IRIS:tä aloittelijalle

Aloittaja Timo Kantola, 19.03.2011, 12:17:39

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

Timo Kantola

Timo Kantola

#1
IRIS:tä aloittelijalle:

Alkuhöpinää
IRIS on monipuolinen tehokas ja halpa (freeware) (tähti)kuvienkäsittelyohjelma - sopii niin aloittelijalle, kuin pidemmällle ehtineellekin.
Etenkin Digijärkkärillä kuvaajille "must" softa. No ainakin sitä kannattaa kokeilla. IRIKsen käyttöä rajoittaa sen luotaantyöntävä
käyttöliittymä, joka poikkeaa Windowsiin tottuneelle, mutta ei hätää, yksinkertaisemmin pääset liikkeelle, kun seuraat orjallisesti
seuraavia ohjeita, ja ei aikaakaan kun olet saanut oikeaoppisesti kalibroidun 16 bittisen tähtikuvan!
Kalustovaatimukset:
Oletetaan että kuvauskalustoosi kuuluu digijärkkäri + pikkutele tai kaukoputki + jonkinlainen seuranta ja saat enemmän tai
vähemmän seurattuja aikavalotuksia 15 sekunnista ... minuuttien valotuksiin tähtitaivaasta (laajakulmaisilla - alle 55mm obiskoilla
saattaa tulla  flättien tasaisuuden kanssa ongelmia) .
Muut vaatimukset:
Lisäksi olisi hyvä jos olisi joku kuvienkäsittelyohjelma (Photoshop 6.0  tai uudempi – tai jotain .. ) jolla voi viimeistellä 16 bittisen kuvan.
Ääritapaukseesa Registax5 (freeware) käy jonkinlaiseen 16 bittisen kuvan viimeistelyyn.

Ennen kuin pääset tositoimiin, pitää sinulla olla kuvia joita käsitellä.

Bias eli offset kuvat (IRIS käyttää nimitystä offset):
Näitä kuvia tarvitsee ottaa periaatteessa vain tämän kerran - biastaso ei muutu.
Jos käytät eri herkkyyksiä , pitää (ehkä, tästä ei minulla ole varmaa tietoa , kerrotaan kun tiedetään) joka herkkyydelle otta omat
biassit. Biaskuvat voit kuvata vaikka heti.
Laita kamera tallentamaan kuvat RAW kuvina , valotusaika minimiin 1/2000 ..1/4000s ... ? Linssisuoja päälle , ja kuvaa vaikka
pimeässä vaatehuoneessa 50... 100 kuvaa. Tarkoitus on ottaa valottomia kuvia lyhyimmällä mahdollisella valotuksella, joissa on
vain kameran lukukohina. Tallenna kuvat omaan "bias" kansioon.
      Biaskuvaus lyhyesti:
- Herkkyys (ISO-luku) pitää olla sama millä kuvaat tähdet (ISO 400 ... 800 ?)
- tallennus RAW kuvina
- Valotusaika kameran lyhyin mahdollinen 1/2000 ..1/4000s ... ?
- linssisuoja päällä - pimeässä komerossa !
- 50...100 kuvaa

Flättikuvat:
Iltahämärässä , auringonlaskun jälkeen ennen tähtien ilmestymistä taivaalle:
Kamera kiinni optiikassa ( tele tai kaukoputki ) jolla pimeän tullen kuvaat tähtiä. Jos kuvaat telellä, pitää aukkosuhteen F-luku olla sama mikä
tähtiä kuvatessa, samoin herkkyys eli ISO arvo. Tarkenna mahdollisimman kauas horisonttiin - äärettömään. Jos kauimmat kohteet on
vain 50-100m päässä, tarkenna siihen ja siitä viellä summassa hitusen kauemmas, niin ollaan aika lähellä ääretöntä. Anna kameran
valotusautomatiikan hoitaa valotus. Nyt räpsit noin 15...25 kuvaa vaaleasta mahdollisimman tasavaloisesta taivaasta (ei saa olla pilviä, eikä
kuvassa saa olla muuta kuin vaaleaa taivasta - ei lintuja ei mitään.. ) siirrä suuntausta muutama aste joka kuvan jälkeen - tulee tasasempaa
jälkeä, eikä haittaa vaikka putki olisi liikkeessä kesken kuvauksen. Tallenna kuvat omaan "flätti" kansioon
      Flättikuvaus lyhyesti:
- Herkkyys (ISO-luku) pitää olla sama millä kuvaat tähdet
- tallennus RAW kuvina
- valotus: Aukon esivalinta/automaatti valotus ( Canonissa AV) Täysautomaatti tilassa kamera valitsee itse herkkyyden, joten se ei käy !!
- Sama optiikka, millä myöhemmin kuvaat tähtikuvat
- tarkennus äärettömään
- Aukkosuhde (F-luku) pitää olla sama millä kuvaat tähdet
- 15...25 kuvaa (saa olla enemmänkin.)

Darkkikuvat:
Darkki otetaan samassa lämpötilassa , samalla valotusajalla, ja  samalla herkkyydellä (ISO arvo), millä varsinaiset tähtikuvat , ja tietenkin
RAW kuvina. Ainut erotus varsinaisiin tähtikuviin on että näissä kuvissa kameraan ei saa päästä valoa mistään. Eli kaukoputkeen tulppa, Newton
putkessa pitää putken alaosakin tulpata – peilin takaa reunoilta pääsee putken sisälle valoa ja joissain oloissa myös kameran etsimen kautta voi kennolle
eksyä valoa – sekin pitää silloin tulpata. Joissain tarkentimissa on myös isot välykset tarkentimen rungon ja varsinaisen liikuteltavan fokusointiosan välillä
(esim. OrionOpticks Crayford fokuseri) , tuostakin välistä pääsee valoa putken sisälle, ja valoisaanaikaan tai valaistussa ympäristössä myös on tuostakohdasta
valon pääsy putken sisälle estettävä.
    Itse en ole niin hirveän tarkka ollut lämpötilasta, jos on aiempia darkkeja samalla valotusajalla ja
herkkyydellä, ja lämpötila on ollut muutaman asteen sisään sama kuin varsinaiset tähtikuvat, niin olen käyttänyt niitä.
   Kun olet ottanut darkkeja, tallenna ne omaan darkki kansioon. Kansion voi nimetä kuvaustiedoilla esim: "Darkki iso800 5min –15 pakkasta"  Jos joskus
myöhemmin kuvaa samoilla asetuksilla – suunnilleen samoissa lämpötiloissa , eikä kerkiä darkkeja ottamaan, niin näitä voi sitten aika
menestyksekkäästi käyttää .
       Darkki lyhyesti
- Kuvauslämpötilan on hyvä olla suunnilleen sama (+/- 2...3 asteen sisään) kuin varsinaisten tähtikuvien.
- Herkkyys (ISO-luku) pitää olla sama millä kuvaat tähdet
- tallennus RAW kuvina
- valotusaika sama mikä varsinaisilla tähtikuvilla
- 4...25 kuvaa (saa olla enemmänkin, pitkillä esim 10min valotuksilla voi aika käydä pitkäksi darkkeja kuvaillessa..)

Varsinaiset tähtikuvat eli "Valot"
Tarkenna huolellisesti ! Mikään ole niin tylsää, kun huomata kuvaus illan jälkeen että kuvat on pilalla huonon tarkennuksen takia.
Useissa järkkäreissä on suurennettava LiveView näkymä joka helpottaa suuresti tarkentamista ja Bahitnowin maski on toinen
hyvä tarkennusapu: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=3538.0
Kuvaa valitsemaasi kohdetta  samalla valotusajalla, ja herkkyydellä 2 tai useampi kuva RAW:ina. Kuvauksessa kannattaa harrastaa ns. dihteröintiä
(kuvien sirottelua) – tarkoittaa sitä että jokaisen kuvan välillä kohdetta liikutetaan vain muutaman pikselin verran näkökentässä sivusuunnassa
ja ylös tai alas - suunnassa. Homman ideana on se että se auttaa pinotessa kuumien pikselien karsiutumista, mutta varsinkin joissain Canonin
kuvissa esiintyvää raidallisuutta. Saat tasaisemman taustataivaan , silloinkin kun kuvaa "revitellään" kunnolla. Kyse on hyvin pienistä liikutteluista.
Omien kokemusten mukaan korkea ISO arvo ( 800 ja yli) , ja kova pakkanen ( -15 ja kylmempi) tekee joskus vaakaraitoja kuviin (Canon 350D) .
     Tähtikuvaus lyhyesti
- tarkenna huolellisesti
- tallennus RAW kuvina
- herkkyys : sama mikä fläteissä,  darkeissa  ja biasseissa.
- valotusajat vakiona , sama mikä darkeissa
- sirottele kuvia ( jos mahdollista )
- kuvien määrä; enemmän on parempi
- seuranta on oma tieteen /taiteen llaji, seuratkaa miten huvittaa, kunhan seuraatte tarkasti kohdetta

Kuvausten jälkeen sinulla on omissa kansioissaan esimerkiksi ( käytän tässä esimerkissä kuvaamaani M78 kuvia, joista minulla on ensimmäiset
kunnon kalibrointikuvat olemassa )
seuraavat RAW kuvat:
100 kpl Bias kuvia ISO800 1/4000sek valotuksella
54 kpl flättiä  ISO800  1/100sek valotuksella
16 kpl  darkkia 4.5min valotuksella -14 pakkasessa ISO800
17 kpl  4.5min valotusta kohteesta M78 -14 pakkasessa ISO800

Timo Kantola

Timo Kantola

#2
Aloitetaan:
Lataa ja asenna IRIS koneellesi:
http://www.astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm
1.Katso kovalevyllesi paikka IRIksen työkansiolle, kovalevyllä olisi hyvä olla tyhjää tilaa vähintään 2Gt ... 3Gt, luo valitsemaasi paikkaan
kansio ja nimeä se nimellä "IRIS työ"

Avaa IRIS .
Perusasetukset , nämä tarvii tehdä vain tämän kerran:

2. Settings: ( katso kuva Settings )
-Vasemmalta ylhäältä File -> Settings.. Valitse kuvaformaatiksi PIC,
ja Working Path, etsit sille poluksi äsken tekemäsi "IRIS työ" kansion. ja klikkaa sitten OK,
3. Camera Settings:  ( katso kuva Camera Settings )
- Klikkaa kameraikonia, ja valitse käyttämäsi kameramalli. Kohdasta RAW interpolation method - valitse "Linear" Ja OK.
Noin, nyt on perusasetukset tehty !
Aina kun teet IRIKsellä jotain , niin tulokset tallentuu tuonne IRIS työ kansioon.
Timo Kantola

Timo Kantola

#3
MasterOffset kuvan teko:
( biaskuvien ottamisesta ohjeet oli tuolla: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8077.msg73134#msg73134 )

Konvertoidaan 100kpl Canonin .Cr2 kuvia Iriksen .pic kuviksi
1 Avaa valikosta Digital photo -> Decode RAW files... (katso kuva open: Decode)
IRIS ohjelma häipyy taustalle ja näkyviin jää vain Decode RAW files ikkuna.
2 Nyt etsit kansion missä säilytät biaskuvia , joko kansiossa työpöydällä, tai sitten omatietokone-> c:\tiedostot...
missä nyt säilytätkin niitä.
3 Avaa biaskuvakansio ja maalaa kaikki biaskuvat
ja
4 yksinkertaisesti raahaat ne hiiren vasemmalla näppäimellä Decode RAW files ikkunan valkoiseen kenttään
. ( katso kuva Decode RAW files )
5 kohtaan "Name"  laita nimeksi bias, ja klikkaa  ->CFA  ( katso kuva Decode RAW files)
     Nyt IRIS muuttaa RAW kuvat Iriksen käyttämään PIC muotoon, ja kuvat nimetään bias1.pic, bias2.pic ... bias100.pic - ja ne löytyy sieltä
IRIS työ kansiosta, ei puututa siihen - viellä.
Näyttöön tulee Progress ..% ikkuna ja kun työ on tehty klikkaa Done ( katso kuva  Decode RAW files)

  Tässä tapauksella omalla n.500e ja puolitoistavuotta vanhallä läppärillä 100kpl Canon350D:n Cr2 kuvien muuntamiseen .pic kuviksi kului 3min 9sek.
ja tilaa IRIS työkansiosta kului 1.49Gt

Pinotaan 100 biaskuvaa ja tehdään niistä master offset:
6 Ylhäältä valikosta avaa Digital photo -> Make an offset.
7 avautuneeseen, Make an offset, ikkunaan name kohtaan laita bias,
8 ja lukumääräksi, Number, bias kuviesi lukumäärä, tässä 100kpl  ( katso kuva Make offset )
9 klikkaa OK

Nyt IRIS tekee 100kpl median stackin biaskuvista - miettii hetken ja sitten ilmestyy "Progress ..%" Ikkuna -
ikkuna katoaa parissa sekunnissa - taukoa noin 5sek ja taas ilmestyy "Progress ..%" Ikkuna . Tätä pinoamista kesti 100 bias kuvalle 1min 22sek ja sitten kone rauhottui. Pinottu offsetkuva on täysin musta, eikä siitä erotu mitään yksityiskohtia - tutkitaan sitä tuonnempana.
Offsetkuva oli valmis. Nyt pitää kuva viellä tallettaa .

10 Klikkaa Kamera ikonin vasemmalla puolelta command ikkunan ikonia ( katso kuva save offset )
11 Avautuvaan command ikkunaan kirjoita   >save offset
12 ja paina entteriä. Näyttö hieman välkähtää ja
kursori hyppää seuraavalle riville - offset on tallessa. Se löytyy IRIS työkansiosta nimellä offset.pic - jos haluat varmistaa..
Timo Kantola

Timo Kantola

#4
IRIS harjottelua ja tarkastellaan hieman offset kuvaa sekä IRKSen käyttäytymistä .

Varmista IRIS työkansiosta että sieltä vamasti löytyy offfset.pic kuva ( taitaa olla alimpana...) kun 100 biaskuvasta tehtiin yksi offset kuva,
tuli IRIS työkansioon kaikkiaan 123 pic kuvaa, nämä kaikki - lukuunottamatta offset.pic kuvaa voidaan nyt poistaa roskiin, niitä ei enään tarvita.
Pic kuvia tulee viellä lisää tulevissa työvaiheissa. Muista välillä tyhjentää roskis.

Sammuta IRIS, ruksi oikealta ylhäältä , ja hups - sinne meni ! IRIS ei kysele onko homma kesken ja talletetaanko keskeneräinen työ !
Käynnistä IRIS uudelleen, sinipohjainen tyhjä IRIS aukeaa. Vasemmalta ylhäältä avaa "File -> Load"  etsi IRIS työkansio ja avaa offset.pic, sininen pohja
muuttui mustaksi eli offsetkuva on auki.
 Ylhäältä valikosta valitse "Analysis -> Display data.. " saadaan Output ikkuna auki  ja  kameraikonin vasemmalta puolelta
avaa Command ikkuna.
 Maalaa hiiren vasemmalla näppäimellä jonkun kokoinen neliö/suorakaide  ja kirjoita command ikkunaan >stat ( katso kuva stat )
Output ikkunaan tulee maalatun alueen kirkkausarvojen statistiikka , tässä tapauksessa median 257, min 242 ja max 356. Kuvan kirkkausalue on 0 -> 4095
Nyt laita Thereshold ikkunaan minimi arvoksi 252 ( 5 alle mediaanin ) ja maksimiarvoksi vaikka 262 ( 5 yli mediaanin ) niin saadaan offsetin hienoiset erot näkyviin.
( katso kuva offset )

Otetaanpa alusta - IRIKsessä ei ole undo tai stepbackward nappulaa. Eli aina kun olet pinonnut jonkun kuvan , niin se kannatta tallentaa ensiksi,
ja säädellä vasta sitten.
Jos joku menee mönkään niin kuva pitää avata uudelleen tai sitten pitää pinota se uudelleen ellei ole tallennettuna pinottua säätämätöntä kuvaa.
Sama homma kuvan säätämisen kanssa, jos teet säädön joka ei mielytä, niin säätämätön kuva pitää avata uudelleen ja aloittaa säätö alusta.
Pitää siis harkita tarkkaan ennen ok nappulan painamista !
Avaataan offset uudelleen File -> Load ---> offset.pic , ja klikkaa valikosta View -> Modified Equalization
Taas offset on säädetty niin että lukukohinan epätasaisuus näkyy, nyt tallenna näkymä tiffinä kirjoittamalla
command ikkunaan >savetiff offset Alhaalla näkyvistä kuvista alin, offsetkuva,  on tällä tavalla tehty, muutettu vain photoshopissa tiffistä jpg:si
ja pienennetty foorumille sopivaksi.
Timo Kantola

Timo Kantola

#5
MasterDarkki, ja lista kuumista pikseleistä:
( dark kuvien ottamisesta ohjeet oli tuolla: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8077.msg73134#msg73134 )

IRIS työ-kansiostatsi löytyy tällä hetkellä vain offset.pic kuva, loput on laitettu roskiin.

        Aluksi taas konvertoidaan, 16kpl 4.5min Darkkeja,  Canonin Cr2 kuvia Iriksen pic kuviksi.
1 Avaa valikosta Digital photo -> Decode RAW files...
IRIS ohjelma häipyy taustalle ja näkyviin jää vain Decode RAW files ikkuna.
2 Nyt etsit kansion missä säilytät Darkkeja.
3 Avaa darkkuvakansio ja maalaa kaikki darkit ja
4 yksinkertaisesti raahaat ne hiiren vasemmalla näppäimellä Decode RAW files ikkunan valkoiseen kenttään. ( katso kuva Decode RAW dark files )
5 kohtaan "Name"  laita nimeksi dark ja klikkaa  ->CFA  ( katso kuva Decode RAW dark files )
     Nyt IRIS muuttaa RAW kuvat Iriksen käyttämään PIC muotoon, ja kuvat nimetään dark1.pic, dark2.pic ... dark16.pic - ja ne löytyy taas sieltä
IRIS työ kansiosta, ei puututa siihen - viellä.
Näyttöön tulee Progress ..% ikkuna ja kun työ on tehty klikkaa Done ( katso kuva  Decode RAW dark files )

16 RAW kuvan kääntämiseen pic kuvaksi kului läppäriltä 27 sekunttia.

          16 darkin pinoaminen masterdarkiksi:
6 valikosta avaa Digital photo -> Make a dark ( katso kuva make a dark )
7 Kohtaan Generic name: , laitetaan nimeksi dark - pinotaan äskenkonvertoidut dark kuvat.
8 kohtaan offset image:  , laitetaan nimeksi offset - dak kuville tehdään offset ( bias ) korjaus
9 kohtaan number, laitetaan darkkien lukumäärä 16
10 kohtaan method täppä kohtaan median , pinotaan keskiarvolla.
11 klikkaa OK , ja ohjema ensin vähentää offsetin ja sitten laskee mediaanin darkille, 16 kuvassa kului 19 sekunttia.
12 Tallenna master darkki: command ikkunassa anna komento >save darkki

Nyt on master darkki tehty ja tallennettu , voit tutkailla sitä miltä se näyttää View -> Modified Equalization saat levelsit(tai jotain) venytettyä
ja komennolla >savetiff darkki saat näkymän tallennettua tiffinä, vaihtoehtoisetsti >savebmp darkki talentaa bmp:nä
Alimpana Canon350D:n  16 x 4.5min darkki -14 pakkasessa ISO800 - aika pahat vaakaraidat...

Tee lista kuumista pikseleistä
Avaa ensin masterdarkki, jota ei ole säädetty mitenkään File->load..darkki.pic
command ikkunaan kirjoita komento >find_hot cosme 200 ja paina enter, huomaa että ohjelmä on tarkka kirjoitusmuodosta,
yksikin ylimääräinen välilyönti komentoon ja saat ilmoituksen ERROR: unknow command
Output ikkunaan tulee ilmoitus löydetyistä kuumista pikseleistä Hot pixsels number 140 samalla IRIS työkansioon tulee lista kuumisa pikseleistä cosme.lst
Lista päivittyy jokaisen >find_hot cosme komennon jälkeen, sitä ei tarvitse erikseen talentaa.
Kokeile eri cosme arvoilla
>find_hot cosme 200
>find_hot cosme  80
>find_hot cosme 350...
Löydettyjen pikseleiden määrä vaihtelee , tavoite on 50 ja 200 kuuman pikselin väliltä, tässä tapauksessa arvolla 200 löydetyt 140 kuumaa pikseliä on ok.
Timo Kantola

Timo Kantola

#6
Tehdään MasterFlätti

IRIS työ-kansiostatsi löytyy tällä hetkellä vain offset.pic, darkki.pic ja cosme.lst , loput on laitettu roskiin.

Tämä rupeaa olemaan jo rutiinia, mutta näin se menee:

        Aluksi taas konvertoidaan, 54kpl flättejä,  Canonin Cr2 kuvia Iriksen pic kuviksi.
1 Avaa valikosta Digital photo -> Decode RAW files...
IRIS ohjelma häipyy taustalle ja näkyviin jää vain Decode RAW files ikkuna.
2 Nyt etsit kansion missä säilytät Flättejä.
3 Avaa flättikuvakansio ja maalaa kaikki flätit sekä
4 yksinkertaisesti raahaat ne hiiren vasemmalla näppäimellä Decode RAW files ikkunan valkoiseen kenttään. ( katso kuva Decode RAW Flat files )
5 kohtaan "Name"  laita nimeksi f (lyhyesti, f ,niin kuin flätti , säästää kirjotus vaivaa ) ja klikkaa  ->CFA  ( katso kuva Decode RAW Flat files )
     Nyt IRIS muuttaa RAW kuvat Iriksen käyttämään PIC muotoon, ja kuvat nimetään f1.pic, f2.pic ... f54.pic - ja ne löytyy taas sieltä
IRIS työ kansiosta, ei puututa siihen - viellä.
Näyttöön tulee Progress ..% ikkuna ja kun työ on tehty klikkaa Done ( katso kuva  Decode RAW Flat files )

54 RAW kuvan kääntämiseen pic kuvaksi kului läppäriltä minuutti 48 sekunttia.

          54 flätin pinoaminen masterflätiksi
6 valikosta avaa Digital photo -> Make a flat-field ( katso kuva make a flat-field )
7 Kohtaan Generic name: , laitetaan nimeksi f,  pinotaan äsken konvertoidut flätit.
8 kohtaan offset image:  , laitetaan nimeksi offset,  fläteille tehdään offset ( bias ) korjaus
9 kohdassa normalization value tulee olla arvo 5000
10  kohtaan number, laitetaan flättien lukumäärä tässä tapauksessa 54
11 klikkaa OK , ja ohjema ensin vähentää offsetin, normalisoi flätit ja viellä laskee mediaanin flätille , 54 kuvassa kului 2 minuuttia, 27 sekunttia.
12 Tallenna master flätti: command ikkunassa anna komento >save flätti

Nyt meillä on käyttövalmis flätti.

Flätin tarkastelua.
Flättikuvaa voi tarkastella - ihan mielenkiinnosta , mutta säätämisen jälkeen älä tallenna sitä nimellä flätti.pic ( flätti.pic on "masterflätti" ja käytetään juuri sellaisenaan - säätämättömänä. )

Jos flätti.pic kuva ei ole esillä , niin avaa se File -> Load...   -> ->  IRIS työ kansio
Zoomaa  fätti niin että se näkyy ruudulla kokonaan ( katso kuva flätin säätö )
Säädä Thereshold liukusäätimistä, niin että näet flätin epätasaisuudet. Tässä flätti säädettynä alueelle 4681 / 6721
Jos haluat tallentaa säätämäsi flättinäkymän jpg:nä, niin kirjoita command ikkunaan komento >savejpg säädettyflätti 3
, kuva tallentuu nimellä säädettyflätti.jpg numero 3 lopussa määrää jpg pakkauksen tason , tasot on väliltä 1 -> 5 , 1 on paras laatu  5 on pakatuin / ja pienin tiedostokoko.

CFA kuvissa on ohjelmallisesti "purettu" Bayermaski , ja kuva näytetään mustavalkoisena raakakuvana , ja siksi se näyttää ruudulliselta. Kuvassa osasuurennos flätin oikeasta yläkulmasta  ( katso kuva: flätti-osasuurennos )
Timo Kantola

Timo Kantola

Ja sitten varsinaisten tähtikuvien kimppuun.

IRIS työ-kansiostatsi löytyy tällä hetkellä vain offset.pic, darkki.pic, cosme.lst ja flätti.pic,  loput on laitettu roskiin.

Tämä on jo rutiinia, mutta näin se vaan menee:

        Aluksi taas konvertoidaan, 17kpl M78 valotuksia, ( Canonin Cr2 kuvia ) Iriksen pic kuviksi.
1 Avaa valikosta Digital photo -> Decode RAW files...
IRIS ohjelma häipyy taustalle ja näkyviin jää vain Decode RAW files ikkuna.
2 Nyt etsit kansion missä säilytät M78 kuvat
3 Avaa M78 kuvakansio ja maalaa kaikki M78 kuvat, sekä
4 yksinkertaisesti raahaat ne hiiren vasemmalla näppäimellä Decode RAW files ikkunan valkoiseen kenttään. ( katso kuva Decode RAW M78 files )
5 kohtaan, Name,  laita nimeksi M78- (huomaa - merkki)  ja klikkaa  ->CFA  ( katso kuva Decode RAW M78 files )
     Nyt IRIS muuttaa RAW kuvat Iriksen käyttämään PIC muotoon, ja kuvat nimetään M78-1.pic, M78-2.pic ... M78-.pic - ja ne löytyy taas sieltä
IRIS työ kansiosta.
Näyttöön tulee Progress ..% ikkuna ja kun työ on tehty klikkaa Done ( katso kuva  Decode RAW M78 files )

17 RAW kuvan kääntämiseen pic kuvaksi kului läppäriltä minuutti 32 sekunttia.

Nyt M78 kuvat on muutettu Iriksen ymmärtämään muotoon - jatketaan samaa kyytiä.

Tähtikuvien kalibrointi !
No niin , nyt päästiin varsinaiseen asiaan !

Avaa ylävalikosta Digital photo -> Preprosessing.. ( katso kuva Preprosessing.. )
Nimeä kentät seuraavasti:

Input generic name: M78- ( tai mikä kohteesi nimi onkaan.. huomaa nimen - merkki, että ei puutu..)
Offset:                      offset ( aiemin tekemämme masteroffsetin nimi )
Dark:                        darkki ( aiemin tekemämme mastedarkin nimi )
Flat-field:                   flätti  ( aiemin tekemämme masteflätin nimi )
Cosmetic file:             cosme ( aiemin tekemämme kuumat pikselit-lista )
Output generic name:kalib ( lopputuloksena 17kpl kalib1.pic , kalib2.pic ... kalib17.pic kuvia
Number:                17 ( kalibroidaan 17kpl edellä ilmoitettuja M78- kuvia )
HUOM ota täppä pois kohdasta Optimize ( liittyy jotenkin darkkien lämpökalibrointiin..ja täpän kanssa tulee herja - eikä kalibroi )

Lopuksi klikkaaa ok
Nyt IRIS kalibroi kaikki 17 tähtikuvaa, omassa koneessa kului noin 1min 10sek, ennen kuin kone rauhottui, ja IRIS työ kansiosta löytyi
17kpl kalib1.pic , kalib2.pic ... kalib17.pic kuvia

IRIS työ-kansiota voi taas siivoilla, jätä sinne ainoastaan offset.pic, darkki.pic, cosme.lst, flätti.pic
ja  kalib1.pic ... kalib17.pic kuvat.
Timo Kantola

Timo Kantola

#8
Annetaan kalibroiduille kuville värit takaisin.
Tähän asti IRIS on käsitellyt kaikkia kuvia mustavalkoisina CFA kuvina, nyt palautetaan värit ja kuvista tehdää RGB (48 bittisiä, 16 bittiä/värikanava (?)) kuvia.

1 Avaa ylhäältä valikosta Digital photo -> Sequence CFA conversion.. ( katso kuva: Sequense CFA conversion..)
2 Generic input name: laita kalib ( käsitellään äsken kalibroidut M78 kuvat)
3 Generic output name: laita rgb ( kuvista tulee rgb kuvia )
4 Number : laita 17 ( käsitellään siis 17 kuvaa.. )
5 katso  että täppä on kohdassa Color, muuten tulee mustavalkoisia kuvia.
6 klikkaa ok

Nyt IRIS muuttaa kalibroidut mustavalkoiset (CFA) M78 kuvat RGB kuviksi. Läppärini käytti tähän aikaa 37 sekunttia.
IRIS työkansioon on ilmestynyt rgb1.pic, rgb2.pic...rgb17.pic kuvat.

Työkansiota voi taas ajankuluksi siivoilla, jättää sinne vain offset.pic, darkki.pic, cosme.lst, flätti.pic
ja  rgb1.pic ... rgb17.pic kuvat.

Timo Kantola

Timo Kantola

#9
Nyt ei kannata enään vähään aikaan siivoilla työkansiota, jos kohdistuksessa menee jotain pieleen,
niin pitää muten tähtikuvat käsitellä alusta alkaen uudelleen , pidä siis rgb.pic kuvat toistaiseksi tallessa.

Kuvien kohdistaminen, "registration"
IRIS kohdistaa kuvat , mutta ei viellä pinoa niitä.

      Ja tapahtuu seuraavasti:
1 Valitse ylhäältä valikko Prosessing -> Stellar registration... ( katso kuva Stellar registration... )
2 Input generic name: laita siihen rgb ( juuri värit saaneet kalibroidut tähtikuvat )
3 Output generic name laita siihen reg ( niin kuin registration, vähän lyhemmin vaan )
4 Number laita siihen 17 käsiteltävien rgb kuvien lukumäärä.
5 Method käytetään Three matching zones, kohdistus kolmen  500pix x 500pix alueen mukaan.
6 Zone size kolmen kohdistusalueen kooksi määrätään 500pix x 500pix,

500x500 three matching zones syö hieman konetehoja, mutta ainakin minulla tekee varmaa jälkeä, lisäksi olen ollut huomaavinani
että kolmen kohdistusalueen käyttö ottaa huomioon ja korjaa kuvakentän kiertymisen.
  Läppärini suoriutui 17 kuvankohdistuksesta (kolme kohdistus aluetta 500pix x500pix ) 3min 25sek.
Mikäli kohdistus on edes jotenkin onnistunut, pitäisi IRIS työkansioon olla ilmestynyt 17kpl 47Mt  reg1.pic ... reg17.pic kuvia,
jos jonkun reg.pic  kuvan koko on 0 tavua, on sen kuvan kohdistus epäonnistunut jostain syystä .
Kohdistuksesta lisää IRIKsen sivuilla:   http://www.astrosurf.com/buil/iris/tutorial2/doc10_us.htm
Timo Kantola

Timo Kantola

#10
Kohdistettujen kuvien pinoaminen

1 Ylävalikosta Prosessing -> Add a sequence.. ( katso kuva Add a sequence.. )
2 input generic name: laita reg ( äsken kohdistetut kuvat)
3 Number laita 17 ( kohdistettujen kuvien lukumäärä )
4 pinoamis tapoja onkin sitten useampia, nyt pinotaan käypäsellä Median tavalla
5 klikkaa ok, ja homma lähtee käyntiin´.
Läppärini suoriutui 17 kuvan median stackista ajassa 1min 30sek. Homman valmistumisen huomaa siitä että
kiintolevy rauhoittuu ja kuvan laidoilla olevat liukusäätimet rupeavat pelaamaan.

Seuraava homa on tallettaa pinottu M78 kuva
Kameraikonin vasemmalta puolelta avaa command ikkuna ( katso kuva save M78 )
Kirjoita comand ikkunaan komento >save M78median ( tästä tiedän että kyseessä on median pinottu M78 kuva ) Tämä seivaus oli
kuvan jatko säätämistä varten ( IRIksessä )

Pinotun kuvat tallennus tiffinä toiselle kuvankäsitteyl ohjelmalle: ( katso kuva save M78tiff )
Avaa ylävalikosta File -> Save...
Valitse tallennusformaatiksi Tiff ..

Huomaa että kuva vaatii viellä rutkasti jälkikäsittelyä, mutta nyt on kasassa kalibroitu ja pinottu kuva !
Seuraavaksi kannattaa  säätää kuvan väribalanssi, IRIKsellä se onnistuu vaivattomasti.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8077.msg73493#msg73493

M78 , 17 x 4.5min ISO800  valotuksia kalibroituna ja pinottuna näyttää Iriksen näytöllä nyt tältä , zoomattu vain näyttöön sopivaksi , (katso kuva: M78median )
Timo Kantola

jussi_k_kojootti

Erinomaiset ohjeet!  En mennyt askel askeleelta mukana, mutta "näin minäkin onnistuin" -- joskin sen jälkeen olen taas epäonnistunut-kin, kun olen yrittänyt luistella flat-kuvien kanssa.  Viittaan kuitenkin Laurin DSLR-ohjeeseen (ainakin) Canon-kameroita koskien -- "oikeiden" darkien käyttö *huonontaa* kuvaa.  (Ainakin) Canoneilla "oikeaa", kameralla kuvattua, dark-ruutua (oli se sitten pino tai yksi pitkä valotus) kannattaa käyttää vain cosme-listan tekemiseen (eli hot/cold-pikseleiden karttana).  Eli: Timon ohjeiden darkki.pic kannattaa (ainakin) Canoneilla korvata tyhjällä darkilla, jonka voi tehdä Iriksessä (kun ladattuna ja siis näkyvänä on mikä tahansa muu CFA-kuva) kommennoilla

fill 0
save darkki

jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timo Kantola

#12
Kiitos, kokeilin tuota fill 0 / save darkki jutttua. Asia on niin että vanhoilla Canonin järkkäreillä  20D, 350D
juuri tuo kennovahvistimen hehku vaatii joko darkkia tai saksia.. Uudemmat järkkärit joissa kennovahvistin
ei hehku, varmaan hyvinkin pärjää cosme listalla lman darkkeja.

Tässä nyt vertailtavaksi darkilla ja ilman darkkia M78 350D:llä 17 x 4.5min ISO 800 - ainut ero on siis kennovahvistimen hehku .
- darkit poistettuna ( kuva m78median )
- darkkien tilalla fill0 - muut kalibroinnit identtisenä ( kuva m78median no dark )
- viimeisenä pinottu pelkät raw kuvat 17 x 4.5min (ei kalibrointia), ja säädetty samoin kuin nuo kalibroidut kuvat - ihan vertailuksi.

Kuvat on säädetty seuraavasti: Modified equalization..  ( view -> Modified equalization.. ) (= ohjelmallisesti "nupit kaakkoon" )ja sitten tallenettu jpg:nä ja pienennetty foorumille sopivaksi )

Noissa säädetyissä kuvissa on pahaa vaakajuovaisuutta, taitaa olla tämä modaamani 350D vähän huonossa hapessa - ei kaikki Canonit noin piirrä. Tämä on pahentunut viimeaikoina..pitänee ruveta käyttämään ISO400 herkkyyttä.
Timo Kantola

Lauri Kangas

Näin se vaan on että vaikka kirjoittelenkin darkkien olevan turhia, niin tuosta hehkusta ei kyllä kovin helposti pääse ilman niitä eroon. Itselläni hehku on vaivannut eniten järkkärillä kuvatuissa 20 minuutin H-alpharuuduissa, joita varten en saanut järkevästi toimivia darkkeja kuvattua vaikka yritin varmaan kuukauden eri olosuhteissa, jopa jääkaapissa.

Tein sitten lopulta niin että laskin vihreän ja sinisen kanavan kuvat yhteen ja blurrasin niitä vähän jonka jälkeen poistin niistä tähtiä ja muuta sotkua ja venytin niissä näkyvän kennohehkun kirkkauden täsmälleen identtisiksi kuin mitä sain mitattua punaisessa kanavassa olevan. Tuon kun vähensin pois punaisesta kanavasta niin kennohehku oli tiessään mutta kaikki muu tallella, toimi ihan uskomattoman hyvin mutta ei kyllä ollut kovin helppoa. Ja RGB-kuvillahan tuo ei ihan yhtä näppärästi käy.

Jos darkkeja (ja biasseja) ei tahdo käyttää, on tuollainen fill 0 -kikkailu vähän turhaa. Yritän jossain vaiheessa kirjoittaa "kilpailevan" ohjeen tuosta omasta workflowistani jota käytin iriksellä järkkärikuviin. Mulla ei kuitenkaan ole rahkeita eikä tarkoitusta tehdä siitä tämän kaltaista ihan aloittelijalle suunnattua ohjetta, joten tällä kattavalla ja huolella tehdyllä eepoksella on toki paikkansa.

Timo Kantola

#14
Kuvan RGB balanssin säätö ( Tämä tuli opittua digijärkkäri tapaamisessa .. Laurin juttuja..)
Voit tehdä tämän mille tahansa kuvalle, säädä vaikka vanhoja tähtikuviasi - valitset vain kuvaformaatin tiff,bmp,jpg...
1 Avaa säädettävä kuva File -> Load... ( tässä tapauksessa m78median.pic )
2 Kuvan pitää olla 1x suurennettuna . ( katso kuva: statiikka )
3 Säädä Thereshold liukusäätimillä, tai kirjoita arvot suoraan Thereshold kenttään (tässä kuvassa 491 ja 120), niin että taustataivas erottuu.
4 Etsi tähdetön tai mahdollisimman vähän tähtiä sisältävä alue, ja rajaa se hiiren vasemmalla näppäimellä.
5 kirjoita command ikkunaan komento >stat

Rajatusta boxsista taustataivaan väriarvot on seuraavat, ( katso kuva: statiikka )
Red    = 246.2
Green = 245.8
Blue   = 138.5
Jotta taustataivas olisi neutraali olisi väriarvojen oltava samat, lasketaan kertoimet.
Tässä tapauksessa suurin arvo on punaisella R   246.2 olkoon R = 1
Vihreä G on hieman alle, eli kertoimeksi tulee     246.2/245.8 =1.0016,  
Sininen B on aliedustettu:                                246.2/138.5 = 1.7776
Eli tässä kuvassa värien korjauskertoimet on R=1, G=1.0016 ja B=1.7776

6 avaa Digital Photo..->RGB balance ja syötä lasketut arvot oikeisiin kenttiin, ja klikkaa ok (katso kuva RGB Balance)
Ja väritasapaino on suunnilleen kohdallaan.  (kuva RGB Balance ok) Voit tarkistaa arvot rajaamalla uudelleen alueen ja antamalla komennon >stat.

Kuvan voi nyt tallentaa command ikkunassa vaikka >save M78med_RGB_ok  ( tallentuu .pic muodossa ), jos haluaa tiffinä niin: >savetiff M78med_RGB_ok
Timo Kantola