Planeettakuvauksesta

Aloittaja Regulus, 22.01.2012, 18:18:12

« edellinen - seuraava »

Regulus

Ostin uuden kameran jotta pääsisin tutustumaan DS-kuvauksen saloihin. Kameran hankinnan jälkeen olen joutunut tutustumaan uusiin ohjelmiin ja sitä myötä uusiin termeihin: flat, dark ja bias. Yhtään DS-kuvaa en ole vielä ehtinyt ottaa, kun vapaat ja kelit ei satu samoille päiville.

Kun olen lukenut näitten kalibrointikuvien merkityksestä, olen väkisinkin joutunut pohtimaan oisko näistä hyötyä myös planeettakuvauksessa. Mielestäni parhaat ottamani planeettakuvatkaan ei ole sellaisia joita sanoisin hyvää paremmaksi. Pitäiskö ottaa flätit, darkit ja biasit mukaan?

naavis

Lainaus käyttäjältä: Regulus - 22.01.2012, 18:18:12
Ostin uuden kameran jotta pääsisin tutustumaan DS-kuvauksen saloihin. Kameran hankinnan jälkeen olen joutunut tutustumaan uusiin ohjelmiin ja sitä myötä uusiin termeihin: flat, dark ja bias. Yhtään DS-kuvaa en ole vielä ehtinyt ottaa, kun vapaat ja kelit ei satu samoille päiville.

Kun olen lukenut näitten kalibrointikuvien merkityksestä, olen väkisinkin joutunut pohtimaan oisko näistä hyötyä myös planeettakuvauksessa. Mielestäni parhaat ottamani planeettakuvatkaan ei ole sellaisia joita sanoisin hyvää paremmaksi. Pitäiskö ottaa flätit, darkit ja biasit mukaan?

Planeettakuvien valotusaika on niin lyhyt, että pimeävirtaa ei ehdi kennoon kertyä => darkkeja ei tarvita.
Planeetat eivät yleensä täytä koko kennoa eikä planeettakuvista yleensä venytetä himmeitä kohteita esiin => flättejä ei yleensä tarvita.
Planeetat tuppaavat keskimäärin olemaan kirkkaita, jolloin lukukohinakin jää vähän kennosta riippuen merkityksettömäksi => biaseja ei yleensä tarvita.

jussi_k_kojootti

Aion itse kuvata ensi kerralla flätit planeetoille (ainakin Kuulle): pölydonitsit jms. nousee ihan eri tavalla esiin eq+video kuin altaz+järkkäri -kuvauksessa.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

naavis

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 22.01.2012, 22:59:17
Aion itse kuvata ensi kerralla flätit planeetoille (ainakin Kuulle): pölydonitsit jms. nousee ihan eri tavalla esiin eq+video kuin altaz+järkkäri -kuvauksessa.


Hyvä pointti, kuun kuvaaminen onkin jo hieman oma juttunsa.