Sky-Watcher Quattro: Uusi F4 Newton-mallisto.

Aloittaja Jussi Koponen, 11.07.2011, 19:11:01

« edellinen - seuraava »

Jussi Koponen

Sky-Watcher on tuomassa mielenkiintoisen perheen F4 aukolla varustettuja Newtoneita. Putket on suunniteltu nimenomaan kuvaukseen.

Vaihtoehtoisina runkoina on teräs tai hiilikuiturunko.

CFP2008 OTA 200/800mm    £619.00 (teräs £419.00)

CFP2501 OTA 250/1000mm  £839.00 (teräs £539.00)

BKP30012 OTA 300/1200mm tätä ei näytä olevan hiilikuiturungolla.

Tarkentimet ovat uutta mallia, joskaan eivät näytä kovin ihmeellisiltä.

Itseäni houkuttaa tuo 25 sentin peilillä varustettu hiilikuiturunkoinen versio eniten. Paino jäänee 10 kilon nurkille, sekä metrin polttovälin pitäisi olla ihan passeli Neq6 jalustalle. Kova pohdinta alkanee tämän ja 8" halpis RC putken välillä, seuraavaksi kuvausputkeksi.

Linkki Sky-Watcherin sivulle. http://www.skywatcher.com/swtinc/product.php?class1=1&class2=120


einari

Tiedot on vähän puutteellisia vielä. Esim millainen (koko) apupeili on.
Ja shipping weight on 20-senttisellä peräti 1.09 kg  :tongue:
___
Tapio

Jussi Koponen

Nyt on tuo minun 8" teräsversio saanut ensivalot. Laittelen tässä alkuun muutaman kuvan, kirjoittelen myöhemmin mietteitä putkesta.

Ensinnäkin putkipannoista tulee erittäin pitkä miinus. Mikälie työstöroso pantojen sisäpuolella teki jo monta naarmua putken kylkeen. Pitää lähettää palautetta Skywatcherille.

Tarkennin ja Bafflet.

Aiemmat tarkentimet on minulla ollut sitä vanhaa Skywatcherin mallia, ja tämä on huima parannus. Fokuseri kantaa tuon minun järkkärin kunnialla, eikä välyksiä ole mihinkään suuntaan.
F4 -putken tarkentaminen ei ole sen vaikeampaa tällä fokuserilla, kuin entisen F5 Newtonin tarkennus Syntan vanhanliiton tarkentimella.

Kollimointi.

Minulla on tällähetkellä parinkympin laserkollimaattori, joten tuo kollimointi ei mene ihan kohdilleen. Kunhan saan Catseye setin hommattua, niin pääsee perehtymään tähän hommaan paremmin.

Bafflaukset:

Otin yhden bafflerinkulan irti, ja huomasin että sehän on jotain muoviseosta. Ilmeisesti nämä rinkulat toimii myös putken jäykistimenä.

Jussi Koponen

Itse putki on kompakti ja kevyt kannella tuon startravelin ja johtonippujen kanssa. Paino on vielä mittaamatta.

Jussi Koponen

Tässä on sitten ensivaloja.

M31 Andromeda.

10 minuuttia, ISO800 -yksittäisvalotus. Komavirhe ei ole kovin suuri tuolla halpislaserilla ja Baader MPCC- komakorjaimella. Laitoin hieman lisää saturaatiota, muutenpa en jaksanut alkaa yksittäisvalotuksia pahemmin säätämään.


M33

10 minuuttia ISO800. Tässä oli jo apupeili huurtumassa kovaa tahtia, enkä jaksanut enää välittää pahemmin tarkennuksista.



M45 5 minuuttia

Ransu

Onnittelut uuden putken ja onnistuneiden ensivalojen johdosta!
Tuolla valovoimalla ja peilin koolla saat nopeasti kerättyä fotoneita talteen ja nuo baflaukset putken sisällä auttaa varmasti pitämään hajavalot kurissa.
Apupeili meni itselläkin viime yönä totaalisen huuruun, pitää etsiä aaltopahvia ja tehdä siitä puolen metrin jatko.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Murtsi

Onneksi olkoon täältäkin uuden hankinnan johdosta.

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 05.09.2011, 14:32:27
Komavirhe ei ole kovin suuri tuolla halpislaserilla ja Baader MPCC- komakorjaimella.
Laitatko kuvat nurkista niin näkee miten paljon tuota komavihettä oikein on? muistaakseni tuo komakorjain on suunnitetu F/4,5 aukkosuhteelle (voin muistaa väärinkin). Aikaisemmin kuvasin F/5 putkella ja siinä ainakin toimi vielä hyvin.

Jussi Koponen

Onnea näitten värkkien kanssa tarvitaankin.  :wink:

Komaahan noissa nurkissa on, mutta sitähän tulee jos kollimointi ei ole kunnossa? En oikein luota tuohon 30 euron kollimaattorin tarkkuuteen, sain sen kollimoitua jotenkuten.

Jussi Koponen


Timpe

Onnittelut täältäkin suunnalta uudelle kalustolle :cheesy:

Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 05.09.2011, 19:04:29
Onnea näitten värkkien kanssa tarvitaankin.

Täysin samaa mieltä eli tervetuloa Newton-manaajien (eikun kuvaajien ;-) joukkoon... Kendrickin johto tekee sitten oman diffraktiopiikkinsä kirkkaisiin tähtiin, mutta tuo MPCC näyttää kuitenkin toimivan yllättävän hyvin F4 putkessa. Itse pidentäisin putkea sen verran, ettei apupeili pääsisi huurtumaan (en ole huomannut tätä ongelmaa omassa Sonotube-kartonkiputkessani).
- Timo Inkinen

Murtsi

Sen verran hyvin näyttää korjaavan että kuvankäsittelyllä tuotakin voi jotenkin kompensoida. Tuohon huurtumiseen käytän itse retkipatjasta tekemääni viritystä, toimii muuten hyvin eikä ole painava. Aaltopahvi todennäköisesti vettyy ennenpitkää mutta retkipatja systeemiä olen käyttänyt jo useamman talven eikä ole vielä mennyt miksikään. Tässä linkki omaan viritykseeni http://kotisivukone.fi/files/artonastrokuvat.julkaisee.fi/omat/spx_2.jpg .

Timo Kantola

Onnittelut! Kuvat näyttää lupaavilta - heti kättelyssä ja  F4 on kivan nopea putki :)
MPCC on optimoitu F4.5 Newtonille, mutta pelittää F4 -> F6 putkissa.
http://www.baader-planetarium.com/pdf/mpcc_e.pdf
Joo ei kannata käyttää pahvia . lörpsähtää ja peittää putkensuun - on kokemusta.
Timo Kantola

Tane

 Olin ensin kuvaillut 80/600 ED putkella ja suhtauduin Newtoniin kovin yliolkaisesti.Ehkä lisäsyinä pieni jalusta ja valosaaste.Vuosi taaksepäin ripustin 250/1200 Skylinerin Eq-6:een ja yllätyin.Ehkä vielä jämäkämpi jalusta ja tukevampi runkoinen Newton vaadittaisiin...suunta näytti oikealta.Kun vertaa linssiä,sittemmin 107/700 APO ja isompaa peiliä niin on se selvä.APO:lla tähdet on teräviä pisteitä,peili aiheuttaa valonsirontaa enemmän mutta kun halutaan päästä kaukaisiin heikkoina näkyviin kohteisiin niin suositus on Newton.Vaikka esimerkiksi tuo M57:n vieressä oleva 14,8 magnitudin galaksi IC 1296 jota tuli kokeiltua ja vertailtua viime talvena.Että hyvä hankinta se SW-Quattro.
Celestron C14,

Jussi Koponen

Kiitokset vinkeistä.

Liekköhän tuo kuvakenttä tuosta vielä tasoittuu, kun saa tuon kollimoinnin vielä tarkemmaksi? Pitää yrittää ajella ympäri taivasta eri kohteisiin, ja katsella kuinka paljon tuo tähtien venyminen/muoto muuttuu, kun putken asento muuttuu.

Timpe

Oma putkeni vaatii aina kollimoinnin, kun kuvaussuunta muuttuu (käytännössä aina kun pystytän laitteistoni ja kuvaan sen yhden ainoan kohteen per ilta, jos onni ja pilvet suovat). Putkessa tulee taipumaa suuntaa vaihdettaessa sen verran, että OAG on paikallaan korjaamassa sitä ja muita taipumia reaaliajassa  :smiley: Kollimointiin käytän nykyisin Howie Glatterin laseria ja sen TuBlug lisuketta (jälkimmäinen hieroo viimeiset 3...4% kohdalleen, kun laserilla pääsee tarkkuudessa 95% saakka, loput puutteet saavat olla miten ovat kun tämä putkeni on kuitenkin siirreltävä kokonaisuus kiinteän tolppajalustan päällä ;)
- Timo Inkinen