Lisähankintoja havainnointiin

Aloittaja Joke, 30.08.2007, 14:09:22

« edellinen - seuraava »

Joke

Tervehdys.

Sain odottamattoman mahdollisuuden päivittää nykyistä havaintokalustoani ja nyt pyydänkin kommentteja kokeneemmilta harrastajilta.

Vaihtoehdot ovat seuraavat:

1) Sky-Watcher Skyliner 200 -dobson
2) Sky-Watcher Skymax-127 -Maksutov/Cassegrain (sis. EQ3-2-kolmijalan)
3) Helios Quantum-4 25x100 -kiikari ;)

Käytössäni on Meaden LXD75-gotojalusta ja siinä Meaden 6" Newton (Lidl). Tällä hetkellä harkitsen vakavasti vaihtoehtoja 1 tai 2. Jalustani kykenisi varmasti liikuttamaan dobsonia, mutta Skymaxin saisi näppärästi piggy-bagiksi Meaden putken selkään. Vaihtoehto 3: kiikari 25x100... hmm? Käyttökokemukset moisesta puuttuvat.

Käyttö: jossakin vaiheessa olisi tarkoitus ainakin jonkin verran kuvailla, nykyisellään aktiivista havainnointia erityiskiinnostuksen kohteena komeetat.

Comments, please...
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Spaca

Lainaus käyttäjältä: Joke - 30.08.2007, 14:09:22
Tervehdys.

Sain odottamattoman mahdollisuuden päivittää nykyistä havaintokalustoani ja nyt pyydänkin kommentteja kokeneemmilta harrastajilta.

Vaihtoehdot ovat seuraavat:

1) Sky-Watcher Skyliner 200 -dobson
2) Sky-Watcher Skymax-127 -Maksutov/Cassegrain (sis. EQ3-2-kolmijalan)
3) Helios Quantum-4 25x100 -kiikari ;)

Käytössäni on Meaden LXD75-gotojalusta ja siinä Meaden 6" Newton (Lidl). Tällä hetkellä harkitsen vakavasti vaihtoehtoja 1 tai 2. Jalustani kykenisi varmasti liikuttamaan dobsonia, mutta Skymaxin saisi näppärästi piggy-bagiksi Meaden putken selkään. Vaihtoehto 3: kiikari 25x100... hmm? Käyttökokemukset moisesta puuttuvat.

Käyttö: jossakin vaiheessa olisi tarkoitus ainakin jonkin verran kuvailla, nykyisellään aktiivista havainnointia erityiskiinnostuksen kohteena komeetat.

Comments, please...

Omaa kokemusta on Sky-Watcher Skyliner 200 -dobsonista. Erittäin nopea pystyttää ja näppärä käyttää. Valovoimaa löytyy deep sky kohteille (liekkö valovoimaisin noista kolmesta?) ja pituutta jotta saa tarpeeksi suurennosta planeetoille. Varmasti erittäin käyttökelpoinen komeettojen katsomiseen, mutta kuvaamiseen todennäköisesti täytyy hommata js-seurantajalusta, jotta pääsisi tarpeeksi pitkiin valotuksiin. Tässä vehkeessä on hinta-laatu-suhde kohdallaan. Tosin kyllähän sen seurantamoottorin joutuu laittamaan noihin muihinkin, jos meinaa tosissaan komeettoja kuvata.

Tälläinen kommentti näin aloittelijalta, asiantuntijat jatkakoon... :)
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Jore

Enpä kommentoi nyt hankintaa. itse hommasin dobsonin, Mutta tähtibasaaris on myynnis suht halvalla 125 maksutov...
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

Kiitokset tähänastisista kommenteista!

Dobsonissa todellakin riittäisi mukavasti valovoimaa :D

Jore, olen huomannut, että olet saanut ansiokkaasti valjastettua dobsonisi LXD75:een. Oliko toimenpide kuinka haastava? Jouduitko hommaamaan sopivat pannat ja lisäpainoja vai saitko tehtyä ne tee-se-itse-mentaliteetilla? Miten jalustasi seuranta pärjää dobsonin kanssa? Oletko havainnut mitään eroa seurannassa 6" putkeen verrattuna?
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

Joo tuli kyllä valjastettua se dobsoni hienolla tee se itse pannoilla ja lohenpyrstöllä. Hiukan hitsaamista ja porailua ja maalia jne.. Rosteri teräs pannat.  Kuvauksessa testasin dobsonia 1000mm polttovälilla ja sanotaanko helposti pääsee 45s valotuksiin. Joten ihan tyytyväinen seurantaa. Testasin kollimoida napasuuntaimen paremmaksi, ja vielä en ole ehtinyt testata miten toimii, paraneeko seuranta entisestään vai mitä kävi ?

Kyllä sillä 200mm pää peilillä vähän enenpi näkee ja välillä on helppo heittää dobsoni pihalle ja alkaa havannoimaan. Ei mitään suuntauksia ja systeemejä. jne..

PS: putkeen saisi myös villenkollosta esim pannat mutta ovat sen hintaiset et päätin tehdä suoraan itse, kun nikkarointi kärpäinen puraisi. JA LOMPAKKO OLI TYHJÄ! Heh
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

On tullut huomattua, että tämän keskustelupalstan jäsenistöstä löytyy rautaista uudisraivaajahenkeä.
Itse tehdylle, toimivalle ratkaisulle on aina syytä osoittaa kunnioitusta huolimatta siitä, mikä lompakon tila milloinkin on.

Varsinkin nyt dobson vaikuttaa luettelemistani vaihtoehdoista huokuttelevimmalta. Eiköhän päätös ala olla valmis.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Spaca

Voi tuolla dobsonilla kuvata taivaan kirkkaimpia kohteita ilman seurantajalustaakin. Käy katsomassa esimerkkejä minun blogista, jos kiinnostusta riittää. Viime yönä vietin elämäni ensimmäisen kuusession...
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Joke

Hienoja kuvia, Spaca!

Dobson lähtikin jo tilaukseen. Kiitokset vielä kerran käyttäjäkommenteistanne Jore ja Spaca.
Saitte hienosti tuettua mielessäni muhinutta päätöstä. Piti vaan saada vielä muutama töytäisy ajateltuun suuntaan ;).
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso