EQ 3-2 jalustaan dovetail plate- kiinnitys

Aloittaja TuRe, 17.07.2007, 08:43:55

« edellinen - seuraava »

TuRe

Näin aamukasteen aikaan tuon esille viime talvena tekemäni kiinnityslaitteen EQ3-2- jalustaan.
Al-latoista 8x60, 10x30 ja 10x20 suunnittelin telineen, johon saisi kiinni kaikki putket , obiskat ja kameran dovetai plate-kiskolla tai kiskon pätkällä (ei ole kunnon suomalaista nimeä).
Kiinnitin alumiinit kolmella ruuvilla jalustan reikiin. Yhtään uutta reikää ei jalustaan tarvinnut porata.
Kahdella 6x30 mm sormiruuvilla on helppo ja nopea kiinnittää ja irroittaa putki, eikä ruuvit putoile.
Tasapainoitus on helppoa kamerankin kiinnityksen jälkeen.
Tuomo Repo

TuRe

Niin Kaitzu. Kyllä minä lohenpyrstöliitoksen tiedän, mutta kun tässä on "puolilohenpyrstöä". No leikki sijansa saakoon. Kiitoksia huomiosta.
Tuomo Repo

jaava

#2
Teleskope Servise toimitti mulle EQ3-2:ta varten erikseen tehdyn pikakiinnityssovittimen. Ensinnäkään se ei sovi ainakaan mun jalustaan ja toiseksi sen alumiinilatta, joka sitten pitäisi ruuvata jalsutaan kiinnni kahdella sormiruuvilla, on käsittelemätöntä alumiinia. Kuulemma eivät ole anodisoineet, koska hinta nousisi liian korkeaksi.

Kuvassa (päästä nähtynä, latta on toi kirkkain ja alhalla taustalla häämöttää itse pikakiinnitin) pikakiinnike lattoineen on teipattu ja kierretty yhdellä sormiruuvilla hellästi paikalleen EQ3-2:een - tuon syvemmälle se ei uppoa. Jos sen kiristäisi kunnolla, luulen koko alumiinilatan muuttavan muotoaan ja mahdollisesti nuo EQ 3-2:n viisteet hajoaa. Latta koskettaa jalustaa vaan nurkistaan noihin jalustan viisteisiin (viisteet eivät ole koko matkalla, vain nurkissa 2cm).

Epäilen että EQ 3-2:sta on eri versioita - vanhemmissa on tuo kuvassa oleva kiinnitys.

Ajattelin tehdä noin sentin paksusta, 18 senttiä pitkästä ja 5 senttiä leveästä alumiinilatasta sovituspalikan. Teen kuvan mukaiset 45 asteen viisteet ja poraan 2 reikää. Se on siinä.

Viimeistelyksi pitäisi tehdä anodisointi. Netistä löytyy hyviä ohjeita, mutta happojen kanssa pelaaminen ei oikein innoita. Täytyy kysellä jos jostain löytyisi joku pikku paja jolla vastaavaa toimintaa. Luulis ettei 2 parinkymmenen sentin palasta omaisuuksia maksa.

Pahus sentään kun pitikin alkaa ostohommiin. Olis samalla vaivalla tehnyt kaiken itsekin.

JV

PS. Ture: Tuo sinun pikakiinnitys näyttää käyttävän yhtä EQ3-2:n sivulle tulevaa ruuvinreikää jämäköimään kiinnitystä. Jos meinaat hommata SynScanin, niin toinen moottoreista kiinnittyy siihen.
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: jaava - 17.11.2008, 20:57:31
Epäilen että EQ 3-2:sta on eri versioita - vanhemmissa on tuo kuvassa oleva kiinnitys.

Olet oikeassa. Itselleni sattui onneksi käsiin versio, jossa on valmiiksi lovi lohenpyrstöä varten. Näkyy pikkasen tuossa kuvassa: http://www.ursa.fi/~lkangas/kalusto/kisko3.jpg

TuRe

Niin tuo anodisointi on todella kallista ammattiliikkeessä, on kokemusta. Mahdolliset hitsaukset pitää tehdä puhtaalla alumiinilla. Olen korvannut anodisoinnin hyvällä, kaksinkertaisella metallilakalla, joka kestää kosteutta, muistaakseni jollain autolakalla.
Täytyy sitten katsoa SynScanin kiinnitystä, kun se tulee ajankohtaiseksi, pärjääkö pidemmällä ruuvilla.
Kiitos tiedosta jaava.
Tuomo Repo

jaava

#5
Patrick TS:stä vastasi seuraavasti mun lähettämään kuvaan ja sepustukseen:
LainaaI know, the plate sits in the sides of the V-shaped recess of the mount. This is normal and no need to worry! Please try it, you will see that it works without a problem! Actually the fact that the two screws pull the plate into this V-shaped saddle adds to the stability because it increases the effective pressure by a factor of 1.41x.

Perstuntumaltahan minä tuota arvioin, enkä oikein voi mitenkään luottaa ratkaisuun. Kun kokeilin hieman sormiruuvia kiristää, tuntuu selvästi kuinka osat antaa periksi. Jos siihen lisää putken ja muut tilpehäärit ja tulee äkkinäisempi nytkähdys, kestäneekö.

LainaaTäytyy sitten katsoa SynScanin kiinnitystä, kun se tulee ajankohtaiseksi, pärjääkö pidemmällä ruuvilla.
Kiitos tiedosta jaava.

Uskon pärjäävän kunhan on vaan kaliiberi oikea.

Ohessa kuva (tarkennus ei nyt ole ihan siinä missä pitäs).

Kuriositeettinä kuvassa oleva muovinen hammasratas, johon on ruuvattu 180 asteen alumiinimaski, on testeistä, joissa kokeilin lukea matoruuvin positiota puretulla sarjahiirellä. Tai lähinnä tarkkuutta jolla sen saa toistettavasti luettua.

JV

PS. Soitin Alumiinikilpi Oy Helsingin Viikissä ja tekevät kaksi 18 * 5 * 1cm lattojen anodisoinnin kolmella kympillä. Kallistun vahvasti heidän puoleensa kun olen hieman esteetikko. Anodisoin sekä Saksasta tulleen että omatekemäni.
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

Tuli TS:ltä vastaus päätökseeni tehdä itse uusi välikappale pikakiinnityspalan (se on ihan hyvä, anodisoitu ja siisti) ja EQ3-2:n väliin:

LainaaThe decision is of course yours. If you think that the method we have designed the part for is not acceptable then you may of course change the design. However the couple of hundred of these parts that we have already sold and that are all used successfully (about 60% of them on EQ3 mounts) suggest rather clearly that it does work well the way it was originally designed.

Kyllä herra vaikuttaa olevan ihan tosissaan tuon suhteen. Eikö tuollaista ole kellään Suomessa - onko se oikeesti toiminut?

Anodisoinnista:
Tuli toisesta paikasta tarjous: 50 EUR + rahdit. (minimiveloitus)

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Meade-mad

Anodisoinnin voi tehdä myös itse - halvalla. Samalla saa myös väri pintaan.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2992.0

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jaava

TS:n pikakiinnityssovittimen EQ 3-2 jalustalle sovittaminen toimimaan stabiilimmin.

Hommasin 5mm pakua alumiinilevyä (en tiedä tyyppiä) erään konepajan jätelaarista (maksoin heidän kahvikassaan muutaman euron).

Hieman mittailua ja piirtoa ja sen jälkeen rautasaha käteen ja suurimmat ylimäärät pois.

Kuva tämän vaiheen päätyttyä (vesemmanpuoleinen pala).

Seuraavaksi viilalla pala lopulliseen muotoonsa, muutaman reijän poraus ja hiomapaperilla pinta heijastamattoman karheaksi.

TS:n alumiinipalkista (kuvassa ala oikealla) on viistettävä (viilalla) 2cm palat palkin kummastakin päästä molemmin puolin, niin että se kiristyy jalustan viisteisiin sivuihin ja kiristettäessä sormiruuveilla paikalleen pohjaa tekemääni 5mm alumiiniosaan.

Lopuksi tehty pala ja TS:n modifioitu palkki anodisointiin.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Anssi Mäntykivi

Alumiiniosat voi myös kiillottaa ja käsitellä sen jälkeen tentulla.
Ei hapetu.
Anssi Mäntykivi