Kameran kytkeminen Coronado PST -putkeen

Aloittaja niklas1234, 27.02.2012, 17:57:20

« edellinen - seuraava »

niklas1234

Hei,

Sairastelun lomassa oli tuhottomasti aikaa taas seikkailla netissä ja opiskella uutta..
Innostuin "auringonpalvonnasta" sen verran, että laitoin tilaukseen Coronado PST -kaukoputken. Pitäisi olla keskiviikkona minulla ja varmaankin saan visuaalihavainnoinnin kautta aikaa kulumaan ihan riittävästi, mutta kun olen katsonut noita ihmeellisen kauniita valokuvia, joita on jopa tuolla kyseisellä PST:llä otettu niin ajattelin laittaa Imaging Source DMK 21AU618 -kameran tilaukseen myös.

Kyseinen malli on ilmeisesti aika passeli juuri nimenomaan auringon kuvaamiseen, enkä sitä muuhun tarkoitukseen ole hankkimassakaan. Ehkä kuuta voisi myös kuvata, mutta siinäpä ne kohteet sitten taitavat ollakin.. koska filtterien käytön opiskelu on vasta tulevaisuuden hommia!

Useasta ulkomaalaisesta lähteestä olen kuitenkin lukenut, että kameran kytkeminen tuohon PST:hen ei ole välttämättä mikään helppo juttu, joten kysynkin nyt etukäteen neuvoa teiltä PST:n omistajilta, että mitä lisähärpäkkeitä tai "virityksiä" minun pitää tehdä, että saan sen toimimaan niinkuin pitää? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin ja homma onkin ihan plug and play -tyyppinen?

En ole kameraa vielä laittanut tilaukseen ja saa ehdottaa jotain muutakin vaihtoehtoa, mutta tuo nyt tuntuisi olevan keskivertoa parempi vaihtoehto juuri tuolla uudemmalla kennolla.

Kiitos, mikäli joku jaksaa ja ehtii vastata niin ei minulle tule turhaa päänvaivaa ja hiusten repimistä, kun noita laitteita yritän saada yhteen!  :azn:

Marko.J

En tiedä, kuinka juuri Imaging Sourcen kameran kanssa on, mutta itse kuvaan PST:llä ja Orion SSAG:llä. Tuon Orionin kameran kanssa tarkentaminen ei onnistu ilman barlowia välissä, vaan kenno jää ikäänkuin "liian kauas" eli tarkennusvaraa ei ole riittävästi sisään päin. Itse olen ratkaissu ongelman niin, että irrotan barlowista linssiosan ja ruuvaan sen kiinni kamerassa olevaan sopivaan kierteeseen. Ilmeisesti kuitenkin joillain kameroilla (joissa siis kenno on riittävän lähellä) tarkentaminen onnistuu ilman barlowiakin.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

niklas1234

Jotain tämäntyyppisiä ongelmia ne juuri ovat mitä ounastelinkin.. ja ilmeisesti juuri tuon PST rakenteen takia (lähes) kaikki kamerat vaativat näitä "virityksiä".
Eikö noita Barloweja ole vaikka minkäkokoisia niinkuin fyysisesti? Eli miten mahdan osata hankkia sopivan mittaisen/pituisen?
Minulla on kyllä yksi olemassa, mutta en viitsisi sitä tuhota.. eli tuleeko siitä jotain lisäongelmia, jos käytän 2x barlowia niin että en poista linssejä jne.?

einari

Barlowia ei tarvitse "tuhota" tuossa Markon mainitsemassa konstissa.
Siinä siis 1.25" barlowin linssiosa on ruuvattu pois ja ruuvattu kameraan.
Tämä keino soveltuu Orionin ja QHY5-kameroihin - Imaging Sourcen kameroista en tiedä onko niissä paikkaa tuollaiselle.
___
Tapio

niklas1234

Juu, tämä tarkennus-asia on juuri se, mikä tulee esiin noissa ulkomaalaisissa keskusteluissakin.. mutta hyvä niin, että tämä on oikeastaan se ainoa isompi ongelma eikä vaadi mitään insinööri-professorin tutkintoa että saa hommat pelittämään!

Kysyn vielä toistakin asiaa vaikka ei välttämättä ihan samaan aiheeseen enää kuulukaan, nimittäin tuon PST-putken "tuplastäkkäys". Kannattaako sellainen elementti hommata noin pieneen putkeen vai pääseekö oikeuksiinsa vasta isommissa malleissa?
Varmaan visuaalinäkymät paranee, pienen tummumisen kustannuksella, mutta entä kuvaamisessa? Tuoko merkittävästi etuja? Siis sellaisia etuja kuvan laatuun, joita ei taitava kuvankäsittelijä pysty jäljittelmään jälkikäsittelynä vaikka Photarilla?
Tuo elementtihän maksaa aika paljon, enemmän kuin koko putki!  :laugh:
Vai käyttääkö ylipäänsä täälla Suomessa kukaan PST:n double-stacked -mallia?