Tammikuu 2010

Aloittaja Tarkkailija, 01.01.2010, 12:03:24

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 22.01.2010, 22:53:12
Onpa muuten kolmannessa kuvan keskellä semmonen kraateri, mikä näyttää possun päältä.

Tulee niska kipeäksi, kun olen kieputtanut tuota kuvaa ees ja taas ja etsinyt possua, mutta ei vaan osu silmään :embarrassed:

Kovin on mielenkiintoisia kuvia kaikilla, onko se kaikki maailman sumu nyt sitten koko ajan vain minun riesanani? Ei tunnu edes sumusuodatin auttavan :tongue:
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: kirka_ - 22.01.2010, 20:37:23
itse olen kyllä ihan tyytyväinen ensimmäiseksi kuvaksi :)

Syystäkin!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 23.01.2010, 10:11:51
Tulee niska kipeäksi, kun olen kieputtanut tuota kuvaa ees ja taas ja etsinyt possua, mutta ei vaan osu silmään :embarrassed:

Kovin on mielenkiintoisia kuvia kaikilla, onko se kaikki maailman sumu nyt sitten koko ajan vain minun riesanani? Ei tunnu edes sumusuodatin auttavan :tongue:


Päivänselevä homma ja taivahan tosi, että siellähän se possu on!

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 23.01.2010, 11:22:37
Päivänselevä homma ja taivahan tosi, että siellähän se possu on!

Näyttää kissalta enemmän  :cheesy:
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

jarikankaanpää

Possun virallinen nimi on Mutus (halk.78km)
Tässä on vähän pohjoisempia maisemia Possudo, eiku Posidoniuksen pohjalla on havaittavissa suoria ja mutkittelevia halkeamia, sekä puolittain laavaan uponneita sisemmän rengasvallin jäänteitä.
Länsireunan vallissa on aukko, josta sula laava melkein valui Mare Serenitatikselle. Näyttäisi kuin Posidoniuksen ja Serenitatiksen "pintojen" välillä olisi selvä korkeusero.
Oikealla  Lacus Somniorumiilla risteilee Rima G. Bond.
http://lakeudenursa.fi/galleria/v/jarik/kuu/Posidonius_001.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
Jari Kankaanpää

Timpe

Tammikuu se on tämäkin...  :tongue:
- Timo Inkinen

Timi

#51
Laitetaanpas tällekin kuulle kuukuva, tuo valotus kirkkaammalla puolen kuuta pitäs vielä saada jollain kuriin.




Hippasos

Lainaus käyttäjältä: jarikankaanpää - 23.01.2010, 14:14:42
Possun virallinen nimi on Mutus (halk.78km)

Erinomainen kuva jari - olosuhteisiin nähden. Onnitelut. Toivottavasti vaan se -flunssa pysyy poissa kun tuolla kylmässä tetsaa...  :cheesy:
.

TT

Puolikuu tältä illalta.

Sky-Watcher Skymax 102  
Kamera Canon Powershot A1000 IS

Pezondus

Hei! Ajattelinpa sitten aloittaa foorumille kirjoittamisen. Olen 15v koululainen turusta ja olen harrastunut astronomiaa jo kohta vuoden. Kuuta olen katsellut jo kauan ja päätin yrittää ottaa tänään kuvaa putkeni lävitse. Joten tässäppä oma kuu kuvani tältä illalta, okulaarin läpi kuvattuna.

einari

Tervetuloa foorumille.
Hieno esittäytymiskuva.
___
Tapio

Ari Haavisto

Huhhuh tuota Jarin Posidoniusta! Suorastaan ylitsevuotava. Onneksi ruikutus auttaa tai sitten sumusuodatin alkoi toimia, mutta lopultakin illalla sumu hälveni puoleksitoista tunniksi täällä Lempäälässäkin ja pääsin räiskimään kuvia. Sain kasaan jopa jotain josta voi yrittää pinotakin, mutta tässä muutama yksittäisruutu, Newton 305/1500, Canon EOS 500D ja Baader ortho 9mm.

Ensin Maginus ja sen eteläpuolella vielä pimeydessä vaanivan Claviuksen reunavalli (kuvan alareunassa terminaattorilla) ja Maginuksesta pohjoiseen Deslandres (isoin kraatteri, kuvan yläosassa), sitten suora muuri ja lopuksi näkymä Platon tienoilta ja Alppilaaksokin näkyy. Platon pohjalla mahtavat varjot, mutta kuvausarvot ei menneet ihan niin kivasti että hyvin näkyisivät. Ja sessio päättyi tutuksi tulleeseen pakkaslumisateeseen ja paksuun usvaan ja siitä sitten saunaan.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Lauri Kangas

Tässä Pomsulle suora valli.



Huonoin seeing koskaan. C8 f/20, QHY5+IR.

JussiR

Puolikuu ja kuusi. Tuolla alueella oli paljon myös puolikuusia. Nimittäin useasta kuusesta oli latva katkennut lumen painosta.
JussiR

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 24.01.2010, 03:57:08
Tässä Pomsulle suora valli.

Huonoin seeing koskaan. C8 f/20, QHY5+IR.
Meade 16 tuuman tötteröllä katsottiin toisena kohteena tätä. Komeaa kohde oli kieltämättäi... Nopeatahtista kiehuntaa oli havaittavissa - isommalla suurennoksella tuli selvemmin esille. Artjärvellä tuli melko nopeasti paksua höttöä kuun eteen illan mittaan. Tähtiä hävisi monin paikoin näkyvistä. Kohti Espoota ajettaessa taivas paikoin oli paljon selkeämpi....