Keskiraskasta kalustoa hankkimassa

Aloittaja foo1234, 24.07.2007, 22:06:56

« edellinen - seuraava »

foo1234

Olen miettinyt mitä laittaisi vanhan 127mm putken tilalle. Käyttötarkoituksena on visuaalinen havaitseminen ja valokuvauksen opettelu. Harrastuksen taso on luokkaa maaninen, joten ei tarvitse suuntautua kaikkein halvimpaan.

Nyt vaihtoehdot ovat kaventuneet tähän:

- Celestron C11 XLT
- Losmandy G11, Gemini GoTon kanssa

Losmandy on aika kallis, mutta kaiketi parempi kuin Celestronin omat ADM ja CGE-jalustat. Varsinkin jälkimmäinenkin on kovin kallis, joten ehkä sitten on järkevämpi mennä suoraan Losmandyyn. Onko kokemuksia Losmandyn hankkimisesta USA:sta?

Toki esim. EQ6 olisi yksi vaihtoehto jalustaksi. Olisko järkevää suunnata siihen Losmandyn sijasta, jos tähtivalokuvaus ei ainakaan nyt ole ensisijainen prioriteetti?

En ole C11:lle oikein löytänyt muita ostopaikkoja kuin telescope-service.de:n. Heillähän palvelu pelaa oikein hyvin (kokeiltu on), mutta hinta voi olla suht korkea. Myykö mikään USA:lainen firma Eurooppaan, huonolta näyttää ainakin nyt. Entä suomalaiset maahantuojat?

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 25.07.2007, 18:45:21
Losmandy ja EQ6 painivat eri sarjoissa sekä hinnan että laadun osalta. Losmandyn jaksollinen virhe pysyy yleensä 10" ja EQ6:n 1' sisällä. Kummallekin saa PEC:n mutta korjaamaton lukema kertoo jotain mekaniikan laadusta.
Uudemmissa EQ-6 jalustoissa taitaa olla lähempänä tuota Losmandyn 10" virhettä kuin 1'. Kuvauskäytössä tuon 10" virheenkin joutuu autoguiderilla korjaamaan, joten jos EQ-6 seuraa 20" tuntumassa, on se kyllä erinomainen vastine rahoille. Netissä tieto on kuitenkin ristiriitaista, osa kertoo isommasta virheestä, jotkut puhuvat jopa alle 20" virheestä. EQ6 omistajat voisivat kertoa kokemuksistaan.

Teleskop-Serviceltä saa valmiiksi kuvauskäyttöön modattuja EQ-6:sia, jotka ovat aika mainioita vaihtoehtojalustoja niille, jotka eivät halua tuhlata omaisuuttaan huippulaatuun.

Mun seuraava jalusta on todennäköisesti juuri EQ-6. En ole oikein löytänyt vielä (itselleni) riittävää perustetta moninkertaiselle hinnalle merkkijalustoissa. Kiva niillä on varmaan kuvata, mutta rajallisesta budjetista säästyneet tonnit voisin käyttää vaikka CCD-kameraan. Jos taasen budjetti sallii, perusteitakin merkkivehkeillekin löytyy: Laatujalustan paras ominaisuus on juuri laatu. Niiden kanssa ei tarvitse säätää ja pelleillä. Autoguidaus onnistunee helposti, kun jalustassa ei ole liikaa yllätyksiä.

Disclaimer: Kokemuksia yli 600 euron jalustoista mulla ei ole. Mutta olen oppinut kantapään kautta mitä haasteita halpisjalustassa on...
Vesku
www.vkastronomy.com

einari

Uudemmissa EQ6-jalustoissa on uudemmat moottorit (ilmeisesti samat mitkä Skyscan-malleissa).
Mulla on ollut EQ6 Skyscan ja nyt HEQ5 Skyscan ja sanoisin että molemmissa jaksollinen virhe on lähempänä 20" kuin 1' (ilman PEC-korjausta).
___
Tapio

einari

Olen sitä mittaillutkin mutta täytyypä mitata nyt uudemman kerran.
Täällä samansuuntaista tulosta:
http://timsastroblog.blogspot.com/2007/01/measuring-periodic-error.html
ja tässä lisää testausta:
http://www.sfu.ca/~dmunro/petest.html
___
Tapio

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 27.07.2007, 01:58:08
No niin, nyt se on mitattu. Losmandyn korjaamaton PE yhden jakson sisällä (4min) -1.7"...+3.5".
On kyllä hyvä! Tässä se hintaero näkyy konkreettisesti... Ei tarvitse autoguiderilta kovinkaan ihmeellisiä temppuja kun tuon saa seuraamaan alle seeingin.
Vesku
www.vkastronomy.com

foo1234

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 25.07.2007, 18:45:21
Itse tilasin Losmandyn Portugalista Perseulta. Saamaan aikaan eräs harrastaja tilasi saman jalustan suoraan Losmandyltä.
Hinnassa oli n. 500 euron ero Losmandyn hyväksi. Tulli rokotti Amerikan ihmettä vajaalla 450 Eurolla. Lopulta suoraan tilaamalla säästi n. 50 Eur.

Laskin hinnan Losmandy G11 + Gemini gotolle, ja hintaeroksi USA:n ja halvimman EU:n (Perseu.pt) välille tuli jopa 700 euroa. Mistähän moinen ero tuohon viiteenkymppiin verrattuna? Mielestäni laskin tullin ja ALV:n oikein mukaan, jolloin G11 + rahti ($3460) + tulli + alv olisi reilu 3200 euroa.

Toinen mikä mietityttää esim. EQ6:n kanssa on se, miten muistaakseni 17 kg:n kuormalle mitoitettu EQ6 jakselee Celestron C11:n kanssa. Ilmeisesti ei ihan huonosti, koska TS.de myy tuota yhdistelmää. Ihmettelen vain, eikö tule heilumista ja värinää kun ajetaan jalustaa kovemmalla kuin maksimikuormalla.

einari

Kai muistit laskea tullin ja alvin siten että se lasketaan hinnasta jossa on rahti mukana ?

Itse en kyllä lähtisi valokuvaamaan yhdistelmällä EQ6+C11, varsinkaan jos/kun siihen laittaa autoguideriputken päälle.
___
Tapio

foo1234

Lainaus käyttäjältä: einari - 27.07.2007, 15:05:09
Kai muistit laskea tullin ja alvin siten että se lasketaan hinnasta jossa on rahti mukana ?

Itse en kyllä lähtisi valokuvaamaan yhdistelmällä EQ6+C11, varsinkaan jos/kun siihen laittaa autoguideriputken päälle.

Tossa aikaisemmin sanoinkin että G11+rahti olisi $3460. Ehkäpä hinta on USA:ssa halventunut viime aikoina, tai sitten en saanut oikeata rahtihintaa. Rahti olisi jotain $270.

Tuo että EQ6+C11 olisi huono yhdistelmä on mulle tärkeä tieto, olisiko tästä kokemuksia tai muuten hyvät perustelut? Ymmärrän kyllä että jos jalusta on speksattu 17 kilolle ja putki on 20 kg ongelmia voi tulla. TS kuitenkin kauppaa tuota yhdistelmää, ja luulisi että heillä on joku haju mitä kannattaa myydä.

tapioe

Lainaus käyttäjältä: foo1234 - 27.07.2007, 15:45:22
Tuo että EQ6+C11 olisi huono yhdistelmä on mulle tärkeä tieto, olisiko tästä kokemuksia tai muuten hyvät perustelut? Ymmärrän kyllä että jos jalusta on speksattu 17 kilolle ja putki on 20 kg ongelmia voi tulla. TS kuitenkin kauppaa tuota yhdistelmää, ja luulisi että heillä on joku haju mitä kannattaa myydä.

Pelkän C11 putken (OTA) paino on alle 13 kg, joten sen kyllä EG6 handlaa hienosti.

tapioe
tapio ekholm
Celestron C6-S, SW80 ED, Scopos 66 APO
DSI II Pro, DSI Pro
HEQ5 Pro ja Porta Mount

einari

Yleensä jalustan kuorman kestävyys ilmoitetaan lähinnä visuaaliseen käyttöön.
Eli jos ajatellaan yhdistelmään C11+autoguideri (3 kiloa) niin päästään jo lähes 16 kiloon.
No kun googlasin niin löysin kyllä valokuvia jotka oli otettu tuolla yhdistelmällä.
Ja kun TS kertoo sivuillaan että EQ6 kantaan C11:n hyvällä stabiliteetilla niin ehkä sitten kuitenkin...
___
Tapio

Vesa Kankare

Plus, että kannattaa myös ottaa huomioon ko. putken polttoväli. 13kg C11, jossa on 6.3:ksi lyhennettynäkin polttoväli 1700mm ja risat (eikö?) on jalustalle aika vaativa, niin seurannan tarkkuuden kun vakaudenkin puolesta.
Vesku
www.vkastronomy.com

J.Tuukkanen

Minusta tuossa putkessa on polttoväliä vähän liikaa jos aikoo harjoitella kuvaamista, sijoita rahat mahdollisimman hyvään jalustaan ensiksi ja istuta vaikka se vanha putki
kyytiin ja kuvaa sillä. Vaatimattoman putken kanssa pärjää aina jotenkin mutta huonon jalustan kanssa menee vain hermot ja huomaat että kaikki havaintoaika menee jalustan virittelyyn.
Jari Tuukkanen

foo1234

Lainaus käyttäjältä: foo1234 - 24.07.2007, 22:06:56
Olen miettinyt mitä laittaisi vanhan 127mm putken tilalle. Käyttötarkoituksena on visuaalinen havaitseminen ja valokuvauksen opettelu. Harrastuksen taso on luokkaa maaninen, joten ei tarvitse suuntautua kaikkein halvimpaan.

Nyt vaihtoehdot ovat kaventuneet tähän:

- Celestron C11 XLT

First light!

C11 XLT tuli ja meni pihalle. Kuu ja pilvet tulivatkin sitten heti C11:n ja minun seurakseni.

Enemmän kuitenkin haittasi se, että ei ollut mitään estämässä putken huurtumista. Olin tyhmänä ajatellut että ehtiihän ne huurteenestot laittaa myöhemminkin. Pitää askarrella hätätöinä huurreputki. Huurtuminen oli sitä luokkaa, että pitänee hankkia "dew strip" samantien. Mistähän Suomesta saa noita, vai pitääkö tilata ulkomailta?

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: foo1234 - 01.09.2007, 02:28:30
Huurtuminen oli sitä luokkaa, että pitänee hankkia "dew strip" samantien. Mistähän Suomesta saa noita, vai pitääkö tilata ulkomailta?
Teleskop-Service taitaa olla lähin kauppa, josta saa noita. Tilasin omat lämmitinelementit suoraan Dew-Notilta ja Kendrickin V7:n TS:ltä. Elementit tuli aika edullisiksi USA:sta, kun eivät ylittäneet tullausrajaa. Nykyään noita Dew-Notin lämppäreitä saa myös TS:ltä.
Vesku
www.vkastronomy.com