Lännen lyhin objektiivi-T2 -sovite

Aloittaja vehnae, 11.05.2014, 21:52:23

« edellinen - seuraava »

vehnae

Kameraobjektiivit ja ccd-kamerat ovat haastava yhdistelmä, eikä vähiten objektiivien rajallisen backfocuksen takia. Canon-objektiiveissa etäisyys objektiivin perästä polttotasolle on 44mm, johon kyllä saa mahdutettua ccd-kameran sopivalla adapterilla, mutta filtteripyörän ja kameran tilt-säätöjen kanssa tila loppuu äkkiä kesken. Lisäksi adapterien tukevuus vaihtelee hurjasti.

No, kun lähdetään ruuvaamaan Canonin objektiivia auki (tässä 300/2.8L IS), avataan ensin neljä ruuvia EF-kierteestä ja 4 + 1 todella pientä ruuvia kierteen kyljestä, jolloin käteen jää 1) EF-rengas, 2) kumitiiviste renkaan alta, 3) muovinen baffle ja 4) EF-liitinrima, joka on kiinni johdoilla jossain objektiivin syövereissä.



Kun nämä osat nostaa pois, jäljelle jää neljä M2-ruuvipaikkaa, jotka ovat n. 2mm objektiivin ulkoreunan alapuolella. Näihin pystyy tehtailemaan vaikka mitä?



Lähdin ratkaisemaan asiaa hankkimalla pari SX:n suodatinpyöriin tarkoitettua adapteria (esim. http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p4915_Starlight-Xpress-T2-Adapter-fuer-Filterraeder---Aussengewinde.html), jotka ovat käytännössä alumiinikiekkoja ruuvipaikoilla ja halutulla kierteellä. KEW:n verstaalla T2-adapterista otettiin sorvilla ylimääräiset pois sekä reunoilta että pohjasta, jotta kiekko tipahtaa objektiivin sisälle. Lisäksi kiekkoon porattiin uudet ruuvireiät oikeille paikoille.



Lopputuloksena on nyt T2-adaptaatio, joka vie backfocusta huikeat 2mm, eli laitteille jää tilaa 42mm. Nuo viimeiset millit olisi vielä mahdollista nitistää pois, jos tekisi alusta asti oman adapterin kierteineen, jolloin sivukuvassa näkyvän korokkeen voisi jättää pois ja käyttää upotettuja ruuveja. Adapterin liitokset runkoon ja kameraan päin ovat myös varmasti riittävän tukevia.




Avaamalla edellisessä kuvassa oikealla oleva ruuvi lähti myös tuo objektiivin sisällä näkyvä suodatinkotelo pois, mistä sai hieman lisätilaa johon jemmata EF-liitäntärima silloin kun objektiivi on tähtikäytössä. Muunnos takaisin lähtötilaan onnistuu muutamassa minuutissa, mikä tekee tästä varsin kätevän ratkaisun! Lähestymistapa on varmasti sovellettavissa myös muihin objektiiveihin, kunhan lasin perässä on riittävästi tilaa johon EF-liitäntäriman saa työnnettyä.

Varsinaiseen käyttöön tein vastaavan palikan M54-kierteellä, jolloin kyytiin saa mahdutettua sekä Atikin suodatinpyörän että Trius-kameran tiltti/etäisyyssäätöineen. Mutta tästä enemmän syksymmällä ensivalojen jälkeen (ts. piinallisen pitkä kesä tiedossa..).

Timpe

Luovaa ongelmanratkaisua sanoisin, eikä tuota tarvinnut edes paljon purkaa! :smiley:

Heitän tähän pari linkkiä vastaaviin liki loppuunajettuihin kehäraakkeihin, jos vaikka muut haluaisivat kokeilla samaa modausta tavalliselle EF300/2.8:lle:
http://www.rajalacamera.fi/vl10-canon-ef-300-2-8-l.html
http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-300-2-8-l-usm-kaytetty.html
Vakaajattomien 300/2.8L:ien hinnat eivät taida tuosta 1800 eurosta enää paljoa tipahtaa, jos tuosta huomioisi Rahala-lisän pois... (tämä vehnaen 300-millinen on se basaarissa myymäni IS-malli, joka meni näistä kuvista päätellen ihan oikeaan osoitteeseen).
- Timo Inkinen

vehnae

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 12.05.2014, 20:59:14
Heitän tähän pari linkkiä vastaaviin liki loppuunajettuihin kehäraakkeihin, jos vaikka muut haluaisivat kokeilla samaa modausta tavalliselle EF300/2.8:lle:

Pitääpä muistuttaa, että noissa 300/2.8L USM -laseissa on sähköinen tarkennus 200/1.8L:n tapaan, eli objektiiville täytyy syöttää virtaa yms jotta tarkennusrengas toimii. Mikä ei tietenkään ole este, vaan lähinnä hidaste - muistaakseni esim. J-P oli ratkaissut tämän jatkojohdolla ja erillisellä kamerarungolla.