Iridium päivällä.

Aloittaja pepa, 10.03.2010, 22:02:49

« edellinen - seuraava »

pepa

Onko kukaan muu yrittänyt nähdä välähdyksiä keskellä kirkautta? Itse yritin muutamana paivänä ku oli täysin selkeää, vaa eipä mitään havaintoa, vaikka pitäs kyllä helposti näkyä. En sitte tiedä noita heavens-aboven tietoja kuin pitää paikkansa. Pimeän aikaan on jonkin verran heitelly, niin kelloaika kuin paikkakin. Päivällä pitäs olla tarkka,et tietäs mihin tuijottaa.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Munkki

Minulla on viime kesältä kokemus jossa kirkkaalle taivaalle tuijottaessa huomasin pisteen joka kirkastui, loisti sitten sekunnin tai pari ja sitten himmeni nopeasti. Kirkkaimmillaan kohde loisti selvästi kirkkaampana kuin päivätaivaalta havaittava venus planeetta. Tulkitsin tämän satelliitiksi, koska en kyennyt minkäänmoista lentokonettakaan kohdalla näkemään. En tosin merkannuta aikoja ylös, enkä siten tarkistanut havaintoani millään ohjelmalla.

Mikko Salokannel

pepa

Jeps! Vois oll Iridium. Venuskin on vaikea havaita, jos ei tiedä mihin katsoo. Mukava testailla omaa havaintokykyä, En aikanaan löytäny venusta ku kiikarilla, sen jälkeen helposti näky. Piti vaan puu etsiä jonka takaa katsella ettei aurinko vahingossa lipsaha näkökenttään. Olen josku aikanaan nähny väläyksen, en vaan voi olla varma että mikä oli.
Ehkä hornetti tai joku armyn vekotin. Niitä täällä päivät pitkät lentelee, harjoitusalue!
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

timokarhula

Minä olen pari kertaa nähnyt Iridium-sateliitin päiväsaikaan paljain silmin.  Molemmat kerrat olivat ennen auringonlaskua (auringon korkeus 3°, eli tuolloin 49 minuuttia ennen auringonlaskua).  Olin ottanut selville Iridiumin korkeuden ja atsimuutin ja sieltähän se sitten ilmestyi.  Sen kirkkaus oli -8 magnitudia mutta pystyin vain seuraamaan Iridiumia n 5 sekuntia ennen kuin se himmeni nopeasti.

/Timo Karhula

Mare Nectaris

... tässä yksi raportointi, jota en ollenkaan osannut tunnistaa satelliitin välähdykseksi, ennen kuin foorumin tietäjät tunnistivat sen! Se oli kyllä hätkähdyttävän kirkas ilmiö vaalealla taivaalla.
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera