Mitä tehdä 1500e

Aloittaja jappe2, 03.02.2012, 14:03:23

« edellinen - seuraava »

jappe2

Moro! Nyt olis säästössä 1500e uutta kaukoputkea varten, aijemmin tullut kuvattua sky-watcher skylnier-200 putkella ja js jalustalla, mutta on vähän turhan hankalaa minulle tuolla kalustolla eli haen nyt settiä minkä sais nopeammin toiminta kuntoon kuvaus iltoina ja olisi muutenkin miellyttävämpi käyttää, eli nyt pyydänkin teiltä että voisitte laittaa erilaisia ehdotuksia tänne, jotta osaisin nyt ostaa sellaisen putken jolla pärjäisin ainakin sen 10 vuotta eteenpäin! Tuo hinta raja ei ole tiukka, mutta 2000e on ehdoton katto! Putken ei välttämättä tarvitse olla kätevä liikuteltava, sillä minun ei tarvitse siirtää sitä kuin tallista pihalle 20m. Kiitos avustanne jo etukäteen!!

jmantyla

Tuleeko putki visuaali- vai kuvauskäyttöön?
Visuaalikäytössä dobsonit ovat olleet suosittuja.
Jos aiot kuvata, sijoita rahat kunnon jalustaan. Sitä et kadu seuraavaan 10 vuoteen.
Kaukoputkia saa halvemmalla, ja alkuun kannattaa ostaa vähän pienempi putki. Kokoa voi sitten kasvattaa, kun ensin oppii kuvaamaan pienemmällä putkella.

Jorma M.
Kangasala

jappe2

Kuvaus käyttöön olisi tarkoitus kalustoa ostaa. Olisiko sitten varteen otettavia vaihtoehtoja, että minkälainen jalusta se sitten olisi parasta laatua, tuohon hinta haarukkaan, mitä ensinmäisessä tekstissä ilmoitin??

Tane

 Heq-5 ja Eq-6 (Neq-6) ovat kelvollisia.Viimemainittu kantaa kuormaakin(jota ajanmittaan voi kertyä:seurantaputket,suodinkiekot ym...) mukavasti eikä tarvitse heti pelätä seurannan siitä kärsivän.
Celestron C14,

MakeeK

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 03.02.2012, 14:28:05
alkuun kannattaa ostaa vähän pienempi putki. Kokoa voi sitten kasvattaa, kun ensin oppii kuvaamaan pienemmällä putkella.
Tuota mä en oikeen ymmärrä. Miksi ostaa ensin sellainen, jonka jälkeen tietää lähes sata varmasti että tarttee ostaa kohta toinen. Kyllä sillä isommallakin pystyy harjottelemaan kuvausta. Mun mottoni on "yhdellä kertaa riittävä". Ei tartte ostaa sitten toista kun on aluksi jo hommannu kunnon vehkeen. Ylimitoittaminen rules! Tosin tässä lienee budjetti vastassa, perhaps.
I can't say for sure, but possibly I can say propably maybe.

naavis

Lainaus käyttäjältä: MakeeK - 03.02.2012, 21:54:44
Tuota mä en oikeen ymmärrä. Miksi ostaa ensin sellainen, jonka jälkeen tietää lähes sata varmasti että tarttee ostaa kohta toinen. Kyllä sillä isommallakin pystyy harjottelemaan kuvausta. Mun mottoni on "yhdellä kertaa riittävä". Ei tartte ostaa sitten toista kun on aluksi jo hommannu kunnon vehkeen. Ylimitoittaminen rules! Tosin tässä lienee budjetti vastassa, perhaps.

Mitä suuremmat kuvausvehkeet ostaa heti alkuunsa, sitä jyrkempi oppimiskäyrä on. Jos kuvaaminen on alusta asti erittäin vaikeaa, sitä äkkiä lannistuu ja jättää kuvaamisen sikseen. Aloittamalla kevyemmin säästää hermojaan ja innostus pysyy todennäköisemmin yllä.

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: MakeeK - 03.02.2012, 21:54:44
Tuota mä en oikeen ymmärrä. Miksi ostaa ensin sellainen, jonka jälkeen tietää lähes sata varmasti että tarttee ostaa kohta toinen. Kyllä sillä isommallakin pystyy harjottelemaan kuvausta. Mun mottoni on "yhdellä kertaa riittävä". Ei tartte ostaa sitten toista kun on aluksi jo hommannu kunnon vehkeen. Ylimitoittaminen rules! Tosin tässä lienee budjetti vastassa, perhaps.

No sitten tuo 1500€ ei riitä edes alkuun... Eihän tuolla saa edes yhtä "ylimitoitettua" kuvausvälineistön komponenttia. Ja niitä komponentteja tarvitaan useita.

Kannattaa myös muistaa vanha totuus että isompi ei ole aina parempi. Enemmän merkitsee kuinka värkkiä käyttää.

Aloitukseen sopiva yhdistelmä on järkkäri ja siihin yleiskäyttöinen (valovoimainen) objektiivi sekä oikein mitoitettu jalusta. Kuvankäsittelylaitteitaakan ei voi unohtaa. Selaile hetki foorumia, ja selvitä kuvien tiedoista käytetyt laitteet. Saat käsityksen millä kuvataan. Sitten googlettamaan hintoja.

Tähdet ja Avaruus -lehden kuvissakin on usein tietoja kuvaukseen käytetystä tekniikasta.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Tane

 Olen aloittanut SW-80 ED-linssiputkella ja digijärkkärillä.Ensialkuun selviää pelkällä kameraobjektiivilla,niinkuin täällä niin monesti on jo neuvottu.Ensijalusta minulla oli Eq-5 joka kun nyt olen sattuneista syistä joutunut siihen paneutumaan toden teolla niin osoittautuu mainioksi.Alle kuuden kilon kuormalla autoguidaus pysyy kohdallaan sen minkä minä olen tarvinnut(tunnin toista yhtäsoittoa,suotimien vaihto moottoroidusti).Kun nämä kaikki kuitenkin maksaa niin ei se Eq-6 ole siinä mielessä ylimitoitettu,senhän on moni  lopulta ottanut.Jos jatketaan spekulointia vielä ns.parempiin jalustoihin niin sanonpa tässä yhteydessä että Eq-6:a  hinnan nousu Losmandy g-11 on jo niin paljon että viimemainitun etuja siihennähden en pidä enää riittävinä.Kapasiteetin lisäys on ehkä luokkaa reilu viisi kiloa ja nykyajan autoguidaus korjaaa seurantaa ihan riittävästi halpisjalustoillakin.Losmandyn maine oli toki perusteltu vielä muuan vuosi sitten.Olen joutunut pohtimaan tätä puolta epäonnistuneiden Losmandykauppojeni (onneksi?)tiimoilla ja voi olla syynä pessimismiin...Se että aloittaa vaatimattomilla välineillä pätee kyllä sitten optiikkaan.
Celestron C14,

Timpe

Lainaus käyttäjältä: MakeeK - 03.02.2012, 21:54:44
Tuota mä en oikeen ymmärrä. Miksi ostaa ensin sellainen, jonka jälkeen tietää lähes sata varmasti että tarttee ostaa kohta toinen. Kyllä sillä isommallakin pystyy harjottelemaan kuvausta. Mun mottoni on "yhdellä kertaa riittävä". Ei tartte ostaa sitten toista kun on aluksi jo hommannu kunnon vehkeen. Ylimitoittaminen rules! Tosin tässä lienee budjetti vastassa, perhaps.

Varaudu oppimiskäyrään, jonka pituus on 3...4 vuotta + varaudu budjettisi repeämiseen (1500€ saattaakin muuttua 8000...12000€ lukemiin, jotta suuri putkesi saa tukea riittävästi). Ja varaudu loputtomiin turhautumiin, joita tulee kalliin(kin) laitteiston käyttöä opeteltaessa ennen kuin sijoitetulle rahasummalle alkaa saamaan jotain konkreettista vastiketta. 1500€ on näissä kuvauskuvioissa pikkusumma, jos pitää saada KUNNON KUVAUSVEHJE :grin:

Ai niin, rahalla ei sitä paitsi voi ostaa kunnon kuvaussäitä, joita tulee (jos on tullakseen) reilut kymmenkunta kertaa vuodessa.
- Timo Inkinen

Tane

 Ei tähtilaitteet ole koskaan tarpeeksi hyvät.Ei tuolla ammattimaisen tähtitieteenkään puolella...Kun harrastelijana joutuu kehittelemään vaatimattomissa mittakaavoissaan se pitää kipinää yllä.Vähitellen parannetaan ja opitaan.Harrastuksen iso tarkoitus on tuottaa elämyksiä.Tuon tuosta niitä elämän varrelle annostellaan...Kaikki kerralla,niin käy kuin sille ahmatille joka tukehtui palaansa.Mutta ehkä onkin jo erikeskustelun aihe...
Celestron C14,

jappe2

no ei tuo 8 tonnia, eikä vielä 12 tonniakaan mikään paha ole jos rahan jakaa eri vuosille, että tänä vuonna olisi tarkoitus pistää kalustoon se 1500-2000e ja sitten seuraavana vuonna taas uudet kuviot jos tuntuu että haluaa enempi irti, niin ostaa taas ens vuonna lisä kalustoa parilla tonnilla, mutta tällä hetkellä en vielä täydellisyyttä vaadi, kunhan sais kuvista vähän enemmän yksityis kohtia esille kuin tämänhetkisistä kuvista, joita olen yrittänyt napsia. olen ollut näin aloitteliana tyytyväinen jo siihen kun olen saanut galagseista edes sellaisia kuvia, että ne kumminkin tunnistaa galagseiksi ilman sen tarkempia yksityiskohtia. ja ai sitä riemun tunnetta, kun sai orionin sumusta ensinmäisen kerran värit ja muitakin yksityiskohtia hyvin esille, että ei minusta mitään ammattilais tähtikuvaajaa tule ikinä, mutta omaksi ilokseen tulen sitä aina tekemään. Kamerana olen käyttänyt sony a33 järkkäri, ja on kyllä ihan hyvin asiansa tähän asti ajanut. Mutta kalustoon en tällähetkellä voi hirveitä sijoittaa, sillä ajan kilpaa motocrossia ja pelaan jää-kiekkoa, joten niihin harrastuksiin uppoaa vuodessa moninkertaisesti enemmän rahaa, kuin tähän harrastukseen, mutta jos jossain vaihein jätän toisen noista harrastuksista, niin on enemmän aikaa ja rahaa keskittyä taas tähän tähti kuvaukseen. Ja sen verran vielä tähän että kyllähän se niin on että mitä laadukkaampaa, kalliimpaa ja parempaa kalustoa on, niin sitä mielekkäämpää se homma on, koska vaikka ei heti kalustosta saa kaikkea irti ja tuntuu vaikealla ja koettelee kärsivällisyyttä, niin tietää ainakin että taitojen karttuessa ei tarvitse enää ostaa uutta kalustoa, vaan samalla pystyy vieläkin potenttiaallisempiin kuviin. Ja minä kun en ole sitä luovuttaja ainesta jotka jättää leikin kesken heti kun tulee ongelmia sillä kaikki ongelmat on ratkaistavissa, voin sen jo sanoa tuon motocrossin suhteen, ei sekään ura loistavasti alkanut, ensin kisoissa heitin tajun pahasti kankaalle ja mursin lonkan, sitten katkesi käsi, senjälkeen toinen paha tajun menetys, lähi muisti ei meinannut enää tulla ollenkaan takasin, sitten katkesi jalka ja meinasin kuolla teholla keuhkoemboliaan leikkauksen jälkeen ja siitä huolimatta edelleen vaan koitan ajaa ja tavoittelen korkeampia tuulia ja nytten se pikkuhiljaa rupeaa antamaankin sen sijaan kuin ottaa.. Ja sama on pätenyt siinäkin harrastuksessa, mitä kalliimmat,uudemmat ja paremmat vehkeet, niin sitä parempiin tuloksiin pääsee. ja nyt tuosta tulikin mieleeni, että jos minä yhden noista pyörisä möisin, niin voisin budjetin nostaa sinne 10 000e mutta se on vielä harkinnassa, mutta jos en sitä toteuta, niin todennäköisimmin ostan tuon Celestron CPC 800 GPS , luulen sen riittäneen minun tarpeisiini.

Tane

 Ei huolta,sitkeä sissi...kyllä tähtiharrastus tuolta pohjalta etenee!Ja eiköhän kalustotarpeetkin selkene.
Celestron C14,

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: jappe2 - 04.02.2012, 01:46:35
no ei tuo 8 tonnia, eikä vielä 12 tonniakaan mikään paha ole jos rahan jakaa eri vuosille, että tänä vuonna olisi tarkoitus pistää kalustoon se 1500-2000e ja sitten seuraavana vuonna taas uudet kuviot jos tuntuu että haluaa enempi irti, niin ostaa taas ens vuonna lisä kalustoa parilla tonnilla, mutta tällä hetkellä en vielä täydellisyyttä vaadi, kunhan sais kuvista vähän enemmän yksityis kohtia esille kuin tämänhetkisistä kuvista, joita olen yrittänyt napsia. olen ollut näin aloitteliana tyytyväinen jo siihen kun olen saanut galagseista edes sellaisia kuvia, että ne kumminkin tunnistaa galagseiksi ilman sen tarkempia yksityiskohtia. ja ai sitä riemun tunnetta, kun sai orionin sumusta ensinmäisen kerran värit ja muitakin yksityiskohtia hyvin esille, että ei minusta mitään ammattilais tähtikuvaajaa tule ikinä, mutta omaksi ilokseen tulen sitä aina tekemään. Kamerana olen käyttänyt sony a33 järkkäri, ja on kyllä ihan hyvin asiansa tähän asti ajanut. Mutta kalustoon en tällähetkellä voi hirveitä sijoittaa, sillä ajan kilpaa motocrossia ja pelaan jää-kiekkoa, joten niihin harrastuksiin uppoaa vuodessa moninkertaisesti enemmän rahaa, kuin tähän harrastukseen, mutta jos jossain vaihein jätän toisen noista harrastuksista, niin on enemmän aikaa ja rahaa keskittyä taas tähän tähti kuvaukseen. Ja sen verran vielä tähän että kyllähän se niin on että mitä laadukkaampaa, kalliimpaa ja parempaa kalustoa on, niin sitä mielekkäämpää se homma on, koska vaikka ei heti kalustosta saa kaikkea irti ja tuntuu vaikealla ja koettelee kärsivällisyyttä, niin tietää ainakin että taitojen karttuessa ei tarvitse enää ostaa uutta kalustoa, vaan samalla pystyy vieläkin potenttiaallisempiin kuviin. Ja minä kun en ole sitä luovuttaja ainesta jotka jättää leikin kesken heti kun tulee ongelmia sillä kaikki ongelmat on ratkaistavissa, voin sen jo sanoa tuon motocrossin suhteen, ei sekään ura loistavasti alkanut, ensin kisoissa heitin tajun pahasti kankaalle ja mursin lonkan, sitten katkesi käsi, senjälkeen toinen paha tajun menetys, lähi muisti ei meinannut enää tulla ollenkaan takasin, sitten katkesi jalka ja meinasin kuolla teholla keuhkoemboliaan leikkauksen jälkeen ja siitä huolimatta edelleen vaan koitan ajaa ja tavoittelen korkeampia tuulia ja nytten se pikkuhiljaa rupeaa antamaankin sen sijaan kuin ottaa.. Ja sama on pätenyt siinäkin harrastuksessa, mitä kalliimmat,uudemmat ja paremmat vehkeet, niin sitä parempiin tuloksiin pääsee. ja nyt tuosta tulikin mieleeni, että jos minä yhden noista pyörisä möisin, niin voisin budjetin nostaa sinne 10 000e mutta se on vielä harkinnassa, mutta jos en sitä toteuta, niin todennäköisimmin ostan tuon Celestron CPC 800 GPS , luulen sen riittäneen minun tarpeisiini.

Jos haluat että kukaan jaksaa lukea viestisi, ole ystävällinen ja lisää lauseiden alkuun isot alkukirjaimet ja tee kappaleen jaot. Se onnistuu käyttämällä "Muokkaa" toimintoa.

Moderaattorin ominaisuudessa,
jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jappe2

Kuulehan (MEADE-MAD), sinun kannattaisi ruveta äidinkielen opettajaksi, olisit oikein haka siinä!!


Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: jappe2 - 04.02.2012, 20:32:01
Kuulehan (MEADE-MAD), sinun kannattaisi ruveta äidinkielen opettajaksi, olisit oikein haka siinä!!

Oletko tutustunut foorumin säännöissä oleviin kirjoitusohjeisiin?
Jos ohjeet on jääneet huomaamatta, pyydän että tutustut niihin.

Lainaa
3.3. Näin kirjoitat viestin oikein

Kirjoita viestisi selkeästi, kirjakieli on suositeltavaa. Isot alkukirjaimet, välimerkit ja kappalejaot helpottavat tekstin lukemista, joten pyydämme että käytät niitä. Hymiöiden tarkoituksena ei ole korvata välimerkkejä, joten toivomme, että käytät niitä kohtuudella. Tekstin rivitys hoituu automaattisesti, joten enteriä tarvitsee käyttää ainoastaan kappaleen vaihtuessa. Älä HUUDA (eli kirjoita versaalia CapsLock päällä).

Vältä mitäänsanomattomia yhden tai parin sanan viestejä. Keskustelun valuessa "eipäs-juupas"-linjalle tai siihen verrattavaksi väittelyksi, joka ei tuo mitään uutta sanomaa keskusteluun, on ylläpitohenkilöstöllä oikeus lukita kyseinen keskustelusäie.

Moderaattorin ominaisuudessa,
jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas