Kuvakulman tulkki

Aloittaja TuRe, 01.11.2010, 12:02:55

« edellinen - seuraava »

TuRe

En tiedä, miten Te olette ratkaisseet kuvien oton toistamiseen samassa kuvakulmassa. Koska kuvakulma ei satu uusinnassa silmämääräisesti samaksi, niin tein yksinkertaisen mittalaitteen, jolla homma hoidetaan. Tarvikkeita löytyi miljoonalaatikosta: astemitta 180 ast, sopiva messinkisarana, siimaa ja mutteri. Saranan toinen sivu liimalla kiinni astemittaan ja toisesta rautasahalla sopivan levyinen kaistale, joka sopii kameran salamapistukkaan. Jos saranan sivu on kapea, niin siihen liimataan muovilevyn kappale n. 30 x 18 x 1,5 mm, joka työnnetään salamapistukkaan. Oheinen kuva kertonee toiminnan.
 
Tuomo Repo

Kaizu

Olen asettanut kameran pohjan tapauksesta riippuen joko deklinaatio- tai tuntiakselin suuntaiseksi. Pohjaa pitkin tähtäämällä sen saa tehtyä melko tarkasti ihan silmämääriäisesti.

Kaizu
Kai Forssen

J-P

Hei,

Hieno viritys!
Tein jotain samantapaista, http://astroanarchy.blogspot.com/2009/01/modification-to-qhy9-camera.html

Nykyään tosin käytän nopeaa ja tarkkaa menetelmää Iphonella. Siinä on pieni sovellus "MultiLevel", kalibroitava kulmamittari.
Se on hyvin luotettava. Asetan puhelimen suoran sivun kameran kylkeen ja näen kulman 1/10 asteen tarkkuudella.

J-P

Lauri Kangas

Itse otan nykyään testikuvia taivaasta ja teen niille astrometrisen ratkaisun joka kertoo kuvan suuntakulman koordinaattiakseleihin nähden suoraan asteina. Yleensä johonkin asteen tarkkuuteen pääsee muutamalla iteraatiolla, riittää minulle.

J-P

Hei Lauri,

Teen samoin, mutta kamera pitää asettaa oikeaan kulmaan joka tapauksessa, tämä nopeuttaa prosessia.
Käytän OAG guidausta (aktiivisen optiikan yhteydessä) ja hyvän ohjaustähden löytyminen helpottuu, kun voi tarkasti asettaa kameran oikeaan kulmaan.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 01.11.2010, 12:02:55
En tiedä, miten Te olette ratkaisseet kuvien oton toistamiseen samassa kuvakulmassa.

Croppaamalla kuvaa pinotessa  :tongue:
(EOS 7D:n pikseleissä on varaa, joten silmämääräinen toisto riittää näin alkuun...)
- Timo Inkinen