, josta juttua: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5910.0 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5910.0) On muuten toiminut erinomaisesti ja pikkupakkasella lämmittää kapulan pohja kivasti sormiakin.
Samalla pohdin NEQ6-jalustan lämmitystä, kun ei ole noita rasvojakaan tullut (vielä, suunnitelmissa on) vaihdettua. Ekalla kovalla pakkasella veti deklinaation juntturaan parin tunnin jälkeen, mutta välysten säädön jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Toki session aluksi jalustani on aina lämmin eikä kovimmilla pakkasilla juuri yli neljää tuntia tule oltua. Tuubin vien erikseen pelkältään etukäteen jäähtymään ja jalustan vasta juuri ennen havaintojen alkua.

Silloin pohdin vastaavien tarrakalvovastuksien käyttämistä, jollaisen laitoin käsikapulaankin. Joko 1-2 kpl kotelo-osan sisäpinnalle ja eristettä ulkopinnalle tai sitten ulkopinnalle vastuksetkin ja eristettä päälle, joku pannumyssy ettei lämpö karkaa. Osat kun olisi ollut. Mutta tarvetta ei koskaan ilmennyt kunhan sääti välykset ettei kylmässä hirtä mekaanisesti kiinni. Todennäköisesti jos ja kun nuo rasvat joskus vaihdan tai muusta syystä kotelon sisällä vierailen,  samalla kotelon sisään kuitenkin jonkun vastuksen varalle koppuloin.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Jussi Koponen - 02.12.2010, 11:31:35
Lainaus käyttäjältä: Make - 01.12.2010, 12:17:02
Eräs tärkeä asia on säätää matoruuvin välys sopivaksi. Kovilla pakkasilla välykset saattavat pienentyä liikaa.

Minkä määrittelisit sopivaksi välykseksi? Itselläni purkamisen, rasvauksen ja kokoamisen jälkeen tuota tuntiakselin ratasta saa pyöräyttää noin 45 astetta ennenkuin se alkaa liikuttamaan tuota akselia, eli töitä tartteis tehä vähän... Pitänee tänään yrittää saada homma kuntoon, kun kelitkin näyttää vielä lupaavalta.

Btw. ei tuo jalustan purkaminen vaikeaa ollut. Otin kuvat joka vaiheesta ja hyvin se mylly on taas kassassa, eikä varaosiakaan jäänyt.


Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: JaakkoK - 02.12.2010, 12:15:43
Samaa asiaa olen itsekin pohtinut. Kyselin viime talvena Celestronin asiakaspalvelusta mityä ongerlmia kylmästä aiheutuu ja onko laiteen turvallisella käytöllä pakkasrajoja. Vastaukset olivat ihan "liirun laarun" - eivät ottanaat asiaan mitään kantaa. Itse olen tänä talvena ajatellut kokeilla "kengänkuivaimia" - ne ovat pieniä sähkövastuksia jotka laitetaan märkien kenkien sisälle. Miksei niitä voisi käyttää myös jalustassa sopivan hupun alla.
Pakkasrajana olen itse pitänyt runsasta 10 pakkasastetta - ainakin silooin Celestronin jalusta toimii hyvin.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Make - 02.12.2010, 13:01:32
Jussi: sopiva välys löytyy siten, että otat muuten kasassa olevasta jalustasta mottorit pois ja kokeilet pyörittää matoruuvin päässä olevaa ratasta sormella. Jos et jaksa sormella pyörittää, välys on liian pieni. Löysennä asteittain, kunnes pyöriminen vapautuu. Kokeile pyörittää pidempi matka, jotta huomaat, onko tiukkoja kohtia. Matoruuvi ei saisi hirttää missään kohdassa. Optimikohta on tuossa hirttämisen rajamailla, jolloin backlash on pienimmillään, mutta matoruuvi pyörii kuitenkin helposti. Näin voit optimoida etäisyyden siinä lämpötilassa, jossa aiot jalustaa käyttää = ulkona pakkasessa. Olen muutaman kerran säädellyt välystä ulkona. Voin sanoa, että näpit jäätyvät eli en suosittele :wink:. Jos teet säädön sisällä, jätä jonkin verran enemmän "kutistumisvaraa". Tuntiakselille voi jättää jonkin verran klappia eli jos tuntiakseli lukittuna kääntelet vastapainoakselista, pientä lonksumista saa esiintyä.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Kaizu - 02.12.2010, 16:24:27
Pieni välys tuntiakselin vaihteessa ei haittaa kun pitää jalustan sopivasti epätasapainossa idän suuntaan.

Kaizu
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Lauri Kangas - 02.12.2010, 16:32:20
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että tasapainotatteko jalustan aina uudestaan kun se flippaa? En ole tuosta idän puolen peukalosäännöstä itse juuri murehtinut.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Jussi Koponen - 02.12.2010, 19:40:40
Lainaus käyttäjältä: Make - 02.12.2010, 13:01:32
Jussi: sopiva välys löytyy siten, että otat muuten kasassa olevasta jalustasta mottorit pois ja kokeilet pyörittää matoruuvin päässä olevaa ratasta sormella. Jos et jaksa sormella pyörittää, välys on liian pieni. Löysennä asteittain, kunnes pyöriminen vapautuu. Kokeile pyörittää pidempi matka, jotta huomaat, onko tiukkoja kohtia. Matoruuvi ei saisi hirttää missään kohdassa. Optimikohta on tuossa hirttämisen rajamailla, jolloin backlash on pienimmillään, mutta matoruuvi pyörii kuitenkin helposti. Näin voit optimoida etäisyyden siinä lämpötilassa, jossa aiot jalustaa käyttää = ulkona pakkasessa. Olen muutaman kerran säädellyt välystä ulkona. Voin sanoa, että näpit jäätyvät eli en suosittele :wink:. Jos teet säädön sisällä, jätä jonkin verran enemmän "kutistumisvaraa". Tuntiakselille voi jättää jonkin verran klappia eli jos tuntiakseli lukittuna kääntelet vastapainoakselista, pientä lonksumista saa esiintyä.

Minä arvelinkin homman menevän näin. Epäselvyys johtui siitä kun minulla oli väärä matoruuvi tuossa tuntiakselissa, aina kun matoruuvilla ei ollut kuormaa, se piti kolinaa, jalusta resonoi hieman mukana. Purin koko hökötyksen ja vaihdoin matoruuvin, niin surinat loppui ja hommat rullaa taas. Toivottavasti illan M33 projektista tulee jotain.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Kaizu - 02.12.2010, 19:52:14
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 02.12.2010, 16:32:20
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi, että tasapainotatteko jalustan aina uudestaan kun se flippaa? En ole tuosta idän puolen peukalosäännöstä itse juuri murehtinut.
Minun valotukseni ovat useimmiten sen varran lyhyitä että harvoin on tarvinnut. Pari kertaa olen unohtanut ja sen näkee heti kuvien saannista, harvoin pysyy seuranta minuuttia kyydissä ilman nytkähdyksiä. Nyt olen tehnyt epätasapainon vaimon polkupyörästä pihistetyllä "mustekalalla". Sitä tarvitaan polkupyörässä seuraavan kerran keväällä kun kuvauskausi on jo ohi.

Kaizu
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: tähti_ville - 02.12.2010, 21:33:00
Heippa,

Lainaus Einarilta,
"Sain tässä isänpäiväksi sähkörukkaset ja heti sain kuulla että niistähän pitää väsätä huurrelämmitin.
Tarjolla olisi myös sähkösukkia ja entäpä jos semmoiset laittaisi jalustan ympärille niin riittäisikö akuissa tarpeeksi puhtia ?"

Nyt ei tartte enää ostaa niinpaljon sukkia tai hanskoja lämmitykseen millä saisi koko jalustan lämpimäksi kun näin mainoksen jotta on keksitty jo kokonainen sähkölämmitteinen huopa ja senhän voisi sitten paukkupakkasilla kietoa koko härpäkkeen ympärille. Sillä aikaa kun jalusta sulaa nii voisi ottaa darkit ,flatit sekä biassit ja jatkaa kuvausta kun rasvat ovat sulaneet. :cheesy:

Terveisin Antti
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Meade-mad - 02.12.2010, 21:45:06
Hei Antti,

lukijana on helpompi seurata keskustelua kun kaikki lainaukset tehdään foorumin työkaluilla. Silloin lainaus on erotettu muusta tekstistä erillisellä laatikolla.

Lainaalainattua

jk
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: JariG - 02.12.2010, 21:47:55
Rakentelin Celestronin CGE-jalustaan lämmityksen moottori- / vaihteisto-osastojen kansiin 12 V 12W lliimattavilla lämpöelementeillä. Ostin ne Tampereelta Elektorilta á 22 €. Lisäksi liimasin elektroniikkaosan kylkeen 12 V 15 W elementin, jonka ostin Bebekiltä 10 €:lla.
Purin moottorissa kiinni olevan vaihteiston ja pesin osat tehtaan rasvoista. Voitelin uudelleen Super Lubella.
Purin myös akselistot ja pesin ruuvivälitykset ja kaikki laakerit, jonka jälkeen uudet Super Lubet osiin.
Olen vaihtanut kaikki johdot silikonivaippaisiksi kierrejohdoiksi. Eivät muutu miksikään -20 C pakkasessa, sormistani kylläkin lähtee tunto.
Jalustalla on vielä takuuta jäljellä, mutta eihän siitä ole mitään iloa, ellei se toimi Suomen talvessa.
Ohessa muutama kuva projektista.
Jari Grén
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: tähti_ville - 02.12.2010, 22:57:54
Hei Jari,
Huomioi sitten kytkennässä, joka on rinnan kuvasta päätellen jos oikein katsoin, mitä vaikuttavat vastusarvoon ja samalla tehoon jos käytät 12v jännitettä ettei lämpiä liikaa.

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 02.12.2010, 21:45:06
Hei Antti,

lukijana on helpompi seurata keskustelua kun kaikki lainaukset tehdään foorumin työkaluilla. Silloin lainaus on erotettu muusta tekstistä erillisellä laatikolla.

jk
Hei Jarmo,

Kelasin viestejä lainatakseni sieltä niikuin mainitsit, mutta ei selaimeni näyttänyt niin pitkälle ja nyt vasta huomasin, että sen lainauksen voi mahdollisesti lainata ennen kuin alkaa vastaamaan viestiin. Harvemmin kuitenkin kirjoittelen tänne joten olkoon noin en ala korjaamaan edellistä kirjoitusta ja jos joku lukia ei käsitä lainausta niin olkoon käsittämättä.  Yritän parantaa virhettäni asian tiimoilta.

Terveisin Antti.
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: Meade-mad - 02.12.2010, 23:14:01
Lämpövastukset rinnakkain kytkettyina ovat tehon lähteen suhteen pieni vastus mutta ei yksittäinen lämmitysvastus lämpene sen enempää, oli niitä kytketty rinnakkain vaikka kuinka monta. Tehon lähde sen sijaan saattaa vaurioitua kun siitä yritetään lypsää virtaa kenties enemmän kun se voi tuottaa. Kannattaa muistella Kirchofin lakia osavirtojen summasta.

jk
Otsikko: Vs: Jalustan lämmitys
Kirjoitti: JariG - 03.12.2010, 16:33:42
Varoituksen sana on aina paikallaan näissä Pelle Pelottoman hommissa. Kiitos siitä Antille.
Lämmityssysteemit olivat käytössä jo viime talven kovilla pakkasille eikä ollut ongelmia. Jalusta on kiinteästi tornissa. Syötän virran alakerran oleskelutilasta akuista
(120 Ah)  tolpassa olevaan sähkökoteloon.
Tornille ei tule virtaa muuten kuin akuilla ja generaattorilla lataamalla. Rakenteilla on tosin 500 W tuulivoimala akkujen lataukseen.
Kotelossa on 8 ulosottoa eri sulakkeiden takana ja kolmessa on vaihtokytkimellä mahdollisuus alentaa jännitettä etuvastuksien avulla.
Ohessa pari kuvaa. Etuvastukset roikkuvat johtojen varassa olevassa rasiassa kotelon alla.

Eilistä viestiäni tarkentaisin, että ei kannata yksin purkaa mitään laitteita, ellei ole aiemmin puuhastellut mekaanisten laitteiden tai elektroniikan kanssa.
Rasvojen vaihdon jälkeen jalustan käyntiääni muuttui selvästi sivistyneemmäksi varsinkin kovalla pakkasella verrattuna aiempaan.

Jari Grén