Hei!
Huomasinkin että tälläistä topikkia täällä ei olekkaan (toki aihetta on sivuttu) ja ilmeisen sekava on ulkomaisten foorumienkin tilanne kun sielläkin menevät jalustat sekaisin...
Siispä laittakaa tähän topikkiin jos tietonne on varmaa niin jalustojen erot.
Google kertoi alustavasti jo sitä että jotkut EQ ja NEQ jalustat olisivat samat ja vixen kiinnityksellä eli mikä on ero ? ja HEQ olisi losmandy kiinnityksellä ja pidemmällä vastapainotangolla (ilmeisesti h tuossa tarkottaisi heavy duty ? ken tietää)..
(Mutta jotkut ovat ulkomailla saaneet jalustoja jotka ovat menneet päin vastoin kuin esittämäni oletus)
Oletus :
Eq = basic model eq with vixen mount ?
Heq = Heavy duty eq with vixen/losmandy mount ?
Neq = Newtonian eq with vixen mount ?
Skywatcherin NEQ-jalustat ovat ymmärtääkseni vain uudempia versioita EQ-jalustoista. Niillä ei mitään fundamentaalia eroa pitäisi olla. HEQ-5 Pro on tavallaan kevennetty versio EQ-6-jalustasta, mutta tavallinen vixen-kisko siinäkin on. En ole kuullut Skywatcher-jalustoista joissa olisi losmandy-kisko.
Tässä copy pastea täältä : http://stargazerslounge.com/topic/84604-neq6eq6-mount/
*The NEQ6 has the counterweight extension bar, and a Losmandy head in addition to the normal Vixen/Skywatcher head.
*EQ6 PRO, then there was the NEQ6 PRO with an extension piece for the counterweight bar and a Losmandy-type saddle but it was only available with the Explorer 300p. Then they confused things by putting the NEQ6 badge on the original EQ6 PRO. Now they offer the NEQ6 PRO with extension piece for the counterweight bar and both Vixen-type and Losmandy-type saddles
Täällä on jonkin verran (N)EQ6:n eri versioista: http://www.astro-baby.com/EQ6%20rebuild%20guide/EQ6%20Development%20and%20Software%20Releases.htm
Joo, minullahan on edelleen myös tuo SW Explorer 300P, joka tuolla mainittiin, ja sen mukana tullut NEQ6PRO on juuri tuolla Losmandy-kiskolla. Satula on vaihdettava, mutta vaihtoehtoista Vixen-satulaa sen mukana ei tullut. Varmaankin, koska kyseessä oli kokonaispaketti jonka putkikin oli tuolla isolla kiskolla. Itse toki adapterin Vixen-kiskollekin olen tehnyt jälkikäteen.
Käykös nämä jalustat ohjauksensa osalta autoguidekäyttöön?
Pro/SkyScan/SynScan ja semmoiset osaavat autoguidata tuosta vaan ja tukevat autoguidausta myös EQMODin kautta (=huippumahtavaa).
SynTrek (sama jalusta, alkeellisempi kapula) osaa myös guidata.
Ainoastaan pelkällä HEQ5/EQ6-nimellä kulkevat kapineet eivät osaa. Siis ne vanhat joissa on pelkät hitaat askelmoottorit seurantaan.
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 10.04.2013, 21:23:48
Ainoastaan pelkällä HEQ5/EQ6-nimellä kulkevat kapineet eivät osaa. Siis ne vanhat joissa on pelkät hitaat askelmoottorit seurantaan.
Jos moottorit on molemmilla akseleilla niin silloin voi käsikapulan rinnalle kolvata ST-4 portin ja saada nämäkin jalustat autoguidattua. Vanhaan Losmandyynkin löytyy relelaatikon kolvausohjeet.
Kaizu
Onko tietoa OQ 8 Pro SynScan jalustasta? Hinta on ainakin tuhti n.4000€. Lienee liian aikaista kysyä, mutta varmaan jostain on tihkunut tietoa?! Onko hintansa väärtti?
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7127.0 (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=7127.0) (EQ8 = aiempi "EQ7 markkinointivuoto")
NEQ-3 jalustan suositeltu putken paino 5kg ja NEQ-5 10kg.
Mikä jalustoissa on käytännössä heikoin lenkki joka määrittelee maksimi painon ? Onko se jalat, akselistot, jalustan paino ?
Lainaus käyttäjältä: MikaHoo - 02.03.2014, 23:15:32
Mikä jalustoissa on käytännössä heikoin lenkki joka määrittelee maksimi painon ? Onko se jalat, akselistot, jalustan paino ?
Yleensä tuntiakseli ja sen laakerointi. Putken painon vaikutus on siinä mielessä dramaattinen että se kuormittaa jalustaa kaksinkertaisesti koska vastapaino kasvaa putken painon mukana.
Kaizu