Kaukoputkien valovoimaisuudesta kysymys

Aloittaja RKA, 09.05.2009, 15:23:10

« edellinen - seuraava »

mistral

                          Voisitko Meade-mad sanoa, missä kohden olen erehtynyt? Omasta mielestäni erottelin vain kaksi eri valovoiman
määritelmää toisistaan-- valokuvauspuolen ja kiikaripuolen.

Lauri Uusitalo

Kiikari on kiikari ja kaukoputki on kaukoputki. Kiikareissa voidaan määritellä tuo mainitsemasi kirkkausindeksi (RBI) koska lähtöpupilli on yleensä kiinteä. Kaukoputkille, joissa on vaihdettava okulaari, eli samalla vaihtuvankokoinen lähtöpupilli, tuo määritelmä aikeuttaa vain ongelmia. Kaukoputken valinnassa voidaan ottaa myös huomioon mahdolliset lähtöpupillien koot, mutta näitä kun voi vaihtaa niin kohtalaisen turhaa ja monimutkaista tuo on.

Siis, ei puhuta valovoimasta jos puhutaan RBI:stä.
Kaukoputket: 25cm F5.6 Newton, SW 80ED, Lidl 70/700
Kiikarit: TS 25x80, Olympus 15x50

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: mistral - 11.05.2009, 00:04:02
                          Voisitko Meade-mad sanoa, missä kohden olen erehtynyt? Omasta mielestäni erottelin vain kaksi eri valovoiman
määritelmää toisistaan-- valokuvauspuolen ja kiikaripuolen.

Ketjun alussa kysyttiin kaukoputkien valovoimasta, ei kiikarien.

Erehdys on käyttää sellaista terminologiaa, joka ei ole yleisesti käytössä tai antaa vakiintuneelle termille uusi määritelmä.
Kaukoputkisanastossa ovat tietyt käsitteet vakiintuneet. Niiden vääntäminen ei helpota asioiden tulkintaa.

Edelleen, ei kannata sotkea ketjujen sisältöä niihin kuulumattomilla asioilla. Jos haluat esitellä tietämystäsi kiikarien valonkeruukyvystä, voity aloittaa uuden viestiketjun.

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

RKA

Kiitos  ja niiaus vastauksistanne, varmasti kaikilta tuli hyviä neuvoja minulle, nyt odotellaan sitä dobsonia. Ja ihan katseluputkeen päädyin ilman mittää moottoreita. :wink: