18" F 4.5 dobson

Aloittaja Pekka Moisio, 24.04.2007, 10:17:42

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Noniin

Nyt alkaa itsesuunnitellun dobson peiliputken rakentaminen. Suunnittelun hoidan AutoCadillä ja ehkäpä Solidworksillä, riippuu miten jaksan ja panostan tuohon tietokoneella tehtävään suunnitteluun.

Puuosat teen vanerista vesilaikkaamalla ja sirkkelöiden, riippuen osan muodosta.
Apupeilin pidike on omaa suunnittelua, samoin pääpeilin pidike ja säädöt. Laserleikkeitä.
Ainoat valmiit komponentit ovat focuser, etsinputki, pää- ja apupeili.

Laakeroinnit toteutan teflonilla ja jonkinnäköisellä kankaalla, että liikekitkan ja lepokitkan välinen ero tulee mahdollisimman pieneksi. Koitan hakea mahdollisimman sulavaa liikettä ja liikkeellelähtöä.

Peilit ovat näillä näkymin: Pegasus Opticsin 18" F 4.5 pääpeili, jolle luvataan yli 0.97 Strehl ja alle 1/10 P/V Wavefront error, eli laatukamaa luvassa. Pitäisi mahdollistaa 50x per pääpeilin tuumaluku suurennokset, jos on oikein kollimoitu, hyvä apupeili ja seeing.

Apupeili Antares Opticsilta 1/20 P/V Wave.

Saa nähdä pitääkö optiikka lupauksensa :)

Jos tämä projekti menee hyvin, on suunnitelmissa vielä 12" "parvekeputki" ja 24" ISO dobson Legendaarisella Zambuto peilillä.

Mutta ensiksi tämä eka projekti alta pois.

Laitan kuvia ja tietoja projektin edistymisestä tänne aina kun jotain mielenkiintoista tapahtuu(jos jaksan).

Kommentoida saa ja kaikki apu on tervetullutta!

xpro

Aivan mahtava projekti! Pidä pää kylmänä niin kyllä onnistuu!

Mikä on tuon projektion arvioitu aika ja minkä kokonen reikä lompakkoon tulee?

TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Pekka Moisio

Arvioitu aika on, että joskus heinäkuunlopulla olisi valmis. Heti kun pääsee testaan öiden edes vähän pimentyessä.

Lompakkoon tulee noin 3,5-4k€ lovi  :-[ Tästä suurin kulu on optiikka joka vie kaikesta rahasta noin 85%

Pekka Moisio

#3
Vähän lisäyksiä.

Focuseri: TS 1:10 2" Crayford Focuser for Newtonian Telescopes löytyy tuolta -> http://www.telescope-service.com/ATM/focusers.html#tsfocnc1_10

Etsinputki: TS 8x50 Finderscope - 90 Degree Angled View - Erect Image - incl. Finder Bracket -> http://www.telescope-service.com/ATM/finders.html

Pääpeili lepää 18 pisteisen mirror cell:in päällä, mutta en ole vielä päättänyt käytänkö hihnaa ja yhtä tukipistettä peilin sivuttaistuentaan vaiko kolmea sivutukea..

jaa..

Apupeili tulee olemaan kooltaan 3,1"

Ainakin NewtWin ohjelma antoi näillä spekseillä hyvät speksit :)

JanneT

Hei!

Itse toteutin toissakesänä putkiprojektin ja olen tekeleeseen kohtuu tyytyväinen. Hieman viilaisin mittasuhteita noin ulkonäöllisesti.... mutta niin se vain on että tekemällä oppii ja jos (kun) uutta joskus rakennan menee arpomiseen paljon vähemmän aikaa. Netissä ATM sivuilla roikuskellessa lainasin ideoita sieltä ja täältä ja voisin sanoa että onnistuin keräämään hyvän paketin toiminnan kannalta. Paljon suunnittelua ja pähkäilyä vaatii erilaisten "sopivien" osien/aihioiden sekä maailmalta löytyvien juttujen korvaaminen läheltä löytyvillä tarvikkeilla!
Dopsoni nyt kuitenkin on aika yksinkertainen värkki ja kun suunnittellessa muistaa KISS-periaatteen niin onnistuu varmasti. Mainitsit että käytät tietokoneavusteista suunnittelua se varmaankin tuo jotain etua omaan tekotapaani verrattuna. Minä vain rakensin pääpeilin ympärille lootan ja tuennat ja loput seurasi perässä....siis suunnittelua sitämukaa kun se valmistuu ;) No ei ehkä ihan kuitenkin pyörittelin juttua mielessäni pitkään joten piirrustukset oli päässä...
Liukumateriaaleista omat vinkkini on tuossa Dobson liukkaaksi jutussa.

T. Janne

allar

Minulla on vähän samanoloista projektia meneillään. Kunhan saa tuon 20" peilin valmiiksi...ja öö...apupeilinkin vielä valmiiksi niin pääsisi kunnolla putken kimppuun. Itse ajattelin mallintaa dobsonin 3D-mallin Catialla, sellainen kun on koulun puolesta käytössä. Ajattelin panostaa suunnitteluun ja mallintamiseen melko paljon, sillä samallahan tässä hiotaan insinööritaitoja  ;) Vesileikkureita, lasereita ja sirkkeleitä ei kyllä meikäläisen pajoista löydy, mulla koululla on parit sorvit ja koneistuskeskukset hädän yllättäessä. Itselläni ei ole mitään kiirettä projektini kanssa, joten homma etenee sitä mukaan kun työt maistuu.
Allar Saviauk

Pekka Moisio

Sulla on Allar hemmetin hienoja putkia nuo mitä olet tehnyt. Millaisen Pääpeilipidikkeen/telineen eli Mirror cellin olet niihin tehnyt? Niin ja missä oikeen teet nuo peilisi?

allar

Pääpeilin pidin on tällä hetkellä vaiheessa. Runko on, mutta tukipisteiden kolmiot vielä puuttuvat. Eli ihan perus-pidin 18 pisteen tuennalla. Kuva rungosta: http://www.allarscopes.com/500mm_f4,7/pidin.jpg. Kaksi alumiinista tukijalkaa ovat vain tilapäisiä turvavarusteita. Hommia teen Ursan "optiikkapajassa", joka on vain pieni huone kerhohuoneen perällä ja sieltä löytyy perustyökalut ja pienet koneet. Vaikeammat osat (sorvatut, hitsatut, sirkkelöidyt ym. joutuu tekemään muualla). Joutuu melkoista siivousta tekemään aina kun siirtyy kulmahiomakoneen käytöstä peilin muotoiluun :D Tällä hetkellä siellä on eräs toinenkin muotoilemassa 15cm peiliään...
Allar Saviauk

Pekka Moisio

Tämä paika sijaitsee varmaankin helsingissä? Olisi kyllä hienoa oppia itsekkin tekemään omat peilit, mutta nyt tyydyn tilaamaan ulkomailta.

allar

Joo Helsingin Kalliossa...
Allar Saviauk

Pekka Moisio

Nyt olis Pääpeilinpidike ja peililaatikot suunniteltuna. Vielä kepit ja yläpää, niin pääsee rakentaan. Apupeilin ajattelin isontaa 81mm orion opticsilta. Tuo 78mm tuntu jotenkin pieneltä tuon F 4,5 kanssa..

Meade-mad

Laitappa näytille kädikuvien Jpeggi-versiot niin päästään hämmästelemään suunnitelmia!

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Pekka Moisio

Voinhan mä laittaa, mutta oon tehnyt ne 2d puolella ainoostaan, kun Solidworks ei pelitä mun koneella. Luulempa, että siitä sekamelskasta mitä oon saanut aikaan, ei tajua kukaan mitään. Paitsi minä tietenkin :)

jaava

#13
Eikö tuon Newtonin peili ole pallopinta - niin muistelen.
Jäin miettimään onkohan kukaan amatööri innostunut yrittämään vähemmän pallo-aberraatiosta kärsiviä pintoja kuten baraabeli, hyperbeli tai sitten ketjukäyrä, (piti luntata jo Pentikäisestä) joka on transkendenttinen ja muotoa:

         y = 1/2a(e(pot(x/a)) + e(pot(-x/a))),

        missä nuo e(pot(-x/a)) hirvitykset takoittaa neperin luku e korotettuna potenssiin x/a

Kun mulle on jäänyt johonkin mielen syövereihin jopa aikonani johtaneeni tuon - sen pitäisi olla täsmälleen oikea monokromaattisen valon taittumisen kannalta.

Pallopinnan muodon tarkistus on ilmeisesti helpoimmin tehtävissä. Saaneeko noita hankalampia oikeen millään mittoihin amatöörivälineillä.

JV

PS: Eikä sen valon tarvitse olla monokromaattistakaan; taittuu se valo ilmeisesti peilistä riittävällä tarkkuudella samoin kaikilla näkyvän valon aallonpituuksilla. Linssissä tulee sitten nuo kromaattiset aberraatiot - onkos pyörähdysketjukäyrän pintaisia linssejä olemassa.
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

LainaaMaksutoveissa on pallopeilit, palloaberraatio on niissä korjattu rakenteella ja meniskus lasilla putken edessä.

Tiedätkö Kaitsu miten tuota meniskusta on muotoiltu maksutoveissa. Siinähän on kaksi pallopintaa kaiketi - ja taitavat olla samansäteisiäkin.

Mulla on ollut työn alla aberraatiosimulaattori maksutoville, mutta ei ole sattunut yksityiskohtaisempaa infoa silmiin mistään.

JV'
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.