Mahdoton kuvausympäristö - mikä neuvoksi?

Aloittaja mals77, 09.11.2011, 07:01:50

« edellinen - seuraava »

mals77

Olen nyt usean kuukauden ajan yritttänyt saada "kennolle" jotain muutakin, kuin valopisteitä taivaalla, mutta turhaan. Olen kokeillut valovoimaisempaa linssiä (EF 50mm f/1.8), lyhyempää polttoväliä (18mm), valosaastesuodinta (Astronomiik Clip, CLS) lyhyttä ja pidempää valotusaikaa (10-180 s), mutta en ole saanut haaviini edes palasta linnunradasta, sumuista puhumattakaan. Alkaa jo usko loppua koko touhuun. Onko kyseessä kertakaikkisen mahdoton kuvausympäristö vai joku muu :huh: Olen harkinnut kalansilmän hankkimista, mutta juuri tällä hetkellä tulokset ei motivoi investoimaan senttiäkään lisää tähän touhuun :angry:

-Mikko-

Jorma Koski

Kyllä pitäis jotain tarttua!
Tässä esimerkiksi nappaus pimeästä paikasta ilman seurantaa
Canon EOS 5D Mark II
24mm f/3,5
30 sekuntia ISO 800

Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

mals77

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 09.11.2011, 07:18:48
Kyllä pitäis jotain tarttua!
Tässä esimerkiksi nappaus pimeästä paikasta ilman seurantaa
Canon EOS 5D Mark II
24mm f/3,5
30 sekuntia ISO 800


Niin pitäISI, mutta onko ongelmana nimenomaan kuvausympäristö, joka sijaitsee Rovaniemen keskustan laidalla?

-Mikko-

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 09.11.2011, 07:01:50
Olen nyt usean kuukauden ajan yritttänyt saada "kennolle" jotain muutakin, kuin valopisteitä taivaalla, mutta turhaan.

Hyvä mies, ryhdy muuttujahavaitsijaksi!  Me emme muuta tarvitse ja kaipaa kuin valopisteitä.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Arzka

Minkälainen kuvausympäristö? Mitä ISO arvoa käytät?

mals77

Lainaus käyttäjältä: Arzka - 09.11.2011, 08:02:51
Minkälainen kuvausympäristö? Mitä ISO arvoa käytät?

Parvekkeelta (itään) ja tosiaan Rovaniemen keskustan laidalla. Olen kokeillut herkkyyksiä väliltä ISO400-ISO1600.

-Mikko-

mals77

Lainaus käyttäjältä: Astronautiskelija - 09.11.2011, 07:59:58
Hyvä mies, ryhdy muuttujahavaitsijaksi!  Me emme muuta tarvitse ja kaipaa kuin valopisteitä.

???

Astronautiskelija

The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo


Nurinniska Observatory

Onko sinulla mahdollisuutta paeta kaupungin valoja? Jos omistat auton niin pakkaa kamat mukaan ja mene kuvailemaan taivasta jonnekin missä saat kuvaan mukaan keloja, aihkeja ja kuusikkoa. Olen itsekin Lapista kotoisin ja tiedän, että siellä piisaa 100 000 neliökilometriä komeaa ja pimeää kuvausmiljöötä.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

mals77

Lainaus käyttäjältä: Nurinniska Observatory - 09.11.2011, 09:51:38
Onko sinulla mahdollisuutta paeta kaupungin valoja? Jos omistat auton niin pakkaa kamat mukaan ja mene kuvailemaan taivasta jonnekin missä saat kuvaan mukaan keloja, aihkeja ja kuusikkoa. Olen itsekin Lapista kotoisin ja tiedän, että siellä piisaa 100 000 neliökilometriä komeaa ja pimeää kuvausmiljöötä.

Mulle se on hieman haasteellista sähköpyörätuolin ja hengityskoneen kanssa.

-Mikko-

einari

Linnunradan kuvaaminen kaupungin valoissa voi olla haastavaa.
Suurimpana ongelmana se että laajemmissa kuvakulmissa vaihtelevien valosaastegradienttien kadottaminen tuottaa tuskaa.
Eli sanoisin että linnunratakuvat on syytä jättää pimeämmille paikoille.
Mutta peli ei ole menetetty kaupungissa.
Hieman pienemmät kohteet onnistuu kyllä mainiosti kun käyttää seurantaa ja sopivia suodattimia.
Ja suodattimista puheenollen ehkä Ha-suodin voisi olla kannattava ostos joka voisi sopia hieman laajempiinkin kohteisiin.
Tosin Ha sitten vaatii kohtuu pitkiä valotusaikoja.
___
Tapio

VeijoT

Einari tuossa sanoikin oleellisen, minun on myös melkein pakko käyttää H-alphaa kun tehdasalueen valot haittaa kaakon ja etelän suunnalla.
Mutta H-alpha suotimella voi kuvata vaikka kuutamolla.

Tuon linkin oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy tehdasalueen valot, mutta sumut silti tulee läpi kun kamera on modattu.
Noiden laajojen kohteiden kuvaaminen on muutenkin varsin helppoa.

Veijo T

http://avaruus.kuvat.fi/Avaruuskuvat/2011/slides/Orion-Ajomies.jpg

mals77

Siis CLS pois ja H-alpha tilalle? Ko. suodinta on 6mm ja 12mm, mitä eroa ja kumpi parempi käyttötarkoitukseen?

-Mikko-

Ransu

Tiedäthän Mikko että H-alfa suotimen käyttäminen vaatii kameran modauksen, eli yhden ylimääräisen lasin poiston kennon edestä. Kamera pura ja kasaa.
Toinen juttu mikä liittyy H-alfasuotimiin, tarkentaminen on hankalaa kun suodatin blokkaa lähes kaiken muun valon pois. Kirkkaimmistakaan tähdistä ei tahdo saada livekuvaan mitään näkyviin ns. normaaleilla kameraoptiikoilla. Toki voi tarkentaa kameraoptiikkaa käyttäen suunnilleen oikeaan kohtaan, kun kääntää tarkennuksen äärettömään.
Kolmas juttu, modatun kameran ja H-alfasuotimen tuottama kuva on sitten pelkkää punaista väriä, eli normaaleja värikuvia ei saa h-alfalla.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/