No miten Gimp.

Aloittaja orion, 17.10.2008, 21:07:23

« edellinen - seuraava »

orion

Morjens, mulla on koneessa gimp. Ja aattelin kysästä jotta jos sillä voisi jotain saada aikaan kunnolla tähtikuville vai onko vaan totaalisen turha kapine. Itse en ainakaan ole sillä saanut mitään merkittävää aikaan. Kaikenlaisia ohjeita otan mielellään vastaan.
T:Sami
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Julius

Gimp on vielä toistaiseksi 8-bittinen, joten ihan huippuvakavaan työskentelyyn
siitä ei ehkä ole mutta kyllä silläkin kaikenlaista saa aikaan. Et ollut kovin
spesifinen kyselyssäsi. Varmaan helpottaisi jos kertoisit mitä haluat sillä tehdä.

orion

Ehkä oli hiukan hätäinen tuo edellinen viesti kun oli kiireessä tehty. Tarkoitin lähinnä kuvien kasaamista ja vaikka taustataivaan tummentamista. Siihen en ainakaan ole löytänyt mitään ohjeita, lieneekö edes Gimpillä mahdollista... ???
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Julius

Lainaus käyttäjältä: orion - 18.10.2008, 19:37:38
Ehkä oli hiukan hätäinen tuo edellinen viesti kun oli kiireessä tehty. Tarkoitin lähinnä kuvien kasaamista ja vaikka taustataivaan tummentamista. Siihen en ainakaan ole löytänyt mitään ohjeita, lieneekö edes Gimpillä mahdollista... ???

On toki. Klikkaa Värityökalut/värintoistokäyrät. Näet kuvasisällön muodostaman "vuoristomaiseman" ja viistoviivan. Tartu hiirosella viivan vasempaan alanurkkaan. Siirrä sitä oikealle => kuvan tummat sävyt tummenee. Voit myös tehdä viistoviivaan kaarta ja katsoa miten kuva muuttuu. Siis oletuksena vasemmalla ja alhaalla on tummat sävyt ja oikealla ja ylhäällä vaaleat. Hiukan kömpelösti sanottu, mutta kun kokeilee, niin hoksaa paremmin. Tämä on siis yksinkertaisin tasonsäätö. Jos haluaa darkkikuvaa käyttää, niin sitten on käytettävä tasoja ja se onkin toinen juttu. Auttoiko?

orion

Joo auttoihan tuo ihan kivasti, mulla on aina ollu ongelmana kuvien liika vaaleneminen ja tuollahan se asia ainakin korjaantuu ihan hyvin. Entäs sitten kuvien kasaaminen?
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D

Julius

Lainaus käyttäjältä: orion - 20.10.2008, 20:28:10
Joo auttoihan tuo ihan kivasti, mulla on aina ollu ongelmana kuvien liika vaaleneminen ja tuollahan se asia ainakin korjaantuu ihan hyvin. Entäs sitten kuvien kasaaminen?

Jos tarkoitat tähtikuvien pinoamista, niin siihen kannattaa valjastaa ilmaisista Iris tai Deep Sky Stacker. Videoiden pinoamiseen Registax tai K3CCDTools.

orion

Juuri tuota tähtikuvien pinoamista aattelin, täytyypi sitten katella noita ohjelmia jos opettelis käyttämään.. Kiitos vastauksista.
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D