Planeettakuvaukseen liittyen taas tyhmiä kyselen

Aloittaja Kontju, 30.09.2012, 10:30:26

« edellinen - seuraava »

Kontju

Planeettakuvaukseen liittyen, olen ollut lukevinani, että iso polttoväli on eduksi. Jos näin on, niin miksi? Sky Watcherissa polttoväli on 1800 valmiiksi ja olen kuvaillut 2X Barlowin läpi. Nyt kuvailin 24 mm okulaarin läpi. Kyseessä on Baaderin zoomiobjektiivi, eli jos haluan kiekkoa näkymään isompana kennolla, onko parempi zoomata okulaarilla kohden 8 mm vai liittää systeemiin 2X Barlow? Toki linssien määrä vähentää valovoimaa, mutta Jupiterin tapauksessa se ei kai ole ongelma.

Ja saako jollain suotimella planeetan pinnasta yksityiskohtia esiin enemmän?

einari

Iso polttoväli on tarpeen planeettakuvauksessa yksinkertaisesti siksi että kohteet on pieniä ja isolla polttovälillä kohteen saa isommaksi.
Riippuu sitten peilin/linssin koosta kuinka pitkäksi polttoväliä voi 'venyttää' ettei kohteet himmene liikaa.
Itse olen käytellyt sekä barlowia että samaista Baaderin zoomia.
Zoomissa on tietysti kätevää että kohteen kokoa voi muutella kelin mukaan helposti ja usein ei keli salli kuin korkeintaan 16 tai 12-millin käyttöä.
En menisi yhdistämään barlowia enää zoomiokulaariin, mutta ei mikään tietysti estä kokeilemasta sitäkin.
___
Tapio

Kontju

Lainaus käyttäjältä: einari - 30.09.2012, 10:42:58
Iso polttoväli on tarpeen planeettakuvauksessa yksinkertaisesti siksi että kohteet on pieniä ja isolla polttovälillä kohteen saa isommaksi.
Riippuu sitten peilin/linssin koosta kuinka pitkäksi polttoväliä voi 'venyttää' ettei kohteet himmene liikaa.
Itse olen käytellyt sekä barlowia että samaista Baaderin zoomia.
Zoomissa on tietysti kätevää että kohteen kokoa voi muutella kelin mukaan helposti ja usein ei keli salli kuin korkeintaan 16 tai 12-millin käyttöä.
En menisi yhdistämään barlowia enää zoomiokulaariin, mutta ei mikään tietysti estä kokeilemasta sitäkin.

Juu zoomasin 8 mm:iin ja katselin paljaalla silmällä. Planeetan pinta kuohusi jonkin verran. Oli tosin puoltayötä eli planeetta vielä suht matalalla ja pilvet myllerteli väliin. Tuo 16 tai 12 mm on varmaan siinä rajoilla millä muutenkin 150 mm peilillä erotuskyky tulee vastaan.