Kuinka pistemäisiä?

Aloittaja nenatriv, 03.02.2009, 19:02:25

« edellinen - seuraava »

nenatriv

Vähän on ruvennut arveluttamaan tuo putken optiikka. Tai sitten ei .Käytännössä (Kuuta lukuunottamatta, jolla vielä 400x on hyvä) en ole koskaan päässyt suurennoksissa yli 140x. Tähdet muuttuvat sen jälkeen puuroksi. Tähtitestiä en pääse tekemään, kun suurilla suurennoksilla ne pallukat pomppivat paikasta toiseen. Havaintopaikat ovat olleet hyviä ja huonoja. Eroa ei juuri voi sanoa olevan. Voi tietenkin olla niinkin, että Suomi on viheliäinen maa. Toisaalta harvoin suuria suurennoksia käytän, joten näkymät ovat kuitenkin avartaneet maailmankuvaa. Putki on SW 200/1000 ja kollimointi arvatenkin kunnossa. Olli.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: nenatriv - 03.02.2009, 19:02:25
Vähän on ruvennut arveluttamaan tuo putken optiikka. Tai sitten ei .Käytännössä (Kuuta lukuunottamatta, jolla vielä 400x on hyvä) en ole koskaan päässyt suurennoksissa yli 140x. Tähdet muuttuvat sen jälkeen puuroksi. Tähtitestiä en pääse tekemään, kun suurilla suurennoksilla ne pallukat pomppivat paikasta toiseen.

Kyllä se vain niin on, että täällä Suomessa kuva on useimmiten juuri seeing-rajoitteinen - ei niinkään putken optiikan laadusta kiinni :cry:  En näet pääse itsekään hyödyntämään 1/10 valoaallon tarkkuudella tehtyä peiliä sen koko kapasiteetilla, koska 8/10 illoista seeingin yleinen kehnous estää tämän. Loput illat antavat ohimeneviä välähdyksiä siitä, millainen tämän peilin kuva olisi huippu-seeingillä. Käytännössä useimmat Suomen kelit ovat Pickeringin asteikolla jotain 3-5 luokkaa. Kuutosta parempaa keliä ei ole vielä omalle kohdalleni tällä peilillä sattunut.

Tässä yhteydessä kannattaa muistaa peilin ja optiikan riittävä jäähdytys. Pari tuntia ei riitä vielä mihinkään, jos haetaan putken täyttä lämpötasapainoa, jossa putkivirtaukset yms. ovat minimissään (säilytän toistaiseksi putkea +21oC sisätiloissa, mikä huomioitakoon). Edelleen kannattaa huomioida, että maapallo on samalla tavoin termisesti epävakaassa tilassa auringonlaskun jälkeen, jolloin ilmakehä alkaa jäähtymään nopeasti. Monet ovatkin kertoneet parhaan seeingin löytyvän vasta jostain aamuyön tunneilta...  :rolleyes:
- Timo Inkinen

Pekka Lehtelä

Aloitan katselun putkella aina vasta puolen yön jälkeen, yleensä siinä kello yhden aikaan. Kyllä mun mielestä pääsääntöisesti keli paranee eli ilmakehä rauhoittuu aamuyötä kohti mentäessä. Ei pitäisi johtua putken jäähtymisestä, koska putki on mulla aina ulkona kun omakotitalossa asun. Katselua jatkan yleensä tuonne neljän hujakoille, joskus pitempäänkin.

Jos ihmettelette hieman outoa katseluaikaa, niin teen vain ilta- ja yötyötä. Tällöin ei unirytmiä kannata muuttaa vapaapäivinäkään ns. "normaaliksi". Kuulostaa hieman raskaalta ja sitä se onkin, mutta kaukoputkella katsomiseen mitä parhaat työajat. Meitä on tällaisiakin... :cool:

Pekka

Kaizu

Hyvä peili tuottaa pistemäisiä tähtden kuvia isoillakin suurennuksella kuvakentän keskellä. Huono seeing tietenkin sotkee kuvaa mutta silloinkin tähdet ovat ainakin hetkittäin pistemäisiä. Hyviä peilejä ei ole kovin runsaasti valmiina tarjolla, jos sellaisen haluaa joutuu sen tekemään itse tai teettämään. Viimemainitun kertoi Markus Tuukkanen ja todisti väitteensä tekemällä Halkian puolimetrisen F5 peilin jossa tähdet ovat pistemäisiä isoillakin suurennuksilla.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.09.2009, 09:07:57
Hyvä peili tuottaa pistemäisiä tähtden kuvia isoillakin suurennuksella kuvakentän keskellä. Huono seeing tietenkin sotkee kuvaa mutta silloinkin tähdet ovat ainakin hetkittäin pistemäisiä. Hyviä peilejä ei ole kovin runsaasti valmiina tarjolla, jos sellaisen haluaa joutuu sen tekemään itse tai teettämään. Viimemainitun kertoi Markus Tuukkanen ja todisti väitteensä tekemällä Halkian puolimetrisen F5 peilin jossa tähdet ovat pistemäisiä isoillakin suurennuksilla.

Kaizu

Oikeassa olet Kaizu, hyvät peilit on tosiaan harvassa. Mulla on Teknofokuksen kymmenisen vuotta vanha 20cm F5 peili joka on hyvä. Toinen 27cm peili on aikanaan erään harrastajan tekemä, putken tein sille vuonna 2002. Tällä 27cm peilillä ei saa kuvaa suurilla suurennoksilla tarkaksi vaikka olisi kuinka hyvä seeing ja vaikka peili olisi kuinka hyvin jäähdytetty tai kollimoitu. Teknofokuksen peilillä kuva on suurilla suurennoksilla paljon parempi.

Mutta tähän on tällä hetkellä tyydyttävä, peilien itse hiominen ei ainakaan vielä kiinnosta eikä tällä selällä sitä oikein pystyisi tekemäänkään. Onni onnettomuudessa on se, että katselen eniten avoimia tähtijoukkoja, enkä siinä hommassa käytä/kaipaa kovinkaan isoja suurennoksia. Vaikka putkien tekeminen kiinnostaakin,  jätän peilien hiomisen suosiolla siihen hommaan perehtyneille. Ruokahalu kasvaa syödessä, isommalla peilillä varustetun putken tekeminen on jo pääkopassa suunnitteilla.

Kaukoputkien teko on mulla aina alisteinen havaintojen tekemiselle, teen putkia jotta pääsen niillä katselemaan. Ja kun tekee itse putken saa ulkomitoiltaan ja ominaisuuksiltaan juuri sellaisen kuin haluaa. Nojatuolitähtiede on myös sydäntä lähellä, erityisesti kosmologia kiinnostaa. Lähes joka päivä tuleekin alan kirjoja lueskeltua.

Pekka