Kamerat ja valotusaika?

Aloittaja erekki, 09.09.2006, 14:34:46

« edellinen - seuraava »

erekki

Nyt tulee niin amatööri kyssäri kuin olla ja voi.. mutta kysyn silti. Olisi kiva ottaa kuvia taivaasta vaikka pelkällä digikameralla, mutta kun ei tiedä edes voinko omallani niitä ottaa? Tutkin omaa minolta dimage xi:tä ja en kyllä mistään löytänyt valotusajan säätöä. Tutkin myös appiukon olympus c-370:ää enkä löytänyt siitäkään. Onko se nyt niin että valotusaikaa voi säätää vain joissakin digikameroissa? Vai enkö osaa?  ???

einari

www.dcpreview.com (mainio sivusto muuten) kertoi että Minoltan valotusajat on välillä 2 - 1/1000 sec,
Samoin Olympuksen max valotusaika on 2 sekuntia.
Näillä ei oikein varsinaisia tähtikuvia oteta - lukuunottamatta ehkä kuu ja kirkkaammat planeetat.
___
Tapio

Sombrero

Tuossa Minoltassa ei ole valotusajan säätämisen mahdollisuutta. Omistin meinaan tuommoisen pari vuotta sitten ja tuli todettua, että valotusaikaa ei voi säätää. Pikaisella googletuksella huomasin, että tuossa Olympuksessa se on mahdollista. Tosin ISO 64 – 250 herkkyydellä ja 1/1000s - 2s valotusajoilla ei paljoa kuvailla. :( Kuuta ja revontulia enimmäkseen tuolla voi kuvata niin ja aurinkoa kunnon suodattimen kanssa.

Edit: Einari oli nopeampi. Katosvaan kyllä siinä Minoltassa voikin säätää valotusaikaa. Noh kyseinen kamera oli käytössä noin viikon niin en näköjään ehtiny kunnolla siihen tutusta. Aina voi oppia uutta. ;D
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

erekki

Lainaus käyttäjältä: Sombrero - 09.09.2006, 18:18:20
Edit: Einari oli nopeampi. Katosvaan kyllä siinä Minoltassa voikin säätää valotusaikaa. Noh kyseinen kamera oli käytössä noin viikon niin en näköjään ehtiny kunnolla siihen tutusta. Aina voi oppia uutta. ;D

Ööh.. siis voiko sitä valotusaikaa säätää? Jos voi niin miten ihmeessä? Tutkin menua kamerasta ja siellä pystyi valitsemaan herkkyyden kyllä, mutta valotusaikaa en kyllä löytänyt.

ps. mikähän mahtaisi olla sellainen halpa mutta passeli digikamera tähtien kuvaukseen?

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: erekki - 09.09.2006, 21:10:47
Ööh.. siis voiko sitä valotusaikaa säätää? Jos voi niin miten ihmeessä? Tutkin menua kamerasta ja siellä pystyi valitsemaan herkkyyden kyllä, mutta valotusaikaa en kyllä löytänyt.

ps. mikähän mahtaisi olla sellainen halpa mutta passeli digikamera tähtien kuvaukseen?
Minä en ainakaan löytänyt silloin mitään valotusajan säätövalikkoa. Tosin olin silloin vielä niin tietämätön eli noob kameroitten kanssa, että hyvä että justiinsa osasin peruskuvia ottaa. ;D Ja kamerahan oli minulla pari vuotta sitten, joten minä en voi sinua valitettavasti enempää auttaa. :(

Hyvä kamera tähtien kuvaukseen olisi käytetty Canon 300D niitä saa nykyään aika halvella käytettynä. Joten selailemaan vaan netin myyntipalstoja.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein