Tarkennus ei onnistu

Aloittaja J@gr, 18.09.2006, 17:32:59

« edellinen - seuraava »

J@gr

Putki on konusky 200/1000 ja kamerana canon 350d. Siihen ostin tarvittavat sovittimen villenkellosta eli kamera sovite T/2 ja kamera adapteri millä saan kyllä kameran kiinni putkeen mutta tarkennus ei onnistu. Eli olen ihan newbie näissä hommissa mutta tosiaan kamerasta otetaan objekti pois ja siihen tilalle laitetaan semmonen töttöröi ja isketään putkeen kiinni.
Konusky 200/1000, canon 350D.

petteria

nyyppä neuvoo nyyppää mitenkähän tässä käy, itse käsitin että tuo okulaari laitetaan sen sovittimen sisään, sitten sovitin putkeen ja kamera perään.

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: J@gr - 18.09.2006, 17:32:59
Putki on konusky 200/1000 ja kamerana canon 350d. Siihen ostin tarvittavat sovittimen villenkellosta eli kamera sovite T/2 ja kamera adapteri millä saan kyllä kameran kiinni putkeen mutta tarkennus ei onnistu. Eli olen ihan newbie näissä hommissa mutta tosiaan kamerasta otetaan objekti pois ja siihen tilalle laitetaan semmonen töttöröi ja isketään putkeen kiinni.
Ilmeisesti kyseessä on Newton peiliputki? Noissa on yleensä polttotaso niin lähellä fokuserin yläreunaa tai sen sisällä, niin että järkkärin liittäminen suoraan siihen voi vaatia lisätemppuja. Timo-Pekalla taisi olla hyvä kikka kiinalaisiin Syntan 2" fokusereihin, jolla fokuseria sai madallettua tarpeeksi, että kameran saa tarpeeksi "syvälle". Se onnistui muistaakseni kääntämällä se irti kiertyvä pala toisin päin. Muita vaihtoehtoja on:

- Putken lyhentäminen niin, että polttotaso nousee tarpeeksi fokuserin yläpuolelle (usein varmaankin sentti riittää, muistan että joku tällä foorumilla oli lyhentänyt TAL-1:stä juuri tästä syystä)
- Fokuserin vaihtaminen matalampaan (mulla olis motorisoitu 44mm korkea JMI kaupan, tosin 1.25" malli ;) )
- Käyttämällä Barlowia välissä. Tämä tietysti syö valovoimaa ja vaatii seurannalta ihan mahdottomia, mutta esim. Kuun kuvaaminen onnistuu kyllä varmasti
Vesku
www.vkastronomy.com