Kuvaaminen filmille

Aloittaja Joonatan, 22.12.2007, 02:29:20

« edellinen - seuraava »

Joonatan

Kovasti näyttäisi että on mennyt digitaaliseksi tämä avaruuden kuvaaminen. Itselläni on ensimmäiset ruudut vielä valottamatta, joten ei kokemusperäistä tietoa mutta mietin vain tässä vaiheessa, mitkä asiat puhuvat digin puolesta ja mitkä filmin? Tässä vaiheessa, kun kuvat ovat yhä ottamatta, niin itsestäni tuntuisi että filmille saisi hienompia kuvia ja kuvista hienompia suurennoksia. Tarkoitus olisi saada seinille ainakin kuita. Digikuvat taas tuntuisivat olevan kätevämpiä havainnollistaessa asioita täällä maailmanlaajuisessa verkossa. Minkälaisia todellisia kokemuksia on kuvaajilla?

Timo Kantola

1. Kameran tulisi olla :
-  Mekaaninen järkkäri - sellainen joka toimii ilman pattereita , muuten kuvaukset pakkasella loppuu lyhyeen.
-  Kuuta/ planeettoja kuvatessa tähyspeili on saatava nostettua erikseen ennen valotusta, muuten tärähtää   liiaksi, paitsi jos kuvaat           LOMOlla
- Kuvausputken tulee olla TUKEVA, tarkentaminen on hermoja kysyvää homma, ja päivän/parin päästä näet valmiista kuvista osuiko          tarkennus kohdalleen. Varsinkin DS kuvauksessa jossa kuvaat esim 20min valotuksilla (vaatii hyvän seuranta systeemin) , saattaa             harmittaa jos huippuhyvän kelin on muninut huonolla tarkennuksella..

2. Filmit: Valinnanvaraa on, DS kuvissa eri filmi merkeillä ja herkkyyksillä on erinlainen värien toistokyky, parhaiten se tulee esille                taustaivaan värinä. Jollain filmillä tulee vihreä taivas, toisilla punertava... Toiset filmit on herkempiä punaiselle, kuin toiset. Kannattaa      ostaa erillaisia filmejä ja tehdä testi - mikä soveltuu parhaiten .

3. Kehitys ja vedostus: Liikkeet käyttää automaatteja . ja sieltä tulee mitä tulee. Jos haluat filmiä ylikehittää, on se tehtävä itse, se onkin      jo oma tieteenala. Jos haluat vedostukseen vaikuttaa, onnistunee se useimmissa liikkeissä, pitää vaan tietää mitä tahtoo.

Olen aikoinaa kuvaillu filmille, ja siirtyminen digiin, on vähentänyt pettymyksiä paljon, kun tuloksen näkee heti, ja voi tehdä tarvittavat korjaukset välittömästi, eikä vasta seuraavana selkeänä kelinä, niitä kun ei hirveästi ole tuhlattavaksi - selkeitä kelejä.
Timo Kantola

Joonatan

Kiitoksia vain kokemuksien jakamisesta. Alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään miksi harrastajat suosii digitaalitekniikkaa. Noh, jos tuota kokeilisi vielä kuiten, ennen kuin kuoppaisi ajatuksen. Itse kun tulee mustavalkofilmit kehitettyä, niin saa testailla vähän edukkaammin tuota tekniikkaa. Kuuta kuvatessa se mustavalkoisuus voi ihan sopiakin. Mut jokin käytetty digijärkkäri pitää laittaa ostoslistalle.

Taisi käydä jokin viba kun tilasin tuon T2-kierteen eos-systeemiin. Hyvinhän se kameraan sopi. Siinä on sit se kierre kaukoputkelle, mutta eihän kaukoputkessa mitään kierrettä ole. Voisikos joku viisaampi sanoa, mikä palanen siihen väliin tulee vielä? Niin mulla on tuo skylux 70/700.