Valotusaika/herkkyys - säädöt

Aloittaja TuRe, 22.10.2011, 17:55:31

« edellinen - seuraava »

TuRe

Viime iltayö oli minun kohdallani syksyn selkein, jolloin näkyi esim. "kolme suuntaustähteä yhtaikaa". Kaikki meni nappiin, tai melkein. Uusi nopeampi "rööri" yllätti ylivalotetuilla otoksilla. Kun korjasin valotusta lyhyemmäksi, niin meni liian tummaksi.  Osavalotusaika ja herkkyys (ISO-arvo) ovat siis keskenään kääntäen verrannollisia. Kun valitaan oikea valotusaika ja ISO-herkkyys, niin kumman kasvattaminen parantaa kuvan laatua. Onko pyrittävä mahdollisimman pitkään valotukseen ja asetettava herkkyys sen mukaan, vai miten on. Tuleeko järkkärikuvauksessa (RAW) vastaan joku osavalotusten kpl-yläraja, jonka ylittäminen ei paranna enää kuvan laatua. Tätäkin olen lukenut foorumilta.
Minulla oli käytössä SPX 200mm F/4,5, Canon 40D ja CLS- valosaastesuodin. Esim. ISO400:lla voi valottaa ainakin 5 min, mutta ei juurikaan pidempään. ISO800:lla oli 3min jo yläkantissa.
Tuomo Repo

Astronautiskelija

Vain fotonit ovat todelliisia. Jos haluat laadukkaampia kuvia, pitää kerätä enemmän fotoneja.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Timpe

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 22.10.2011, 17:55:31
Kun valitaan oikea valotusaika ja ISO-herkkyys, niin kumman kasvattaminen parantaa kuvan laatua. Onko pyrittävän mahdollisimman pitkään valotukseen ja asetettava herkkyys sen mukaan, vai miten on. (clip) Esim. ISO400:lla voi valottaa ainakin 5 min, mutta ei juurikaan pidempään. ISO800:lla oli 3min jo yläkantissa.

Fotonien kerääminen tarkoittaa siis pidempiä valotuksia ja kameran herkkyys asetetaan sen mukaan. Mutta mitä tarkoitat "ylivalotetuilla otoksilla"? Onko RAW-kuvan histogrammi leikkautunut yläpäästä vai kuinka? Olen itse valotellut EOS 7D:llä ja 300/1500mm Newtonilla 10 minuuttiakin (ISO400) ilman että histogrammi leikkautuisi ylhäältä (ks. esimerkkivalotus ja sen histogrammikuva liitteenä, kohteena Abell 39 viime keväältä.)
- Timo Inkinen

TuRe

#3
Tarkoitan, Timpe, esim. oheisesta kuvasta on sinisen värin pylväs karannut johonkin oikealle, eikä suostu tulemaan näkyville. Jäljellä on punainen ja vihreä. Kuva on otettu ISO800, 300s valotuksella, kohteena M27.
Tuomo Repo

TuRe

Kyllä sen sinisen pylvään saa terävänä piikkinä näkyviin, mutta kuva jää toivottoman vaaleaksi ja siniseksi. Täytynee palata ISO 400:aan ja katsoa, voiko valotusaikaa vielä tarvittaessa lisätä 5 min:sta.
Tuomo Repo

einari

Kummallista että sininen nousee noin korkealle tasolle.
Yleensä valosaaste saa punaisen kanavan tekemään noin.
Eli muuttaako CLS noin kovasti väritasapainoa ?
Oliko tämä histogrammi yhdestä 5 minuutin raw-kuvasta ?

Jos pinoat DSS:llä niin miltä siellä näyttää histogrammi pinoamisen jälkeen ?
___
Tapio

TuRe

Sininen pylväs on oikealla kuvan ulkopuolella ja värjännyt kuvan aivan siniseksi, koska punainen ja vihreä on jäänyt vasemmalle (ylivalotus?). CLS-filtteri värjää yksittäiset otokset hieman sinisiksi. Täytynee etsiä joku toinen valosaastesuodin. Onko suosituksia.
En usko, että nyt oli paljoakaan valosaastetta.
Kuvan yhteydessähän oli kerrottu valotus 300s, eli 5min (RAW).
DSS:llä pinotussa kuvassa ei ole sinistä ja väri ja histogrammi ovat normaalit. Poistin muut ylivalottuneet, niin en pysty tekemään niistä DSS-pinoa.
Tuomo Repo

Timpe

Vertailuksi Baaderin UHC-S suotimella ja 300/1500mm Newtonilla kuvattu M1, jossa on 3 minuutin valotus (ISO 800). Kun vertaa tuohon aiempaan kuvaani Baaderin Neodymium/Moon&Skyglow suotimella, niin väribalansissa on samanlainen siirtymä kuin omassa kuvassasi. UHC-S:llä saisi siis ylivalotettua tuon sinisen värikanavan aivan yhtä hyvin kuin CLS:llä, jos kuvaa valotettaisiin pidempään :shocked: (En kiinnittänyt tähän huomioita, kun tuolloin jalusta/seuranta asetti rajat valotuksien pituudelle ei niinkään taivaan/kohteiden ylivalotus.)
- Timo Inkinen

TuRe

Minä hylkäsin aiemmin UHC-S suotimen käytön, koska se leikkasi turhan paljon valoa. Ymmärsinkö oikein, että käytät Neodymium/Moon & Skyglow- suodinta. Minulla on se myöskin, niin voisin ottaa sen käyttöön, jos se on parempi. TS:n myyjät suosittelivat minulle tuota CLS- suodinta, mutta ihmettelin heti sen sinistä toistoa.
Tuomo Repo

Kaizu

Kun katsoo UHC-S suotimen läpäisyspektriä niin voi päätellä että kuvista tulee nätin turkooseja ja niinhän siinä käykin. Valosaastesuodin leikkaa pois keltaisen natrium-viivan ympäristön sekä violetin elohopean viivan. Samalla se tietenkin leikkaa pois saman alueen taivaallisesta valosta. UHC-S päästää läpi Ha, Hb, O2 ja OIII viivat joten se sopii sumujen kuvaamiseen valosaastealueella. Sen sijaan galaksien valosta se leikkaa suuren osan pois. CLS on muuten samanlainen mutta läpäisykaistat ovat hieman leveämpiä.
http://www.astronomik.com/media/pdf_datasheets/astronomik/uhc_en.pdf
http://www.astronomik.com/media/pdf_datasheets/astronomik/cls_en.pdf

カイズ
Kai Forssen

TuRe

Joo Kaizu, tuo on totta. Tämä menee nyt vähän valosaastesuotimien puolelle, mutta liittyy ylivalotuksiin, kun pitkien valotusten takia pitää taustataivasta tummentaa ja kertyvää valosaastetta vähentää. Kun tuo suodinasia oli pari vuotta sitten "kuumimmillaan", antoi Timo minulle varovaisen suosituksen Moon & Skyglow- suotimen käytöstä UHC-S:n asemesta. Taitaa miehen puheet pitää paikkansa. Miten suotimen vaihdon kanssa sitten käy, jos haluaa lisätä jo kuvattujen kohteiden valotusta toisella suotimella.
Tuomo Repo

Timpe

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 24.10.2011, 07:23:04
Minä hylkäsin aiemmin UHC-S suotimen käytön, koska se leikkasi turhan paljon valoa. Ymmärsinkö oikein, että käytät Neodymium/Moon & Skyglow- suodinta.

Ymmärsit oikein. Neodymium/Moon & Skyglow istui kameran edessä koko ajan kun kuvasin digijärkkärillä, koska se on hyvin harmiton ja hyödyllinen suodin. Suodattaa hyvin valosaasteen Natrium-keltaisen vaikuttamatta liikaa kuvan muuhun balanssiin. Baaderin UHC-S on saanut minulta huomattavasti vähemmän käyttöä (lähinnä erilaisten planetaaristen sumujen nappaamiseen, mutta yleissuotimeksi siitä ei tosiaankaan ole).

Lainaus käyttäjältä: TuRe - 24.10.2011, 10:52:03
Miten suotimen vaihdon kanssa sitten käy, jos haluaa lisätä jo kuvattujen kohteiden valotusta toisella suotimella.

Ei taida haitata mitään. Kyllähän CCD-kameroillakin kuvataan eri suotimien läpi ja yhdistetään nämä loppukuvaan. Kapeakaistainen CLS lisännee kohteen kontrastikkuutta taustataivaaseen nähden ja se Neodymium/Moon & Skyglow toimii tavallaan enempi yleisenä luminanssitietona. Kuvan väritasapainoa joutuu kuitenkin säätämään valosaasteiselta taivaalta kuvatessa.
- Timo Inkinen