Kuvauksesta kysymys

Aloittaja Jarmo_, 03.01.2008, 09:31:27

« edellinen - seuraava »

Jarmo_

Tervehdys.
Olisi tarkoitus joskus saada kuvatuksi galakseja ja muita tähtitaivaan kohteita,
jalustaksi olen ajatellut HEQ5 Pro SynScan. Semmoista olisin kysynyt teiltä
viisaammilta että riittääko tuon jalustan seuranta yksistään kuvaamiseen vai
tarvitaanko autoguider juttu ja jos tarvitaan niin voiko siinä käyttää ohjaus putkena
vanhaa Tal 1 putkea.

Kamerana olisi ainakin näin aluksi Nikon D200+50mm 1.4 ja 105mm 2.8G IF-ED VR.
Ensi syksyksi ostetaan kuvausputkeksi Equinox-80 PRO.

Meade-mad

Kuvausharjoitukset voit aloittaa TAL1 putkella ja digijärkkärillä ilman lisäostoksia.

Laita vastapainopuolelle kamerapidike ja suuntaa vehje vaikka kohti Orionia. Kameraan obiskaksi vaikka alkuun tuo 50mm lasi. Koita eripituisia valotuksia (muutamasta sekuntista vaikka puoleen minuuttiin) ja seuraa kohdetta TAL1 okulaarista näkemäsi kirkkaan tähden mukaan. Seurantaa helpottaa, jos tähti on okulaarissa epätarkaksi tarkennettuna (=näyttää suuremmalta ja liikkeet on helppo havaita).

Noin kun aloitat niin saat käsityksen valotusajoita ym. jutuista. On sitten helpompi speksata hitec laitteisto.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

GaryP

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta muistelen lukeneeni että TAL-1 ei tarkennu digijärkkäreissä polttotasolle?!

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Meade-mad

Ei tarkennukkaan, mutta jos viittasit edelliseen viestiin, niin ei ole tarkoituskaan. Kuvaus hoidetaan siihin tarkoitukseen tehdyilla kameraobjektiiveilla ja TAL1 on vain seurantalaite ja jalusta koko operaatiolle.

TAL1 sopii johonkin polttoväliluokkaan ~200mm asti käsiseurantalaitteeksi, kun valotusajat ovat luokkaa minuutti sekä kohteet diffuuseja, kuten komeetat osa galakseista ja sumut. Tähtiin voi tulla herkähkösti viiruja. 200mm pidemmät obiskat ja pitkät valotukset alkavat vaatia myös kohtalaisen tarkan napasuuntauksen. ~50mm obiska ei ole kovin kranttu pikkuvirheille. Kokeilemalla oppii mikä on oleellista.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

GaryP

Aivan, luin huonosti nuo aiemmat viestit.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 03.01.2008, 11:35:30
Ei tarkennukkaan, mutta jos viittasit edelliseen viestiin, niin ei ole tarkoituskaan. Kuvaus hoidetaan siihin tarkoitukseen tehdyilla kameraobjektiiveilla ja TAL1 on vain seurantalaite ja jalusta koko operaatiolle.

TAL-1 ei ole mitenkään hyvä seurantalaite, sillä siinä taisi olla hienosäätöruuvien kantama vain neljä astetta.

Alkuperäiseen kysymykseen: Kameraoptiikalla et tarvitse guidaamista. Huolellisella napasuuntaamisella päässee reilun metrin polttovälillä ainakin minuutin valotuksiin (tai sitä suuruusluokkaa). Sitä pidempiin tarvitset guiderin (automaattisen tai käsipelillä).

Kaizu

4 asteen säätö tarkoittaa 16 minuuttia. Tiheällä ruuvilla on manuaaliseuranta huomattavasti helpompaa kuin suurempivälityksellisellä matoruuvilla.

Metrin polttovälillä voi ilman seurantaa valottaa n.1 sek sellaisella kameralla jossa pikselikoko on 5um, sen jälkeen seurantavirhe näkyy kuvassa.
Vastaavasti kun pollttoväliä lyhentää 50mm:iin voi valotusaikaa lisätä 20 sek:iin. Kun siihen lisää manuaaliseurannan niin voi hyvinkin onnistua valottamaan jopa minuutteja. Rajoitus taitaa tulla siitä, kauanko jaksaa yhtäjaksoisesti tuijottaa okulaariin ja samalla tasaisesti kääntää hienoliikuntaruuvia. Aika kova saavutus on jaos jaksaa koko 16min.

Tal 1:n jalustalla on käytössä pelkästään autoguideri. Se tuijottaa okulaariin ja toisella kädellä pikkuhiljaa pyörittää hienosäätöruuvia ja yrittää olla tönimättä putkea.

Heq 5 jalustan jaksolliset virheet ovat sitä luokkaa että metrin polttovälillä 1" virhe syntyy parissa sekunnissa, jossain PE käyrän taitekohdassa saattaa onnistua jopa 4 sekunnin valotus niin että seurantavirhe ei näy kuvassa. Jos hyväksyy parin kaarisekunnin virheet kuvassaan voi valottaa jopa 10 sek. Kun polttoväliä lyhennetään viidesosaan (200mm) voidaan vaottaa jopa 10 min eikä virhe vielä ole häiritsevää. Heq 5:n PE käyrä on sen verran jyrkkiä vaihteluita sisältävä että en usko autoguiderinkaan siitä kunnialla selviävän. Pitää ainakin olla nopea guideri.

Kaizu

Kai Forssen

risto1

Eilen illalla  testailin off-axis guideria ja tarkentelin parvekkeella kameraa(Canon 300d)  Lyyran suuntaan,
putkena  Sky-Watcher 102   eli 1300mm, jalusta HEQ5 , koska en käyttäny kelloa vaan höpötin
sekuntteja kolmeenkymmeneen, oletan sen olevan 25-30 välillä.
Virhe oli tän näköistä . alla kuva piennettynä 25% alkuperäisestä  ja suurennoksessa leikkaus
alkuperäisestä. 3072X2048   1.99Mt kuvasta.Siis heq5 omalla seurannalla.


Risto

Kaizu

No, hyvin on guideri kerinnyt kyytiin. Mahdollinen seurantavirhe näkyy parhaiten jossain vähän himmeämmässä tähdessä, joka ei leviä monen pikselin alueelle.

Kaizu
Kai Forssen

risto1

Testailin vain Axsi guideria en käyttänyt kuvassa mitään seurannan apuna
http://www.kolumbus.fi/harrastelua/kalusto1b.JPG
rakentelin tässä muutama ilta sitten tuollaisen jonka tarkennus ominaisuuksia testailin
Risto

Veijo T

Heq5-Pro tyypin jalustalla olen saanut ilman autoguideria, ja ilman minkäänlaista seurannan korjausta seuraaviin valotuksiin:

2000mm polttovälillä hieman vajaa 1min
1000mm noin 1min - 1,5min
600mm ( tällä kuvaan enimmäkseen ) noin 2-3 min
200mm 5-10 min

Tietysti napasuuntaus on ensin tehtävä huolellisesti esim. 2000mm polttovälillä, ja 10mm ristikko okulaarillista tarkkaillen noin puoli tuntia,
eri ilmansuuntiin putkea kääntäen että napasuuntaus pysyy, ja vasta sitten aloittaa kuvaaminen.

Jalustassa on ST4 tyyppinen liitäntä autoguideria varten, mutta en vielä omista sellaista kameraa, ehkä se olis tarpeellinen.

Tuossa vertailun vuoksi 1kpl 199 sekunnin valotus 400mm putkella, ja Heq5-Pro jalustalla kovassa tuulessa 5.1 2008.
Veijo.T




Jarmo_

Joo, kyllä taitaa lähteä Heq5-pro tilaukseen kun ei
tuulikaan paljon häiritse. Täällä rannikolla kun tuulee aina...

risto1

Mun heq5 `sta puuttuu se PRO. Joten olen joutunu nävertämään käsikapulaan ohjauksen ,tottelee Astro snappia ja
Meta guidea . vaan ainakaan toistaiseksi ei ole pelannu niinkuin haluaisin.Mutta yhtä kaikki rakentelu ja kokeilu on ihan
mielenkiintoista, vaikkei se huippu kuviin johdakkaan.
Risto

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Jarmo_ - 03.01.2008, 09:31:27
Tervehdys.
Olisi tarkoitus joskus saada kuvatuksi galakseja ja muita tähtitaivaan kohteita,
jalustaksi olen ajatellut HEQ5 Pro SynScan. Semmoista olisin kysynyt teiltä
viisaammilta että riittääko tuon jalustan seuranta yksistään kuvaamiseen vai
tarvitaanko autoguider juttu ja jos tarvitaan niin voiko siinä käyttää ohjaus putkena
vanhaa Tal 1 putkea.

Kamerana olisi ainakin näin aluksi Nikon D200+50mm 1.4 ja 105mm 2.8G IF-ED VR.
Ensi syksyksi ostetaan kuvausputkeksi Equinox-80 PRO.


Terve, itse olen kuvannut juuri HEQ-5 Pro Goto jalustalla. Joitakin satunnaisia otoksia kuvista löytyy mm. osoitteesta http://www.semiregular.com/mika/gallery.html

Kamera jota käytän on SBIG ST402 ME ja olen käyttänyt lyhyitä valotusaikoja ilman automaattista seurantaa (kaikki nuo kuvat ovat ilman autoguidausta otettuja).

Pientä juttua tuosta jalustasta kirjoitin myös tähän dokkariin: http://www.semiregular.com/newsletter/semiregular_5.pdf (varoitus, PDF on 10 Megaa).

En varsinaisesti kuvaa deep-sky kohteita pitkillä valotusajoilla mutta jalusta soveltuu siihenkin hyvin mutta oma mielipiteeni on että silloin on kyllä käytettävä autoguidausta (kuten on muuten kaikkien jalustojen kanssa käytännössä). Oma jalustani seuraa melko OK jos valotusajat ovat 1-2 minuuttia ja teleskooppi on lyhytpolttovälinen (400-600mm) mutta siitä kun mennään yli niin autoguidausta on pakko käyttää.

Enemmän olen kärsinyt jalustan käsiohjaimesta ja sen softasta... mutta juttua löytyy enemmän siitä pdf tiedostosta.


t.
Mika Luostarinen



einari

Luin kiinnostuneena tuon juttusi HEQ5 Pro-jalustasta (itselläni on sama).
Asiaa olit kirjoittanut mutta muutamia asioita kommentoisin.
En tiedä mikä versio kapulasta sinulla on mutta minulla jalusta ei ole koskaan vielä tehnyt pakotettua meridian flippiä (tosin koitan välttää että kovin paljon yli meridiaanin ei tarvisi mennäkään).
Kolmossarjan kapuloissahan on jonkinlainen sync-toiminto, olikohan nyt nimeltään PAE. En tosin osaa siitä sanoa mitään koska olen tyytynyt 2-sarjan kapulaan.
Itse aloitan havainnot yleensä 1 tähden suuntauksella jonka tarkkuus on riittävä ja jos tarvii havainnoida jossain kauempana niin teen uuden yhden tähden alignmentin johonkin lähellä olevaan kohteeseen.
Käsikapulan johto tosiaan kannattaa vaihtaa normaaliin RJ-45 verkkokaapeliin, saa paremman ja tarvittaessa pidemmänkin johdon.
EQMODia ajattelin myös kokeilla jossain vaiheessa, ehkä ensi kesällä.
Tosin kuten sanottua niin olen ollut varsin tyytyväinen nykyiseen kohdistustarkkuuteen nykyisellä tekniikalla.
Oikeastaan kannattaisi kai keskittyä yhteen tai korkeintaan muutamaan kohteeseen yössä jolloin synkkauksen merkitys vähenee.

Ja pakko sanoa että karvat nousi pystyyn kun kerroit jutussasi miten olit latonut 36 kiloa putkea jalustaan kun suositus on max 10-15 kiloa  ;)
___
Tapio