Laserkollimaattorista tuotteena

Aloittaja Misam, 17.08.2007, 12:42:35

« edellinen - seuraava »

Misam

Kysymys laserkollimaattorista tuotteena (ei siis käytöstä kollimointiin; sen käyttämisestä nimenomaan apupeilin kollimointiin on minulla jo vankka puolesta puhuva mielipide):

Onko teillä kokemuksia Telescope Servicen välittämästä laserkollimaattorista? Onko säde hyvin kollimoitu ja onko rakenne tukeva (esim. onko okulaariholkkiin tulevan reunuksen kaulus, jonka varassa kollimaattori lepää, riittävän paksu)?

Villen Kellohan välittää aivan toista tuotetta, mutta käyttää lahjakkaasti TS:n sivuilta kopioimaa laserkollimaattorin kuvaa... Ei mielestäni lainkaan hyvien tapojen mukaista!

J-M

Ne taitaa olla kaikki loppujen lopuksi samasta paikasta kotoisin. Itse hankin aikoinaan jenkeistä Zhumellin laserkollimaattorin. Siinä ainaki on kollimoitava sädekin, eli sen saa veivattua aina "oikeaan" asentoon. Uskoisin, ettei laadullisesti voi mennä pieleen. Itse ainakin olen ollut tyytyväinen.

Mutta: tarkista tarkentimesi välykset. Se vekotin painaa puolisen kiloa, ja itselläni ainakin käy niin, että tarkennin on ruuvattava ääriasentoon ulos, että se "lukittuu" riittävän lujasti paikalleen. muten se vähän heiluu (siis koko tarkentimen sisäputki, ei itse kollimaattori) niin ettei tarkka kollimonti onnistu. Mutta kun se onnistuu, niin alle minuutissa on putki kollimoitu, oli se millaisessa kunnossa tahansa. Mulle se on tärkää, koska kuljetan putkea nokkakärryillä puolen kilometrin matkan hevospolkua pitkin, jaen matkan aikana menee kollimonti varmasti pieleen.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Misam

Samoin minulla, lukittuu kunnolla vasta ääriasennossaan ulkona.

Mutta eikö myös ääriasento sisäänpäin, jolloin okulaariholkin kaulus "lepää" tarkennuslaitten rungon päällä, ole yhtä hyvä asento kollimoinnin kannalta?

Misam

Kyllä mielestäni kannattaa kollimoida tarkennuslaitteen "kultainen keskitie" -asennossa. Itselläni ko. operaatio toi selvän parannuksen putken suorituskykyyn, vaikka tarkennuslaitteessa onkin klappia. Täydellisyyden tavoittelu ei maksane vaivaa, oma silmä kun alkaa kohta olla se heikoin lenkki, havaintokelien ja -olosuhteiden jälkeen...

Misam

On tuo TS:n välittämä GSO:n kollimaattori monta kertaluokkaa laadukkaampi kuin VK:n välittämä. Massaa on enemmän, kaulus on paljon leveämpi ja kollimointiruuvien avulla itse kollimaattorin kollimointi on todella helppoa.

foo1234

Miten mahtaa toimia esim. TS:n laserkollimaattori Schmidt-Cassegrain -putkien kanssa? Tuohan on mallia "Newtonian".

Reijo Teränen

Mikä muuten on laserkollimaattorin periaate,eli miten sen kanssa toimitaan,kannattaako hankkia .
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

J-M

Lasetkollimaattorin lyhyt käyttöohje on tässä:

Suunnataan apupeili
Yleensä tämä onkin aika hyvällä tolalla, eikä sitäpaitsi kovin helposti siirrykään.
- Kollimaattori paikalleen, ja seurataan säteen projektiota pääpeilillä
- Sen pitäisi osoittaa täsmälleen pääpeilin keskelle. Useimmissa pääpeileissä on joku täplä tai rengas keskellä, joka helpottaa tuota kohdistamista. Jos ei ole, sellainen kannattaa tehdä.
- Apupeilin ruuveja säätämällä tuo laser pitäisi saada siis täsmälleen keskelle

Suunnataan pääpeili
Tämän joutuu/kannattaakin tehdä sitten vähän useammin. Itse teen näin kerran viikossa, vaikka se joskus vähän turhaa onkin.
- Laser paikalleen ja säde päälle
- Kollimaattorin ikkuna käännetään putken peräpäätä kohti, että sitä on helppo katsella, kun säätää pääpeiliä
- Pääpeilin kiristysruuvit avataan
- Säädellään pääpeilin ruuveja, kunnes säde osuu täsmälleen kollimaattorin keskelle.

Näin toimien putki on kollimoitu. Opettelun jälkeen aikaa menee alle minuutti, vaikka sen tekee huolellisestikin.

Kollimaattorin kollimointi
Kannattaa varmistaa, että itse kollimaattori on kollimoitu oikein. Itse tein tämän sisätiloissa kaapin kulmaa vasten.
- Kollimaattori asetetaan johonkin nurkaan, ja pyöritellään hitaasti
- Jos kollimaattori on kunnossa, laser piirtää seinään pistettä
- Jos se on pielessä, laser piirtää pientä ympyrää, tällöin itse kollimaattori on kollimoitava.

Älkää pyytäkö vaimoa piirtämään seinään merkkiä sitä kollimointia varten. Joissakin katadioptrisissa putkissa voi laadusta riippuen tulla ongelmia. Itselläni on Seben 114/1000, jossa on tarkenninputkessa barlow. Vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa, niin lienee juuri tuon apulinssin laadusta johtuva ikävä haittapuoli että se säde siroaa todella pahasti.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Reijo Teränen

Eipä tunnu olevan mitenkään vaikeat ohjeet,kiitos.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .