Projekteja

Aloittaja mika132, 05.10.2010, 00:11:10

« edellinen - seuraava »

mika132

Itse olen aina miettinyt kaikenäköisiä projekteja, kuten "mini rakettia" ja paljon muuta. Ajattelin nyt kysäistä pari kysymysä projekteihin liittyen.

Millaisella yhteydellä pitäisi tehdä lentokone minkä tarkoitus on lähettää viedo kuvaa PC:lle ja lentokonetta ohjattaisi PC:n kautta. Bluetootin kantomatka loppuu ainakin heti, mutta onko mitään muuta "tee se itse" systeemeitä samaan tälläistä? Miten sellainen yhteys edes saataisi.

Kysymys 2. Paljonkohan maksaisi ja onko laillista, jos rakentaisi (alumiinistako?) pienen raketin runkon ja siihen jonkin asteinen suihkumoottori. Rakettia ohjattaisi samalla tavalla PC:n kautta. Ja ei tämän olisi tarkoitus oikeasti lentää avaruuteen.

Raketin testaukset ja fiilaukset suoritetaan kuitenkin maan pinnalla ilmakehässä. Asun maaseudulla ja täällä tosiaan on tilaa vaikka heitellä dynamiittejä, eikä kukaan sitä oikeastaan kuule.

Sanon sen itsekkin, että tuo raketti on varmasti mahdoton ajatus noin 90% varmuudella puhdas alumiini runko vääntyy ilmakehästä poistuessaan, mutta aina jotain patentteja keksii ja olen tosiaankin "projekti hullu". Jos saan päähänpiston rakentaa jotain niin yleensä myös rakennan, jos budjetti antaa periksi.  :laugh:

Kaizu

Suomen avaruustutkimusseura edistää avaruustoimintaa suomessa ja on ollut puuhastelemassa joitain rakettitapahtumiakin. Nyt näytti seuran sivu olevan kumossa, en tiedä onko pysyvää vaiko väliaikaista.

http://pollux.ayy.fi/raketit.html Tuolta löytyy samanhenkisiä harrastajia. Jätä kuitenkin dynamiitit heittelemättä, se on kiellettyä niin maalla kuin kaupungissakin.


Mikä sen alumiinin vääntää ilmakehästä poistuessa?

Kaizu
Kai Forssen

Pietari

Lainaus käyttäjältä: mika132 - 05.10.2010, 00:11:10
Itse olen aina miettinyt kaikenäköisiä projekteja, kuten "mini rakettia" ja paljon muuta. Ajattelin nyt kysäistä pari kysymysä projekteihin liittyen.

Millaisella yhteydellä pitäisi tehdä lentokone minkä tarkoitus on lähettää viedo kuvaa PC:lle ja lentokonetta ohjattaisi PC:n kautta. Bluetootin kantomatka loppuu ainakin heti, mutta onko mitään muuta "tee se itse" systeemeitä samaan tälläistä? Miten sellainen yhteys edes saataisi.
Tuo saataisi onnistua käyttämällä arduinoa ja liittää sen päälle Wifi/Wlan-shielden. Kiinnittää tietokoneeseen langattoman verkko aseman mikä käyttää wifiä. Kantamaa tulee noin 200 metriä mutta saa enemmänkin jos liittää verkkoasemaan isomman anteenin. Sen jälkeen pitäisi osata vielä tehä ohjelma tietokoneelle ja arduinolle mikä kääntelee lennokin servoja. On tuollekkin arduinelle muutamia semmosia kameroita joiden kuvaa arduino osaa lähettää, mutta tota kuvan lähettämi ei kannata heti yrittää jos ei ole ylimäärästä tahaa ja ei osaa koodata tarpeeksi hyvin. Arduino: http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=46 Wifi/Wlan shielde arduinon päälle: http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_17&products_id=99

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 05.10.2010, 07:53:26
Tuo saataisi onnistua käyttämällä arduinoa ja liittää sen päälle Wifi/Wlan-shielden. Kiinnittää tietokoneeseen langattoman verkko aseman mikä käyttää wifiä. Kantamaa tulee noin 200 metriä mutta saa enemmänkin jos liittää verkkoasemaan isomman anteenin. Sen jälkeen pitäisi osata vielä tehä ohjelma tietokoneelle ja arduinolle mikä kääntelee lennokin servoja. On tuollekkin arduinelle muutamia semmosia kameroita joiden kuvaa arduino osaa lähettää, mutta tota kuvan lähettämi ei kannata heti yrittää jos ei ole ylimäärästä tahaa ja ei osaa koodata tarpeeksi hyvin. Arduino: http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=46 Wifi/Wlan shielde arduinon päälle: http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_17&products_id=99

Oletko Pietari käyttänyt tuota Arduinon ethernet-palikkaa? Onko ohjelmointi helppoa?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Pietari

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 05.10.2010, 15:10:10
Oletko Pietari käyttänyt tuota Arduinon ethernet-palikkaa? Onko ohjelmointi helppoa?

Kari

En ole viellä pääsyt testaamaan itse arduinon mutta tänään lähtee tilaukseen arduinon uusin versio mikä on arduino uno. Tota ethernet palikkaa olisi tarkoitus kokeilla lähi aikoina. Ohjelmointi pitäisi olla helppoa alotteliallekkin, koska ohjelmointi ohjelman sisältä löyttyy runsaasti koodin pätkiä eri tarkoituksiin ja niitä muokaamalla saa tehtyä aika hienojakin ohjelmia. Nettistä löytyy aika paljon eri tarkoituksiin koodeja.

Jarkko.A

Kannattaa googlettaa "amateur uav" niin löytyy isäkin infoa etäohjauksesta lentävien laitteiden suhteen. Itse harrastan amatööriraketteja mutta en kuulu mihinkään kerhoon sillä ne eivät toimi ja ovat sisäsiittoista porukkaa ja katsovat kauhuissaan ihmisiä jotka tekevät omat moottorit.

Lauri Kangas

Siinon vähän sellanen ongelma että myös lainvalvojat katsovat omien moottorien rakentelua kauhuissaan. Vai onko sulla panostajan lupakirja?

Valmiiden moottorien käyttäminen on siitä mukavaa että se on laillista ja turvallista ja kun ei tötöillä omien soppien kanssa niin homma myös pysyy laillisena.

Tällaisia terveisiä erään sisäsiittoisen rakettikerhon hallituksesta.

Jarkko.A

Olisi pitänyt lisätä viestiin että panostajan lupakirja löytyy. Muutenkin seokset ovat hyvin inerttejä. Olen mm. porannut moottoripanosta saadakseni siihen erilaisen palokuvion. Ei se oikeasti ole vaarallista jos tietää mitä tekee, suojautuu hyvin ja on varmistunut ettei muut ole vaarassa.

Suomesta ei taida tällä hetkellä edes saada K-moottoreita.
Asiasta kiinnostuneille suosittelen googlettamaan nakka rocketry.