Kameran orientaatio useamman päivän/yön kuvauksissa

Aloittaja einari, 24.03.2010, 13:54:01

« edellinen - seuraava »

einari

Varmistan vaan ettei kellään ole tiedossa mitään kikka viitosta siihen että useamman yön kuvauksissa kameran saa mahdollisimman hyvin samaan kulmaan.
Tässä kun on nyt tullut harrastettua moista hommaa niin haluaa tietty ettei reunoilta jää kiertymän takia siivuja pois.
Onko se vaan joku teippi tms purkkaviritys vai  onko jotain muuta keinoa ?
___
Tapio

Lauri Kangas

Jos riittää että kamera on kohtisuorassa taivaan akseleita vastaan, niin varmaan riittää aivan riittävän tarkasti merkata pyöriviin osiin jonkunlaiset viirut jotka pitää mallata kohdalleen. Kohtisuoruuden voi aluksi tarkistaa vaikka jollain astrometriahärvelillä, niinkuin astrometry.netillä.

Kaizu

TAL250K:lla kuvatessa olen takaapäin tähdännyt kameran joko deklinaatioakselin ruuntaiseksi tai sitten kohtisuoraan, vähän riippuen kuvauskohteesta.
Astrografissa taas kamera tulee kiinteälle hyllylle ja kun laitan siihen järkkärin kiinni jalustaruuvilla on kameran pohja aina deklinaatioakselin suuntainen.
Jälkimmäisessä heitot riippuva jalustan napasuuntauksen tarkkuudesta. Napasuuntaukseen taas valjastin vihreän laserin. Saan napasuuntauksen hyvinkin tarkaksi laserin, kiikarin ja tähtikartan avulla.

Kaizu
Kai Forssen


einari

Ai niin toi.
Olinhan minä tuon joskus nähnytkin mutten muistanut.
Ihan hyvä idea JP.
___
Tapio

Kaizu

Eikös tuo kohdista kameran maanpintaan nähden. Toimii jos jalusta on joka kerran samassa asennossa, esim kotiasennossa. Jos kamera putki jo osoittaa kohteseen, ei tuo enää takaa kameran oikeaa suuntaa, paitsi jos uusi kuvaussessio alkaa seuraavana iltana neljä minuuttia aiemmin kuin edellinen.

Kaizu
Kai Forssen

J-P

Juuri noin Kaizu, asetan kameran oikeaan kulmaan aina kotiasennossa.
OAG:n ohjaustähdet löytyvät aina eka yrittämällä. Sähköinen instrumenttirotaattori olisi kiva, vaan hirmu kallis ratkaisu.

Vesa Kankare

Minä tein siten, että printtasin dymolla isoja I kirjaimia rivin. Laitoin tämän tarran fokuserin ja lyhentäjän liitoksen yli kiinni ja leikkasin paperiveitsellä välin auki. Näin saa erittäin tarkasti samaan asentoon kameran perättäisinä öinä. Sitten kuvausten alussa Nebulosityllä merkkaan edellisen yön kuvasta kolme tähteä ja ajan Frame and Focus tilassa kyseiset tähdet merkkien kohdalle. Pikselihävikki kohdistuksen takia on samaa luokkaa sirottelun kanssa.
Vesku
www.vkastronomy.com

Lauri Kangas

Maximissa menee vielä helpommin, kun voi avata edellisen yön kuvan, ratkaista sen paikan ja klikata "Slew to pinpoint center". Kameran asento pitää tietysti murehtia itse.