HEQ5 autoguidaus ilman tietokonetta

Aloittaja ktvauve, 21.11.2012, 16:37:03

« edellinen - seuraava »

ktvauve

Onkohan kellään kokemusta a.o. autoguiderista? Lienee melko uusi tuote, mutta Ursankin kautta sitä voi jo tilata, hinta oli vähän päälle 300 €.
http://www.skywatcher.com/swtinc/product.php?id=177&class1=5&class2=512

Lauri Kangas

Nuo stand alone -guiderit ovat noin keskimäärin olleet aika huonoja herkkyydessä ja helppokäyttöisyydessä. Jotkut niilläkin saa hyviä tuloksia aikaan, mutta en ainakaan itse viitsisi. Ei ne tietsikatkaan monta sataa maksa.

einari

___
Tapio

TuRe

Samaa mieltä kuin Lauri. Osta kunnon guidausvälineet, niin et pety.
Tuomo Repo

Timi

Itsekin aikaisemmin ehdin jo tuota harkita, lieneekö putken koolla "parantavaa" vaikutusta tuommosella lelulla guidatessa?

Lithos

Se on siinä vaan että kun guidaus putken koko kasvaa kasvavat myös taipumat ja kovin pitkä polttovälisellä guiderilla taitaa sitten olla aktiivinen optiikkakin tarpeen ilmakehän vaikutuksen rauhoittelemiseksi.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

vtp000

Kuinkas teillä on läppärit kestäny pihalla -25 asteen pakkasessa? Itsellä ei ainakaan ole mahdollisuutta kuvata sisätiloissa, joten vaihtoehdot on pakkanen tai auto, luulen että päädyn aina autoon... :wink:
- Ville

Lauri Kangas

Hyvin on kestäneet. Olen jemmannut joko läppärisalkkuun tai joskus kylmälaukkuun jossa läppäri on sitten hyrissyt tyytyväisenä lämpimässä. Tältä foorumilta löytyy vielä hienompia läppärinlämmitysprojekteja, mutta yksinkertaisimmillaan riittää ihan normaali neopreenipussukkakin.

TuRe

#8
Guidausputki on parhaimmillaan 8x50mm etsimestä adapterin avulla koottu kevyt laite, joita saa valmiina. Sen saa pantojen avulla tukevasti kiinni kuvausputken pantoihin kiskolla.
Tuomo Repo

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: vtp000 - 21.11.2012, 19:29:40
Kuinkas teillä on läppärit kestäny pihalla -25 asteen pakkasessa? Itsellä ei ainakaan ole mahdollisuutta kuvata sisätiloissa, joten vaihtoehdot on pakkanen tai auto, luulen että päädyn aina autoon... :wink:

Vanhat yrityskäyttöön tarkoitetut IBM/Lenovot ovat kestäneet hyvin. Ne on tosin tehtykin kestämään kovaa käsittelyä.
Parhaimmillaan/pahimmillaan olen vain pussittanut löyhästi mustalla jätesäkillä ja jättänyt -20C pakkaseen  :evil:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

jmantyla

Minulla on ollut tuo Synguider ja se on osoittautunut ihan toimivaksi. Pieni kuvakenno vaatii vain valovoimaisen seurantakaukoputken ja kirkkaahkon ohjaustähden, mutta sitten laite toimiikin kellontarkasti HEQ5/6-jalustoissa, kun aggressiivisuussäädöt saa kohdalleen.

Suurin ongelma on se, että laite on maannut viimeiset 2 kuukautta kaapissa loputtomien sateiden ja pilvisyyden takia. Siihen ongelmaan ei tietokoneestakaan ole apua  :rolleyes:

Jorma M.
Kangasala

Timi

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 22.11.2012, 11:38:21
Pieni kuvakenno vaatii vain valovoimaisen seurantakaukoputken...

Tuota just tarkoitin aikaisemmassa kysymyksessäni putken koosta.

einari

Ongelma ei ehkä ole kennon fyysinen pieni koko vaan se että kenno ei ole tarpeeksi herkkä.
Hm, tulipa luettua tämäkin Synguiderin sivuilta:
"Typically, the SynGuider can capture and guide a star with up to the magnitude of 8 under the following conditions: regular 80mm aperture refractor, 2048ms exposure time, and good seeing conditions."
___
Tapio

Kaizu

Minulla on käytössä LVI-guideri. Putkena on vahvistettu Skylux ja ohjaan sillä TAL250K kuvausputkea. Polttovälien suhde on kolme, Skylux 700mm ja TAL 2137. Ohjaustähtiä on toistaiseksi löytynyt, suuruuluokka 7-8 riittää  2 sekunnin valotusajalla. Kun sain jalustan nopeusasetukset säädettyä niin sen jälkeen guiderin käyttö on ollut melko helppoa. Ohjaustähden hukkaaminen on joskus kiusannut. Kun pilvi vilahtaa ohi niin guideri ilmoittaa "star lost" eikä osaa minuutin jälkeen enää kohdistua samaan tähteen vaikka se palaisikin näkyviin. Sama riesa tuli vastaan kun käytin ohjausputkena SW127:ää ja kun siinä pääpeili käänsi kylkeään kesken kuvaussession.

Toinen putkipari jossa LVI-guideri on hyvin toiminut on 600mm:n Nikkor ja 300mm:n Zenit Photo Sniper.

Kaizu
Kai Forssen

Timi

Eikös noihin stand aloneihin saa päivityksiäkin netin kautta, liekö niistä ollut hyötyä ja parannuksia toiminnan kannalta?