Miten aloittaisit tähtikuvauksen puhtaalta pöydältä?

Aloittaja ER, 03.10.2008, 21:23:09

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

 Hienon tähtikuvan saamisen voi verrata vaikkapa tässä videossa näkyvässä mutkattomuudessa ;) :)

http://www.youtube.com/watch?v=1kzoa1HtE8g

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

ER, mikä mielikuva korviesi välissä syntyy, kun puhut tähtivalokuvauksesta? Eli minkä tyyppiset kuvat ja lopputulos itseäsi tyydyttää? Vai asettuuko tähtikuvauksen mielenkiinto enemmän tekniikkaan ja sen säätämiseen? Vastauksistasi sitten riippuu kannattaako tonnia tuhlata kalustoon, jolla ei pääse tyydyttäviin tuloksiin.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

ER

#17
Lainaus käyttäjältä: Petri Kehusmaa - 04.10.2008, 13:15:29
ER, mikä mielikuva korviesi välissä syntyy, kun puhut tähtivalokuvauksesta?

Sanotaanpa vaikka niin, että en kuvittelekaan että pystyisin satsaamaan riittävästi aikaa, energiaa ja rahaa päästäkseni sille tasolle millä edistyneimmät teistä tämänkin foorumin harrastajista olette. Jos alan harrastaa kuvausta, niin tavoitteena voisi karrikoidusti pitää sitä että saisi riittävät tarkkoja ja nättejä kuvia ripustettavaksi kotona seinälle A3-koossa. ;) (Vaikka en niin ehkä tekisikään)

Timo-Pekka Metsälä

Olisin J-P:n kanssa vähän samoilla linjoilla. Eli jos itse olisin nyt aloittamassa, hankkisin ensimmäisenä digijärkkärin, siihen muutaman kohtuulaatuisen objektiivin sekä tukevan tavallisen valokuvausjalustan. Sellaisella yhdistelmällä saa yllättävän monesta tähtitieteellisestä kohteesta kuvia, kuten laajoista tähtimaisemista, linnunradasta, revontulista ja muista ilmakehän ilmiöistä. Seuraava askel olisi pimeän kuvauspaikan etsiminen. En tiedä, asuuko ketjun aloittaja kaupungissa tai valosaasteisella paikalla. Pimeältä kuvauspaikalta kiinteällä jaliustalla olevalla digijärkkärillä voi saada aikaan uskomattoman hienoja kuvia seinälle ripustettavaksi. Jos kuvauspaikka on kaupungissa, niin silloin kyseisellä yhdistelmällä ei saa niin hienoja kuvia, mutta jonkinlaisia kuvia toki saa. Ja ainahan on mahdollisuus matkustaa paremmalle paikalle kuvailemaan.

Jos ja kun innostus ja taidot kasvavat, seuraava hankinta voisi sitten olla jokin seurantajalusta. Ensi alkuun silläkin kuvaillessa pärjäisi ilman kaukoputkea kameran objektiiveja käyttäen. Siinä vaiheessa olisi sitten varmaankin tietoja jo omista mieltymyksistä ja tavoitteista, jolloin voi harkita pitempiä polttovälejä ja mahdollisesti jotakin entry level CCD-kameraa.

t. Timo-Pekka

ER

Tyhmä kysymys: enkö minä saisi sillä kiinteällä jalustalla, järkkärillä ja pitkällä valotuksella näkyviin vain tähtiviiruja?

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: ER - 04.10.2008, 14:28:57
Tyhmä kysymys: enkö minä saisi sillä kiinteällä jalustalla, järkkärillä ja pitkällä valotuksella näkyviin vain tähtiviiruja?

Pitää paikkansa - viiruja tulee.
Jos kuvaa kameraoptiikalla sanotaan vaikka 200mm ja alle, niin aika heppoisella seurantajalustalla (jossa jonkinlainen moottoriseuranta) pärjää, kun ottaa 1-2min kuvia. 50mm ja alle , niin valotuksia voi pidentää helposti vaikka 5minuuttiin asti..
Timo Kantola

J-P

hei,

Viiruttomia ja hienoja kuvia saa, kun pitää osavalotukset kurissa.

Polttoväli lyhyt ja valovoima iso! Näin olen rehnyt muutamia linnunratakuvia aiemmin.

Siis, eri asia, kun tähtiviirukuvat!

J-P

ER

Kiitokset itse kullekin.

Mikä olisi hyvä sitten hyvä jalusta? Yleisesti kehuttua Manfrottoa on haukuttu tuolla digicamera.netin puolella. Enemmän kehuivat esim. Velbonia. Olisiko teidän nähdäksenne hyvä esimerkiksi tuollainen Velbon Sherpa Pro CF-535 kamerajalusta + Velbon QHD-61Q -yhdistelmä ja erityisesti onko tuollainen "kuulapää" sovelias? http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=28593 http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=822

Sitten tästä kamerapuolesta kysymystä kun olen nuppi turvoksissa lukenut aihepiiristä ja muutama vaihtoehto on nostanut päätään. Onko Canon 40D merkittävästi parempi kuin 450D ja missä suhteessa? Vertailutaulukoissa eroa on niin kovin vähän.

Lauri Kangas

40D:llä ja 450D:llä otettujen kuvien välillä ei voi sanoa olevan suurta eroa. Erot ovat lähinnä kameran kouraansopivuudessa ja käyttömukavuudessa. Jos aiot kuvata myös päivällä, niin 40D:llä kuvaaminen on helpompaa ja mukavampaa, mutta se ei näy lopputuloksessa (paitsi jossain ääritilanteissa). Tähtikuvauksen kannalta tärkeintä lienee, että molemmissa on livekuva.

AP

Jalustasta:

Tuo Velbonin Sherpa on varmasti ihan hyvä tuolla kuulapäällä ja vatupassit on kyllä ihan kivat. Itselläni on esimerkiksi Slikin 500dx AMT + Slik 800 kuulapää - Tätä uskallan suositella kaikille. (Hinta suurin piirtein sama).

Kuulapään etu on se, että sen voi kääntää ihan mihin asentoon tahansa todella helposti ja lukitusten salliessa myös kiristää saman tien hyvin yhdellä sormenkääntämällä --Ja kannattaa muistaa tehdä se myös!  :D

T:AP

Antti Paaso

Kaizu

Jos aloittaisin nyt uudelleen, en asettaisi tavoitteeksi "viirukuvia" vaan foorumin parhaat kuvat. Sitten toteaisin että tarvitsen hyvän jalustan, kaukoputken, kunnon kameran sekä tietokoneita ohjelmistoineen, kuvaaminen kun on välineurheilua. Pelkät välineet eivät riitä mutta ne ovat onnistumisen edellytys, tarvitaan myös osaamista ja kärsivällisyyttä. Kaksi viimeksi mainittua saa (jos saa) ajan kanssa harjoittelemalla. Kunnon välineisiin 1000 tai 1500 Eur ei riitä jos ostaa laitteet kaupasta. Voi säästää turhemmista harrastuksista tai laittaa vähän metsää tai rantatontteja myyntiin ja käyttää rahat kuvauskalustoon. Näin täällä näyttää moni kuvaaja tehneen vaikka nyt suosittelevatkin kameraa kiinteällä jalustalla. Itse olen myös päätynyt samaan tulokseen (kaikenlaisten kokeilujen kautta), hankinnat ovat vielä kesken samoin kuin oppiminenkin.
Kaikkea ei tietenkään tarvitse hankkia kerralla mutta kun perikunta aikanaan ihmettelee minne koko omaisuus on kadonnut joutuu se toteamaan että kunnollisen kaluston hintalapussa vähintään 5 numeroa pilkun vasemmalla puolella eikä ylärajaa ole.

Kaizu
Kai Forssen

AP

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 05.10.2008, 01:03:12
Jos aloittaisin nyt uudelleen, en asettaisi tavoitteeksi "viirukuvia" vaan foorumin parhaat kuvat.

Kaizu

Genau.

Tähän voisi väliin tällätä, että "Per Aspera Ad Astra" -- Suomennettuna:"Kärsimysten kautta tähtiin"  (Tämä olisi tähtikuvaajille jo ihan ajaton motto) :D :D   --  Omien kokemuksieni mukaan tämä  lausahdus on aika lähellä totuutta tähtikuvien otossa.

Jos nyt itse  oppisin edes tarkentamaan ja valottamaan oikein. Saatika käsittelemään digikuvia.

Nimimerkillä: Valokuvannut emulsiolle jo vuonna -82 (Jupiter & kuut/ RET45/NikonFG/Tri-X prässätty 1600/itse tietysti kehitetty & valotettu paperille ns. suurennuskoneella ihan omin käsin-- Nämä tietokoneet ja CMOS/CCD:t on kyllä ihan yhtä juhlaa!!!)

T:AP
Antti Paaso

ER

Perhana, tämähän tulee kalliiksi! Lähti tuossa tilaukseen

- Pentax K20D + DA 18-55 mm II + DA 50-200 mm (+ 8GB kortti ja lasien UV-filtterit suojaksi)
- Velbon Sherpa Pro CF-635 kamerajalusta + Velbon QHD-71Q kuulapää

Jatkossa jos löytäisi sitten jonkin halvan mutta hyvän ja valovoimaisen vanhan Pentax-lasin kiinteällä 100-250 mm väännöllä. Ehdotuksia? Nuo zoomiputket eivät ole välttämättä taivaalle niitä parhaita, mutta kun tällä pitäisi kuvata muutakin. Kai. Ja on tämä laitteiston hankkiminen ollut pitempään pinnalla, joten en minä ihan täysin ex tempore tähän lähtenyt.


-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: ER - 05.10.2008, 02:46:27
Perhana, tämähän tulee kalliiksi! Lähti tuossa tilaukseen

- Pentax K20D + DA 18-55 mm II + DA 50-200 mm (+ 8GB kortti ja lasien UV-filtterit suojaksi)
- Velbon Sherpa Pro CF-635 kamerajalusta + Velbon QHD-71Q kuulapää

Jatkossa jos löytäisi sitten jonkin halvan mutta hyvän ja valovoimaisen vanhan Pentax-lasin kiinteällä 100-250 mm väännöllä. Ehdotuksia? Nuo zoomiputket eivät ole välttämättä taivaalle niitä parhaita, mutta kun tällä pitäisi kuvata muutakin. Kai. Ja on tämä laitteiston hankkiminen ollut pitempään pinnalla, joten en minä ihan täysin ex tempore tähän lähtenyt.



Onneksi olkoon hyvästä kamera valinnasta, näin Pentax K10D:n omistajana sanottuna  ;).
Kolmijalalta kuvatessa käyttökelpoisin noista objektiiveista on 18-55mm, sillä polttovälin kasvaessa valotusaikoja on lyhennettävä, ettei tähdistä tulisi viiruja, mikä taas automaattisesti pudottaa himmeimpiä kohteita pois kuvasta. Zoom objektiiveissa lienee lämpötilan vaikutus tarkennukseen hiukan suurempi verrattuna kiinteävälisiin objektiiveihin. Tarkoittaa siis sitä, että eri kuvauslämpötiloissa tuo fokusointikohta vaihtelee. Tähtikuvauksessa onkin ehkä suurimmat pullonkaulat juuri tarkennuksessa ja sitten myöhemmin jalustan seurannassa.

Kyllä tuolla arsenaalilla pitäisi jo saada ihan kelvollisia laajakuvia tähtitaivaasta. Tuosta kamerasta on varmasti iloa myöhemminkin kun/jos ostanet kaukoputken ja alat kuvailemaan polttotasolta tähtitaivasta.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+