Jalustojen ja putkien sopivuus kameran kanssa

Aloittaja TähtiJussi, 09.11.2008, 12:27:41

« edellinen - seuraava »

TähtiJussi

Hei!
Tämän aiheen tarkoitus on aloitteleville tähtikuvaajille kertoa mitkä putket ja jalustat ovat hyviä tähtikuvaukseen.
Kaikki voivat kertoa tänne vinkkejä ja niksejä tähtikuvaukseen ja kaikki voivat vapaasti esittää tänne kysymyksiä.

Minäkin kysyisin muilta viisaimmilta. Sopiiko dobson jalustalla varustettu SW skyliner-200 tähtikuvaukseen?
                                                                                                                                              J-P P
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

auvi

Itse en asiasta hirveästi tiedä, mutta olen ymmärtänyt, että Dobson-jalusta ei oikein sovi kuvaukseen. Syynä se , että seurantalaitteita ei jalustaan löydy.
(Vai miten se oli..?)

auvi

Lainaus käyttäjältä: auvi - 09.11.2008, 12:39:50
Itse en asiasta hirveästi tiedä, mutta olen ymmärtänyt, että Dobson-jalusta ei oikein sovi kuvaukseen. Syynä se , että seurantalaitteita ei jalustaan löydy.
(Vai miten se oli..?)

Täällä taas viitattiin, vaikkei tiedettykään. Tässä linkki: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=699.msg5365#msg5365

TähtiJussi

Joo en katsonut ennenkuin kirjoitin tuon kysymyksen.
EDIT: En tiedä puhutaanko tuossa dobsonista.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Lauri Kangas

Skylinerilla voi kuvata lähinnä kuuta ja planeettoja yms. kirkkaita juttuja. Dobson-jalustoillekin on kyllä seurantajalustoja, sellaisia metallisia häkkyröitä jotka kippaavat jalustan vinoon ja pyörittävät sitä sopivaa nopeutta. Osaavissa käsissä niilläkin saa aikaan kuvia syvästä taivaasta, mutta ei taida olla ihan aloittelijoiden heiniä.

awallin

olen aloitellut EQ6-jalustalla, ED80 linssiputkella, kamerana Canon 20D sekä 17-40 ja 70-200 L linssit. nyt noin 12kk kokemuksia takana.
Kameraobjektiivit eivät vaadi kovin tarkkaa seurantaa, joten valotukset voi olla pitkiä, ja tulokset hienoja.
ED80 f=600mm putken polttotasolta saa OK kuvia kun valotukset ovat lyhyitä, eli planeettoja, kuuta, tai aurinkoa.
pidemmät valotukset polttotasolla ovat hankalia, vaativat käytännössä autoguidauksen, johon olen pikkuhiljaa perehtymässä.

Eli kai se karmea totuus on että jalustan on oltava iso ja painava (EQ5 tai EQ6 tasoa vähintään), ja deep-sky kuvia pitkällä polttovälillä (jotain f>500mm) ei oteta ilman autoguidausta. Aloittelijalle jalustan, pääputken, pääkameran, guide-putken, sekä guide-kameran ostaminen heti alussa on tietysti kallista, mutta järkevästi aloittamalla jostain päästä voi 1-3 vuoden aikana rakentaa toimiva kokonaisuus samalla kun kokemusta ja taitoa kertyy.


TuRe

#6
Näyttää siltä, että awallin on lähtenyt oikeasta päästä liikkeelle. Tosin jos joutuu tuon jalustan aina kiikuttamaan ulos ja sisälle, niin työstä käy ja kysyy sitkeyttä harrastukselta. Kuitenkin olisi tehtävä itselle pitkän tähtäimen suunnitelma, mihin ulottaa harrastuksensa. Muuten soutaa ja huopaa ja aina on joko putki tai jalusta sopimaton yhdessä työskentelyyn.
Jos voisi vielä kerran lähteä alusta, niin ensin jalusta, jossa on valmiina tai johon myöhemmin saa autoguidauksen. Jalustan seuraksi aluksi 100- 500 mm putki ja myöhemmin voi kasvattaa,  joko vähän pidempi linssiputki tai 200/1000 mm newton, mikäli jalusta antaa tähän myöden. Näiden kanssa sitten autoguidaus kuntoon. Kameraksi käy hyvin digi-järkkäri. Sitten onkin jo pitkällä harrastuksessaan.
Tuomo Repo

TähtiJussi

Tuo on kyllä totta että seurantajalustan tarvii niinkuin Lauri jo totesi.
Villenkellosta kun katselin peiliputkia niin en löytänyt hyvää n.350 € putkea.
Mikä niistä villenkellon putkista olisi  hinta haarukan n. 200-360€ sisälä hyvä.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

Marko.J

Tuolla budjetilla jos olisin liikkeellä, ostaisin avauksessa mainitsemasi 20-cm dobsonin. Saahan siihen sitten hankittua kuvaamista varten myöhemmin esim eq-6 jalustan ja kiinnityspannat. 200 - 360 euron budjetilla on vaikeaa saada irti putki ja jalusta -yhdistelmää, joka sopisi sellaisenaan myös kuvaamiseen.

Aika moni kuvaa Sky-Watcher 80 ED -linssiputkella, on kevyempi kuin isot peiliputket eikä tarvitse välttämättä AIVAN niinjäreää jalustaa. Mutta ei valitettavasti mahdu mainitsemaasi budjettiin jalustan kanssa.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

TähtiJussi

Tuota minäkin vähän ajattelin Marko. Kyllä se 20cm on hyvä valinta.
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

shambolic

olenko nyt siis ymmärtänyt aivan okein..

Jos vaikka ostaisin Skyliner-200P FlexTube -putken, niin voisin siihen ostaa myöhemmin vaikka HEQ5 jalustan?

jaava

Flex-tuben kanssa voi tulla ongelmaksi se, mihin kohtaan saa pannat kiinni ja saako niillä kiinnityskohdilla putken tasapainoon.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

shambolic

aijaa, mutta Sky-Watcher skyliner-200:n kanssa se voisi onnistua, niinkö?

jaava

LainaaSky-Watcher skyliner-200:n kanssa se voisi onnistua

Niin ja paino sanalla "voisi". Voisi se onnistua flex tubellakin.

En nyt muista kenekään edenneen kuitenkaan tuota kautta, siis ensin dobson ja sittemmin EQ-jalusta dobsonin putkelle.

JV

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

shambolic

No tuota.. minä kun olen näistä dobsonin putkista vähän pihalla, niin onko niille sitten tarjolla minkälaisia seurantavälineitä?