QHY-kamerat

Aloittaja dirty, 04.06.2007, 22:03:21

« edellinen - seuraava »

dirty

Lainaus käyttäjältä: Make - 03.03.2008, 14:40:27
1) Millainen jäähdytys on QHY8 APS:ssä?
2) Millaiset ohjelmat kameran mukana tulee / yhteensopivuus muiden ohjelmistojen kanssa?
3) Miten kameran sisätilat on suojattu kosteudelta? Silica gel-panos?

1) Kaksivaiheinen TEC + puhallin. Kennon lämpötila pitäisi olla n. 40C alle ympäristön lämpötilan, riippuen millaista jännitettä TEC:lle syötetään.  Täällä on jokin testi. Lämpötilaa ei saa säädettyä tarkasti. Itse en ota darkkeja ja tietääkseni ei moni muukaan; pimeävirta on niin pieni, ettei darkeilla kalibrointiin ole tarvetta.

2) Riippuu vähän mistä kameran tilaa. QHY kameroiden Kiinan kotisivulla on  nämä softat ja ajurit ladattavissa. Jos kameran ostaa Euroopasta, niin mukana saa Mr. Tom:in ajurit, jotka ovat mielestäni hieman paremmat. Tom:in ajurit voi tilata myös erikseen (näin tein myös itse), mutta se maksaa muutaman kympin.

3) Kamera on tehty mahdollisimman ilmatiiviiksi. Koska se ei ole täysin sitä, niin se kannattaa säilyttää tiiviissä säilytyslaatikossa silicapussien kera. Kameran sisällä ei ole pusseille paikkaa. Itselläni ei ole kenno koskaan huurtunut, mutta joillakin kuulemma on. Ilmeisesti huurtuminen on tapahtunut silloin, kun kamera on kenno alaspäin (siis Newtonissa), jolloin kylmä ilma valuu IR-ikkunan päälle. Tällöin ikkunan ulkopinta voi jäähtyä sen verran, että kondensoitumista tapahtuu, nimenomaan ikkunan ulkopinnalle. Tuon voi varmaan korjata jollain lämmityspannalla tms.
Harri Hytönen

Make


Kiitos tiedoista, Harri!

Vielä lisäkysymyksiä:
1) Millainen virtalähde kameralla on? Käykö syöttöjännitteeksi 12VDC?
2) Käytätkö TEC:illä täyttä 12V vai pienempää jännitettä?

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

dirty

Lainaus käyttäjältä: Make - 03.03.2008, 16:12:56
1) Millainen virtalähde kameralla on? Käykö syöttöjännitteeksi 12VDC?
2) Käytätkö TEC:illä täyttä 12V vai pienempää jännitettä?

1 &2) En tiedä miten Eurooppalaiset jälleenmyyjät ovat tuotteistaneet kameran ja millainen virtalähde niissä on mukana. Itse tilasin suoraan Kiinasta ja ilman virtalähdettä. Täällä hankin kameraa varten läppärin verkkolaitteen. Kameran mukana tilasin kätevän ja edullisen jännitteenmuuntimen joka ottaa sisään 11-15V ja antaa ulos jännitteet sekä TEC:lle (12V) ja kameralle (monijännitelähtö). Ks. esim. kuva, jännitteenmuunnin alhaalla keskellä. Virtalähteessä (kuvassa 230V->12V7A) on tärkeää, että se antaa ulos tarpeeksi virtaa, koska TEC on virtasyöppö.

Sen verran vielä noista kalibrointikuvista, että vaikken käytäkkään varsinaisesti darkkeja kalibrointiin, niin otan välillä yhden darkin ja teen siitä MaxIm DL:llä bad pixel map:in. Aivan välttämätön tuokaan ei ole, sillä pimeistä/kuumista pikseleistä pääsee myös ditheröinnillä eroon. Lisäksi otan normaalisti flätit ja bias:it.
Harri Hytönen

J-P

QHY9!

Tiedoksi QHY kameroiden ystäville:

http://qhyccd.com/ccdbbs/index.php?topic=989.0

Näyttää hyvältä. Pienet pikselit = loistava pari laajakulmaiseen kuvaukseen, kuten kameralinnssien parina.
Binnattuna passaa hienosti pidemmille polttoväleille ja silti riittää pikseleitä reippaasti.

J-P

J-P

Uusi QHY9 camera on nyt käytössä!
Blogissani on muutamia pikaisia testiräpsyjä.
Pienine pikseleineen, 5,4micronia, se vaikuttaa täydelliseltä parilta laajakulmaiseen kuvaukseen.
Koska siinä on 8,6mb, se sopii 2x2 binnattuna pidemmille polttoväleille ja silti
resoluutiota on ruhtinaallisesti käytössä.
sensorin kohina pidetään kurissa hyvällä jäähdytyksellä.
Testasin -10C asteen lämmössä ja n.90% teholla kennon lämpö oli n.-60C astetta tasaisesti.

http://www.astroanarchy.blogspot.com/ löytyy tietoja ja kuvia, valitettavasti
vain englanniksi. Rullatkaa alspäin nähdäksenne kaikki uudet viestit.

J-P

einari

Ei ollenkaan hassumpaa.
Tilasitkos suoraan Kiinasta ?
___
Tapio

dirty

Onnittelut, kamera vaikuttaa lupaavalta.
Itsekin olen QHY9:iä hieman harkinnut, mutta pikselit ovat kuitekin hieman pieniä minun makuuni.
Ehkä seuraavassa kamerassani olisi Kodakin KAI 11002, saas nähdä. Toistaiseksi mennään vielä QHY8:lla.
Harri Hytönen

J-P

Hei,

Kamera on suoraan Kiinasta.
Viime yönä sain kameralle ja 200mm f1.8 linssille ensivalot!
http://astroanarchy.blogspot.com/2009/01/firs-light-for-qhy9.html

Kiinnittäkää huomiota valotusaikoihin, tämä on nopea linssi!
Resoluutio kuvissa on yllättävän hyvä, kun ottaa huomioon, että molemmat
kohteet olivat jo matalalla päästyäni viimein kuvaamaan.
Rosette oli ainoastaan alle 30 astetta korkeimmillaan.


J-P

dirty

 :shocked: Upeaa jälkeä JP!
Olisiko mahdollista saada vaikka yksi täysresoluutiokuva, niin pääsis paremmin arvioimaan piirtoa?
Harri Hytönen

J-P

Hei,
Olisi toki, laitan Blogiini esille täysreson pian "Tähtitesti" otsakkeella.

J-P


dirty

Tyhmä kysymys: miten tuon kuvan Picasa:ssa saa avattua täydessä koossa? Itse sain näkyviin vain 1600x1197 kokoisen kuvan.
Harri Hytönen

J-P

Yläreunassa on "lataa" painike.
Klikkaa sitä ja tallenna, tai avaa täysikokoinen kuva.
Tosi hölmö systeemi, mullakin meni tovi ennekuin hoksasin.

J-P

GaryP

#28
Taidan olla sokea... hitsiläinen!!!

EDIT. Siis ensin tietysti näin tuon kuvan joka sokeutti minut, sitten en löydä sitä "Lataa"-painiketta...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

J-P

Hei,

Selvisihän se!
Olin unohtanut sallia latauksen, mulle se näkyi, koska olin
kirjautuneena sisään!

Ny siellä pitäisi näkyä "download" tai vastaavaa yläreunassa.
Ilmoittele onnistuiko ja myös vaikutelmiasi raakakuvasta.
Pieni pehmeys tähdissä ei johdu fokuksesta tai optiikasta, vaan kohteen
matalasta, n.25 astetta, korkeudesta.

J-P