mikä Ascom softa pitäisi win 8 käyttikselle hankkia? en edes muista et oliko tää 32 vai 64 bittinen :undecided:
Ascomeista en tiedä, mutta jos yhtään auttaa, niin tuolta löytyy ainakin ohjeet eri Windows-versioiden bittisyyden selvittämiseen: http://www.wikihow.com/Check-if-Windows-Is-32-Bits-or-64-Bits :smiley:
Ascom-sivuilla on vain yksi iso download-nappi: http://ascom-standards.org/Downloads/Index.htm
Mitenköhän olet mahtanut bittisyysongelmaan oikein törmätä..?
Ei pitäisi olla bittisyys ongelmaa. lataat vain viimmesimmän version ASCOMn sivuilta ja toimii vaikka Win10ssä.
Eli oonkohan minä sitten jättänny huomioimatta jotain oleelista?
1 häikkää välikaapelissa?
2. skyAlign suorittamatta??
3. kaipaa sitä pahuksen nextremota???
Laitahan tarkempaa kuvausta ongelmasta. Mikä tarkkaan ottaen ei toimi?
Itselläni Win8:n myötä lakkasi pelaamasta mm. qhy5 kamera. Siihen en muuta ratkaisua keksinyt kuin kameran myyminen. Jos nyt sulle kiutenkin löytyisi vähän parempi ratkaisu.
t. Petri
Toisaalta on ihan kivaa arvailla yhdessä mikä se varsinainen ongelma on ja sitten tarjota mahdolliseen ongelmaan mahdollisia ratkaisuita. Saadaan ainakin mukavasti keskustelua.
Lainaus käyttäjältä: monni - 02.12.2015, 11:40:46
Toisaalta on ihan kivaa arvailla yhdessä mikä se varsinainen ongelma on ja sitten tarjota mahdolliseen ongelmaan mahdollisia ratkaisuita. Saadaan ainakin mukavasti keskustelua.
Totta! mielenkiintoista tietää tarkemmin minkälainen vika? jospa saataisin porukalla asiaan selvyys....
Mulla oli kans ongelmia Win10/ Altair Gpcamin kansssa , mutta siihenkin löytyi lopulta ratkaisu :azn:
Vika on yksiselitteinen mullahan on kaks tähtikarttaohjelmaa läppärillä joista toinen cardes du ciel ja sitten stellarium ja toi Ascomiki löytyy.
viime viikolla kokeilin viimeksi et saanko putkea käännettyä mihinkään suuntaan. Mutta mitään ei vaan tapahtunnu. Käsikapulalla toimii ihan normaalisti mutta läppärin kanssa ei ala millekkään. Yhteyskaapelina on putken mukana tullu datakaapeli joka on kytkettynä USB-adapterilla kannettavaan ja toinenpää käsikapulassa.
Jos huvittaa tähtikarttaohjelmalla käännellä putkea täytyy nämä asiat olla hoidettuna:
1) jalustaa on ylipäänsä mahdollista ohjata tietokoneella
2) jalustaa kääntelevä ohjelma on asennettu (jalustan valmistajan tms. tekemä ASCOM-ajuri)
3) ASCOM-platform on asennettu
4) jalusta on kytketty tietokoneeseen
5) tähtikarttaohjelmalle on osoitettu, millä ASCOM-ajurilla jalustaa käännetään
Bongaile siitä listasta kohdat joita et ole tehnyt tai jossa on tullut ongelmia. Ellet kuvaile ongelmiasi tarkemmin, joudut selvittämään ne itse.
Lisäänpä vielä tuohon Laurin listaan että läppärin ja käsikapulan välissä olevan adapterin esim. USB-to-Serial -adapterin
ajuri on asennettu ja se toimii.
Itselläni tämä tuotti paljon harmeja kun winkkari asensi oletuksena sellaisen ajurin joka ei toiminut. Piti kaivaa netistä
toimiva ajuri.
Kokeileppa asentaa Nexremote. Saatko ohjattua jalustaa sen avulla läppärin kautta?
Jos toimii niin silloin yhteys koneen ja jalustan välillä on kunnossa. Jos ei niin minäkin epäilisin ensimmäisenä tuota usb-adapteria.
t. Petri
olen jo kahesti kokeillu mutta tämä mun win kasi ei anna asentaa. Win 7 Kanssahan ei ollu mitään ongelmia mutta kasin kanssa saa tapella et sais edes jotain toimimaan. p.s putkihan on yhä se CPC 925
Huomasin, että mokoma on omalta koneeltanikin kadonnut. Kun yritin uudestaan asentaa tuli virheilmoitus joka taisi olla juuri tämä jonka google löysi:
NexRemote (1.7.23) is not allowed to run on Win (6.2)
Jos ei nyt ollut juuri tämä niin ratkaisu oli kuitenkin sama. Eli asenna nexremote win7 yhteensopivana tai mikä se oikea termi onkaan. Hiiren oikealla klikkaat ohjelman päältä, valitset yhteensopivuusongelmien vianmääritys ja annat ongelmaksi toimi aikaisemmassa windows versiossa. Ainakin tuntui mulla asentuvan. En pääse juuri heti kokeilemaan toimiiko varmasti kun vaatii koneen uudelleenkäynnistä ja mulla nyt asentuu hiiiiitaaaaaaasti yksi toinen ohjelma.
t. Petri
toi napsahtaa myös mullekki :huh: eli alkaa varmaan valkeneen ärtymykseni syy :undecided:
oon kokeillu tota neuvomaasi juttua kerran jo mutta nyt en tee koneella muutaku pelailen ku juonittelee jo tää rakkine toisesta asiasta mikä ei avaruuteen ees liitykkään päivän aikana käynnistää jopa viiskertaa ittessä uuteleen :D
Minulla kyllä toimi Next Remote Win8ssa . oisko tästä linkistä apua?
http://www.celestron.com/c3/support3/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=2644 (http://www.celestron.com/c3/support3/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=2644)
niin ja tämän ajurin tarvi asentaa ainakin omalle koneelle että sain virtuaaliportit toimimaan.
PL2303 Prolific Driver
http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41 (http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41)
Lainaus käyttäjältä: JuhaPka - 02.12.2015, 22:38:07
niin ja tämän ajurin tarvi asentaa ainakin omalle koneelle että sain virtuaaliportit toimimaan.
PL2303 Prolific Driver
http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41 (http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41)
Tämä koskee sitten vain nimenomaan Prolificin valmistamia USB-sarjaportteja. Tietyt mallit (PL2303HXA, PL2303X) eivät ole enää tuettuja eikä niille löydy ollenkaan ajuria Windows 8 ja uudemmille.
Juha kumpi noista ajureista? toi ylempi vai punasella merkitty alempi?
Ei tuolla ole kuin yksi ajuripaketti imuroitavaksi..
Saattaa olla ettet tarvitse koko ajuria, mutta sitä ei voi tietää jos et kerro käytätkö ylipäänsä USB-sarjaporttia.
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 03.12.2015, 14:31:03
Ei tuolla ole kuin yksi ajuripaketti imuroitavaksi..
Saattaa olla ettet tarvitse koko ajuria, mutta sitä ei voi tietää jos et kerro käytätkö ylipäänsä USB-sarjaporttia.
Kuten Lauri kirjoittaa, on vain yksi ajuri ja tarvitset sen vain siinä tapauksessa jos käytät USB-sarjaporttia...
http://www.celestron.com/support/knowledgebase/articles/i-am-getting-a-widows-error-message-when-trying-to-install-nexremote-on-my-system-what-can-i-do (http://www.celestron.com/support/knowledgebase/articles/i-am-getting-a-widows-error-message-when-trying-to-install-nexremote-on-my-system-what-can-i-do)
Tällä ohjeella sain Nextremoten asennettua omalle Win8:lle.
Jos laittaisit suoraan sen latauslinkin Juha hyvä ettei tartte etsiä koko iltaa. :D tällä koneella on paha tapa käynnistellä itseään uudelleen :(
toi äskeinen vei valikkoon niin läheppä sieltä katteleen. :/
OK :azn:
Next Remoten linkki:
http://www.celestron.com/c3/images/files/downloads/1265156852_nexremoteinstal.zip (http://www.celestron.com/c3/images/files/downloads/1265156852_nexremoteinstal.zip)
tai download sivu 1.7.23 versioon
http://www.celestron.com/c3/support3/index.php?_m=downloads&_a=viewdownload&downloaditemid=588&nav=0%2C7
USB--->serial linkki:
http://www.prolific.com.tw/UserFiles/files/PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1_12_0.zip (http://www.prolific.com.tw/UserFiles/files/PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1_12_0.zip)
Kokeilin tota ylempää ja lopputulos oli just toi NexRemote (1.7.23) is not allowed to run on Win (6.2)
ja alemmasa linkistä meni manuals ja software valikkoon :shocked:
I am getting a widows error message when trying to install Nexremote on my system what can I do?
Answer
When your try to install NexRemote you may see the following error message:
NexRemote Windows 8 error
What this means is that you must install the program using Window's compatibility feature.
(http://downloads.celestron.com/KB_images/ID2644-NexRemote-Win8/NexRemote-win8-install-1.jpg)
- Right click on the NexRemote icon found on your desktop and choose troubleshooting capability.
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/Trouable%20shootcap.png)
- Select the troubleshoot program. On the second window, select the first option "the program worked in earlier versions of Windows but won't install or run now," then hit next.
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/trouble%20shoot%20program.png)
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/select%20was%20working%20now%20not.png)
- Select Windows 7, then hit "Next."
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/windows%20version.png)
- Now we are going to test the program. Click test the program then hit "Next."
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/test%20program.png)
- Click "Next" again on the NexRemote software.
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/Nexremote%20software.png)
- Press "Yes, save these settings for this program."
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/problem%20fixed.png)
- Restart/reboot your computer. Once it loads, you can double click the NexRemote icon on your desktop, and it should be good to go.
(http://www.celestron.com/c3/images/kb/finished.png)