Värikuvia mustavalko filmillä tai kennolla

Aloittaja jmantyla, 25.08.2010, 12:27:02

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: -Jarz- - 28.01.2010, 00:58:32
Kun otat mustavalkokameralla kuvan värifiltterin läpi saat aikaiseksi mustavalkokuvan jossa on vain filtterin päästämä valospektrin alue taltioituna. Kun kuvaat punaisen, sinisen ja vihreän suotimen läpi samaa kohdetta huomaat, että jokainen kuva on hiukan erilainen toisiinsa verrattuna. Tämä johtuu siitä, että filtterit ovat päästäneet eri osan valosta kameran kennolle asti. Näistä mustavalkoisista kuvista tehdään tai kehitetään sitten RGB-värikuva kuvankäsittelyohjelmalla.

Petri Kehusmaa on tehnyt hyvät ohjeet RGB-kuvan luomisesta. Tässä linkki... http://www.kehusmaa-astro.com/publications/rgb-kuvan-luominen

JM
Tämä sivuaa vain välillisesti otsikon aihetta, mutta onpa jännää, että tämäkin asia pitää keksiä uudelleen 100 vuoden kuluttua.
Netistäkin löytyy Sergei Mihailovits Prokudin-Gorskin (1863-1944) ottamia upeita värikuvia tsaarin ajan Venäjältä 1909-12:

http://www.boston.com/bigpicture/2010/08/russia_in_color_a_century_ago.html

Eihän tuohon aikaan ollut kuin mustavalkoisia filmejä - miten värikuvat on otettu? Aivan kuten nykyään otetaan mustavalkoisilla Ccd-kameroilla värikuvia. Otetaan kolme kuvaa punaisen, vihreän ja sinisen suotimen läpi ja laitetaan ne sitten päällekkäin. Nykyään kuvat pinotaan tietokoneella, entisaikaan mekaanisesti ja kemiallisesti labrassa.

Jorma M.


Lauri Kangas

Jollain venäläisellä oli myös jonkinlainen diaprojektorisysteemi jolla saatiin projisoitua värillinen kuva kolmella projektorilla. Myös käytetyt kamerat osasivat joskus jopa ottaa kolme kuvaa yhtäaikaa, silloin tulee tosin parallaksia joka joissain kuvissa näkyykin.

Meade-mad

Amerikkalaisissa elokuvissa ns. Tecnicolor menetelmä on vastaava.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Technicolor

Siinä elokuva on kuvattu mustavaloisena kolmelle filmille suotimien läpi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

AstroKuikka

Hieman menee ohitse mutta kysäisen kuitenkin:

Muistanko  väärin kun minulla on jotenkin sellainen muistijälki kallossani, että kuuluisa ja nyt jo manan majoille mennyt Kodachrome-filmi oli mustavalkoista ja siihen lisättiin värit vasta kehitysvaiheessa.

AstroKuikka

Lainaus käyttäjältä: AstroKuikka - 25.08.2010, 20:27:15
Hieman menee ohitse mutta kysäisen kuitenkin:

Muistanko  väärin kun minulla on jotenkin sellainen muistijälki kallossani, että kuuluisa ja nyt jo manan majoille mennyt Kodachrome-filmi oli mustavalkoista ja siihen lisättiin värit vasta kehitysvaiheessa.

Kun kysymykseensä vastaa itse niin saa mieleisensä vastauksen  :wink:

Kodachrome oli kolmikerroksinen MV-filimi ja siihen lisättiin väriaineet kehityksessä.

vanhakauko

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 25.08.2010, 12:27:02
Tämä sivuaa vain välillisesti otsikon aihetta, mutta onpa jännää, että tämäkin asia pitää keksiä uudelleen 100 vuoden kuluttua.
Netistäkin löytyy Sergei Mihailovits Prokudin-Gorskin (1863-1944) ottamia upeita värikuvia tsaarin ajan Venäjältä 1909-12:

http://www.boston.com/bigpicture/2010/08/russia_in_color_a_century_ago.html

Eihän tuohon aikaan ollut kuin mustavalkoisia filmejä - miten värikuvat on otettu? Aivan kuten nykyään otetaan mustavalkoisilla Ccd-kameroilla värikuvia, ensin musatvalkoinen kuva ja sitten kuvat punaisen, vihreän ja sinisen suotimen läpi. Nykyään kuvat pinotaan tietokoneella, entisaikaan mekaanisesti ja kemiallisesti labrassa.

Jorma M.



Onpas Sergeillä upeaa kuvasatoa.

Kaizu

Mielenkiintoista, minä kun luulin että värit keksittiin Länsi-Saksassa 60-luvulla. Piristävää keksiä asiat uudelleen 50 vuoden välein.
Joissain kuvissa näkyy että eri värien kuvaamiseen on kulunut aikaa niin että valaistus on kerinnyt muuttua tai kohteet liikkua.
Onko näitä silloin katsottu kolmella projektorilla vai onko ollut käytössä väripaperia?

Kaizu
Kai Forssen

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 26.08.2010, 18:55:33
Mielenkiintoista, minä kun luulin että värit keksittiin Länsi-Saksassa 60-luvulla.... lyh
Kaizu

Värifilmejä osattiin tehdä Saksassa jo 1930-luvun lopulla. Yhdysvallat tuli perässä, Hollywood alkoi tehdä värielokuvia vasta 1950-luvulla.
Niinpä Hitleristä on värielokuvaa, mutta eipä taida olla Rooseveltistä, ainakaan elokuvaa. Valokuvia saattaa olla.

Jorma M.
Kangasala

Kaizu

Juu, on minulla sota-aikaisia Saksalaisia lehtiä joissa on värikuvia. Muistelen että faija kuvasi 60-luvun alussa värikuvia kinofilmille. Se oli niin erikoista että filmit lähtivät Saksaan kehitettäviksi.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 26.08.2010, 21:40:08
...Hollywood alkoi tehdä värielokuvia vasta 1950-luvulla.

Jorma M.
Kangasala

Viittaan edelleen Technicolor -artikkeliin. Amerikkalainen värielokuvien laajempi tuotanto alkoi 1930 -luvulla. Varhaiset kokeilut menetelmän esiasteella tehtiin jo 1916. 1940-luvulla Technicolor kehitti Kodacromea vastaavan yhdelle rainalle kuvaavan filmityypin, jota käytettiin kolmirainaisen filmin rinnalla. Technicolorin kolmirainamenetelmän käyttö loppui lopullisesti vasta 1993 kun Kiinassa ollut viimeinen prosessilaitos suljettiin.

jk

PS alkaa olla aika kaukana otsikosta. Jaetaanko aihe kahtia?
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 27.08.2010, 08:32:48
PS alkaa olla aika kaukana otsikosta. Jaetaanko aihe kahtia?
Joo, Hollywoodissa ei ollut silloin DSI II Prota.

Kaizu
Kai Forssen

Jorma Koski

Mulla on Suomessa näpsittyjä väridioja vuodelta 1955
en tosin itse ole niitä näpsinyt  :tongue:
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Meade-mad

Hiukan Wikiteltyäni löytyi tällainen:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Duhauron1877.jpg

Värivalokuva vuodelta 1877.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Tartan_Ribbon.jpg

...ja hiukan vanhempi 1861. Ensimmäinen tunnettu värikuva.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

vanhakauko

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 27.08.2010, 10:18:55
Mulla on Suomessa näpsittyjä väridioja vuodelta 1955
en tosin itse ole niitä näpsinyt  :tongue:

Nyt tulee mieleeni: mistä kirjallisesta opuksesta voisi lukea valokuvauksen historiasta Suomessa?
Olen kuullut väitteen, jonka mukaan Suomen ensimmäinen valokuvauslaboratorio olisi ollut vuonna 1860 Laatokan Valamon luostarissa eli silloisen Suomen suuriruhtinaskunnan alueella.