Mitä suosittelisitte mukaan otettavaksi ja ladattavaksi virtalähteeksi HEQ5 pro jalustalle? Mitkä ovat tärkeitä seikkoja ottaa hankinnassa huomioon, tekniset arvot, pakkaskestävyys, suosituksia, kokemuksia??
onko sellaiset kannettavat powerpackit hyviä?
miten saisin jalustaan virran suoraan pistorasiasta? muuntajalla?
Mulla on tämmöinen Einhellin akkupakki:
http://www.harju.fi/tuoteluettelo/einhell/?num=10065
Kovin kovissa pakkasissa en ole käyttänyt joten pakkaskestävyydestä en tiedä.
Auton tupakansytyttimestähän saa myös virtaa - ei kannata käynnistellä autoa kun piuha on jalustassa kiinni.
Parvekekäytössä mulla on tämmöinen muuntaja (alimmainen sivulla):
http://www.teleskop-service.de/AstroTS/Power/Power.htm
Periaatteessa mikä tahansa muuntaja käy joka antaa 12VDC ja vähintään 2A.
Ursakin kuulemma myy jotain sopivaa muuntajaa.
Edit: korjattu että tarkoitan tasajännitettä.
Minulla on Bilteman akkupakki... Siinä on ollut kiinni mm. HEQ-5 jalusta, CCD videokamera ja laptop. Akun kapasiteetti 18Ah.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=44900&sivu=44900.htm&ryhma=2&kategoria=23&SID=7690429610140377989 (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=44900&sivu=44900.htm&ryhma=2&kategoria=23&SID=7690429610140377989)
Kannattaa omista laitteista katsoa, mitä kokonaisuus vie virtaa (jalusta+mahdolliset muut vermeet). Mitoittaa akkupakin hieman ylimääräisen varakapasiteetin mukaan.
Bilteman akkupakissa on itselläni se ongelma, että tupakin sytyttimen liitäntää on vain yksi. Usein olen tarvinnut enemmän liitäntöjä yhtä aikaa.
Kylmänkestosta ei minulla ole tietoa. Jos Biltelman akkupakki on ns. vanhanmallista auton akkua vastaava, eli happotäyttöinen -> veikkaisin että riittää kun pitää tarpeeksi varausta akussa. Siten hapon pitoisuus on tarpeeksi korkea estämään jäätymisen. Akkuasiantuntijat korjatkoon jos olen aivan väärässä....
Itselläni on käynyt mielessä, josko tekisi vastaavan "kenttävirtalähteen" itse, kun joskus tarvitsen vastaavaa käyttää myös radioamatööriharrasteen yhteydessä, kentällä myös.
Korvaisi kokonaan tupakinsytyttimen liittimet laadukkammilla, akut & simppeli latauselektroniikkaa mukaan, jännite & virtamittarit myös -> kenties niitä tulevaisuuden projekteja...
Mulla on ollut kaksikin Einhellin akkupakkia, toisesta sähläsin itse akun sököksi ja toinen hajosi laturin kohdalta omatoimisesti.
Nyt ajossa on Bilteman 18Ah pakki, joka on toiminut erinomaisesti. On tullut käynnistettyä Mönkkäriäkin välissä ja hyvin porskuttaa. Virtaa kuluttamassa mulla on Kendrickin lämmitinsysteemit kahdella n. 0.6A elementillä, Powerflex kääntämässä jalustaa ja Canon EOS valottelemassa Hutechin 12V virtalähteellä. Ainakin kaksi perättäistä n. 3h sessiota menee hienosti ilman latausta välillä. Erinomainen pakki hintaansa nähden (alle 40EUR)
Biltemasta saa myös käteviä jakoja, jotka voi kiinnittää tuohon pakkiin tai jalustaan.
Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 17.08.2007, 20:49:58
Biltemasta saa myös käteviä jakoja, jotka voi kiinnittää tuohon pakkiin tai jalustaan.
Kiitos vinkistä, näillä pääsee eteenpäin...
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43334&sivu=43334.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=218566894522195314599 (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43334&sivu=43334.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=218566894522195314599)
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43335&sivu=43335.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=218566894522195314599 (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43335&sivu=43335.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=218566894522195314599)
Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 17.08.2007, 22:46:55
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43335&sivu=43335.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=218566894522195314599 (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=43335&sivu=43335.htm&ryhma=2&kategoria=60&SID=218566894522195314599)
Mulla on tämä. Siinä on kätevä kiinnityssysteemi, jolla sen saa jalustaan kiinni tiukasti ja johtojen kytkeminen on helpompaa.
Lainaus käyttäjältä: einari - 17.08.2007, 09:13:02
Parvekekäytössä mulla on tämmöinen muuntaja (alimmainen sivulla):
http://www.teleskop-service.de/AstroTS/Power/Power.htm
Periaatteessa mikä tahansa muuntaja käy joka antaa 12v ja vähintään 2A.
Ursakin kuulemma myy jotain sopivaa muuntajaa.
Mistähän "lähikaupasta" noita saisi? Kotimaisten verkkokauppojen listoja kattelin enkä ihan heti löytänyt vastaavaa.
Olisi nimittäin pistorasia putken sähkölle parin metrin päässä eikä tarvitsisi pelata akkupakin kanssa.
Lainaus käyttäjältä: foo1234 - 25.08.2007, 18:44:36
Mistähän "lähikaupasta" noita saisi? Kotimaisten verkkokauppojen listoja kattelin enkä ihan heti löytänyt vastaavaa.
Olisi nimittäin pistorasia putken sähkölle parin metrin päässä eikä tarvitsisi pelata akkupakin kanssa.
Kotkan Gigantissa näytti olevan 12V 5.8A virtalähde tupakansytkäriliitännällä vajaat viiskymppiä.
Lainaus käyttäjältä: foo1234 - 25.08.2007, 18:44:36
Mistähän "lähikaupasta" noita saisi? Kotimaisten verkkokauppojen listoja kattelin enkä ihan heti löytänyt vastaavaa.
Olisi nimittäin pistorasia putken sähkölle parin metrin päässä eikä tarvitsisi pelata akkupakin kanssa.
Missähän päin asut ?
Viimeksi kattelin sopivan näköistä paikallisessa Halpa-Hallissa. Se oli kai tarkoitettu kylmälaukun virtalähteeksi ja hintaa oli varmaan parikymppiä.
'Varmoja' hankintapaikkoja lienevät ainakin Biltema, Claes Ohlson ja Hong Kong. Lidlistäkin tuurilla löytynee.
Verkkokaupoista tulee mieleen www.partco.fi ja www.Bebek.fi
Itse olen elektroniikkaostoksilla PK-seudulla käynyt Yleiselektroniikassa. Näkyy tuolla verkkosivuilla "ostoskori" -optiokin olevan...
http://www.yeoy.fi/ (http://www.yeoy.fi/)
-> Kategoria "teholähteet"
Olisiko tämä hyvä http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=1091130
Tähän http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=506&show=all
Mites tuo akku oikeen tuohon jalustaan/seurantamoottoriin kytketään?
Lainaus käyttäjältä: einari - 17.08.2007, 09:13:02
Mulla on tämmöinen Einhellin akkupakki:
http://www.harju.fi/tuoteluettelo/einhell/?num=10065
Kovin kovissa pakkasissa en ole käyttänyt joten pakkaskestävyydestä en tiedä.
Auton tupakansytyttimestähän saa myös virtaa - ei kannata käynnistellä autoa kun piuha on jalustassa kiinni.
Parvekekäytössä mulla on tämmöinen muuntaja (alimmainen sivulla):
http://www.teleskop-service.de/AstroTS/Power/Power.htm
Periaatteessa mikä tahansa muuntaja käy joka antaa 12v ja vähintään 2A.
Ursakin kuulemma myy jotain sopivaa muuntajaa.
Joku moderaattori voisi korjata tätä viestiä, sillä boldattuun kohtaan pitää korjata 12VDC. Eli jalustat tarvitsevat tasajännitteen. Muuntajat muuntavat aina vahtojännittettä vaikkakin termiä saatetaan käytetää yleismuotoisesti. :police:
Jokin riittävänkokoinen (http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=5716.msg) ja 230VAC ladattava geeliakku mukavassa muodossa (kuljetuskahvalla), riittävillä liittimillä (tupakansytkäliitin tai kaksi + virtakytkin) lienee fiksuin valinta virtalähteeksi. Pikkuisen joutuu rakentelemaan tai ostamaan valmiina kaapeleita ennen kuin virta kulkee akun tupakansytkä-liittimeltä HEQ5:n plugiliittimelle saakka. TS:n mallisto antanee viitteitä tarvittavista osista: http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c81_Mount-Acc----Power-Supply.html (http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c81_Mount-Acc----Power-Supply.html)
Tuollakin on jotain http://www.motonet.fi/fi/haku?q=jumpstart (http://www.motonet.fi/fi/haku?q=jumpstart) ja löytyisiköhän samasta paikkaa niitä liittimiäkin? (Smartian mallikin on muutoin ok, mutta että kompressorikin... :grin:)
En voi olla muistuttamatta sitä tärkeää seikkaa akkukäytössä oli se akku sitten pieni tai iso niin muistakaa aina laittaa akulle pääsulake !
Ihan vain varmuuden vuoksi että kun sattuu se "oho eiku.." :)
Ps sulakkeita voi toki laittaa virtalähdekäyttöönkin heti sen 12vdc syötön jälkeen, jolloin saa pikkaisen suojattua virtalähdettäkin oikosululta.
⠀
Ainakin Biltemasta saa moottoripyörille tarkoitettuja geeliakkuja aika edullisesti.
⠀
⠀
Hei, mulla on kylläkin Sky Watcherin goto dobson jalusta ja kuvasta näkyy millanen johto akusta moottorille on... Ei sen kummemmin mitään sulakkeita ole.
⠀
Toistetaan vielä aiemmin mainittu tosiasia että akulta tulevassa johdossa AINA kannattaa olla sulake. Jo perus sormiparisto sytyttää tulipalon jos johdot menee yhteen tai eristeet on murtunut (nimim. paristokotelon epähuomiossa sulattanut).
Eikö akusta kumminki tule suht tasaisesti virtaa ettei sulaketta välttämättä tarvi?
Vaikka varman päällehän kannattaa aina ottaa :smiley:
Ei sulakkeesta ole hyötyä silloin kun asiat toimivat, mutta esim. eristeet tosiaan voivat ajan myötä murtua ja piuhoihin tulla oikosulku. Tällöin sulake on erittäin hyvä olla olemassa.
Kirjoitin kvahlmanin kans samaan aikaan ja äkkiseltään luettuna ymmärsin väärin. Einpä tullut tosiaan ajatelleeksi, että eristeet voisi ajansaatossa pettää.
Joo, ehdottomasti aina kun ollaan tekemisissä virtalähteen kanssa, josta saa oikosulkutilanteessa kymmeniä tai jopa satoja ampeereja pihalle, niin sulake kannattaa olla olemassa. Se ei jakoavainkaan kovin pitkää viihdy yhtenä kappaleena lyijyakun napojen välissä.
Sormiparistot ovat tietysti jossakin mielessä vieläkin salakavalampia, koska niillä ei oikosuljettuna kovin väkivaltaista ilotulitusta yleensä saa aikaan, mutta minuuttien kuluessa hitaasti kyllä sulattavat muoviosia ympäriltään ja saattavat sytyttää tulipalon.
Nimim: Yhden itse tehdyn mikrofonietusen töissä kuudella 1,5 voltin sormiparistolla polttanut.
⠀
Lainaus käyttäjältä: RoLeh - 14.06.2014, 19:20:09
Mukaan tarttui biltemasta 20ah geeliakku,
Vielä pitää muuten yhdestä asiasta varoittaa, nimittäin minulla on juuri tuosta nimenomaisesta Bilteman akusta varoittava esimerkki: Meillä oli töissä jokunen vuosi sitten kenttäkäytössä läppärin perässä 8-kanavainen firewire-äänikortti, jolle muuntajan sijasta virta annettiin tuolla Bilteman akulla. Vaikka jännitteet muuten vastasivat äänikortin muuntajan kanssa, niin tuosta akusta hörähti joissakin tilanteissa (todennäköisesti käynnistys) sen verran kiukkuisammin virtaa, että ulkoisesta äänikortista paloi kaksi kertaa pieni kela jänniteregun läheltä. Homma alkoi pelittämään, kun tajusimme laittaa 1 ohmin vastuksen akun kanssa sarjaan.
Eli jos aiot tuolla akulla syöttää virtaa hyvin herkälle elektroniikalle (jalusta tuskin sitä on), niin laita varmuuden vuoksi tuollainen ohminen vastus sinne väliin.
Lainaus käyttäjältä: Elina Lahti - 14.06.2014, 16:08:17
Eikö akusta kumminki tule suht tasaisesti virtaa ettei sulaketta välttämättä tarvi?
Akku ei toimi syöttämällä tasaisesti virtaa, vaan virran määrä riippuu siitä paljonko virtaa siihen kytketty sähkölaite ottaa. Esimerkiksi laittamalla akkuun kiinni iPadin autolaturin se hörppii noin ampeerin verran virtaa akusta.
Autojen märät lyijyakut (ja muutkin) ovat siitä erikoisia virtalähteitä, että niistä saa hetkellisesti irti ihan tajuttoman isoja virtoja. Raskaan polttomoottorin starttaamiseen voi tarvita satoja ampeereja.
Siksi jos kytket sähkölaitteen tilalle vaikka rautanaulan tai jakoavaimen tai oikosulussa olevan kaukoputken virtajohdon, alkavat elektroonit virrata vimmatusti ja syntyy välitön katastrofi.
Jos yrität samaa jollain töpseliin laitettavalla virtalähteellä, voi hyvällä tuurilla tuloksena olla sähkön loppuminen tai virtalähteen hajoaminen. Huonolla tuurilla samanlainen katastrofi kuin akulla.
Aina sulake väliin.
Lainaa
Aina sulake väliin.
Sulakkeen paikka on mahdollisimman lähellä
jännitelähdettä. Sulakkeen tarkoituksena on rajoittaa kytkennässä kulkevaa
virtaa. Kytkentään kuuluu oleellisena osana varsinaisen kuorman lisäksi myös syöttöjohdot.
Aina oppii jotain uutta :cheesy:
Pitää vissiin mennä hankkimaan sulake. Olisi se tympiää jos kesken kauden seuranta... räjähtäis... :rolleyes:
Lainaus käyttäjältä: kjj - 14.06.2014, 17:11:41
Se ei jakoavainkaan kovin pitkää viihdy yhtenä kappaleena lyijyakun napojen välissä.
Kävi päinvastoin. 22mm:n lenkkiavaimeen ei tullut mainittavia vahinkoja. Akku sen sijaan räjähti ja jakaantui moneen osaan ja sotki auton konehuoneen ja akkuhappo pilasi maalipinnat. Henkilövahingoilta suojasi nopea reagointi ja sukellus lokasuojan taakse piiloon. Akku ei räjähtänyt välittömästi avaimen pudottua vaan vasta noin puolen sekunnin kuluttua kun avain hitsautui kaapelikenkiin.
Kaizu
Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 17.06.2014, 10:44:12
Kävi päinvastoin. 22mm:n lenkkiavaimeen ei tullut mainittavia vahinkoja. Akku sen sijaan räjähti ja jakaantui moneen osaan
Tutulle kävi veneessä samalla tavalla. Aika miehekkäät mustelmat koristivat reittä ja kylkeä, mutta pysyviltä vahingoilta välttyi sentään. Ei ollut kuulemma edes ehtinyt ajatella laidan yli hyppäämistä ennen kuin jysähti.
Auttavatko akkulaatikot millään tavalla tuollaista onnettomuutta vastaan? On tullut itsellä joskus mieleen mökillä olevan akun kanssa että toisiko sellainen lisäturvaa. Tarkoitan lähinnä sitä että rajoittaisiko se räjähdystä jos edellämainitun kaltainen oikosulku sattuu tapahtumaan.
Saattaa vähän vaimentaa räjähdystä mutta pienentää tuollaisen oikosulun todennäköisyyttä. Akkulaatikko pitää tuulettaa ettei akusta vapautuva vety pääse kertymään sinne ja aiheuta räjähdystä.
Kaizu
⠀
Mahdollisen sulakkeen paikka tupakansytytinliittimessä on sen liittimen kärjessä, jonka pää saattaa ruuvautua irti.
ferriittirengas jota varmaankin kuvailit liittyy häiriönpoistoihin.
⠀
Onko vika laturissa? Jos on niin minkälainen?
Kaizu
⠀
Oletko kokeillut laturia toisessa töpselissä? Biltemankin tuotteissa on jonkinlainen takuu eli jos laturi on rikki niin palautus Biltemaan. Omalla kohdalla Bilteman laturit ovat toimineet moitteetta. Sattumoisin nenän edessä olevassa laturissa on jopa CE-merkki. Valmistusmaata ei paljasteta, muutoinhan joku voisi väittää että laatu on PRC:stä.
Kaizu
⠀
Minun ymmärtääkseni riittää johdossa oleva sulake. Muulta osin kannattaa akkusysteemi suojata siten ettei mitään metallista pääse tippumaan paljaitten akun napojen väliin. Muovisia akkukoteloita on autolikkeissä myytävänä...
Vaikka kapasiteetti akussa olisi suurempikin, sisänsä se ei riko laitteita (aika ajoin tämä kysymys tulee esille). Jos jalusta ottaa 12V akusta virtaa 2A - se on sama 2A riippumatta siitä liittääkö jalustan esim 10Ah tai 30Ah akkuun. Isompikapasitettista akkua on mahdollista kuormittaa suuremmalla virralla / pitempi aika.
⠀
Lisään tähän, että erittäin tärkeä komponentti HEQ-alustoille omien johtojen ja akkujen kanssa pelattaessa on diodisuojaus, joka estää käänteisen jännitteen pääsyn laitteeseen. Näissä jalustoissa ei ole jostain syystä omaa suojausta ja johtojen sekoittaminen pimeässä johtaa mainboardin kärähtämiseen.
Jatkanpa nyt vaikka tähän ketjuun...
Virtaa pitäisi jalustaan saada ja katselin, että motonetin 6 voltin 7Ah lyijyhyytelöakku maksaa 10 euroa. Kuulostaako tämä liian hyvältä??
Kuulostaa juuri sopivalta, ainakin tavalliselle EQ5:lle niilla perus seurantamoottoreilla. GOTO jalustaan voinee 7ah käydä vähän pieneksi jos koko yö on tarkoitus ajella.
Lainaus käyttäjältä: Lithos - 14.09.2015, 23:00:10
Kuulostaa juuri sopivalta, ainakin tavalliselle EQ5:lle niilla perus seurantamoottoreilla. GOTO jalustaan voinee 7ah käydä vähän pieneksi jos koko yö on tarkoitus ajella.
Joo perus moottorit tuossa on. No ei ole hinnalla pilattu nuo akut, ehkä panostan 12,90 euroa tohon akkuun, sillähän saa jo sitten 10Ah akun...
Kaipaa kyllä 12 volttia.
Lainaus käyttäjältä: einari - 14.09.2015, 23:50:49
Kaipaa kyllä 12 volttia.
Siis minulla ei ole tuota HEQ5 pro:ta vaan EQ5 ja jalustaani on siis jälkeenpäin ostettu nuo moottorit, jotka toimivat 6 voltin jännitteellä...
Jaa joo, ketjun otsikko ei enää pädekään...
Joo ei valitettavasti, sori vaan kun sotkin! Selasin kyllä noi 26 sivua läpi ja tämä osui lähimmäksi, siksi tänne kirjoittelin
Tommosen ostin vuosia sitten, mittarit ja valot on hajonneet omia aikojaan, eikä virtaakaan enää kauaa saa. Myös tupakansytytin liitäntä kenkkuilee:
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/autosahko/akkulaturit-ja-kaynnistaminen/deuzer-apukaynnistin-kompressorilla/p/154001/
Taidan ostaa pian uuden:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku
Noissa starttereissa on aika pienet akut sisällä. Esim tossa deuzerissa vain 17Ah ja tuosta jumpstartista en osaa sanoa. Ne eivät kestä ns. syväpukua kovinkaan montaa kertaa.
Ei ne toisaalta kyllä kalliitakaan ole, mutta kannattaa tsekata missä niistä on isoin akku sisällä.
Eilen juuri painiskelin vaihtoehtojen ääressä juosten Bilteman ja motonetin väliä. Pyörittelin noita 17Ah akulla olevia starttiboostereita käsissä ja tulin sitten loppupeleissä siihen tulokseen että otin 60Ah akun, siihen suojakuoren jossa pari tupakinsytytin pistoketta.
Meni vähän överiks ja hintaa tuli tuplasti latureineen kaikkineen mut eipähän lopu akku kesken kuvaussession. :shocked:
-Jari
Onko näistä kyseessä olevan ketjun monista esityksistä enää virtalähteiksi nykyajan kehittyneille jalustoille? Pitkät pohdinnat erivaihtoehtoja...