Samyang 85mm F1.4 ja 2x telejatke

Aloittaja kjj, 18.10.2014, 16:11:11

« edellinen - seuraava »

kjj

Olen jonkin aikaa haikaillut croppikenno-Canoniini parempaa valovoimaa suunnilleen 150-200 mm polttovälille.

Tuollaiset obiskat tuppaavat vain maksamaan ärsyttävän paljon ottaen huomioon, että ainoa käyttötarkoitus itselläni tulisi olemaan tähtikuvaus ja niitä kirkkaita öitä ei täällä päin liiaksi asti voi sanoa olevan.

Huomasin, että otsikonmukainen kombo ei vielä olisi aivan tolkuttoman hintainen, ja siinä saisi ikäänkuin kaupanpäällisiksi kaksi lasia; 85-millisen jäätävällä valovoimalla ja 170-millisen hyvällä valovoimalla.

Mutta toimisiko tuollainen kombo käytännössä 1100D:n nokalla, vai tuleeko aivan sutta ja sekundaa? Mihinkään pro-laatuun ei kuitenkaan ole minkäänlaista tarvetta jo pelkästään tyypillisten havaintopaikkojeni takia. Onko kenelläkään kokemuksia tai valistuneita arvauksia?

Melkein ostan tuon Samyangin joka tapauksessa jossakin vaiheessa, mutta sen telejatkeen järkevyyttä pitää vielä miettiä.

Timpe

Arvaan että Samyangin kuvalaatu suurilla aukoilla ei varmaankaan riitä 2x telejatkeella kerrottavaksi saakka, koska telejatkeet yleensä kertovat myös alkuperäisen optiikan virheet aiempaa paremmin/pahemmin näkyviksi... :huh:
- Timo Inkinen

kjj

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.10.2014, 21:51:22
Arvaan että Samyangin kuvalaatu suurilla aukoilla ei varmaankaan riitä 2x telejatkeella kerrottavaksi saakka, koska telejatkeet yleensä kertovat myös alkuperäisen optiikan virheet aiempaa paremmin/pahemmin näkyviksi...

Sitä vähän itsekin veikkailisin. Minulla on vain valokuvaamisesta niin onnettoman vähän kokemusta, että minkäänlaista valistunutta arvausta en kykene ko. aiheesta kasaamaan.

Melkein ehkä kannattaa ostaa kyseinen linssi ja katsoa, jos joltakin kaverilta joutaisi hetkeksi moinen telejatke lainaan.

JKyytinen

Minulla kyseinen objektiivi (ilman jatketta) on yleensä tähtikuvauksessa aukolla f/2, 1.4:stä ei oikein voi cropata, koska minun vaatimukseni mukaan kuva on liian pehmeää.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

kjj

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 18.10.2014, 22:42:27
Minulla kyseinen objektiivi (ilman jatketta) on yleensä tähtikuvauksessa aukolla f/2, 1.4:stä ei oikein voi cropata, koska minun vaatimukseni mukaan kuva on liian pehmeää.

Kuinka hoidat tarkentamisen? Valovoimainen optiikka voi olla (täydellä aukolla) yllättävän kinkkinen tarkennettava. Tosin eipä kai tuon objektiivin hinnalla kovin ihmeellistä piirtoa voine vaatia.

Näkyykö mainitsemasi pehmeys koko kuvakentän yli vai enimmäkseen reunoilla?

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: kjj - 18.10.2014, 22:52:48
Kuinka hoidat tarkentamisen? Valovoimainen optiikka voi olla (täydellä aukolla) yllättävän kinkkinen tarkennettava. Tosin eipä kai tuon objektiivin hinnalla kovin ihmeellistä piirtoa voine vaatia.

Näkyykö mainitsemasi pehmeys koko kuvakentän yli vai enimmäkseen reunoilla?
Tarkennan käsillä, LiveViewin 10x suuernnuksen avulla. Tarkennuskin voi vaikuttaa terävyyteen, mutta aukolla 1.4 punainen colour fringing leviää enemmän, ja tähdet ovat selvemmin komeettoja kuvan laidoilla.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2