Ursan jäsenmaksu ja Netposti

Aloittaja Timpe, 24.01.2011, 20:27:03

« edellinen - seuraava »

avanti

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 26.01.2011, 20:39:12
Hyvät lisäykset Kaizu. Jäsenkortti ja paperilasku eivät siis ole turhia "muinaisjäänteitä"
J-P

Niin PDF-laskunhan voi tietysti myös tulostaa, ja saksia siitä se jäsenkortti. Minua on aina viehättänyt sähköisen tiedon käsittelyn "aineettomuus", puutkin kiittävät, mutta siinähän se aineettomuus ainakin katosi.

Itse maksan kuitenkin paperilaskusta.

Mutta täällä näyttää monella olevan kokemusta Netpostista. Itse käytän joissakin laskuissa Nordean palveluita , e-laskua. Annan tiedon tulevista sähköisistä laskuista tulla sähköpostitse, laskut pitää myös vahvistaa. Ne sähköpostit kuitenkin maksavat 10 centtiä/kappale. Täytyyhän Netpostissakin tulla tietoa tulevista laskuista, vaan tuleeko siitäkin kuluja?

Eihän nuo kymmencenttisetkään varmaan ketään perikatoon vie, mutta on kuitenkin.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Lauri Kangas

Minä olen kaivopuiston tähtitornilla yleensä päästänyt aina jäsenet ilman korttia sisään. Aina välillä joku haluaa silti näyttää kortin, että pääsee sitäkin käyttämään joskus.

Una

Lainaus käyttäjältä: avanti - 26.01.2011, 23:29:48
Niin PDF-laskunhan voi tietysti myös tulostaa, ja saksia siitä se jäsenkortti. Minua on aina viehättänyt sähköisen tiedon käsittelyn "aineettomuus", puutkin kiittävät, mutta siinähän se aineettomuus ainakin katosi.

Itse maksan kuitenkin paperilaskusta.

Mutta täällä näyttää monella olevan kokemusta Netpostista. Itse käytän joissakin laskuissa Nordean palveluita , e-laskua. Annan tiedon tulevista sähköisistä laskuista tulla sähköpostitse, laskut pitää myös vahvistaa. Ne sähköpostit kuitenkin maksavat 10 centtiä/kappale. Täytyyhän Netpostissakin tulla tietoa tulevista laskuista, vaan tuleeko siitäkin kuluja?

Eihän nuo kymmencenttisetkään varmaan ketään perikatoon vie, mutta on kuitenkin.

ML

S-pankin netposti on ainakin ilmainen ja ilmoitukset tulee sähköpostiin.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: avanti - 26.01.2011, 23:29:48
Mutta täällä näyttää monella olevan kokemusta Netpostista. Itse käytän joissakin laskuissa Nordean palveluita , e-laskua. Annan tiedon tulevista sähköisistä laskuista tulla sähköpostitse, laskut pitää myös vahvistaa. Ne sähköpostit kuitenkin maksavat 10 centtiä/kappale. Täytyyhän Netpostissakin tulla tietoa tulevista laskuista, vaan tuleeko siitäkin kuluja?

En maksa tietoisesti/suoraan mitään käyttömaksuja Tapiolan Netpostista tai sen viesteistä. (Ovat siis leiponeet samat maksut suoraan vakuutustensa hintoihin, sillä ilmaista lounasta ei ole olemassa tuollakaan suunnalla... :tongue:)
- Timo Inkinen

avanti

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 27.01.2011, 21:23:39
En maksa tietoisesti/suoraan mitään käyttömaksuja Tapiolan Netpostista tai sen viesteistä. (Ovat siis leiponeet samat maksut suoraan vakuutustensa hintoihin, sillä ilmaista lounasta ei ole olemassa tuollakaan suunnalla... :tongue:)

Jaahas, siis ymmärränkö oikein että nimellä Netposti on muitakin palveluntarjoajia kuin Posti? Vai käytetäänkös vain tässä keskustelussa samaa yhteisnimitystä tällaisista palveluntarjoajista? Minä kun olen tähän asti tiennyt vain postilaitoksen Netpostista (ovat mainostaneet sitä).

Menee sekavaksi jos useammalla palveluntarjoajalla on saman niminen palvelu sähköiseen asiointiin. Ei kait sentään??

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

tahkis

Lainaus käyttäjältä: avanti - 27.01.2011, 23:23:43
Jaahas, siis ymmärränkö oikein että nimellä Netposti on muitakin palveluntarjoajia kuin Posti? Vai käytetäänkös vain tässä keskustelussa samaa yhteisnimitystä tällaisista palveluntarjoajista? Minä kun olen tähän asti tiennyt vain postilaitoksen Netpostista (ovat mainostaneet sitä).

Menee sekavaksi jos useammalla palveluntarjoajalla on saman niminen palvelu sähköiseen asiointiin. Ei kait sentään??
Muutama pankki (Tapiola ja S-pankki) on vain yhdistänyt Netpostin osaksi verkkopankkiaan. Tai niin ainakin Netpostin sivulta ymmärsin.

Mutta juu, Netpostiin tulevista kirjeistä saa ilmaisen ilmoituksen uusista kirjeistä sähköpostiin. Tekstiviesti-ilmoitus maksaa 25snt/kpl.
Joni Tahkoniemi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tahkis - 28.01.2011, 14:58:32
Muutama pankki (Tapiola ja S-pankki) on vain yhdistänyt Netpostin osaksi verkkopankkiaan. Tai niin ainakin Netpostin sivulta ymmärsin.

Juuri näin. Ohessa näkymä Netpostin ikkunaan Tapiola Pankin yhteydessä. Kirjaudun pankin tunnuksilla ja salasanoilla verkkopankkiin ja tuon jälkeen voin vaihtaa välilehdeltä toiselle (=Tapiola Pankista Itellan Netpostiin ja takaisin) ilman erillisiä lisäkirjautumisia. Tuollainen on sangen näppärää ja vaivatonta (ainakin oikein toimiessaan  :wink:)!
- Timo Inkinen

Lennu

Ostin taannoin yhden Ursan kustantaman kirjan Kolmen Sepän Kirjakaupasta. Kerroin olevani yhdistyksen jäsen, vaikka en sitä kykenekään todistamaan. Ystävällinen myyjätär totesi , että jos Ursan jäsen sanoo olevansa Ursan jäsen, hän tuskin valehtelee.
Jupiterin punainen pilkku on suojeltava!

vhinkkan

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 26.01.2011, 18:03:22
Odottelinkin huomaako joku saman asian eli jäsenkortin, joka tulee maksukaavakkeen mukana ja Jormakin jo totesi, että se ei vielä todista, että jäsenyys on voimassa, mutta laskun ja kortin saadessaan henkilö on ainakin viime vuonna ollut vielä jäsen eli ei ihan ventovieras.

Kyllä se todistaa.

Kuten Jutte totesi, kortti lähetetään ainoastaan henkilöille, jotka ovat jäseniä kortin/laskun saadessaan. Jos kortin mukana olevan laskun jättää maksamatta, jäsenyys päättyy vasta vuoden lopussa (ks. sääntöjen 5.2 §: "Hallitus voi toimintavuoden päätyttyä erottaa jäsenen, joka on laiminlyönyt jäsenmaksunsa suorittamisen.", http://www.ursa.fi/ursa/hallinto/saannot). Tähdet ja avaruus -lehden tulo kyllä lakkaa, mutta muut jäsenoikeudet ovat periaatteessa vielä voimassa. Eri asia sitten on, kuinka reilua niitä on käyttää, jos laskua ei vaivaudu maksamaan.

Ville Hinkkanen
Ville Hinkkanen

GaryP

Minä en keksi mitään huomattavaa taloudellista hyötyä niin typerästä tempusta kuin jäsenmaksun maksamatta jättäminen, ja "jäsenyyden" hyödyntäminen.. Menettää hyvän lehden lisäksi vielä uskottavuutensakin näissä piireissä... ja noin pienen summan takia?

Tätä jäsenkorttiasiaa on turha surra enempiä.
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

saturnboy

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 10.02.2011, 08:49:16
Minä en keksi mitään huomattavaa taloudellista hyötyä niin typerästä tempusta kuin jäsenmaksun maksamatta jättäminen, ja "jäsenyyden" hyödyntäminen.. Menettää hyvän lehden lisäksi vielä uskottavuutensakin näissä piireissä... ja noin pienen summan takia?

Alennusetu on voimassa sääntöjen puitteissa vuoden loppuun ja perustuu pitkälti luottamukseen, kuten edellä todettiin. Uskottavuus voi mennä tai olla menemättä (riippuen henkilön asemasta "piireissä"), mutta jos Ursan nykyinen jäsenmaksu ei kirpaise työssäkäyvää keskivertotulonsaajaa, saattaa se olla huomattava rahaerä työttömälle tai opiskelijalle. T+a:n kun voi yleensä lukea myös kirjastossa tai paikallisseuransa kerhoilloissa. Kun jäsenmaksuja joutuu makselemaan heti vuoden alussa, ja maksettavana samaan hengenvetoon olisi autoverot, vakuutusmaksut yms, siinä sopii miettiä, minkä seuran jäsen haluaa ehdottomasti olla ja minkä seuran jäsenyyden antaa katketa. Ensimmäisenä leikkauslistalla ovat ns. kannatusjäsenyydet.
J. Helander

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: saturnboy - 10.02.2011, 10:55:26
Kun jäsenmaksuja joutuu makselemaan heti vuoden alussa, ja maksettavana samaan hengenvetoon olisi autoverot, vakuutusmaksut yms, siinä sopii miettiä, minkä seuran jäsen haluaa ehdottomasti olla ja minkä seuran jäsenyyden antaa katketa. Ensimmäisenä leikkauslistalla ovat ns. kannatusjäsenyydet.

Se on kyllä totta, että kaikki mahdollinen kasautuu tammikuulle, miksi ihmeessä seuraavan vuoden jäsenmaksua ei voisi periä esim. joulukuussa (jolloin veronpalautuksetkin ovat sopivasti tulleet)?
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Jutte

On aika yleistä, että eri tahot perivät jäsenmaksuja vasta vuoden vaihtumisen jälkeen. Painava syy taitaa olla kirjanpidollinen:
Kuluvan vuoden jäsenmaksut kirjautuvat saman vuoden kirjanpitoon, joka on paljon helpommin hoidettavissa.
Mahdolliset myöhästyneet maksut voisivat mennä seuraavan vuoden puolelle, joka vaikeuttaisi kirjanpitoa edelleen.

"miksi ihmeessä seuraavan vuoden jäsenmaksua ei voisi periä esim. joulukuussa (jolloin veronpalautuksetkin ovat sopivasti tulleet)"
Miksi kaikille olisi aina tulossa veronpalautuksia :shocked:
J-P Teitto

saturnboy

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 10.02.2011, 16:10:30
Se on kyllä totta, että kaikki mahdollinen kasautuu tammikuulle, miksi ihmeessä seuraavan vuoden jäsenmaksua ei voisi periä esim. joulukuussa (jolloin veronpalautuksetkin ovat sopivasti tulleet)?

Lainaus käyttäjältä: Jutte - 10.02.2011, 20:17:44
On aika yleistä, että eri tahot perivät jäsenmaksuja vasta vuoden vaihtumisen jälkeen. Painava syy taitaa olla kirjanpidollinen:
Kuluvan vuoden jäsenmaksut kirjautuvat saman vuoden kirjanpitoon, joka on paljon helpommin hoidettavissa.
Mahdolliset myöhästyneet maksut voisivat mennä seuraavan vuoden puolelle, joka vaikeuttaisi kirjanpitoa edelleen.

Tuo kirjanpidollinen ongelma on juuri se, miksi näin ei käytännössä tehdä. Pelailu ennakkomaksujen ja sitä myöten siirtosaamisten ja -velkojen kanssa laittaisi ainakin pienen tähtiyhdistyksen itseoppineen varainhoitajan taidot koetukselle. Tosin on onneksi sellaisia yhdistyksiä, jotka perivät jäsenmaksujaan helmikuun jälkeen. Esim. oman kotiseurani jäsenmaksut laitetaan postiin kevätkokouskutsun yhteydessä, eräpäivä on yleensä reilusti maaliskuun puolella. Ja eräs toinen seura johon kuulun postittaa jäsenmaksut vasta kesällä, johtuen yhden vuosikokouksen käytännöstä, jossa kuluvan vuoden jäsenmaksu vahvistetaan.
J. Helander