Sky-Watcher EVED100 vai TS Photoline APO 102

Aloittaja TimoSu, 08.07.2012, 15:26:17

« edellinen - seuraava »

TimoSu

Olen kahden välillä:

EVED100OTA

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3684_EVOSTAR-100-ED---APO-100-900mm---2--Crayford-1-10.html

tai


TS PHOTOLINE ED APO Refractor 102mm f/7 - optimized for astro imaging - 3" Crayford focuer 1:11 dual speed

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4964_TS-PHOTOLINE-ED-APO-102mm-f-7-with-3--Crayford-Focuser.html

En löytänyt TS mallistosta juurikaan kirjoituksia täältä foorumilta. Osaisiko joku kommentoida. Onko noissa laadullisesti eroja? TS on kai parempi täyskennoiselle kameralle? Kaikki ajatukset ja neuvot  tervetulleita. Olen aloittamassa astrokuvausta ja linssiputki on kuitenkin se mihin nyt päädyn sekä hintaluokkakin on tuossa noiden putkien tasolla. Ostan vielä flättenerin ja valosaastesuotimen samalla.
Osaako joku  muuten neuvoa mikä olisi hyvä valosaastesuodin ja laadullisesti riittävä näille putkille.

Jalustana minulla on heq5prosyncscan joka ilmeisesti pystyy kantamaan ja ohjaamaan putken sen verran hyvin, että harjoittelemalla ja nyt vielä ilman guidausta saatan saada jopa 60s valotuksia. kamerana on canon500D.

einari

Laadullisesti ei varmaan paljon eroa ole - voi olla että tulevat samasta valmistuspaikastakin.

Evostar on noista tunnetumpi merkki ja ovat ihan hyviksi havaittuja.
DS-kuvaukessa noista toisaalta heikompi koska on 'hitaampi' - f/9 kun TS on f/7.
Toisaalta sopii sitten paremmin kuu/planeettakuvaukseen ja aukkosuhdetta voi pienentää lyhentäjällä/tasoittajalla.
3" fokuseri ja tasoittaja sopii tosiaan täyskennokameroille (ja isommillekin).
Astronomik CLS ja Idas LPS on hyväksi havaittuja valosaastesuotimia.
___
Tapio

Timi

SW EVED10O =  FPL-53,  toisessa ei mainintaa lasilaadusta mutta doubletti, olisi mielenkiintoista vertailla noita käytännössä.

jaffons

Oliko juuri SW 100ED josta valitettiin että ei ole ihan niin hyvä mitä pikkuveli (80ED)?

Lisäksi luulen että tuossa TS mallissa on parempi fokuseri (3"), joten itse painuisin siihen.

3" flatteri on 50e halvempi kuin 2" joten hinta menee hyvin tasan.
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2

TimoSu

TS 102 APO tilattu ja odotettavissa alkuviikosta UPS:n mukaan. Flatteneri tulee myös ja valosaastesuodin taitaa olla seuraava hankinta.

Kiitokset kommenteista!

TimoSu

Putki ja flatteneri tulivat 7pv tilauksen jätön jälkeen. Annan mieleläni hyvää palautetta Telescope-Servicelle sekä nopeasta toimituksesta, että kauppaa edeltäneetä sujuvasta sähköpostiviestinnästä.

Putki onkin hiukan massiivisempi kuin ennakkoon ajattelin. Otin pari maakohdekuvaa ja jo silmämääräiseti ne ovat laadukkaampia kuin aikaisemmat otokseni SW Skymax102:lla.

Kelejä odotellessa!

Ransu

Kuvia putkesta näkyviin, ei muuten uskota :grin:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Munkki

Lainaus käyttäjältä: jaffons - 08.07.2012, 20:16:17
Oliko juuri SW 100ED josta valitettiin että ei ole ihan niin hyvä mitä pikkuveli (80ED)?

Minun ymmärryksen mukaan SW100ED putkea on pidetty erittäin laadukkaana. Ainakin mitä olen ulkomaisia foorumeita lukenu.

Ja olen itse omannut myös SW100ED:n ja ero aiempaan akromaatti 102mm linssiin oli aivan käsittämätön. SW100ED:llä tähdet fokusoitui isoillakin suurennuksilla aivan pisteiksi ja värivirheestä ei tietoakaan. Vieläkin kaduttaa, että tuli myytyä kyseinen peli.

-Mikko
Mikko Salokannel

Tane

 Molemmat niin 80 ED:n kuin 100 ED:n joskus omistaneena sanon myös että ovat hyviä putkia.Kaksi lisäsenttiä parantaa visuaalinäkymiä.Siitä "paremmuudesta"ei  tietysti ole hyöty kuvausmielessä kun pitempi on hitaampi.F7,5 vastaan F9.
Celestron C14,