SS Cygni purkautumassa

Aloittaja Mika Luostarinen, 27.09.2009, 12:36:37

« edellinen - seuraava »

Mika Luostarinen

Terve kaikki,

Supersuosittu kataklysminen muuttuja SS Cygni on nyt purkautumassa. Kirkkaus tällä hetkellä noin 8.4 magnitudia. Tätä voi nyt havaita myös pienillä kaukoputkilla ja kiikareilla.

Mittasin eilen tälle kirkkaudeksi 8.4 magnitudia.

Valokäyrää (AAVSO):

http://tinyurl.com/y9yosgh

Himmentymisen pitäisi alkaa noin viikon sisällä. Suosittelen tämän kohteen tarkkailua seuraavan 1-2 viikon aikana erityisesti niille, jotka eivät ole koskaan kokeneet tällaista muuttuvan tähden himmentymistä.

AAVSOn verkkopalvelusta voi printata omalle kaukoputkelle sopivat kartat kohteesta. Laittakaa viestiä tänne foorumille jos kohteen havaitsemisesta on kysyttävää.

t.
-Mika Luostarinen

Mika Luostarinen

#1
Terve kaikki,

Olin eilen tornilla kuvaamassa SS CYGNIN aikasarjaa. Mittauksia kertyi 55 kpl ja havainnot löytyy semiregular.com palvelussa.

Torni ja laitteet toimivat sanoisinko todella hyvin! Nyt kun napasuuntauskin on saatu muutaman kaariminuutin tarkkuudella kohdalleen, niin autoguiderinkaan ei tarvitse kirskua niin paljon.

Tässä yksi kuva aikasarjasta:



SS CYGNI on kirkas tähti keskellä hieman oikealla.

Huomaa kolme etäistä ja himmeää galaksia jotka ovat vasemmalla keskellä. Nämä tulivat näkyviin jo 60 sekunnin valotuksella. Otin myös 15 minuutin valotuksen jossa galaksit näkyvät paljon paremmin. Siinäkin tähdet ovat täysin pallomaisia kuten tuossa 60 sekunnin kuvassa. Seuraus siis toimii kiitettävästi !

Tässä vielä yksityiskohta 2x suurennettuna siitä 15 minuutin kuvasta. Tätä ei ole kalibroitu.



En ole aikaisemmin onnistunut saamaan noita galakseja kuvaan ... johtunee kai siitä, että olen kuvannut Espoossa ja nuo ovat ilmeisesti hukkuneet taivaan valoisuuteen tms. Luulin noita ensin kuun aiheuttamiksi heijastumiksi kunnes tarkistin (TheSky) softalla että kyllä ne galakseja on :) Galaksit ovat kirkkaudeltaan noin 14 ja 15 magnitudia.

Parametrit: Meade 10 tuuman SCT, f/10, jalusta EQ6, jalustan ohjaus VOBSER ohjelma (Mac OS X, itse kirjoitettu), kamera SBIG ST-8 XME, autoguidaus 0.5 sekunnin valotukset, Kuvausohjelma Equinox Image (Mac OS X).


Nämä galaksit toimivat eilen aika hauskana bonus-yllärinä :)


t.
-Mika Luostarinen

edit: korjattu virheellinen valotustieto (10->15 minuuttia).

DarkSide

Moi..

Hieno havainto Mika :cheesy:  Siinä kaksi kärpästä samalla kertaa, fotometriaa ja ds-kuvaa :grin:


Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 30.09.2009, 23:49:01
kamera SBIG ST-8 XME, autoguidaus 0.5 sekunnin valotukset
Siis 0,5 sek guiderivaloitus  :huh:  :huh:  Miten tuo mahdollista, jokin 0-1 mag tähti guidaustähtenäkö?

Minulla yleensä 6 -9 sek. guidausajat..

t.Jyrki  :wink:

einari

Kyllähän 0.5 sekunnissa jo saa jonkinlaisen valikoiman guidaustähtiä.
Minulla tyypillisesti 1-3s guidausajat (62-millin linssiputkella ja QHY5:lla).
___
Tapio

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 01.10.2009, 09:58:01

Siis 0,5 sek guiderivaloitus  :huh:  :huh:  Miten tuo mahdollista, jokin 0-1 mag tähti guidaustähtenäkö?

Minulla yleensä 6 -9 sek. guidausajat..


Kyllä, eli 0.5 sec per guide frame valotus. Yleensä guide valotukset ovat minulla 0.5 - 2 sec. 2 sekuntia taitaa olla maksimi mitä olen joutunut käyttämään.

1-2 sekunnin valotuksia käytän jos on filtteri välissä. Nuo kuvat ovat unfiltered.

-ML

Mika Luostarinen

Laitetaan tänne vielä yksi kuva viime sunnuntain SS CYGNI mittauksista.



Tässä on siis sama alue kuin tässä ketjussa aikaisempi SS CYG kuva. Tässä valotusta on 10 minuuttia ja käytössä oli polttovälin lyhentäjä eli Meade 10 tuuman SCT putki oli f/6.3 jolloin putken polttoväli oli noin 1.6 metriä. Lisäksi tässä kuvassa on käytössä ollut V-suodatin mitä muistaakseni tuossa ylemmässä ei ollut.


Tästä saa kai jonkinlaista käsitystä miten suodatin, polttovälin lyhennys, ja valotusaika vaikuttavat kuvaamisessa. Muuten kamera ja putki on sama.

-Mika Luostarinen