MP-observatorio.

Aloittaja Mikko Päivinen, 17.03.2007, 14:01:59

« edellinen - seuraava »

Mikko Päivinen

  Tässä oman tornini teräskehikko ja tolppa ym. Nyt ei puutu oikeastaan kuin pellitys ja tietysti pitää se kupoli nostaa tuohon päälle. Pitää etsiä ensiviikolla pari karskia ukkoa avuksi niin eiköhän tuo satakiloa nouse tuonne 230 cm korkeudelle ihan keposaan  :D
Hitsailin siis koko observatorion rungon teräksestä ja raudat saikin halvalla romikselta. Periaatteessa tällaisten runkojenkin teko onnistuisi kätevästi sarjatuotantona ja se on niin tukeva yksinään, että sen kuljettaminen rekalla ei pitäisi olla mikään ongelma  ::)


Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Hmmm, muistuttaa kovasti erästä toista rakennelmaa, ei nyt vaan heti tule mieleen  ;) Hienolta näyttää ja ehtii hyvin valmiiksi ennen lumia!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

 No nyt uskalsin vastata kun saimme kupolin nostettua ja kaikki osui kuin osuikin kohdilleen  ;D Eihän sitä kerran hyväksi todettua konseptia kannata paljoo muuttaa eikös  ;)

Melkosen korkeahan siitä tuli eli harjakorkeus on noin 380cm  :P

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

TuRe

Komealta näyttää metallimiehen (oletan) työn jälki.
Miten olet järjestänyt, ettei nilkka nyrjähdä pimeässä oven edessä, kun putoaa lattialta rapulle?
Peltiseinät tuntuu pakkasella kylmemmältä kuin puuseinät. Tuleeko lattialle muuta kuin vanerilevy.
On mielenkiintoista nähdä teos valmiina.
 
Tuomo Repo

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomo Repo - 03.10.2007, 08:45:48
Komealta näyttää metallimiehen (oletan) työn jälki.
Miten olet järjestänyt, ettei nilkka nyrjähdä pimeässä oven edessä, kun putoaa lattialta rapulle?
Peltiseinät tuntuu pakkasella kylmemmältä kuin puuseinät. Tuleeko lattialle muuta kuin vanerilevy.
On mielenkiintoista nähdä teos valmiina.
 

Kiitos kommentista.

Tuo rappunen ei tule häiritsemään sillä tornissa ollaan sisällä vain asennus ja säätö vaiheessa ja havainnot tehdään etäkäyttöisesti. Tornissa oleilu vain aiheuttaa turhaa lämpöä ja huurretta linsseihin.

Teräs on tähän tarkoitukseen parempi materiaali kuin puu sillä teräs mukautuu nopeammin lämpötilan muutoksiin kuin puu ja näin myos lämpöväreily on vähäisempää. Haaveilin myös alumiinilattiasta juuri samaisesta syystä, mutta siihen vaimo sanoi, että sitten joudun olemaan ilman seiniä koska kulut on jo kuulemma nyt hänen mielestään liiankin korkeat  :D

Tokihan tuon vanerin alla on asianmukainen terästukisysteemi eli on tukeva sellaisenaan. Nyt en ihan heti keksi mitähän siihen lattiaan pitäisi vielä laittaa  ::) vai mitä tarkoitit?

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

TuRe

Just joo Mikko.
Empä ajatellut niin automaattiseksi laitokseksi. Omassa havaintovajassa pyörin keskustolpan ympärillä koko ajan ja nojailen välillä seiniin, siitä lämpimän tunne. Eipähän tuohon lattiaankaan enempiä tarvitse, kun ei ole kävelijöitäkään.
Kun koneet hakevat, tarkentavat, valottavat ja avaavat ja sulkevat luukut ja ja... äitee on varmaan mielissään.
Tuomo Repo

kimiza

Koskas tuota observatoriota pääsee netin kautta käyttämään? :) Ja millaista systeemiä olet muutenkin ajatellut, ainakin aika täytyy varata? Millä tavoin systeemi toimii, millainen ohjelma kaukoputken liikutteluun tarvitaan (Cartes du Ciel..)?

Paljonkos nuo vaimosi mainitsemat kulut olisivat numeroina, noin suurin piirtein?

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: Jorma Kim - 03.10.2007, 10:57:14
Koskas tuota observatoriota pääsee netin kautta käyttämään? :) Ja millaista systeemiä olet muutenkin ajatellut, ainakin aika täytyy varata? Millä tavoin systeemi toimii, millainen ohjelma kaukoputken liikutteluun tarvitaan (Cartes du Ciel..)?

Paljonkos nuo vaimosi mainitsemat kulut olisivat numeroina, noin suurin piirtein?

   Tuo etäkäyttö asia on yksi tämän projektin päätavoitteistani, mutta siihen on vielä paljon matkaa. Nykyisellä nexstarin omalla seuranta ja goto tarkkuudella ei siitä hommasta tulisi kuin harmaita hiuksia ja lisäksi etäkäyttö vaatii myös sääaseman. Edessä on siis kovasti töitä jotta saan noin 13000e kasaan ja vasta sitten päästään todella selvittämään miten tuo etäkäyttö lopulta tapahtuu  ::)

Tämänhetkisiä rahasummia on todella vaikeata arvioida kaikkineen, mutta olisikohan rakennukseen uponnut noin 2500-3500 ilman automatiikkaa. vaikeaa on kyllä sanoa kun esimerkiksi olen pelkästään hitsauslankaa saanut kesänaikana kulumaan yli 5kg.

PS:niin ja metallimies olen vain tarvittaessa :)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

jaava

Etäkäytössäkin voi ajatella olevan erilaisia asteita: Avustettu etäkäyttö ja toisessa päässä sitten täysautomaattinen.

Avustetussa etäkäytössä seurataan kameroisen avulla tapahtumia tornissa samalla kun annetaan ohjauskäskyjä. Yksi kamerahan voisi mm. katsella etsimen läpi kohteeseen.

Täysautomaattinen  etsisi kohteetkin ja kun apugeneraattorista loppusi löpö, hoitaisi säiliöauton tilauksen paikalle.  Mutta maksamaan se tuskin alkaisi. Että jää vaimollekin jotain.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Mikko Päivinen

  Juuri näin jaava. Minulla oli viimetalvena kaksi valvontakameraa joista näki kuinka kaukoputki liikui ja sitten yksi kamera toimi etsimenä jonka avulla kaukoputken suuntaus onnistui helposti jos suuntaus täytyi jostain syystä tehdä uudestaan.
Asennan nämä samat kamerat tähänkin torniin ja ajatuksena olisi laittaa noin sekunnin välein päivittyvät videokuvat näkyville kotisivuilleni.

  Tämä systeemi AO-7 laitteineen vaatii kuitenkin koko ajan henkilön seurantaa juuri tuon Nexstarin lievän oikukkaan käytöksen takia eli en luota siihen niin paljon, että uskaltaisin vapauttaa sitä täysin kenenkään etäkäytettäväksi. Toki olisi hyvä kokeilla kuinka tuo etäkäyttö onnistuisi ihan näillä laitteilla ja kuitenkin niin, että minä täälläpäässä olisin toimintavalmiudessa jos jokin menee vikaan. Siten tulis parhaiten selvitettyä kaikenlaiset ongelmat mitä eteen saattaa tulla. Katsotaan kuinka homma etenee.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

My 50 cents. Ero esim. oman Meaden haarukkajalustan ja Astro-Physicsin toimintavarmuuden välillä on valtava. Haarukkajalustaa ei koskaan voinut jättää valvomatta, kun taas AP:n kanssa ei ole ollut ainuttakaan ongelmaa (paitsi käyttäjäongelmia ;)). Automatisoidun jalustan halutuimmat ominaisuudet ovat tukevuus, toimintavarmuus ja seurantatarkkuus. Näillä ominaisuuksilla uskaltaa jättää jalustan yöksi hyrräämään. Omassa tornissani olen parina yönä ajanut läpi n. 150 galaksin kuvausohjelman ongelmitta ja miltei kaikki galaksit ovat osuneet kuva-alan keskelle. Itse olen luonnollisesti nukkunut tuona aikana :D
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

  Näinhän se on, että ei se tarkkuus vaan riitä kunnolliseen etäkäyttöön näillä halpa seurannoilla. Mahtava määrä galakseja yönaikana  :o Tuolla seulontamäärällä alkaa olla jo mahdollisuuksia löytääkkin jotain.

Olen jo melko lähellä luukkumoottorisysteemin lopullista ratkaisua, ja saan sen kehiteltyä viikonlopun aikana valmiiksi. Sen väkertämisessä on kyllä meinannut hermot mennä pariin otteeseen kun homma on ollut melkoista kasaa purkaa rituaalia ja vaijerin käsittely ei ole lempilajini  >:( 
Senverran olen jo edennyt, että luukut menevät hienosti auki ja kiinni, mutta kun yritän tehdä tästä vielä sellaisen joka olisi suht helppo asentaa näihin kupoleihin. Vaijeriratkaisu vaatii säätömahdollisuuden joka kohtaan ja sen kanssa joudun vielä tekemään töitä. Senverran uskallan paljastaa, että jopa luukkujen sulkemisaikaa on mahdollista säätää halutuksi aina sekunnista noin 8 sekuntiin. Hieman repesin kun pistin luukut kiinni sekunnissa oli meinaan melkosen vaarallisen oloinen giljotiini.

  Kuitenkin tuo on säädettävissä myös momenttiin eli jos pää on välissä niin moottori sutii tyhjää eikä pää tipahda pois  :D

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

 Nyt sain tornin pelaamaan täydellisesti niin, että sitä voi helposti ohjata myös netin kautta. Automatiikka yksikkö joka ohjaa kupolia on todella loistava.

Kuitenkin nyt kävi niin, että kun sain kaukoputkenkin toimimaan tietokoneelta käsi niin otin epähuomisossa usb kaapelin irti kannettavasta kun putkessa oli virta päällä niin seuraavalla kerralla kun yritin käynnistää putken uudestaan niin jälleen kerran se kävi eli mitään ei tapahdu. Olin kuitenkin sulkenut softan ennenkuin irrotin sen usb kaapelin, mutta silti putki myksityi jälleen kerran  >:( Tämä on siis kolmas kerta kun kaukoputkeni on rikki ja näitä uusia varaosiakin jouduin odottamaan yli puolivuotta ennenkuin ne saapuivat. Edellisellä kerralla kun putki mykistyi uusia osia jouduin odottamaan vähintään saman verran.
Ensimmäisellä kerralla kun putki mykistyi osia täytyi odottaa reilu 8 kuukautta eli melkosen paskaa on tuo osien toimitus tuolta celestronilta.

Samaten on pakko todeta, että en suosittele kenellekkään Celestronin jalustan ostamista sillä nämä ovat todela leluja, eikä huolto pelaa ollenkaan. Nyt pihalla nököttää reilun puolenvuoden erittäin työläs projekti ja kaikki kiirehtiminen ja urakointi aamusta iltaan on ollut jokseenkin turhaa. Tämä jo melkein liian suuri pettymys nieltäväksi  >:( Pakko myöntää, että mielessä on tosissaan pyörinyt ajatus harrastuksen lopettamisesta sillä ehkä vasta parinvuoden kuluttua minulla on varaa sijoittaa kunnon jalustaa.

Mitähän ihmettä minä tuolle tornille kaikkine systeemeineen teen  ::) siinähän se turhaan nyt nököttää muistuttamassa tästäkin pettymyksestä  >:(

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

TuRe

Olen pahoillani puolestasi, kun sattui vahinko.
Nukut yön yli, niin huomenissa on ajatus taas kirkkaana ja ideoita löytyy. Ei ne tähdet mihinkään karkaa.
Tällaista se on aina jalustan ja putken kanssa itse kullakin. Kun putki olisi hyvä, niin jalusta ei ole.  Kun jalusta on tukevampi, niin putki on jo vaihdettu huonompaan. Tässä harrastuksessa on kuin harakka tervatulla katolla.
Tuomo Repo

PetriKe

Voi harmin paikka!

Itse tiedän, kuinka paljon työtä olet tuon omasi ja minun tornin eteen tehnyt. Ei tuollaista voi tapahtua. Kyllä siihen joku ratkaisu keksitään, ei sitä noin pienistä lannistuta!!
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa