Uteluehdotus

Aloittaja Regulus, 19.01.2009, 05:27:07

« edellinen - seuraava »

Regulus

Kuulutko Älykköseuraan!

GaryP

Mitä sitä kiertelemään ja kaartelemaan, kukaan kavereistani ei asu sillan alla!

Vakavasti, ei ole hyvä idea, se luokittelee liikaa ihmisiä jos saadaan Ursan yliälykkäistä listaus. Kaikenmaailman pissimiskisat kannattaa jättää väliin.
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J-P

Samaa mieltä Karin kanssa.

On kai ihan yleisessä tiedossa, että tällaisia juttuja puuhaa jollain tavoin
valikoitunut porukka.
Se että millä perusteella valikoitunut, varmasti vaihtelee, uteliaita ainakin.

J-P


Kaizu

Toivottavasti en kuulu, älyköiden joukossa "loistaminen" on perin vaikeaa.
Ja mitä tulee sillan alla asumiseen, vaimoni kanssa oltiin kävelyllä aika lähellä Slussenia. Edessämme seisoi nuorehko mies joka esitti ruotsiksi vakuuttavaa tarinaa opiskelurahojen loppumisesta ja nälän tunteesta ja pyysi muutamaa kruunua. En tietenkään ymmärtänyt ruotsia ja jatkoimme kiireesti matkaa. Kuulin takaa kuitenkin saman tarinan englanniksi, saksaksi ja ranskaksi. Totesin vaimolle että aika kielitaitoisia ovat pummitkin täällä Tukholmassa. Ko. henkilö kuuli tuon ja syöksähti luoksemme ja kertoi saman tarinan vielä suomeksikin. Nyt oli jo pakko antaa 5 skr.
Eli voisin väittää että älykköjä löytyy jopa siltojen alta.

Kaizu
Kai Forssen

J-M

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.01.2009, 22:15:33
Totesin vaimolle että aika kielitaitoisia ovat pummitkin täällä Tukholmassa.

"Kiitoksia lahjoituksestanne. Kerjäysvarojen kehityksen toinen derivaatta onkin ollut hetken aikaa negatiivinen, mutta lahjoittamanne kruunut kääntänevät sen nousuun talouskasvun hetkellisestä ahdingosta huolimatta."

Olen Karin kanssa hyvin samoilla linjoilla. Kysely vaan jakaa jäsenet kahteen leiriin, mistä seuraa vain piikittelyä ja tahattomiakin huomautuksia, joista puolestaan seuraa pahaa mieltä. Ainakin, jos huomaan olevani ainoa sen listan ulkopuolella.

PS. Sen verran tietysti vielä täytyy sanoa, että eihän tässä Ursalaisten listaa oltu keräämässä, vaan Astronettiläisten.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Tapanivi

Lainaus käyttäjältä: Regulus - 19.01.2009, 05:27:07
Kuulutko Älykköseuraan!
Johan toki, tosin taidan olla sen ainoa jäsen  :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

GaryP

Minulla on päällimmäisenä motiivina tällä vastustuslinjallani kaikenlainen hierarkiarakenteen kehittäminen.

Monesti ihminen antaa liikaa arvoa yhdelle kehittämälleen hyvälle ominaisuudelle/osaamiselle, ja luulee että sen voimin mennään sitten läpi koko elämän kaikissa tilanteissa, vedotaan vaikka maitokaupan kassalla ohitusperusteena "minä olen ex-presidentti, siksi muita parempi, ja osaan varmasti tämänkin". Karrikoiden, mutta en keksinyt parempaa.
:rolleyes:
En oppinut koskaan pelaamaan jalkapalloa tai jääkiekkoa, mutta sen aina huomasin että mm. näitä lajeja pelaavat muuttuivat kuppikunniksi, muut eivät olleet mitään. Kun kasvoin "aikuiseksi", havainnot joka elämän alueelta havaitsivat samaa. Olen pyrkinyt säilyttämään vaatimattomuuden ylemmyydessäni (ei siis tarvetta vielä), ja pidätän oikeuden olla samalla tasolla (lähes) kaikenlaisten ihmisten kanssa.

Siksi en näe syytä olettaa että älykkäidenseuraan kuuluvat olisivat välttämättä esim. täällä kykenevämpiä harrastamaan tähtitiedettä tai havainnoimaan maailmaa oikein, päinvastoin joskus. Saattaa olla että liiallinen "älykkyys" estää nauttimasta tilanteista ja kehittelemään mielikuvitusta ruokkivaa pohdintaa, sellaista josta muutkin voisivat saada jotain unelmoitavaa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Tapanivi

Leikki sikseen, olen ehdottomasti Karin kannalla.  Ehkäpä tähtiharrastajat muutenkin saattaa joku lukea tiettyyn kuppikuntaan kuuluviksi, joten meidän tuskin kannattaa sen enempää jakoa tehdä. 
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

MarkoM

Olen samaa mieltä edellisten kanssa, että tämänlaatuinen kysely voisi vain lisätä ennakkoluuloja siitä, millaiset ihmiset tähtitiedettä harrastavat. Eiköhän meitä pidetä tarpeeksi omituisina hiippareina ilman kyselyitäkin... :grin:
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

jonttuli

#9
Tuo Markon käyttämä vertaus. Hiippari. On tuttu ainakin minulle nimittäin eräs luokkatoverini käyttää minusta leikkimielistä nimitystä. "Tähtihiippari" :grin:. Niin no tuo huomautus meni vähän aiheesta sivuun. Minäkin olen samaa mieltä että Älyköt ja ei niin älyköt voivat harrastaa tähtitiedettä. Muistaakseni jossain lukemassani kirjassa kerrottiin että ei tarvitse olla hyvä matemaattisissa tai muissa suurta ÄO:ta vaativassa Aineissa harrastaakseen tähtitiedettä. Olen sitä mieltä että kaikki jotka ovat tähtitieteestä  kiinnostuneet voivat sitä harrastaa ilman mitään valtavan älykkyyden vaatimista.

Meade-mad

Lisääkö vai vähentääkö tämä joukkio muiden ihmisten apriorisia käsityksiä alan harrastajista?
http://www.kolumbus.fi/ari.jokinen/index.htm

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Pentti Karvinen

Mitä tarkoittaa älykkö?  :huh: Ei ole apriorisia käsityksiä asiasta ja pohdintakin luiskauttelee asiaa samantapaan, kuin märkä saippuapala käyttäytyy käpälissä.
Pentti Karvinen / Rauma

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Pentti Karvinen - 20.01.2009, 21:12:31
Mitä tarkoittaa älykkö?  :huh:
Henkilöä jota yleisesti pidetään huomattavasti keskivertoihmistä älykkäämpänä - ehkä.
Kai Forssen

GaryP

Keinotekoinen termi, tai ainakin korvissani kuulostaa jotenkin vanhanaikaiselta. Ollut muodissa joskus kun kasa yliopistohihhuleita on ryhtynyt lukemaan filosofisia teoksia ruohon voimalla. Pitkät tukat ja pujoparta, niinlaihoja että pääsee rysäkepin taakse tuulen suojaan, lahkeet vain lepattivat merkkinä siitä että tyylitietoa löytyy...
:azn:

En minä tiedä...
:huh:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Alfa_UMi

#14
Minun ymmärtääkseni älykkö on viisas. Tarkemmin semmoinen älyävä ja paljon ymmärtävä. Oiskohan sana kirjassa mitään :grin:.

Mielessäni älykkö ei assosioidu aivan noin  :cheesy: Mutta joo... ehkäpä asia selviää joskus a posteriori.
12x50 kiikari
20X30 monokiikari